Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs'

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs'

#1 Bericht door Randy »

Agentschap Telecom heeft zojuist de vernieuwde ‘Gedragslijn vergunningen radiozendamateurs’ gepubliceerd. Aan deze gedragslijn is ruim twee jaar gewerkt door de toezichthouder en verenigingen. De nieuwe gedragslijn vergunningen vervangt hiermee de ‘Beleidsnotitie onbemand frequentiegebruik’ die voor het laatst op 1 februari 2013 is bijgewerkt. Tijdens de laatste aanpassing in 2013 zijn bovenregionale relaisstations mogelijk gemaakt.

De vernieuwde gedragslijn geeft meer ruimte voor repeaters, modulatievormen en gebruikte bandbreedtes. Wijzigingen zijn er voor APRS op de 70-centimeter band. Nieuw is mogelijkheid voor Full amateurs om, onder voorwaarden, een vergunning voor maximaal 1200 Watt zendvermogen aan te vragen. Hamnieuws heeft de belangrijkste wijziging op een rij gezet:

https://www.hamnieuws.nl/nieuwe-gedrags ... ubliceerd/
Laatst gewijzigd door Randy op 16 mar 2017, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1200 Watt voor Full amateurs

#2 Bericht door Randy »

Foutje/Typo. 400 Watt +6 dB != 1200 Wat == 1600 Watt :-)

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#3 Bericht door Randy »

De VRZA heeft inmiddels ook een uitgebreide toelichting online staan: https://www.vrza.nl/wp/2017/03/16/gedra ... damateurs/ alsook de VERON: https://www.veron.nl/nieuws/nieuwe-gedragslijn/

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#4 Bericht door Adrian_ »

Randy schreef:De VRZA heeft inmiddels ook een uitgebreide toelichting online staan
Dit is weer voornamelijk borstklopperij.

PD5WL
Berichten: 147
Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
Roepletters: PD5WL
Locatie: JO22md
Contacteer:

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#5 Bericht door PD5WL »

AdrianSDR schreef:
Randy schreef:De VRZA heeft inmiddels ook een uitgebreide toelichting online staan
Dit is weer voornamelijk borstklopperij.
Wat zijn we weer een azijnpissers zeg, doen de verenigingen eens iets goed, iets wat ruimte geeft voor experimenten, gaan we zeuren over "Borstklopperij".
Wat willen we nou eigenlijk, dat de verenigingen ons vertegenwoordigen of gaan we zelf direct bij het AT aan tafel.

Ere wie ere toekomt en stop een met dat gezeik hier altijd..

BTW @AdrianSDR => Nothing personal, maar het lijk op dit form de algehele trend om alles altijd maar af te zeiken.
73's,

Wijnand - PD5WL - JO22md

TX/RX : FT-817, TS-700G, DJ-596 MkII, Condor 16 / 3000, Ultimate 3, 2m DIY TX, 23cm ATV TX
RX: Yaesu FRG-7700, 13cm ATV RX
Ant. : Comet CX-903, 10el Yagi, 23cm yagi 36 elm,
DIY Ant.: Dipole 10M band, 40m Inverted V, J-Pole 2m, EndFed 10/20/40, 13cm Dish, Active HF Antenna.
On the shelf : 2m kruisyagi, Kathrein 70cm rondstraler, 4 el. yagi 145Mhz, G5RV Junior, Longwire 9:1 unun, 23cm Yagi 35elm, 13cm yagi 8 elm. & Outback 1899.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#6 Bericht door PA3DAT »

Het agentschap kiest daarom voor een vergunningenregime, zodat per geval en per locatie kan worden beoordeeld of meer vermogen kan worden toegestaan.
Ah, dat wordt dan waarschijnlijk een vorm van positieve discriminatie ten aanzien van de amateurs in minder "dichtbebouwde
en bewoonde gebieden", waaronder villawijken en amateurs die in het gelukkige bezit zijn van een woning (of boerderij) op het
platteland...

Ik denk niet dat ik, wonende aan een woonerf met veel buren, hiervoor in aanmerking kom... Wat dat betreft wekt de titel van
dit topic wat té hoge verwachtingen!
Afbeelding

Overigens: lees voor de aardigheid even in het pdf'je HOE je dat hogere vermogen dient te aan te vragen. Het aanvragen van
een knoepert van een zendmast bij de gemeente lijkt me een stuk eenvoudiger! :shock:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#7 Bericht door EA5JEX »

Blij dat ik geen buren heb :wink:

Wel een hoop gedoe.

Kees

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#8 Bericht door Adrian_ »

PD5WL schreef:of gaan we zelf direct bij het AT aan tafel
Ik zie inderdaad liever dat het AT online enquetes houdt, zodat we bij wijze van spreken zelf bij het AT aan tafel zitten. Dan worden ook de amateurs die geen lid van een vereniging zijn gehoord.

Wat betreft de borstklopperij: ik zie dat bij beide verenigingen en ervaar dat als kinderachtig gedrag. Niet goed voor de sfeer.

Ik mijn punt gemaakt. Jij je punt gemaakt. Klaar.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#9 Bericht door SWL nl 5321 »

Wordt het weer tijd om terug te gaan naar de situatie dat de controles van de apparatuur in de shack plaatsvonden? :mrgreen:

Werk aan de winkel voor Agentschap Telecom :)

Robert

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#10 Bericht door pa1bvm »

hmm ...nu is het bijna 1 april .. dus ik hou een slagje om de arm bij dit soort berichten
dus voor 400 euro en een kaartje van de omgeving zou ik wel 1600 watt mogen maken ( in de Shack ?? of in de antenne ??)
is dat dan nog bovenop de jaarlijkse registratie kosten ??

yagis's staan hier 90 meter van mijn eigen huis ... en wel 150 meter van de eerste buren ...
zou de norm voor alle bewoners gelden ? ( dus ook de aanvrager ??)
en bij EME moet ik toch zeker een graad of 12 eleveren voordat ik " QRM " vrij ben
Dat zal voor de meeste EME toepassingen wel zo zijn een schotel van 3 meter doorsnee op 23 cm zal ook niet veel doen
met minder dan 5 graden elevatie ... bij 12 of meer graden schiet de bundel echt wel over het dak van de buurman ..

zou een meeting met een veldsterkte meter niet " eerlijker" zijn ..
100 watt in de shack aanzetten, graad of 10 elevatie en dan bij de eerste baksteen van een huis gaan meten ( of op de keukentafel ..)

al met al meer vraagtekens dan oplossingen

gelukkig gaan de verbeteringen van de digimodes sneller dan het beleid ..
je kan nu al signaaltjes met -28 dB sterkte decoderen via de maan .. vermogen is al lang het issue niet meer
nee QRM QRM en QRM is de echte beperker .. LED lampen zooi , home pluggen , spetterende voedingen etc etc ..
maar daar is nou net het beleid weer wat minder strak ..

1600 watt maken op vhf .. mooie uitdaging .. essent en andere 220 V providers zullen blij zijn .. :wink:

Radioot
Berichten: 1036
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#11 Bericht door Radioot »

Een hoog vermogen toestemming voor EME experimenten onder voorwaarden bestond al lang.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#12 Bericht door PA3DAT »

Inderdaad, ik herinner me een artikel in Electron uit de jaren '80. EME met ruim 1KW op 2m vanuit een
militaire container op een landgoed...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

verwijderd

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#13 Bericht door verwijderd »

PD5WL schreef:
AdrianSDR schreef:
Randy schreef:De VRZA heeft inmiddels ook een uitgebreide toelichting online staan
Dit is weer voornamelijk borstklopperij.
Wat zijn we weer een azijnpissers zeg, doen de verenigingen eens iets goed, iets wat ruimte geeft voor experimenten, gaan we zeuren over "Borstklopperij".
Wat willen we nou eigenlijk, dat de verenigingen ons vertegenwoordigen of gaan we zelf direct bij het AT aan tafel.

Ere wie ere toekomt en stop een met dat gezeik hier altijd..

BTW @AdrianSDR => Nothing personal, maar het lijk op dit form de algehele trend om alles altijd maar af te zeiken.
+1

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#14 Bericht door Adrian_ »

Tja, ik had liever iets gelezen over samenwerking met de Veron.

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Nieuw beleid gepubliceerd: '1600 Watt voor Full amateurs

#15 Bericht door Solostar »

AdrianSDR schreef:Tja, ik had liever iets gelezen over samenwerking met de Veron.


Roberto ga eens te rade bij de collega Radiozendamateur die zijn input vindt in een glazen bol.
Wellicht schijnt daar licht in de duisternis.......
Samengaan zonder samenwerking is een utopie zo is gebleken.....
Informeer je eens bij de DKARS :wink:
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Plaats reactie