hmm ...nu is het bijna 1 april .. dus ik hou een slagje om de arm bij dit soort berichten
dus voor 400 euro en een kaartje van de omgeving zou ik wel 1600 watt mogen maken ( in de Shack ?? of in de antenne ??)
is dat dan nog bovenop de jaarlijkse registratie kosten ??
yagis's staan hier 90 meter van mijn eigen huis ... en wel 150 meter van de eerste buren ...
zou de norm voor alle bewoners gelden ? ( dus ook de aanvrager ??)
en bij EME moet ik toch zeker een graad of 12 eleveren voordat ik " QRM " vrij ben
Dat zal voor de meeste EME toepassingen wel zo zijn een schotel van 3 meter doorsnee op 23 cm zal ook niet veel doen
met minder dan 5 graden elevatie ... bij 12 of meer graden schiet de bundel echt wel over het dak van de buurman ..
zou een meeting met een veldsterkte meter niet " eerlijker" zijn ..
100 watt in de shack aanzetten, graad of 10 elevatie en dan bij de eerste baksteen van een huis gaan meten ( of op de keukentafel ..)
al met al meer vraagtekens dan oplossingen
gelukkig gaan de verbeteringen van de digimodes sneller dan het beleid ..
je kan nu al signaaltjes met -28 dB sterkte decoderen via de maan .. vermogen is al lang het issue niet meer
nee QRM QRM en QRM is de echte beperker .. LED lampen zooi , home pluggen , spetterende voedingen etc etc ..
maar daar is nou net het beleid weer wat minder strak ..
1600 watt maken op vhf .. mooie uitdaging .. essent en andere 220 V providers zullen blij zijn ..