We moeten hier diverse zaken van elkaar scheiden om 'the big picture' te zien..
Koos Spee is inmiddels geen ambtenaar meer, dus hij moet werken voor zijn boterham.
Voorheen kon hij via de overheid en zijn stichting SWOV nog een behoorlijke belegde boterham verdienen maar als subsidie spons moet je wel een stroom van inkomsten hebben.
Dus als je vaak roept "iederee gaat dood door appen".. dan kun je als subsidie-spons voor verkeer hier via de overheid een mooie onderzoeksbeurs voor ontvangen (loopt in de miljoenen)...
Het probleem ontstaat pas als hier niet gefundeerde of verkeerd gekoppelde gegevens misbruikt worden om deze subsidie binnen te slepen.
En dan hebben we nog de maatschappelijke factor en de geldelijke factor..
Wat is veiliger?
100.000 verkeersgewonden en 100 doden or 90.000 gewonden en 110 doden? of 200.000 gewonden en 10 doden?
Hoe quantificeer je 'veilig', 'veiliger' enzovoorts?
Als deelnemer te voet, op de fiets, in de auto, op de motor en in de vrachtwagen heb ik wel een idee. Maar die is anders wanneer je alleen voetganger bent omdat je nog student bent en een 'gratis' OV kaart hebt.
Ik heb menig boomknuffelende treinhuggende fietser zeer snel zien omturnen tot petrol-head wanneer ze begrepen wat voor vrijheden een auto geeft aan een vrouw in een donker gebied zonder OV (als ze bijvoorbeeld na hun studie op een OV overgoten stad met studentenflat op 'ik-ben-te-dronken-ik-kruip-wel-afstand' van de uni naar een ziekenhuis/bedrijf/organisatie in een landelijk gebied waar het OV pas kan komen 1 uur na start dienst en 1 uur voor einde dienst weer... En we kunnen niet allemaal werken bij KPN waar je dan ook eerder mag vertrekken en later kunt beginnen... Heb ik het nog niet eens gehad over gebieden waar enge mannen rondstruinen in het donker wat al snel het geval is na 1600 uur in de winter....
Anyway... Verkeersdoden dalen al jaren, dankzij zaken als rembekrachtiging, remkrachtverdeler, APK, airbags, ABS, traction control, stabiliteitscontrole, veiligheidsgordels enz enz...
Echter, na een poos van verbeteringen is de rek eruit van de effectiviteit van deze hulpmiddelen.. Op dat punt zijn we nu aangekomen...
De ongevallen die we maken zijn gewoon menselijke fouten die niet meer voorkomen kunnen worden ABS...
De fouten die we nu maken zijn menselijke fouten...
Fouten die we kunnen omschrijven als 'ik heb haast, dus donkergroen is okay voor mij" of 'mijn bazin vermoord me als ik geen makeup op heb'... of 'ik kan WEL goed autorijden met 30 pilsjes op'...
Solution Bias kruipt dan erg naar de voorgrond...
Iedereen heeft wel een idee wat de oorzaak is dat het aantal doden niet meer daalt... De ene vind het whatsapp, de andere facebook. Weer iemand anders vind dat het klassieke muziek is.
Als je subsidie krijgt om het te onderzoeken boeit het je niet eens... als het maar in de categorie onderbuik gevoel zit... want dan heb je meer kans op dat mensen denken... verrek, inderdaad, sinds (drogreden invullen) is het inderdaad zo...
En dat kan natuurlijk alles zijn...
Sinds dat asielzoekers centrum er is, zijn er meer diefstallen/aanrandingen/regenbuien...
Sinds die antennemast er staat heb ik altijd hoofdpijn...
Sinds we appen vallen er weer meer verkeersdoden...
Het verkeer is echter zeer dynamisch...
Een maandag kan heel druk zijn (zoals de drukste spits van het jaar onlangs... Valt echter diezelfde maandag op 1 januari is het weer heel erg rustig op de weg...
Gaan we van zomertijd naar normale tijd, zie je ook 3 tot 30 dagen lang een enorme toename in ongevallen.
Staat de zon laag, regent het, sneeuwt het... regent het na een lange periode van droogte...
En dan hebben we nog het schaapjes gedrag.
Ik vind het verbazingwekkend hoe mensen met een gemiddeld kwalititatief slecht onderlegde auto op het gebied van actieve en passieve veiligheid het slim lijkt om in een bocht met 100km/h + te rijden wanneer het net na een periode van lange droogte goed hard geregend heeft... De gemiddelde Hyundai Excel, Opel Combo, Seat Ibiza, Renault Clio enz met 8 jaar oude bandjes met 1,7mm
droogtescheurtjes profiel, schokdempers waarvan de olie op de banden drupt enz enz. en het dan vreemd vinden dat ze de vangrail van dichtbij zien... Vervolgens moeten we dan met z'n allen jarenlang 70 of nog erger 50km/h door zo'n bocht rijden.
Flitsen op snelheid is ook zo'n dramaqueen... Immers, vrachtwagens hebben allemaal een begrenzer in de auto, dus kunnen niet sneller dan 87km/h... En sinds de invoering van de begrenzer zijn er immers geen ongevallen meer gebeurd met vrachtwagens... Ohnee.. het is alleen maar toegenomen.
En 'het zal toch niet zo snel gaan, dus ik doe er effe niets mee"....
Tja, dat hebben mensen ook gezegd tijdens de invoering van "Wet Mulder"... Immers, iedereen dacht 'ach, hoe kan een agent nu een bekeuring uitschrijven als hij er niet zelf is ?".... Inmiddels draaien we via de automaat meer dan 30.000 PER DAG aan boetes zonder agent ter plekke.
Hetzelfde gold voor onze 24 en 34GHz apparatuur... Toen dachten we ook "ach, sinds Hitler zijn er geen radio's meer verboten in Nederland... dus dat gaat toch niet zo hard"...
Dito voor de vingerafdrukken in het ausweis. Mensen dachten "ach, dat kan alleen maar in de DDR gebeuren"...
En inmiddels weten we dat voor 5 pogingen tot ID fraude per jaar er nu van 17.000.000 mensen hun vingerafdruk in een franse computer over een amerikaanse verbinding staat voor een paspoort waarbij niemand van de controllerende instanties bij kan al zouden ze het willen en waarschijnlijk ook nog de helft verkeerd-om ingescanned is en niet gebruikt kan worden als deze al van een kwaliteit waren dat ze uberhaupt gelezen kunnen worden...
Dus wanneer we nu gaan denken "ach... dat gaat toch niet door.... voor einde van 2018 is het straks verboten om je mike van je dualbander aan te raken in de auto....
Overigens moeten we statistieken wel een beetje nuanceren... er wordt nu door diverse media geroepen dat de verkeersdoden sinds 1970 weer stijgen.. Dat is slechts half waar...
In 2011, 2003, 1999, 1995, 1989, 1986, 1983, 1980, 1977, 1976 steeg het aantal verkeersdoden OOK.
De meeste doden vielen overigens onder de categorie 80+ en 70-80 jarigen.
Wanneer die nog een portofoon op de scootmobiel hebben of met whatsapp bezig zijn dan krijgen ze van mij een linjte ipv een wet dat ze dat niet meer mogen.
Al met al weer een klasiek gevalletje van ' 1-motorig vliegtuigje stort neer op kerkhof 90.000 doden '....