Turkse Zendamateurs monddood?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

PD1JAP schreef:
PA3BAS schreef:
PD1JAP schreef:
Alle nieuws is propaganda wat niet wil zeggen dat propaganda niet waar is.
Propaganda kan je zien als een soort reclame van bijvoorbeeld een regime.

Nieuws is als het goed is een objectief verslag van wat er ergens aan de hand is.

Dus niet het nieuws is propaganda.
Owkay.... Dus jij vind het nieuws dat wij voorgeschoteld krijgen objectief ? Slaap maar lekker verder.
Ook ons nieuws (NOS, RTL4 etc) is reclame voor een regime. Alleen al de manier waarop de nieuwsteksten gelezen worden laat zien dat ze niet objectief zijn, de nieuwslezer vertelt je duidelijk wat JIJ van het nieuws moet vinden. Luister/lees maar eens goed en je zult merken dat ze niet objectief zijn. Ergo >> propaganda.

Als inmiddels gepensioneerd omroep medewerker ( 40 jaar ) maak ik ernstig bezwaar tegen bovenstaande onzin ,van PD1JAP, waar het Nederland betreft !

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#17 Bericht door PD1JAP »

Juul - PE0GJG schreef:
PD1JAP schreef:
PA3BAS schreef:
PD1JAP schreef:
Alle nieuws is propaganda wat niet wil zeggen dat propaganda niet waar is.
Propaganda kan je zien als een soort reclame van bijvoorbeeld een regime.

Nieuws is als het goed is een objectief verslag van wat er ergens aan de hand is.

Dus niet het nieuws is propaganda.
Owkay.... Dus jij vind het nieuws dat wij voorgeschoteld krijgen objectief ? Slaap maar lekker verder.
Ook ons nieuws (NOS, RTL4 etc) is reclame voor een regime. Alleen al de manier waarop de nieuwsteksten gelezen worden laat zien dat ze niet objectief zijn, de nieuwslezer vertelt je duidelijk wat JIJ van het nieuws moet vinden. Luister/lees maar eens goed en je zult merken dat ze niet objectief zijn. Ergo >> propaganda.

Als inmiddels gepensioneerd omroep medewerker ( 40 jaar ) maak ik ernstig bezwaar tegen bovenstaande onzin ,van PD1JAP, waar het Nederland betreft !

Juul
Dat mag. Ieder zijn eigen mening.

Het woordje onzin had je echter weg mogen laten, ook zonder dat woord was duidelijk geweest dat je het niet met me eens bent. Maar van de andere kant ben ik ook blij dat je het woordje onzin invoegt. Want onder andere deze techniek ( het invoegen van onnodige woorden) wordt gebruikt door de Nederlandse propagandazenders om de luisteraar te manipuleren.

Iedereen die de post van Juul leest wordt verteld dat ik onzin schrijf. Hun positie wordt dus in de richting geduwd dat ik uit mijn nek lul ( want dat staat in de post van gewaardeerd forumlid Juul) zonder het woordje onzin was de positie van de lezer geweest dat er een meningsverschil tussen John en Juul bestaat waar zij dan geheel zelfstandig met gebruik van eigen hersenkracht kunnen bepalen of het onzin is of niet.

Het Nederland van nu is niet meer het Nederland van 20 jaar geleden. (geld voor de hele wereld) Het geld regeert, niet het verstand. WORD WAKKER !

:D
Ps: Je mag me best John noemen........
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag John,

Ik ga er morgen maar eens rustig voor zitten om tot me door te laten dringen wat je nu eigenlijk schrijft.

Maar nog één ding, mocht je soms het idee hebben dat m'n collega's en ik voor het maken van programma's er eens voor gingen en gaan zitten met de bedoeling om de mensen niet volledig te informeren dan heb je het mis.

Onderzoek van de universiteit in Tlburg heeft uitgewezen dat al die vooringenomenheid niet bestaat.
Maar ja, de Omroep is vaak een geliefd onderwerp om tegen te schoppen.
De Dijk zong het al eens, "Je weet niet wat je mist, als het er niet meer is". ( vrije weergave van hun tekst )
Ik weet niet of jij een beroep-vak hebt ( gehad) maar wellicht vind jij dat ook niet leuk als er dergelijke ongefundeerde meningen neer gepend worden. Zonder enig aanwijsbaar bewijs.
"Ik vind dat" is vaak de onderbouwing.

Enfin, ik ga morgen je reactie even lezen want ik vind 'em in eerste instantie nogal, mag ik het zeggen-schrijven ……….warrig.

Ik wil best onze "conversatie" voort zetten maar dan per mail, we vertroebelen denk ik de discussie waar deze topic over moet gaan.

"Turkse zendamateurs monddood ?"

Mooie avond toch maar.

Juul

PS. Het 3-letter woord dat jij mij toedicht staat NIET in mijn posting. Dat soort woorden gebruik ik niet in postings…………….
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#19 Bericht door PD1JAP »

Juul - PE0GJG schreef:Dag John,

Ik ga er morgen maar eens rustig voor zitten om tot me door te laten dringen wat je nu eigenlijk schrijft.
Hehe, ja. Ik kan nogal eens verwarrend zijn, neem de tijd.
Juul - PE0GJG schreef:PS. Het 3-letter woord dat jij mij toedicht staat NIET in mijn posting. Dat soort woorden gebruik ik niet in postings…………….
Nou, ik dicht jou dat 3-letter woord niet toe, je hebt het ook niet geschreven. Ik schreef het maar ik zie ook niet wat er mis mee zou zijn. (It's all in the Eye of the beholder)
Als ik kijk in de van Dale (http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern= ... 5Eo2leiVBw) dan zie ik dit:

lul·len (lulde, heeft geluld) (informeel)
1. kletsen, babbelen
2. onzinnige praat uitslaan

Komt dus aardig in de richting van onzin. :D

Ook een mooie avond van mij. (voor zover de drukkende hitte dat toelaat)
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#20 Bericht door PA3DAT »

Wat ik mis in dit soort discussies zijn goede definities: wat bedoelen we precies met "objectief" en wat is
eigenlijk "propaganda"?
Zonder duidelijke definities ben je net een journalist die het heeft over "zendamateurs" waar hij "ether-piraten"
bedoelt. Dan "reaguren" we maar wat zonder kennis van zaken en daar houd ik niet van.

Eigenlijk vind ik 'sociale media' het slechtste wat ons is overkomen, in de laatste decennia... Zelfs de (Spaanse)
politie doet er aan mee zag ik gisteren, bah! :wink:

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#21 Bericht door PD1JAP »

PA3DAT schreef:Wat ik mis in dit soort discussies zijn goede definities: wat bedoelen we precies met "objectief" en wat is
eigenlijk "propaganda"?
Zonder duidelijke definities ben je net een journalist die het heeft over "zendamateurs" waar hij "ether-piraten"
bedoelt. Dan "reaguren" we maar wat zonder kennis van zaken en daar houd ik niet van.
Lijkt mij toch duidelijk wat de definities van propaganda en objectief zijn. We zijn Nederlanders en onze leidraad is dus Van Dale (http://www.vandale.nl en die is daar heel duidelijk over.

ob·jec·tief (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord; vergrotende trap: objectiever, overtreffende trap: objectiefst)
1. zonder zich door eigen voorkeur te laten beïnvloeden; onbevooroordeeld, onbevangen (tegenstelling: subjectief)

pro·pa·gan·da (de; v(m))
1 alles wat wordt gedaan om aanhangers te winnen: propaganda maken.

Reaguren
Geen resultaat voor ' reaguren ' :mrgreen:

Die Spaanse agent checkt zijn persoonlijke Facebook niet onder werktijd, kan niet daarvoor is het plichtbesef onder de dienders veel te groot.... Hij zoekt Pokémons. (althans, dat denk ik)
[img]https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... uact=8/img]
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#22 Bericht door PD1JAP »

chips, de Pokemon afbeelding is mislukt en wijzigen mag niet meer...

Afbeelding
Wie spelfouten vind mag ze houden.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#23 Bericht door PE1LGW »

Laatste nieuwe nieuws is dat de amateurs licentie niet is in getrokken.
Vernomen van een via een Turkse collega, zijn familie zit in Turkije en die kent een zendamateurs.
Heb vanmiddag even gevraagd of hij het na kon gaan.
Tot op heden nog niets ingetrokken er is wel even een radio stilte geweest, mogelijk is hier de verwarring door ontstaan.
Mogelijk uit voorzorg, of uit eigen veiligheid.

Ben even aan het kijken of er een via een echolink of irlp iets te horen is.
De echo links zijn aardig still zijn er een stuk of 80 in Turkije.
Om nu die kant te gaan roepen gaat mij iets te ver.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#24 Bericht door PA0ETE »

Eindelijk een on-topic opmerking :-)

Het is eigenlijk heel gemakkelijk:

- Als je je stinkende best doet om de waarheid niet te vertellen of te verdraaien dan is dat propaganda.

- Als je je stinkende best doet om de waarheid zoveel mogelijk geen geweld aan te doen dan is het nieuws brengen.

Daar tussenin zitten nog een aantal varianten.

PR is een vorm die niet zo kwaadaardig is als propaganda, maar als de belangen groot zijn gaat het wel die richting uit.

Verder is 'objectief' wel degelijk iets wat verschilt. Je kunt een elitaire achtergrond hebben, of een linkse of een rechtse. Hoe je je best ook doet, je beziet de wereld toch vanuit dat perspectief. Daarom is het goed dat er meerdere nieuwsuitingen zijn, zoals meerdere kranten van verschillende kleuren en meerdere nieuwsrubriek op tv.

In het buitenland heb je voorbeelden van zenders die bewust wel eens een loopje met de waarheid nemen. In de VS heb je Fox News, die het nieuws eerder als amusement beschouwen dan als voorlichting.

In Rusland heb je RT.com, ook bekend als Russia Today en vroeger bekend als Radio Moskou. Grappig genoeg is het station in de VS best populair. RT.com is een propagandastation. Wel negen van de tien items die ze brengen zijn echter toch nog tamelijk objectief (dat is een strategie van het station van opperdirecteur V. Poetin :-) )

In Nederland hebben we een zeer keurige pers. Zelfs de nieuwsuitzendingen van de EO, die toch een tamelijk rechtlijnige en misschien wel een ietsje fanatieke achterban hebben, brengen uitstekend en objectief nieuws over allerlei onderwerpen, en dat doen ze al vele jaren.

RTL Nieuws is ontzettend goed. Toen de commerciële TV-zenders rond 1990 kwamen dacht iedereen dat nu het einde zoek zou zijn, maar RTL Nieuws behoort tot de beste.

Maar John, als je werkelijk zulke stuitende voorbeelden aantreft, dan kun je als burger in Nederland met je klacht(en) terecht bij een onafhankelijk instituut dat waakt over de objectiviteit van het nieuws in Nederland. Dat is de Raad voor de Journalistiek. Daar krijg ik ook mee te maken als ik onzin schrijf of op de radio vertel.

Zie:
https://www.rvdj.nl/

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#25 Bericht door Rene - pg3r »

PA0ETE schreef: In Nederland hebben we een zeer keurige pers. Zelfs de nieuwsuitzendingen van de EO, die toch een tamelijk rechtlijnige en misschien wel een ietsje fanatieke achterban hebben, brengen uitstekend en objectief nieuws over allerlei onderwerpen, en dat doen ze al vele jaren.
Zelfs de EO? Nee, juist de EO. 'Gij zult geen valse getuigenis geven'.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#26 Bericht door PA3DAT »

Nee nee, dát is nu juist weer propaganda... :wink: :mrgreen:

(Grapje, niet op mij schieten a.u.b!)

Groet, 73, EA/PA3DAT
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#27 Bericht door Radioot »

3213 zendamateurs op 79463663 inwoners klinkt zowiezo al niet goed.

verwijderd

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#28 Bericht door verwijderd »

Beste Amateurs

In plaats van je om de grammatica, inhoud of zienswijze van andere te bekommeren en wat meer achter je HF-radio had gezeten dan hadden sommige van jullie kunnen weten dat o.a. TA2DX (en nog een paar Turkse station) de afgelopen weken (zowel voor als na de mogelijke coup) regelmatig te werken was op de HF banden.

Dus misschien toch wat meer tijd achter je radio besteden i.p.v. elle lange verhalen, pleidooien, argumenten, teksten .........

Aan de andere kant als dat het doel van je (radio)hobby is, dan wens ik jullie daar uiteraard veel hobbyplezier mee toe.

Nogmaals veel (hobby)plezier toegewenst maar ik zit weer achter me radio.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#29 Bericht door PA5COR »

Ik zit liever voor de radio, kan ik beter bij de knoppen en de meter zien ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Turkse Zendamateurs monddood?

#30 Bericht door PA3DAT »

PB5X schreef:Nogmaals veel (hobby)plezier toegewenst maar ik zit weer achter me radio.
Nee, je zit hier in het forum alle onzin te lezen, dat vervolgens van commentaar te voorzien en daarna
roep je "ik zit weer achter me radio".

Nou, dan ben je wel aardig aan het multitasken! :mrgreen:

Ik zit hier in noordwest Spanje, volgens mij heb ik je gisteren gehoord. Op 20 of op 40m...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie