Nota Frequentiebeleid 2016

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Nota Frequentiebeleid 2016

#1 Bericht door PH2LB »

Vanmorgen is de "Nota Frequentiebeleid 2016" gepubliceerd op de website van de rijksoverheid.
Draadloze communicatie basisbehoefte voor elke Nederlander
Nieuwsbericht | 07-12-2016 | 07:00

Consumenten, bedrijven en overheden zijn in toenemende mate afhankelijk van draadloze communicatie. Mobiel internetten, contactloos betalen, de aansturing van zelfrijdende auto’s of tv-kijken op een tablet: het is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Toegang tot draadloze communicatie kan daarom worden getypeerd als een basisbehoefte, vindt het Kabinet. Dat staat in de nota frequentiebeleid 2016 die minister Kamp van Economische Zaken vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Zie : https://www.rijksoverheid.nl/ministerie ... ederlander

Link naar PDF van de Nota Frequentiebeleid 2016 : https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... d_2016.PDF
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#2 Bericht door elsinga »

Even iets wat me opviel:
H4.5 De registratieplicht is in de Nota Frequentiebeleid 2005 geïntroduceerd om zicht te kunnen houden op de gebruikers indien er geen individuele vergunningsvoorschriften worden gesteld, bijvoorbeeld bij marifonie omwille van de veiligheid op het water. De vergunningcategorieën marifonie en radio zendamateurs konden daardoor worden omgezet naar (het lichtere) vergunningvrij gebruik. Daarbij houdt registratie de mogelijkheid open om in geval van het ontstaan van schaarste, na gebleken misbruik, of wensen tot herbestemming van de betreffende frequentieruimte, het gebruik weer naar het vergunningendomein over te brengen.
Hier zie ik een risico dat we frequentieruimte kunnen kwijtraken...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#3 Bericht door PA5COR »

Of de opmerking tot het "delen" van frequenties, zie 70 cm en in de toekomst verdere frequenties?
Laten we eerlijk zijn, de hogere frequenties worden niet vaak gebruikt, op wat repeatergebruik na, de druk up de ruimte in frequenties neemt toe, en er is al jaren met argus ogen gekeken naar de ruimte die wij hebben.

Onze positie is in mijn ogen na het omzetten van de vergunning naar registratie alleen maar zwakker geworden, zeker als ik terugkijk naar mijn begin periode van 1977 en daarna.

We hebben geen storing meer, maar te accepteren "hinder", weer betalen voor de hobby die als goedmaker toen werd afgeschaft en weer geintroduceerd, etc.
Ik begrijp best dat we maar een clubje zijn in de marge, maar het zoals nu wegcijferen is me toch wat erg veel van het goede.

Maar goed, dat is een persoonlijke noot.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#4 Bericht door pe1cmo »

Hier zie ik een risico dat we frequentieruimte kunnen kwijtraken...
Dat is inderdaad mogelijk ja. Maar dan moet je het wel bont maken want het AT is nu duidelijk op de hand van de huidige gebruikers.
In de omringende landen is reeds ruimte ingenomen of staat men op het punt dit te doen.

Noorwegen, 430 - 432 is voor mobilofonie. Ik weet dit omdat de NRK (Noorse omroep) gebruik maakt van deze frequentie.
13cm in NL op secundaire basis, primaire gebruikers zoals omroep (draadloze cameraverbindingen) en defensie naast elkaar gaat redelijk goed.
Maar in de omliggende landen als Frankrijk, Engeland, Denemarken is (of wordt binnenkort) die 13cm band aan de Telecom gegeven.
Feit is dat primaire NL gebruikers in Frankrijk geen vergunning meer krijgen voor een draadloze camera omdat de band naar andere gebruikers gegaan is.

Dus als we met zijn allen lekker over relais gaan gallen, verbindingen voor de mede amateur onmogelijk maken, op 434 de communicatie gaan verstoren is het eerder gedaan met de amateur banden.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#5 Bericht door sottezero »

natuurlijk gaat ons dit frequentie ruimte kosten..

de amerikanen en de AIVD en MIVD moeten satellieten kunnen blijven afluisteren.
als dat gebeurt op de 5G frequenties kunnen ze friesland wel opdoeken.
dus moeten de 5G frequenties naar de 4G frequenties en de 4G frequenties richting 70cm, 23 en 13cm banden of een andere combinatie.
9cm band zal wel volledig opgedoekt worden, voor LTE band 42

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#6 Bericht door EA5JEX »

Een pluspunt is dat ivm telekwetsbaarheid er meer aandacht wordt besteed aan elektrische en radioapparaten om te voorkomen dat de telecommunicatie infrastructuur wordt verstoord.

Kees

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#7 Bericht door Thijzer »

Draai voor de grap eens over de 70cm band heen, 10MHz breed. Het enige wat je hoort is ruis, een enkele repeater of APRS en laatstelijk DMR. Maar geloof mij maar: die 10MHz wordt nog eens stevig ingeperkt als we 't toch niet gebruiken.

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#8 Bericht door pe5jw »

Tja mijn 100mW dvb-t komt ook niet zo ver.
Dat je niks hoort wil niet zeggen dat het niet gebruikt wordt.
Maar zo wie zo veel te weinig.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1cmo schreef:
Hier zie ik een risico dat we frequentieruimte kunnen kwijtraken...
@ PE1CMO
Dat is inderdaad mogelijk ja. Maar dan moet je het wel bont maken want het AT is nu duidelijk op de hand van de huidige gebruikers.
==============================

Er is alleen één probleem, het is toch de politiek die er over gaat. En het AT kan wel plannen maken maar niet meer dan dat.
Dat wordt dus lobbywerk heren. "Aan de slag dus ".

Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#10 Bericht door pe1cmo »

Ook in de hoogste organen bij het Ministerie van EZ zitten zendamateurs hoor.
Daar weten ze er dus van en het AT (en de belangen organisaties) worden zeker gehoord daar.

Als ik voor andere zaken dan amateurs bij het AT zit is er altijd iemand van EZ bij die de beleidsstukken voor EZ schrijft.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#11 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1cmo schreef:Ook in de hoogste organen bij het Ministerie van EZ zitten zendamateurs hoor.
Daar weten ze er dus van en het AT (en de belangen organisaties) worden zeker gehoord daar.

Als ik voor andere zaken dan amateurs bij het AT zit is er altijd iemand van EZ bij die de beleidsstukken voor EZ schrijft.

Ik heb ivm m'n werk veel te maken gehad met "de politiek" en heb samen met anderen trouwens een aantal dingen inzake het zendamateurisme kunnen beïnvloeden. En toen waren er ook zendamateurs werkzaam, maar ja de publiciteitsdruk bij de minister werkte dan toch net effe beter…………...
Lees dit forum er maar eens op na.

Maar goed, ik denk ook dat als we niet oppassen we binnenkort alleen nog maar LPAM mogen gebruiken.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PE1NIL
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 okt 2015, 17:09
Roepletters: PE1NIL

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#12 Bericht door PE1NIL »

Juul - PE0GJG schreef:
pe1cmo schreef:Ook in de hoogste organen bij het Ministerie van EZ zitten zendamateurs hoor.
Daar weten ze er dus van en het AT (en de belangen organisaties) worden zeker gehoord daar.

Als ik voor andere zaken dan amateurs bij het AT zit is er altijd iemand van EZ bij die de beleidsstukken voor EZ schrijft.

Ik heb ivm m'n werk veel te maken gehad met "de politiek" en heb samen met anderen trouwens een aantal dingen inzake het zendamateurisme kunnen beïnvloeden. En toen waren er ook zendamateurs werkzaam, maar ja de publiciteitsdruk bij de minister werkte dan toch net effe beter…………...
Lees dit forum er maar eens op na.

Maar goed, ik denk ook dat als we niet oppassen we binnenkort alleen nog maar LPAM mogen gebruiken.
conclusie het economisch belang gaat voor het zendamateur belang

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#13 Bericht door Thijzer »

Zendamateurs zijn niet sexy genoeg (mij uitgezonderd natuurlijk :lol: ) om mee te scoren dus geloof maar dat ons belang bij de politiek niet groot is.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#14 Bericht door elsinga »

[mod] Even de bezem erdoor gehaald, want het ging wel erg off-topic en dar waren klachten over. Graag discussies over iemand taalgebruik per PM of elders. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nota Frequentiebeleid 2016

#15 Bericht door Randy »

Thijzer schreef:Draai voor de grap eens over de 70cm band heen, 10MHz breed. Het enige wat je hoort is ruis, een enkele repeater of APRS en laatstelijk DMR. Maar geloof mij maar: die 10MHz wordt nog eens stevig ingeperkt als we 't toch niet gebruiken.
Als je luistert, hoor je echt meer. Wellicht heb je geen goede antenne? IN het onderste deel van de 430 MHz hoor je de uitgangen van repeaters. In het bovenste deel simplex hotspots en wat APRS/packet en ingangen voor DMR/D-Star. Tussen 431.0 en 431.6 is het stil, daar kun je een lijk verstoppen zonder dat iemand het gaat vinden. Vervolgens kom je op de analoge repeater inputs.
Rond 432.200 hoor je SSB, rond 432.400 bakens. Horizontaal gepolariseerd uiteraard.
Tussen 433.050-434.790 vooral LPD medegebruikers, autosleutels, lora, en af en toe wat simplex verkeer.
Rond de 435 hoor je met regelmaat satellietverkeer. Op 437.600 vaak breedband FM (en dat detecteer je niet met gewone FM).
Tussen 438.0-438.4 (na 1-4-2017 438.5) hoor je de uitgangen van DMR en D-star repeaters. Daarboven vooral D-GPS, we hebben dat stuk van de band immers secundair.

Als je niets hoort, dan moet je toch echt je antennes nakijken. NIet alleen vertikaal maar ook horizontaal. Sluit eens een SDR stick aan, zodat WFM en DVB signalen ook zichtbaar worden.

Plaats reactie