Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 20 sep 2018, 05:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Forumregels


Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 25 nov 2017, 18:22 
Offline

Geregistreerd: 30 aug 2015, 15:24
Berichten: 209
Goede avond beste allemaal in dit forum.

Het onderstaand bericht is niet van een trol of luisteramateur wiens inbreng door moderatie sterk wordt gewogen maar een inhoud die mijns inzien tot nadenken stemt.

"Radio zendamateurs weest bevreesd,"

Gaat de voormalige Verkeersofficier in conclaaf met Ministerie van Justitie en Veiligheid om de daartoe aanwezige wet te wijzigen in dier voege dat het gebruik van een zendontvanger installatie in de auto/vrachtauto = dus ook in de andere communicatiebanden= wordt verboden in rijdende toestand.
Dit gespiegeld aan het gebruik van niet handsfree bellen etcetera.

De Heer Koos Spee kwam met dit voorstel naar aanleiding van het groeiend aantal ongevallen in het verkeer door afleidende handelingen en gebruik van de categorie telefoon, versturen van apps, tijdens de rit.


Ook oude bezems vegen kennelijk schoon.

Zo er vragen rijzen waar dit vandaan komt of hoe kom je er aan:

Dit werd ten tafel gebracht tijdens de uitzending van RTL Late Night.......

Het bovenstaande is geen opruiende inbreng maar geeft wel te denken over een mogelijk op handen zijnde verandering.

Er is een schone taak weggelegd voor de twee besturen van de VERON en VRZA hun oor te luisteren te leggen bij de verantwoordelijke instanties.

Laten wij onze gedachten over dit onderwerp de vrije loop laten en maak het bespreekbaar op een professionele wijze.

Een prettige avond,

73

Robert

_________________
Luistervink NL 5321 sinds 1960.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2017, 18:31 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2005, 19:06
Berichten: 4991
Woonplaats: Aalst - Waalre
Zorgelijk als je het mij vraagt. Een carkit met VOX is een lastig systeem. Autoruis laat de TX vaak ongewenst ingaan. Een losse PTT knop is feitelijk een microfoon.

Maar goed; meneer Spee wil wel meer en daar komt ook niets van terecht.

Taxichauffeurs, RWS, Ambu chauffeurs enz. moeten dan ook allemaal ontheffing krijgen.

En hoe meer 'stennis' we erover maken, hoe groter de kans dat het negatief in het nieuws komt.

Nederland, als er iets wordt opgemerkt komt er een verbod op.
Vuurwerk, Zwarte Piet, roken en ga zo maar door.

_________________
'73 PE2AAB www.pe2aab.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2017, 19:01 
Offline

Geregistreerd: 08 dec 2016, 19:12
Berichten: 42
:wink: Over dat besluit moet nog maanden zoniet jaren vergaderd worden.
Dus,.... ik ga morse leren, en schroef een seinsleutel op mijn dashboard.
Want dat is géén microfoon,.. :lol:


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2017, 22:04 
Offline

Geregistreerd: 06 feb 2013, 10:22
Berichten: 401
Als dat handsfree gebeurt is er geen realistische mogelijkheid om dat op te sporen. Want zing je mee met de radio, praat je in jezelf of ben je aan het zenden? Met een mobiele telefoon is dat in de oproepgeschiedenis nog eenvoudig na te kijken, maar met "onze" apparatuur is dat niet te doen voor een gemiddelde opsporingsambtenaar.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 nov 2017, 23:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jun 2011, 21:51
Berichten: 3093
Woonplaats: Emmen (JO32LS)
PE2AAB schreef:
...

Taxichauffeurs, RWS, Ambu chauffeurs enz. moeten dan ook allemaal ontheffing krijgen.

....

Taxi chauffeurs werken NIET meer met mobilofoons. Al jaren niet meer.
Er wordt nu verplicht gewerkt met boordcomputers die via het GSM net gekoppeld zijn aan de centrale.
Deze boorcomputers houden ook de verplichte registratie van rij- en rust tijden bij i.c.m. met de verplich te behalen BCT (boordcomputer taxi) pas.
2 merken voor het verplicht apparatuur: CabmanBCT en Quipment. (er zou meer kunnen zijn, goedgekeurd door het KIWA register, maar deze 2 ken ik zelf)

_________________
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 00:21 
Offline

Geregistreerd: 01 mei 2005, 20:54
Berichten: 158
Woonplaats: Valkenswaard
Ik zou het helemaal niet erg vinden. Eigenlijk is de huidige wetgeving best raar. Er staat expliciet in dat het over telefoons gaat, maar hetzelfde gevaar kun je ook veroorzaken met bijvoorbeeld een portofoon.
Eigenlijk is het heel simpel: als een auto voor mij raar begint te slingeren over de weg omdat de bestuurder met andere dingen bezig is kan het me helemaal niet schelen of hij een zendamateur is of niet. Deze bestuurder is dan heel simpel een gevaar voor hemzelf en iedereen om hem heen.

En bestuurders van ambulances, brandweerwagens en ander hulddiensten hebben allemaal iets wat wij niet hebben: Een speciale opleiding (o.a. voor het rijden met zwaailicht en sirene).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 00:26 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jun 2011, 21:51
Berichten: 3093
Woonplaats: Emmen (JO32LS)
Artikel 5 (kapstokregel) is al heel vlug toegepast. Extra regelgeving is hier alleen al om ongewenst.

En de hulpdiensten laten de chauffeur nooit de communicatie doen, dat doet de bijrijder/ambulance-verpleegkundige. Reden is het juist het stuk rijvaardigheid en verkeersveiligheid naast die gedegen rij-opleiding OGS (Optische- en Geluidssignalen)

_________________
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 09:20 
Offline

Geregistreerd: 14 nov 2007, 18:56
Berichten: 1217
Woonplaats: Zuidbroek
Ik hoorde dat het in Duitsland in 2020 ook verboden wordt dus het zal wel doorgaan, met name in Europees verband.
Kees


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 10:21 
Offline

Geregistreerd: 10 dec 2014, 21:59
Berichten: 220
Woonplaats: Groningen
Even voorop gesteld: ik heb geen auto, dus eigenlijk boeit het me niet.
Maar toch, als ik nou eens naar de cijfers kijk ..

Sinds de toename van het smartphone-gebruik is het aantal verkeersdoden gedaald.
De grootste stijging van het aantal verkeersdoden komt voor rekening van 70-plussers op de fiets en in de auto, en dat is de groep met het minste
smartphone gebruik. En naar aantal gereden kilometers gerekend is dit beeld nog sterker.

Nou ben ik niet voor smartphone gebruik in de auto, maar er lijkt toch geen heel hard verband te zijn. Het kon ook wel eens zo zijn
dat door het toegenomen smartphone gebruik je bij een ongeluk altijd een smartphone aantreft.
En ik vraag me ook wel eens af wat tablet-gebruik , dat is de bediening van een moderne auto met zo'n 11 inch scherm midden tussen alle andere
knoppen op het dashboard, eigenlijk veroorzaakt ....

Wie werkelijk het aantal doden fors wil laten dalen kan beter de E-fiets voor 70-plussers verbieden,
en periodieke keuring voor 60-plussers ( met rijvaardigheidstest ) invoeren.

Maar dat klinkt politiek minder leuk natuurlijk.


( https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland )

_________________
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 10:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 jan 2008, 00:13
Berichten: 1229
Woonplaats: JO33HE: Haren Gn.
Ik vind het terecht.
Ik voel me niet op mijn gemak met een porto in de hand in de auto.
Porto, mike of smartphone hoeven van mij niet.
Ook een CD wisselen vanachter het stuur moet je nooit doen. Ambulances en brandweerwagens hebben ook meestal wel een bijrijder die de comm doet.

En rijden gaat nog best (68).

_________________
Mijn andere sites: https://www.tapedeckforum.nl en https://www.pa2efr.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 11:01 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 jun 2011, 21:51
Berichten: 3093
Woonplaats: Emmen (JO32LS)
PA3CQN schreef:
Even voorop gesteld: ik heb geen auto, dus eigenlijk boeit het me niet.
Maar toch, als ik nou eens naar de cijfers kijk ..

Sinds de toename van het smartphone-gebruik is het aantal verkeersdoden gedaald.
De grootste stijging van het aantal verkeersdoden komt voor rekening van 70-plussers op de fiets en in de auto, en dat is de groep met het minste
smartphone gebruik. En naar aantal gereden kilometers gerekend is dit beeld nog sterker.

Nou ben ik niet voor smartphone gebruik in de auto, maar er lijkt toch geen heel hard verband te zijn. Het kon ook wel eens zo zijn
dat door het toegenomen smartphone gebruik je bij een ongeluk altijd een smartphone aantreft.
En ik vraag me ook wel eens af wat tablet-gebruik , dat is de bediening van een moderne auto met zo'n 11 inch scherm midden tussen alle andere
knoppen op het dashboard, eigenlijk veroorzaakt ....

Wie werkelijk het aantal doden fors wil laten dalen kan beter de E-fiets voor 70-plussers verbieden,
en periodieke keuring voor 60-plussers ( met rijvaardigheidstest ) invoeren.

Maar dat klinkt politiek minder leuk natuurlijk.


( https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland )


Ik denk dat je de vinger op op een zere plek neer legt...
Ouderen op een e-fiets jekkeren je op de fietspaden soms nog voorbij alsof ze Nikki Lauda zijn. (En dan heb ik het nog niet eens gehad over de ouderen in een scoot-mobiel die de snelheidsregelaar niet verder naar rechts kunnen krijgen en dat in een voetgangersgebied!)
Nu wil ik niet beweren dat alle ouderen zo zijn, maar ik zie het dagelijks. Ook verschillende verkeerssituaties vragen gewoon om ellende, niet alleen voor ouderen maar voor ALLE leeftijden.
Er zou wat mij betreft een maximale snelheid op die e-fietsen mogen komen van bijvoorbeeld 20km/h, en voor scoot-mobielen stapvoets (8 à 10km/h).

Juist omdat die e-fietsen vlot over de weg gaan, en de ouderen vaak een verminderde reactievermogen hebben is het beperken van de snelheid in mijn ogen zeer gewenst.

Over dat smartfoon gebruik in het verkeer en dus ook op de fiets?? Simpel: NIET IN DE HAND, EN APPEN/SOCIAL-MEDIA DOE JE THUIS MAAR! Hoe vaak je jongelui bijna van de fiets af tieft als automobilist... en dan nog een middelvinger krijgen ook al heb je gewoon voorrang. Scholieren/studenten kijken niet op- of om in het verkeer en doen alsof de weg van "hun" is.
(Eerlijkheidshalve gebied mij wel te bekennen dat ik mijn smartfoon ook gebruik bij mijn werk als taxi-chauffeur, maar slechts als navigatie-hulp niet als communicatie platform!)

Even terug naar radio-gebruik in de auto: een portofoon is een leuk apparaat, maar zo'n relatief groot apparaat zou ik niet voor mijn snufferd willen in het verkeer, een compact handmicrofoontje heb ik minder problemen mee.

Eigenlijk is het heel simpel: kun je niet adequaat rijden met een microfoon in de hand, doe het niet! Ben je snel afgeleid in de auto, doe het niet! Heb je net je rijbewijs, bouw eerst verkeerservaring op voordat je met minder urgentere zaken bezig gaat houden.
(Nu las ik al ergens 'je moet ook de auto-radio verbieden, trekt ook de aandacht'... tja, dan moet je verplicht alleen in een auto stappen, een passagier trekt toch ook de aandacht?)

_________________
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 11:07 
Offline

Geregistreerd: 07 jan 2011, 22:19
Berichten: 2251
Woonplaats: JO21XX
Ach, met een kwebbelende instructeur naast je ben je als nieuwkomer al een beetje voorbereid.. :D die van mij ratelden maar door als vriendinnen op theevisite.

_________________
.... But will it blend?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 11:12 
Offline

Geregistreerd: 19 jun 2007, 23:59
Berichten: 2050
PA3CQN schreef:
Even voorop gesteld: ik heb geen auto, dus eigenlijk boeit het me niet.
Maar toch, als ik nou eens naar de cijfers kijk ..

Sinds de toename van het smartphone-gebruik is het aantal verkeersdoden gedaald.
De grootste stijging van het aantal verkeersdoden komt voor rekening van 70-plussers op de fiets en in de auto, en dat is de groep met het minste
smartphone gebruik. En naar aantal gereden kilometers gerekend is dit beeld nog sterker.

Nou ben ik niet voor smartphone gebruik in de auto, maar er lijkt toch geen heel hard verband te zijn. Het kon ook wel eens zo zijn
dat door het toegenomen smartphone gebruik je bij een ongeluk altijd een smartphone aantreft.
En ik vraag me ook wel eens af wat tablet-gebruik , dat is de bediening van een moderne auto met zo'n 11 inch scherm midden tussen alle andere
knoppen op het dashboard, eigenlijk veroorzaakt ....

Wie werkelijk het aantal doden fors wil laten dalen kan beter de E-fiets voor 70-plussers verbieden,
en periodieke keuring voor 60-plussers ( met rijvaardigheidstest ) invoeren.

Maar dat klinkt politiek minder leuk natuurlijk.


( https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/verkeersdoden-nederland )


Dus, als ik bovenstaande goed lees, komt de stijging van verkeersslachtoffers niet direct/indirect door de smartphone omdat nu eenmaal bijna iedereen een smartphone heeft, maar wel door ouderen op een E-bike. Is het gebruik van deze E-bike ook niet explosief gestegen?
Beetje onzin redenaties als je het mij vraagt bovendien aan elkaar tegenstrijdig.

Overigens heb ik wel een auto en een E-bike, behoor niet tot de doelgroep 'ouderen' maar zit heel veel op de weg, voornamelijk binnen de bebouwde kom en je wil niet weten wat daar allemaal 'bijna misgaat' door telefoon gebruik in het verkeer...fietsers op de eerste plaatst. Dus laten 'wij zendamateurs' nu niet de pretentie hebben te denken, dat een mic in je hand in de auto niet afleid...

_________________
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 12:35 
Offline

Geregistreerd: 10 dec 2014, 21:59
Berichten: 220
Woonplaats: Groningen
andre schreef:

Dus, als ik bovenstaande goed lees, komt de stijging van verkeersslachtoffers niet direct/indirect door de smartphone omdat nu eenmaal bijna iedereen een smartphone heeft, maar wel door ouderen op een E-bike. Is het gebruik van deze E-bike ook niet explosief gestegen?
Beetje onzin redenaties als je het mij vraagt bovendien aan elkaar tegenstrijdig.

Overigens heb ik wel een auto en een E-bike, behoor niet tot de doelgroep 'ouderen' maar zit heel veel op de weg, voornamelijk binnen de bebouwde kom en je wil niet weten wat daar allemaal 'bijna misgaat' door telefoon gebruik in het verkeer...fietsers op de eerste plaatst. Dus laten 'wij zendamateurs' nu niet de pretentie hebben te denken, dat een mic in je hand in de auto niet afleid...


Daar is niks tegenstrijdigs aan. De toegenomen mobiliteit onder ouderen ( 70+ ) leidt tot meer verkeersdoden in deze groep, ongeacht vervoersmiddel. Maar omdat electrische fietsen het meest
zijn toegenomen vallen daar onder ouderen de meeste doden. Ook neemt het totaal aantal afgelegde kilometers toe bij alle weggebruikers waarmee er ook een stijging in aantal doden optreedt.
Ik houdt ook helemaal geen pleidooi voor smartphone gebruik ( of om het even welk apparaat, wat dus tegenwoordig eigenlijk ook de bediening van de auto zelf is ... ), sterker nog: ik raad het ten zeerste af. Maar ik beweer dat op de stijging reageren met een mobilofoon-verbod een typische pavlov-reactie is.

_________________
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 12:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 24 mei 2007, 11:08
Berichten: 2028
Woonplaats: Krabbendijke
PE1PQX schreef:
En de hulpdiensten laten de chauffeur nooit de communicatie doen, dat doet de bijrijder/ambulance-verpleegkundige. Reden is het juist het stuk rijvaardigheid en verkeersveiligheid naast die gedegen rij-opleiding OGS (Optische- en Geluidssignalen)


Niet helemaal juist. Als Officier van Dienst Brandweer (OvD-B) zit ik toch echt alleen in de auto. Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor de Adviseur Gevaarlijke Stoffen (AGS), OvD Geneeskundig en de OvD Politie. Maar dat zijn inderdaad wel de uitzonderingen.

Iemand anders gaf nog aan dat hulpdiensten een extra rijopleiding hebben en daardoor beter in staat zouden zijn om tijdens de rit hun communicatie apparatuur te gebruiken. Nu heb ik geen idee hoe dat bij de andere hulpendiensten is maar bij de brandweer wordt simpelweg gesteld dat je een keuze moeten maken. Of vlot rijden en niet communiceren, of langzaam tijden/stil staan en wel communiceren. Kies je er voor om vlot door te rijden dan ben je eerder ter plaatse en heb je sneller face-to-face contact, of je kiest er voor om eerst de belangrijke communicatie te doen en accepteert dat je iets later komt.
We praten dan wel over een Prio 1 (spoed) rit en niet over een normale rit.

Overigens vind ik het weer zwaar over trokken. Hoeveel zendamateurs zijn er nu betrokken bij verkeersongevallen? Alles over 1 kam scheren vind ik persoonlijk veel te kort door de bocht. Op het moment dat ik mijn aandacht erbij moet houden dan laat ik de microfoon los. Het zelfde geld voor het bedienen van de autoradio. Is het druk op de weg dan blijf ik er vanaf of gebruik ik de stuurbediening.

_________________
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 66 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling