Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#16 Bericht door PA3DJS »

Ik vind het niet verkeerd om naar drie niveaus te gaan.

Nu mogen alleen de Belgische amateurs met een F (HAREC) in het buitenland uitkomen. Door het invoeren van de Novice, die tussen de basisvergunning in de HAREC in moet zitten, kunnen Belgen waarvoor HAREC te hoog gegrepen is, toch een certificaat bekomen waarmee ze in het buitenland uit mogen komen.

Ik vind het dan niet vreemd dat de basisvergunning (het toekomstige Bedieningscertificaat van klasse C) wat in moet leveren. Hopelijk worden de exameneisen dan versoepeld. In nagenoeg alle landen is het vergunningsysteem zo ingericht dat er een motivatie moet zijn om jezelf te ontwikkelen tot het kennisniveau van de F (HAREC) vergunning.


@Geen Belang:
Jij schrijft:
België gaat de Novice zelfs meer geven, van 160m tot en met 70cm maar dan ipv 50W naar 100W....en in SSB gaat dit over gemiddeld vermogen.

Voor SSB (J3E of R3E) is ook in België het toegestane vermogen gelijk aan het PEP. Zie deze tekst (afkomstig uit Belgisch Staatsblad):
Voor de klassen R3E en J3E (enkelzijbandsignalen) gedurende de modulatietoppen: de meetmethode is in detail bescheven in het advies 326-4 van het Internationaal Comite van Advies betreffende
de radioverbindingen - Geneve 1982 (meetmethode met twee tonen).


Voor AM (A3E) wordt echter wel van het draaggolfvermogen uitgegaan (wat ik opvallend vind).

Alleen voor een stukje 160 m band, en de 6 m band spreekt de UBA over 10W gemiddeld vermogen.
https://www.uba.be/nl/radioamateurisme/ ... -vermogens

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#17 Bericht door on4avt »

DC4P
er komt een novice licentie, en die gaat ON2 zijn. Het is een tussenstap tussen on3 en de harec,Uiteraard moet er ergens een verschil genoeg zijn tussen de categorieën . Daarom gaat men de on3 een beetje terug schroeven.Voor de on3 die nu met toestellen zitten die 100 watt kunnen, maar waar ze maar 50 mogen van gebruiken ,een kleine ramp natuurlijk.Begrijpelijk dat ze uit hun kot komen, maar ik kan me vinden in de regel. Voor degene die met on3 de wereld willen veroveren en DXCC willen veroveren op alle banden, is dat natuurlijk ook best moeilijker.ON3 mogen eigenljk content zijn dat ze de kans krijgen om al op de band te komen, terwijl ze kunnen verder studeren;Wij indertijd was het ON1 en 2 m band. En 6 maanden wachten op je uitslag.De mogelijkheden zijn nu veel ruimer dan destijds.
Dat is de ganse kwestie. En ik zou toch onze vriend on7yd een beetje beter behandelen,want die heeft het vast moeilijk met alle verschillende meningen.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#18 Bericht door DC4CP »

on4avt schreef:DC4P
er komt een novice licentie, en die gaat ON2 zijn. Het is een tussenstap tussen on3 en de harec,Uiteraard moet er ergens een verschil genoeg zijn tussen de categorieën . Daarom gaat men de on3 een beetje terug schroeven.Voor de on3 die nu met toestellen zitten die 100 watt kunnen, maar waar ze maar 50 mogen van gebruiken ,een kleine ramp natuurlijk.Begrijpelijk dat ze uit hun kot komen, maar ik kan me vinden in de regel. Voor degene die met on3 de wereld willen veroveren en DXCC willen veroveren op alle banden, is dat natuurlijk ook best moeilijker.ON3 mogen eigenljk content zijn dat ze de kans krijgen om al op de band te komen, terwijl ze kunnen verder studeren;Wij indertijd was het ON1 en 2 m band. En 6 maanden wachten op je uitslag.De mogelijkheden zijn nu veel ruimer dan destijds.
Dat is de ganse kwestie. En ik zou toch onze vriend on7yd een beetje beter behandelen,want die heeft het vast moeilijk met alle verschillende meningen.
Bedankt voor je posting, ik kan het "waarom" nu beter plaatsen.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#19 Bericht door PA2S »

Geen belang schreef: Zo raad ik velen aan Harec in België te doen ipv Nederland omdat het veel meer kans op slagen geeft omdat Nederland belachelijke eisen stelt, iets waar velen kwaad over worden.
Ofwel het examen in België is zoiets als een lat op de grond leggen, er overheen stappen en zeggen dat je kan hoogspringen?
Die 50% regeling heb ik in elk geval nooit zo begrepen. Want de kans is groot dat iemand 50% haalt, maar bepaalde essentiële onderwerpen niet begrijpt.
Er is niks belachelijks aan de examens in NL, ze zijn wat mij betreft nog te makkelijk. Kom ik zo op terug.
Geen belang schreef: Maar dit alles heeft geen fluit te maken met de ON3 die van zijn/haar hobby beroofd gaat worden en daar gaat het over.
Natuurlijk is het niet leuk om achteruit te gaan. Maar ook dat hoort bij het leven. Er misschien past de beperking wel bij het kennisniveau? Maar om te stellen dat een ON3 van zijn hobby wordt beroofd?

Oorspronkelijk was het examen erop gericht om te toetsen of iemand in staat was een zender te bouwen. Je moest begrijpen hoe schakelingen werkten, waarmee je een zender maakt. Je kwam met andere amateurs in contact, via de ether of op bijeenkomsten, en als iets niet lukte, was er wel iemand die je kon helpen. Ook op dit forum zie je dat en dat is prachtig.

Maar als je examens versimpelt dan verdwijnt de technische kennis en hou je alleen communicatieamateurs over. CB-de-luxe dus.

Het zendamateurisme is in mijn ogen juist door deze ontwikkeling enorm achteruit gegaan. Begrijp me niet verkeerd: van mij mag er best wat spectrum worden gereserveerd voor communicatie. Het is er al, zoals 27 MHz en PMR. Daar zou ook best wat bij mogen. Maar niet op de amateurbanden.

Maar technische ontwikkeling zal dan stoppen en daarmee valt ook het doek voor de rechtvaardigingsgrond voor de amateurdienst. Ik heb dit al vele malen gezegd en juist daarover maak ik mij zorgen. Als de huidige ontwikkeling doorgaat, zal onze maatschappelijke relevantie verdwijnen en raken we alles kwijt (of blijft er nog wat onbruikbaar spectrum over).

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#20 Bericht door on4avt »

Pa2s
ik kan me vinden in je redenering.
Ik ben ook geen techneut van opleiding, verre van.Ik heb toch de A vergunning gehaald, toen nog met de morse proef; het examen theorie was op papier, schrijven en schrijven. We hadden toen een wetenschappelijke reken machine nodig die ik nooit heb gekend op school (nu ben ik 65 geworden).het was een hele strijd voor mij en ik ben er nog altijd trots op wat ik heb bereikt. ik zal nooit een technicus worden, alhoewel kleine projecten aan mij wel besteed zijn. mijn grootste ding is de propagatie en het bouwen van antennes in allerlei vormen.programatie en uitzoeken van.Voor mij is alles moeilijk.Hoe en wanneer je een bepaalde richting contacten kan maken is een hobby op zich?Daar onderscheiden we ons van degene die zomaar gaan roepen in het wilde weg. De reglementering etc. ik denk zo dat ts alleen maar het verbindingen maken ziet met een zo groot mogelijk vermogen. Compleet ernaast. Wat dan denken van de qrp clubs?De on3 worden niet uitgeroeid maar hun plaats word toegewezen. De nieuwe classe (Novice ) heeft ook beperkingen die voortkomen uit het examen dat je aflegt. Bij een on3 examen bewijs je dat je de kennis hebt om een station te bedien volgens je kennis. Denk je dat je meer kan ,ga dan hoger. Nu is mijn kleinzoon (12 jaar) geslaagd in het praktisch gedeelte voor ON3. Zijn mede kandidaat was een IT manager. Volgende maand gaat ook hij voor het on3 theorietische examen. Hij zal zich ongetwijfeld op werken in dien de interesse blijft.
Nu weet ik nog on3 's die na 8 jaar nog niet exact weten welke plaats de swr meter en de tuner moeten hebben in de opstelling ;Ik bedoel daar niks kwaad mee, maar er is nog werk aan dus. Om antenne's te maken die doen wat ze moeten doen is er meer nodig dan de formule 300/ F.
Ik kan alleen maar zeggen dat het een hobby voor het leven is en er veel mogelijkheden zijn. ik heb sateliet gedaan.SSTV modems gemaakt etc. Je moet er in geïnteresseerd zijn .Ik kan me vinden in de regelmenten zoals die er zullen komen.Er is een leerschool die moet gevolgd worden; Een begaafde persoon zal zich sneller kunnen plaatsen, ook iemand met een opleiding in die richting .
Voor mij en velen geen probleem. nu kan je aanbrengen, ja jij hebt de A vergunning ! Oke maar ik heb er ook voor gewerkt,dus conclusie . Ga ervoor . Kan je het niet aan? geen probleem ,geniet van wat je kan en mag.je word er niet minachtend om bekeken. En :in belgie blijft de on3 vergunning geldig. In sommige landen staat er een tijd op, dan moet je hoger. hier nog niet. ook een pluspunt toch?

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#21 Bericht door Geen belang »

PA2S,

Jij doet net of de kennis voor een Belgisch examen er niet is, dat is er wel degelijk.
Maar het examen is makkelijker te halen als je de kennis hebt.
Als je geen schema kan lezen haal je Harec niet, zo simpel is het.

Maar in Nederland overdrijven ze enorm dat zelfs mensen met kennis zakken.
Is mij ook overkomen, domweg omdat ik begon te twijfelen, als je 50 vragen achter je kiezen hebt werkt je brein niet geweldig meer, zelfs een schoolexamen is zo zwaar niet.
Gelukkig deed ik op dezelfde dag het Novice examen met 2 vingers in de neus dus was niet alles voor niks.

Maar dit alles heeft niets met ON3 te maken, wat er wel aan de hand is dat ze die vergunning slopen en daar heb ik grote problemen mee, zeker voor de mensen die hard hebben moeten werken om het te halen.
Ja die zijn er ook, ik heb er al veel zien zakken op ON3.
Niet iedereen is in staat een zender te bouwen, waarom zou het nog moeten, iedereen koopt toch kant en klaar op een enkeling na.
Waarom een zender bouwen als je voor enkele euri al een bami-porto hebt, ze verkopen ze al voor 15 euro!

Hoe dan ook, ze nemen de ON3 de hobby af iets anders kan ik er niet van maken. Je kan niet na dik 10 jaar invoering ineens even melden, we maken een vergunning bij en euh ohja jouw hobby maken we een eind aan, want zo komt het over bij velen.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#22 Bericht door PA3DAT »

Geen belang schreef: Is mij ook overkomen, domweg omdat ik begon te twijfelen, als je 50 vragen achter je kiezen hebt werkt je brein niet geweldig meer, zelfs een schoolexamen is zo zwaar niet.
Na meer dan 30 jaar in het middelbaar onderwijs kan ik rustig stellen dat het gemiddelde
havo/vwo schoolexamen nog wel iets zwaarder is... Sommige van die examens duren niet
voor niets 3 uur!!

Voorbeeldje: VWO-natuurkunde examen van afgelopen zomer, 15 pagina's, 26 vragen, vaak
mét onderverdeling in a, b en c etc. En alles open vragen, geen multiplegok... :D
En dan noem ik er maar ééntje, die kids maken er meerdere in een week! Vandaag dit vak,
morgen een andere.

En een vriend/bouwvakker, die halverwege van de LTS geknikkerd was, haalde ook gewoon
in één keer zijn F.
Mijn xyl had alleen op de Mavo wis- en natuurkunde gehad en ging ook meteen voor F, ze
heeft nooit een N-machtiging gehad.

Dus zó moeilijk is die F nou ook weer niet...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#23 Bericht door pa1bvm »

en dat verhaal over 1500 watt ..???

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#24 Bericht door Geen belang »

Jazeker, de Harec mannen krijgen standaard 1500W vergunning.
Lees het document maar, ze moeten er niets voor doen, gaat standaard mogen.

Ook voor amateurs die België bezoeken en Harec hebben.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#25 Bericht door on4avt »

We hebben dan wel de Harec behaald !

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#26 Bericht door Geen belang »

Hoe dan ook, gasten help ons klachten in te dienen, want ze gaan 2000 Belgische amateurs rechten afnemen!
Dit gaat niet over Nederland of Harec, dit gaat over 2000 amateurs van de 5000 die gepakt gaan worden enkel omdat men een 3e vergunning wil.
Dit kan en mag niet gebeuren.

Help a.u.b. de ON3 amateurs als je iets over hebt voor anderen. Dien bezwaar in. Vergeet niet, ze hebben indertijd ON3 ingevoerd om meer zend-amateurs te krijgen, het werd een succes, maar nu willen ze die mensen straffen en dat is onmenselijk.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#27 Bericht door PA2S »

Na er een dagje over te hebben nagedacht of ik wel zou reageren, besluit ik het toch maar te doen. Want dit raakt me in mijn ziel.
Geen belang schreef:Maar dit alles heeft niets met ON3 te maken, wat er wel aan de hand is dat ze die vergunning slopen en daar heb ik grote problemen mee, zeker voor de mensen die hard hebben moeten werken om het te halen.
Ja die zijn er ook, ik heb er al veel zien zakken op ON3.
Als iemand niet hoog genoeg kan springen, dan is dat gewoon zo. In een andere draad over een vergelijkbaar onderwerp schreef ik al eens dat ik niet graag zou worden geopereerd door een chirurg die niet bekwaam is. Stel je voor: een medische student slaagt niet voor zijn opleiding, maar omdat hij zo hard heeft gewerkt, krijgt hij toch zijn diploma.

Jammer dat je niet reageert op de stelling dat ons bestaan als zendamateur wordt bedreigd door de afname van technische kennis. Want zonder technische kennis zijn we alleen communicatie-amateurs en is er geen maatschappelijk nut meer. Reageer daar eens op!
Geen belang schreef:Niet iedereen is in staat een zender te bouwen, waarom zou het nog moeten, iedereen koopt toch kant en klaar op een enkeling na.
Waarom een zender bouwen als je voor enkele euri al een bami-porto hebt, ze verkopen ze al voor 15 euro!
Naar mijn mening zou elke zendamateur in staat moeten zijn om uit een doos met geschikte onderdelen een (eenvoudige) zender te maken. Dat zou nog eens een fantastisch praktijkexamen zijn!
Maar volgens jou is technische kennis kennelijk overbodig en zakken we dus af naar communicatie-amateur en zoals ik al aangaf, zal dat uiteindelijk leiden tot het verdwijnen van de amateurdienst. Dus links- of rechtsom: bijdrage aan de maatschappij is nodig en dat komt niet vanzelf.
Geen belang schreef:Hoe dan ook, ze nemen de ON3 de hobby af iets anders kan ik er niet van maken. Je kan niet na dik 10 jaar invoering ineens even melden, we maken een vergunning bij en euh ohja jouw hobby maken we een eind aan, want zo komt het over bij velen.
Hier snap ik nu werkelijk niks van. Als ik in de lijst kijk mag een klasse C (ON3) op 8 HF banden, op 2 meter en 70 cm met 10 Watt werken. Dus wat is het probleem? Met een examen waarbij je amper meer hoeft te kennen dan de wet van Ohm, is dat toch een weggever? Met een goede antenne en CW (moet je voor leren, oef...) of digitale modes kun je makkelijk het DXCC halen. Zeker als de zonne-activiteit toeneemt, doe je dat 'met twee vingers in de neus'. Met phone wat lastiger, maar met 10 W en een yagi kun je bijvoorbeeld op 10 meter fantastische DX werken. Ervaren CB'ers weten dat drommels goed.

Laat ik tenslotte maar niks zeggen over het toelaten van bezit van 100W apparatuur, want je maakt mij niet wijs dat het vermogen wordt teruggedraaid. Laat ik ook maar niks zeggen over de klasse B, die in de praktijk neerkomt op een vrijwel volledige vergunning. Met de helft goed. Ook een give-away en internationaal loopt BE dan behoorlijk uit de pas. Waarschijnlijk niet conform internationale verdragen (RR).

Mij viel op dat in de lijsten op 30 meter alle modes zijn toegestaan, ik mag hopen dat BIPT de beperking tot CW en digitale modes wel doorvoert, want phone is daar niet toegestaan.

73, Henk

PA8MC
Berichten: 209
Lid geworden op: 19 sep 2018, 09:48

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#28 Bericht door PA8MC »

Geen belang schreef: Help a.u.b. de ON3 amateurs als je iets over hebt voor anderen. Dien bezwaar in. Vergeet niet, ze hebben indertijd ON3 ingevoerd om meer zend-amateurs te krijgen, het werd een succes, maar nu willen ze die mensen straffen en dat is onmenselijk.
Als je van mening bent dat de Belgische overheid je "onmenselijk" behandelt kan je een klacht indienen bij Unia. Over een "onmenselijke" behandeling klagen op een Hollands hobby forum gaat niets uithalen. Ik vind het in ieder geval niet kunnen om zulke beschuldigingen te uiten op een publiek hobby forum. Gelet op jouw taalgebruik heb ik wel het vermoeden dat je uit de "alles mot kenne" cultuur komt.

En wil je nu echt dat Nederlandse radio-amateurs een bezwaar gaan indienen bij het BIPT over een Belgische aangelegenheid? In tegenstelling tot in Nederland kan men in België alleen bezwaar indienen tegen zulke voorgenomen wijzigingen als men direct betrokken is. Naar ik heb vernomen hebben er nog niet veel direct betrokkenen een bezwaarschrift ingediend.

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#29 Bericht door Geen belang »

Dag Henk,

Je kijkt naar het voorstel en niet naar wat er nu is, vergelijk ze eens dan zie je wat er aan de hand is.
De situatie NU voor ON3:

http://www.barometredesprix.be/public/f ... 6%20VN.pdf

11 banden met 50W ze nemen er 3!! af en ze verminderen het vermogen ook nog eens naar 10W.
Ter informatie een 27mc bakkie mag je 12W mee maken, dat is 2W meer dan amateurs gaan mogen en die moeten niks kennen.

Hoe zou jij het vinden als ze spontaan besluiten je Harec te halveren? Ik herinner me nog de 70cm hetze waar een paar low-power setjes in de band mogen komen, de wereld was te klein.
Dit is echt wel een ander kaliber.

Als voor een bandplan, het BIPT bemoeit zich niet met een bandplan, het is een advies aan gebruikers en niet meer dan dat.
Dat het AT dit afdwingt is hun zaak, het BIPT doet dat niet en vraagt aan de amateurs de anderen te respecteren.


De ON3 is een nationale vergunning net als bv de UK en Oostenrijk dat hebben, daar hebben andere landen geen zaken mee.

Net zozeer als België de gehele 160m vrijgeeft en Nederland maar een klein stukje, elk land is gelukkig nog altijd vrij hun banden te laten gebruiken door hun bewoners binnen internationale afspraken en gelukkig maar.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Bevraging nieuwe regels voor Belgische zendamateurs.

#30 Bericht door PA2S »

En nog steeds ga je niet in op argumenten die ik heb aangedragen. Jammer.
Geen belang schreef: 11 banden met 50W ze nemen er 3!! af en ze verminderen het vermogen ook nog eens naar 10W.
Ter informatie een 27mc bakkie mag je 12W mee maken, dat is 2W meer dan amateurs gaan mogen en die moeten niks kennen.
Er is steeds van alles bij gekomen en drempels zijn verlaagd. Daar hoor ik niemand over. Natuurlijk zal een teruggang nooit enthousiast worden ontvangen, maar er is geen sprake van het "beroven" van een hobby. In BE mag je nu op hoofdwegen 70 in plaats van 80. Soms worden subsidies of belastingvoordelen verminderd of vervallen ze.

Met 27 MHz vergelijken is een appels en peren verhaal. Een ON3 heeft examen gedaan en mag daarom op een flink aantal banden uitkomen. Ook zijn er geen beperkingen aan de gain van antennes. Bij PR27 geldt (dat is de Europese norm voor CB) 12 W ERP bij SSB.

Het is de vraag of het entry level (klasse C) in overeenstemming is met internationale afspraken volgens de Radio Regulations (RR) van de ITU (ook België is partij bij het betreffende verdrag).

Art. 1.56 van de RR:
A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.
In de ITU Recommendation M.1544-1 is onder meer aangegeven dat men theoretische kennis moet hebben van radiosystemen (zenders, ontvangers, antennes en propagatie).

Wordt hieraan voldaan?
Geen belang schreef:Hoe zou jij het vinden als ze spontaan besluiten je Harec te halveren?
Tja, als we op de ingeslagen weg doorgaan, zal dat vanzelf wel gaan gebeuren, dat heb ik al meermaals uitgelegd.

Even een 'eigen' ervaring: Najaar 2015 kregen we in NL toegang tot 60 meter. 100 kHz en 100W. Op 13 april 2016 vond er een bijeenkomst plaats tussen (let op!) BIPT en Agentschap Telecom. Bij dat overleg vroeg BIPT aan Agentschap Telecom om de toewijzing in Nederland te verkleinen naar 15 kHz en 15W EIRP. Dit blijkt uit een officiële brief van BIPT, die ik naar aanleiding van een z.g. WOB-verzoek in bezit kreeg. Natuurlijk was ik 'not amused'.

Maar na de beperking is de wereld niet ten onder gegaan. Met weak signal modes kan er heel veel, zelfs veel meer dan ik ooit gedacht had. Zoals verbindingen met ZL's die maar met 10W EIRP mogen zenden!
Geen belang schreef: De ON3 is een nationale vergunning net als bv de UK en Oostenrijk dat hebben, daar hebben andere landen geen zaken mee.
Wat wil je hiermee zeggen?

Overigens, radiogolven stoppen niet bij de grens en daarom zijn er internationale afspraken. Ook wij hebben er dus 'zaken mee'.

73, Henk

Gesloten