Oplichters actief 2

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Oplichters actief 2

#1 Bericht door PA0LMD »

Over dit onderwerp zal ik hier niet meer posten.
Bij interesse in het vervolg graag éénmalig een PB.
Meten is (z)weten

pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Oplichters actief 2

#2 Bericht door pe1hzg »

Je hebt een PM.

En laat ik publiek nog opmerken dat ik het jammer vind zoals dit onderwerp op het forum afgehandeld is.
Het woord van de moderator is wet, maar dat kan me er niet van weerhouden mijn teleurstelling uit te spreken.

Geert Jan

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#3 Bericht door PA0LMD »

Ja, Geert Jan, ik zag het maar je bericht is helaas leeg .
Klopt, jammer dat het hier niet mag/kan , dan maar via een secundair kanaal.
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#4 Bericht door PA0LMD »

Op basis van meldingen van mede amateurs is duidelijk dat "mijn oplichter " weer of nog steeds actief is.
Wel vanmorgen een telefoontje gehad van de juridische afdeling van slachtofferhulp.
Zij hebben van de OvJ het verzoek gehad om met mij contact op te nemen, het goede moment want ik kon meteen melden dat ie nog steeds bezig is.
De OvJ neemt binnenkort een beslissing omtrent het vervolg.
Zelf heb ik 2 weken geleden een lok advertentie geplaatst ( gezocht Semco MB-108) en jawel, de volgende dag al een reactie.
Weer een andere naam, wel dezelfde foute zinsbouw en spellingfouten, weer een outlook account, en weer de smoes dat ie met outlook geen foto kon versturen.
De bankrekening kwam overeen met eerder gebruikte.
Details kan ik hier verder niet geven want ik heb al een gele kaart van de beheerders.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#5 Bericht door elsinga »

[mod] Heren, laten we het discussieren over het modereren per PM doen.

Leo, zolang het noemen van (delen van) persoonsgegevens niet naar personen herleidbaar is, dan kan dat. Herleidbare gegevens kunnen niet. Voorbeeld: de laatste 4 cijfers van een bankrekeningnummer zijn voldoende om te herkennen of jij een kans maakt op handelen met dezelfde oplichter, maar niet herleidbaar. Noemen van een nickname is al iets lastiger, want dan zou je (in dit geval kleine kans) verkeerde kunnen beschuldigen. Bij twijfel: even aan ons vragen, ik reageer vrijwel altijd binnen enkele uren (zo niet vrijwel direct, die uren is als ik in de auto zit).

Melding dat dezelfde oplichter weer/nog steeds actief is en het verloop van de opsporing noemen is overigens geen probleem en wat mij betreft zelfs welkom.
[/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#6 Bericht door PA0LMD »

Sorry Robert, maar vooraf toestemming vragen voor publicatie zal ik zeker nooit doen.
Dat gaat me echt te ver.
Ik zal mijn eigen afweging maken en blijven maken.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#7 Bericht door pa3dsc »

"zolang het noemen van (delen van) persoonsgegevens niet naar personen herleidbaar is, dan kan dat. Herleidbare gegevens kunnen niet."

Dat is GELUL !!

zolang de daders zich zelf verschuilen kan hier worden geschreven wat bij de slachtoffer bekend is!
Want die informatie is een dekmantel waarachter de daders zich verstopt!.

De echte persoonsgegevens zijn door de dader zelf verstopt!!
voorbeeld : NL86RABO0179[del] t.n [del]
dat is dus de dader


Zo gauw blijkt wie de dader is kan die info aan het bevoegd gezag worden door gegeven

[persoonsgegeven gemod door elsinga]

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#8 Bericht door PE2AAB »

De rekeninghouder kan inderdaad nooit 'unknown' zijn. Die is altijd medeplichtig.
Hetzij als catvanger, hetzij als dader zelf.

Via de tenaanmgestelde moet het geld altijd bij de fraudeur terecht komen.

Deze is dus op de hoogte van het verhaal of heeft zijn pinpas+code aan een vaag persoon gegeven.
Dat maakt hem medeplichtig en in mijn ogen net zo schuldig.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Oplichters actief 2

#9 Bericht door SWL nl 5321 »

en weer lacht de verdachte in diens vuistje

geef hem niet meer de kans om dit te uiten

negeer zijn werkwijze en communiceer alleen via PB

Leo de aan en volhouder wint

wees er van overtuigd dat uitlokken van enig strafbaar feit ....juist ja :mrgreen:

Het item is in goede en de JUISTE handen

pseudo hermandad liefhebbers....houdt u bij de zendamateurgedachte. :roll:

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#10 Bericht door PA2REH »

pa3dsc schreef:(...) Dat is GELUL !!
zolang de daders zich zelf verschuilen kan hier worden geschreven wat bij de slachtoffer bekend is!
(...) Zo gauw blijkt wie de dader is kan die info aan het bevoegd gezag worden door gegeven
Sri, maar dit is ook onzin (of gelul zoals je dat zelf noemt). Ik snap je emotie wel, maar dat is een persoonlijk gevoel. De persoon in kwestie is hoogstens een verdachte. Een verdachte is iemand over wie aanwijzingen bestaan dat hij mogelijk een strafbaar feit heeft gepleegd. De wet spreekt over `een redelijk vermoeden van schuld`. Een verdachte wordt pas dader genoemd, nadat hij is veroordeeld.
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#11 Bericht door PA3DAT »

En het al dan niet toestaan om die gegevens hier te publiceren, dat is een beslissing van de eigenaren/beheerder/moderators
van dit forum. Wij zijn hier slechts te gast en zullen ons aan die (huis)regels moeten houden. Of een eigen forum oprichten... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PA0LMD
Berichten: 2252
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#12 Bericht door PA0LMD »

SGIW schreef:en weer lacht de verdachte in diens vuistje


wees er van overtuigd dat uitlokken van enig strafbaar feit ....juist ja :mrgreen:

Robert
Bedoel je te zeggen dat ik een strafbaar feit uitgelokt heb ?
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#13 Bericht door PA3HMP »

ik vind dat het volledige bankrekeningnummer hier genoemd dient te worden, voor hetzelfde geld heeft er iemand anders een rekening met dezelfde 4 laatste cijfers.

Dat is niet iemand beschuldigen of wat dan ook maar de gemeenschap waarschuwen.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Oplichters actief 2

#14 Bericht door pa3kc »

sjaak afhaak schreef:Leo,


Dat laatste is nogal merkwaardig, het lijkt mij in het belang van de mede-amateurs dat dergelijke details genoemd worden.

Zoals al eerder door mij aangegeven, de wijze van modereren op deze site is niet geheel te volgen.
Het VERON forum komt snel online, de mods van dit forum gaan dan niet mee.

Deze informatie had moeten blijven staan inderdaad. Al was het dan alleen bijvoorbeeld met de laatste cijfers van een bankrekening.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Oplichters actief 2

#15 Bericht door elsinga »

PA3HMP schreef:ik vind dat het volledige bankrekeningnummer hier genoemd dient te worden, voor hetzelfde geld heeft er iemand anders een rekening met dezelfde 4 laatste cijfers.

Dat is niet iemand beschuldigen of wat dan ook maar de gemeenschap waarschuwen.
Het volledige bankrekeningnummer dient geen doel, maar bij onschuldig kan de gebruiker van het nummer de beheerders van dit forum wegens laster aanklagen. De laatste 4 of 5 cijfers maakt het al mogelijk om met een nauwkeurigheid van >99.9% te zien of jouw transactie kans maakt om in de gevarenzone te zitten. Per PB kan het huidige slachtoffer dan eventueel het volledige nummer geven ter controle. Ook dan waarschuw je de gemeenschap, maar zonder kans op valse beschuldigingen.

[mod] En inderdaad, volledige namen en/of rekeningnummers zijn hier niet toegestaan. En daar wordt dus op gehandhaafd. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten