Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Martin000
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2017, 10:35

Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#1 Bericht door Martin000 »

Goedemiddag allen,

Ik heb recent een brief gestuurd naar een aantal zendamateur verenigingen, met het voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties.

Dit omdat er mijns inzien een grote groep mensen over het hoofd gezien wordt binnen de huidige registraties. Deze groep mensen zijn mensen die gewoon een kant en klaar apparaat willen kopen, met niet veel Watt willen zenden en geen modificaties gaan uitvoeren aan een apparaat.

Deze conclusie trek ik ook door het feit dat er veel ongeoorloofd gebruik is op de zendamateur frequenties.

Lees alstublieft eerst de brief zodat er geen reacties geplaatst worden zonder onderbouwing.
In de bijlage heb ik de brief gezet, zoals verzonden aan de verenigingen.

Met vriendelijke groet,
Martin
Bijlagen
L registratie.pdf
brief voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties
(136.51 KiB) 503 keer gedownload

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#2 Bericht door PA3BAS »

(met het risico nu een hoop commentaar te krijgen, maar ik doe het toch...)

Om te beginnen heb ik je voorstel gelezen. Zonder verder inhoudelijk in te gaan op je voorstel, raad ik je aan het voorstel nog eens goed door te lezen, want er staan een aantal taal- en stijlfouten in. Nu is dat bij een post op bijvoorbeeld dit forum niet zo erg, maar als je een officiële brief stuurt wel. In ieder geval in mijn optiek. Het risico is dat met de brief leest, en juist vanwege deze foutjes de brief niet serieus behandeld. En dat is volgens mij wel je bedoeling.
.... But will it blend?

Martin000
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2017, 10:35

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#3 Bericht door Martin000 »

PA3BAS schreef:(met het risico nu een hoop commentaar te krijgen, maar ik doe het toch...)

Om te beginnen heb ik je voorstel gelezen. Zonder verder inhoudelijk in te gaan op je voorstel, raad ik je aan het voorstel nog eens goed door te lezen, want er staan een aantal taal- en stijlfouten in. Nu is dat bij een post op bijvoorbeeld dit forum niet zo erg, maar als je een officiële brief stuurt wel. In ieder geval in mijn optiek. Het risico is dat met de brief leest, en juist vanwege deze foutjes de brief niet serieus behandeld. En dat is volgens mij wel je bedoeling.
Dank je voor je reactie! De brieven zijn al verstuurd, echter ga ik ervan uit dat men de intentie en het doel ziet. Je hebt echter gelijk wanneer je zegt dat bij een officiële brief foutloos Nederlands hoort, overigens hoort dit altijd :wink:

Ik ga geloof ik maar eens een cursus Nederlands zoeken... :roll:

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#4 Bericht door pe1rxq »

Het grootste probleem zit hem in je doelgroep: '... die geen affiniteit hebben met de technische kant van het zendamateur-schap ....'.
Het hebben van affiniteit en interesse in de technische kant is nu juist een van de definieerende eigenschappen.

Dit is bijvoorbeeld de officiele ITU definitie van de 'amateur service':
A radiocommunication service for the purpose of self-training, intercommunication and technical investigations carried out by amateurs, that is, by duly authorized persons interested in radio technique solely with a personal aim and without pecuniary interest.
Jouw L licentie voldoet dus niet aan de meest elementaire definitie.
Ik denk dat je meer kans maakt door om uitbereiding te vragen van b.v. de CB/PMR banden. (zal ook niet snel gebeuren, maar jouw doelgroep past perfect op die banden)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#5 Bericht door PA0BAK »

De opstelling is inderdaad verre van duidelijk en er is zelfs een mogelijkheid om het verkeerd uit te leggen.

Inhoudelijk ben ik het er ook niet mee eens, dit gaat lijken op de oude "D" licentie met 6 kanalen in de 2 meter band.
Dit bleek ook in de praktijk niet werkbaar, dus ........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PDØDFM

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#6 Bericht door PDØDFM »

Hmm,,...

Ik heb hier zo mijn bedenkingen over.
De laatste tijd is er nogal wat commotie over de N-registratie.
Nu zou er nog een registratie bij moeten komen.
Met alleen spullen uit de winkel, om het maar kort te houden.
Ik verwacht niet dat dat er ooit door komt, alleen porto's hebben die 5 watt aan vermogen.
Daarnaast, een examen,..??.
Als ik de brief goed lees,.. is het eigenlijk een verzoek om de 27 mc te verplaatsen naar de amateurbanden.
Lijkt me niet echt een goed idee, veel 27 mc,ers hebben spullen waarmee met meer als 100 watt op de hf-banden kan worden uitgekomen.
Op 2 meter zijn ze ook al actief, zo rond 143 en 146 mhz en ook op 45 meter.
De pest is,.. op marktplaats kun je alles kopen, de controle is gewoon weg,
De verkoop van apparatuur is vrij, of je een licentie hebt of niet, het is te koop.
Daar ligt een probleem, alleen niet meer te wijzigen.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#7 Bericht door PA3LS »

Zonder vergunning mag je al op 27MHz, 433MHz en 446MHz uitkomen. Velen hebben vooral op 27MHz al grote lol gehad.
Met een licentie (geen technische kennis voor nodig) mag je voor 150 a 300 euro per jaar je eigen muziekstationnetje op de middengolf zetten.

Misschien wel een idee om expliciet toe te staan dat men richtantennes gebruikt waardoor het ERP omhoog gaat, maar het inputvermogen gelijk blijft.

Daarnaast vrees ik ook voor een 'invasie' van het slechte soort 27mc'ers.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#8 Bericht door elsinga »

Het idee voor een instap registratie is leuk, maar ik denk dat de doelgroep (inderdaad en al eerder genoemd) net niet aansluit bij waarvoor de zendamateur status bedoeld is (bezig zijn met techniek).

In België hebben ze een heel eenvoudige registratie, volgens mij mogen de radioclubs zelf ook de examens daarvoor afnemen. Ik zou me iets met alleen 2/70 en weinig vermogen wel voor kunnen stellen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#9 Bericht door PA3HMP »

de L registratie, (open deur Lambal registratie) voor mensen die niet willen leren maar enkel de stekker in het stopcontact willen steken (hoor ik daar een rupsje nooittevree knagen).

als je niet wil leren zijn er al 3 mogelijkheden, de 27MHz, de 430MHz LPD en de 446MHz PMR, zoiets kan natuurlijk prima onder een L vergunning vallen en daarvoor ieder jaar geld gevangen worden door de overheid, Oh wacht dat was nu gratis, maar de overheid zou er wel eens een leuke melkkoe van kunnen maken :mrgreen:

Of.......

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#10 Bericht door PG7M »

Voor zover ik weet, is het al toegestaan om een richtantenne te mogen gebruiken op 27 MHz.

Daarnaast mag men tegenwoordig een set hebben met 40 kanalen FM/AM/SSB met een max. vermogen van 4 Watt modulatie.
PA3LS schreef:Zonder vergunning mag je al op 27MHz, 433MHz en 446MHz uitkomen. Velen hebben vooral op 27MHz al grote lol gehad.
Met een licentie (geen technische kennis voor nodig) mag je voor 150 a 300 euro per jaar je eigen muziekstationnetje op de middengolf zetten.

Misschien wel een idee om expliciet toe te staan dat men richtantennes gebruikt waardoor het ERP omhoog gaat, maar het inputvermogen gelijk blijft.

Daarnaast vrees ik ook voor een 'invasie' van het slechte soort 27mc'ers.
PG7M Robert

Martin000
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2017, 10:35

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#11 Bericht door Martin000 »

Goedemorgen allen, ik zie dat er een hoop reacties zijn. Feedback is altijd goed!

Het stukje over de elementaire definitie blijft gewoon gehandhaafd binnen de L registratie;
het stukje “technical investigations” is een zeer breed en rekbaar begrip.

PDØDFM “De pest is,.. op marktplaats kun je alles kopen, de controle is gewoon weg,
De verkoop van apparatuur is vrij, of je een licentie hebt of niet, het is te koop.
Daar ligt een probleem, alleen niet meer te wijzigen.”


De 5 watt is een aanbeveling, juist omdat er porto’s in omloop zijn met 5 watt aan zendvermogen. Als men deze, door de regel, goedkope porto’s koopt en weet van een registratie die voor mensen zonder elektrotechnische achtergrond te halen is, dan is de kans zeer groot aanwezig dat diegene daarvoor gaat. Wat nu gebeurt is dat diegene gewoon een porto koopt en kijkt of hij op een repeater kan komen en daar ongeoorloofd gaan zenden. Hoe je het ook wend of keert, dit zíjn mensen met een interesse in de radio die door een L registratie te behalen wél op een nette manier een QSO kunnen uitbrengen.

PA3LS “Zonder vergunning mag je al op 27MHz, 433MHz en 446MHz uitkomen. Velen hebben vooral op 27MHz al grote lol gehad. “

Dat klopt, maar ik pleit niet voor een vergunningsloze registratie! Voor de doorsnee persoon zijn de vrijgegeven banden meer dan voldoende. Echter, voor diegenen die geen affiniteit hebben met het uit elkaar halen van een tranceiver maar wel met het radio zendamateurschap is een derde registratie een heel goed alternatief. Vergeet ook niet dat dit een hele goed opstap is naar een N of F registratie. De examens voor een N registratie zijn het merendeel gericht op mensen met een elektrotechnische achtergrond en dit is weinig veranderd door de jaren heen.
Er zijn veel nieuwe en betrouwbare tranceivers op de markt nu, die gebruik maken van andere techniek dan in de beginjaren.

elsinga “Ik zou me iets met alleen 2/70 en weinig vermogen wel voor kunnen stellen.”
Helemaal mee eens!

PA3HMP “als je niet wil leren zijn er al 3 mogelijkheden, de 27MHz, de 430MHz LPD en de 446MHz PMR, zoiets kan natuurlijk prima onder een L vergunning vallen en daarvoor ieder jaar geld gevangen worden door de overheid, Oh wacht dat was nu gratis, maar de overheid zou er wel eens een leuke melkkoe van kunnen maken”

Klopt, als je niet wil leren zijn dat de opties. Echter voor een L registratie moet men wél leren.

###

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#12 Bericht door Thijzer »

De N-licentie moet een instaplicentie worden met een sterkere incentive om de F-licentie te behalen. Nu is er een moeilijke en iets minder moeilijke categorie die beide niet veel verschillen wat betreft mogelijkheden. Er is nu een discussie gaande betreffende het her-ijken van de N-licentie. Ik vind dat een goed idee, benieuwd wat eruit komt.

Om daar nog een laagdrempelige categorie aan toe te voegen, acht ik weinig toe te voegen en dit zal alleen leiden tot nog meer mensen die een toestel kopen en dan gaan babbelen op de repeaters. Als je DMR aanzet hoor je ook allerlei gesprekken die zelden met de hobby te maken hebben, een hoog "27mc gehalte" noemt men dat wel eens. Ik vraag me af wat die mensen de hele dag te doen hebben en ze leuteren over van alles op het landelijke kanaal, behalve over de hobby. Daar heb ik moeite mee.

De repeaters zijn bedoeld om elkaar te kunnen ontvangen over een grotere afstand dan met de gebruikte installatie rechtstreeks zou lukken. Twee portofoons bijvoorbeeld. En dan is het handig als die communicatie zich beperkt tot amateur-onderwerpen (de machtigingsvoorwaarden schreven dit in het verleden zelfs voor om de PTT het brood niet uit de mond te stoten) zodat je ook kunt luisteren of er iets interessants tussen zit. En geen gesprekken over de hond, dat je ermee naar de dierenarts bent geweest of dat je dochter langs komt met de kinderen etc. Dat soort gesprekken is op DMR eerder regel dan uitzondering, dat zijn dan nog gelicenceerde zendamateurs, kun je nagaan.

Dus zo'n laagdrempelige vergunning is een slecht plan. De 27MC biedt voldoende mogelijkheden om je uit te leven.

Martin000
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2017, 10:35

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#13 Bericht door Martin000 »

Dus zo'n laagdrempelige vergunning is een slecht plan. De 27MC biedt voldoende mogelijkheden om je uit te leven.
Ben ik niet met je eens :wink: Ik denk dat het juist een goede oplossing is. Maar vergeet niet dat APRS, Yaesu System Fusion ook bestaan en mensen daar ook gebruik van (willen) maken.

Gebruikersavatar
De Friese Hoen
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2014, 21:02
Locatie: Klutsdorp

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#14 Bericht door De Friese Hoen »

Martin000 schreef:Maar vergeet niet dat APRS, Yaesu System Fusion ook bestaan en mensen daar ook gebruik van (willen) maken.
Als je dat ook wilt kun je voor N licentie gaan. Ik zie echt niet de meerwaarde van een derde categorie vergunning.

Je geeft aan dat als maximaal vermogen 5 watt gebruikt mag worden. Als we nu eens kijken naar de N licentie hierbij geldt een maximaal vermogen van 25 watt, hoeveel N licentie houders houdt zich hieraan? Een beetje transceiver geeft al snel 100 watt denk je echt dat die derde groep amateurs hun apparaat allemaal netjes op 5 watt laten als ze 100 kunnen maken. Daarbij komt dat het invoeren van een derde categorie alleen maar meer handhaving gaat kosten en dit schiet nu al eens te kort als ik naar het vermogen van N houders kijk.

Nee als je mij vraagt, gewoon het maximaal vermogen voor N houders verhogen naar 100 watt en iemand die geen licentie heeft kan zich met 4 watt uitleven op 27mc.

Daarnaast is het N examen in de huidige vorm ook geschikt voor mensen die minder technische kennis hebben en voor de mensen die dit toch nog een lastig examen vinden raad ik aan een cursus voor het N examen te volgen.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Voorstel tot het wijzigingen in het aantal registraties

#15 Bericht door PD0JSB »

Martin , buiten diverse genoemde bedenkingen , zie ik nog een struikelpunt , hoe wil je deze onderscheidende registratie binnen het roepletter beleid passen ? voor de N registratie is er de prefix PD, voor de F registratie is de prefix PA, PB, PC, PE, PF, PG, PH , en de PI serie voor relais en clubstations . Ik zie daar geen ruimte in om een onderscheidende registratie te plaatsen

Verder zou de discussie N/F er meteen een boekdeel bij krijgen , wat de gezelligheid onderling niet ten goede komt
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Plaats reactie