Gesproken Electron

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Gesproken Electron

#1 Bericht door PA3JD »

Beste mede-zendamateurs,
Als secretaris van de afdeling A-26 Hoogeveen vraag ik uw welgemeende aandacht voor het volgende:
Van onze voorzitter, Marcel Willers, PE1JNW, heb ik vernomen dat tijdens de laatste regionale bijeenkomst in Assen vermeld is dat het 'Gesproken Electron' niet meer verschijnt. Het 'Gesproken Electron' is, zoals wij vernomen hebben in de afdeling, een welkome aanvulling op onze hobby voor alle slechtziende en blinde zendamateurs binnen de VERON.
Ook binnen onze afdeling Hoogeveen, is Bertus ter Steegen, PA3GGB in Zwinderen (Drenthe), alle dagen actief op de HF banden. Tijdens onze laatste afdelingsavond op 7 december heeft hij tijdens de rondvraag uitgesproken dat 'zijn Electron' in de toekomst helaas niet meer voorradig is. Hij vindt dit bijzonder jammer en dit raakt hem zeer.
Bertus is dus alle dagen QRV op de HF banden vanuit zijn unieke locatie in Zuid Drenthe en beleeft, net als vele visueel-gehandicapte zendamateurs, DE hobby waar hij zich in kan manifesteren.
Namens de afdeling Hoogeveen, A-26, doe ik een beroep op uw medewerking. Heeft u misschien een link met Bartimeus in Zeist, heeft u de mogelijkheid om medewerking te verlenen aan het ‘Gesproken Electron’ of heeft u suggesties/adviezen hoe e.e.a. gecontinueerd kan worden?
Graag een reply naar pa3jd@veron.nl om verdere stappen te ondernemen.
Het moet toch mogelijk zijn om in dit tijdperk van verdergaande ontwikkelingen op allerlei gebied van onze boeiende hobby onze visueel beperkte mede-amateurs een helpende hand te bieden?
Met dank voor uw aandacht,
73 de Joop, PA3JD
secr. A-26 Hoogeveen

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Gesproken Electron

#2 Bericht door PD1JAP »

PA3JD schreef:of heeft u suggesties/adviezen hoe e.e.a. gecontinueerd kan worden?
Ik ben helemaal onbekend met de gesproken Electron en stel me daarbij dan ook voor dat een mens de artikelen voorleest en deze mbv. een audiobestand beschikbaar stelt. M.i. een behoorlijk berg werk die ook nogzeer gevoelig is voor kwaliteit van de voorlezen. Mijn LimboNederlands v. zal niet gemakkelijk verstaanbaar zijn of zelfs ongenietbaar voor iemand uit de Randstad en omgekeerd. Bovendien moeten de mensen ook nog goede voorlezers zijn.

Is er al eens nagedacht om m.b.v. de Computer de Electron in audio beschikbaar te stellen ? Wanneer de brontekst in een worddocument beschikbaar is dan is het redelijk eenvoudig om deze mbv. een MAC te laten voorlezen. Daarvan kun je een audiobestanden creeëren wat dan via een website beschikbaar gesteld zou kunnen worden. Natuurlijk is de MAC voorlezer niet perfect (en je gaat in een deuk als hij/zij repeater zegt) maar dat zou m.i. een minder groot probleem zijn dan het verdwijnen van de gesproken Electron.

Hier een voorbeeld van het Decembernummer van 2015, tekst van de Veronwebsite, uitgesproken door Claire: http://www.pd1jap.nl/bestanden/electron ... es-mac.mp3

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Gesproken Electron

#3 Bericht door PA0BAK »

PD1JAP schreef:Wanneer de brontekst in een worddocument beschikbaar is dan is het redelijk eenvoudig om deze mbv. een MAC te laten voorlezen.
Word maakt een .DOC file en dat is een gesloten standaard.
Waarom niet een simpele tekst file (.txt), dan voldoe je aan alle eisen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PD1JAP
Berichten: 199
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Gesproken Electron

#4 Bericht door PD1JAP »

pa0bak schreef:
PD1JAP schreef:Wanneer de brontekst in een worddocument beschikbaar is dan is het redelijk eenvoudig om deze mbv. een MAC te laten voorlezen.
Word maakt een .DOC file en dat is een gesloten standaard.
Waarom niet een simpele tekst file (.txt), dan voldoe je aan alle eisen.
Wat ik met dat stukje tekst bedoelde was dat: de electron eenvoudig voor te lezen is met een MAC is als de tekst digitaal beschikbaar is. In welk formaat is geheel onbelangrijk daar dit in het eindproduct (het audiobestand) niet meer te zien is.

73, John
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Gesproken Electron

#5 Bericht door Jan pa3abk »

Blinden/slechtzienden maken vaak gebruik van DAISY
http://www.lexima-reinecker.nl/media/33 ... ochure.pdf
Deze heeft de mogelijkheid om allerlei teksten te lezen.
Ondertitels van TV, internet ect .
Dit apparaatje is "onder omstandigheden" ook via ZF te verkrijgen.
Dus als de ELECTRON digitaal beschikbaar is kan die via dit apparaatje hoorbaar worden gemaakt.
Het moet wel enigszins worden bewerkt om het "hoorbaar" te houden.
Je moet ook zorgen dat het in bibliotheek terecht komt waar je lid van bent of iemand vinden die hem bewerkt.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Gesproken Electron

#6 Bericht door pe2cvf »

Mijn vrouw werkt bij Bartmeus en heeft eea nagevraagd.
Dit is wat ze gevonden heeft:

Wat de heren met de klachten zouden kunnen doen, is contact op nemen met Passend lezen en vragen wat de reden is dat het tijdschrift niet meer ingesproken wordt, terwijl er wel veel vraag naar is. (geen idee of het gesproken tijdschrift door passend lezen werd uitgebracht)
Het telefoonnummer is 0486 486 486.

De abonnees / liefhebbers die hier last van hebben, adviseer ik contact op te nemen met de Ooglijn van de Oogvereniging. Zij zijn de belangenbehartiger en kunnen hier wellicht iets in doen.
Telefoon 030 294 54 44.

Bartiméus zelf kan niet zoveel betekenen hierin, behalve dus de juiste weg wijzen van het neerleggen van de klachten hierover.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Gesproken Electron

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pe2cvf schreef:Mijn vrouw werkt bij Bartmeus en heeft eea nagevraagd.
Dit is wat ze gevonden heeft:

Wat de heren met de klachten zouden kunnen doen, is contact op nemen met Passend lezen en vragen wat de reden is dat het tijdschrift niet meer ingesproken wordt, terwijl er wel veel vraag naar is. (geen idee of het gesproken tijdschrift door passend lezen werd uitgebracht)
Het telefoonnummer is 0486 486 486.

De abonnees / liefhebbers die hier last van hebben, adviseer ik contact op te nemen met de Ooglijn van de Oogvereniging. Zij zijn de belangenbehartiger en kunnen hier wellicht iets in doen.
Telefoon 030 294 54 44.

Bartiméus zelf kan niet zoveel betekenen hierin, behalve dus de juiste weg wijzen van het neerleggen van de klachten hierover.
Gesproken Electron werd door vrijwilligers binnen de VERON ingesproken. Het bovenste lijkt mij dan ook niet van toepassing.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gesproken Electron

#8 Bericht door PE2AAB »

pe2cvf schreef:Mijn vrouw werkt bij Bartmeus en heeft eea nagevraagd.
Dit is wat ze gevonden heeft:

Wat de heren met de klachten zouden kunnen doen, is contact op nemen met Passend lezen en vragen wat de reden is dat het tijdschrift niet meer ingesproken wordt, terwijl er wel veel vraag naar is. (geen idee of het gesproken tijdschrift door passend lezen werd uitgebracht)
Het telefoonnummer is 0486 486 486.

De abonnees / liefhebbers die hier last van hebben, adviseer ik contact op te nemen met de Ooglijn van de Oogvereniging. Zij zijn de belangenbehartiger en kunnen hier wellicht iets in doen.
Telefoon 030 294 54 44.

Bartiméus zelf kan niet zoveel betekenen hierin, behalve dus de juiste weg wijzen van het neerleggen van de klachten hierover.
Ik snap even het woord 'klacht' niet. Jaren is het Electron ingesproken door VRIJWILLIGERS die telkens weer de tijd vonden het inspreken te verzorgen. Hier zou een enorme dank naar uit moeten gaan voor de jaren dat zij dat hebben gedaan! Hulde aan dat team!
Deze mensen hebben simpelweg geen tijd meer en wellicht dat zij, na de lange periode van deze werkzaamheden, het ook wel eens tijd vinden dat iemand anders het stokje over neemt. Ik vind het erg minachtend om te zeggen dat er een klacht moet worden ingediend.

Vooropgesteld dat ik het een heel mooi iets vind dat visueel gehandicapten ook kunnen genieten van een blad als Electron snap ik best dat er weinig mensen de tijd hebben om dit nog te verzorgen.

Ja ik ken toevallig een aantal mensen die hier jaren hun ziel en zaligheid in hebben gelegd.

Ik vond de oplossingen van PD1JAP en pa3abk helemaal zo gek niet! wellicht is dit zeer goed mogelijk.

Sorry voor mijn reactie; is niet kwetsend bedoeld ofzo maar toen ik 'klacht indienen' las vond ik toch dat ik even op moest komen voor de mensen die het jaren lang hebben verzorgd.

Zelf heb ik helaas ook geen tijd dus ik ben geen geschikte opvolger. Ik bedien de amateurdienst weer op een andere manier.

Rick.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Gesproken Electron

#9 Bericht door pe2cvf »

Rick,

De aangedragen opties komen uit een email die mijn vrouw kreeg van iemand binnen Bartimeus aan wie ze info gevraagd heeft. Zij weten niet hoe de gesproken Electron tot stand komt. Normaal werken zij met betaalde diensten. Het woord "klacht" is dus minder zwaar bedoeld dat misschien overkomt.

73' Roel, pe2cvf

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Gesproken Electron

#10 Bericht door PE2AAB »

pe2cvf schreef:Rick,

De aangedragen opties komen uit een email die mijn vrouw kreeg van iemand binnen Bartimeus aan wie ze info gevraagd heeft. Zij weten niet hoe de gesproken Electron tot stand komt. Normaal werken zij met betaalde diensten. Het woord "klacht" is dus minder zwaar bedoeld dat misschien overkomt.

73' Roel, pe2cvf
Hoi Roel,

No offence :D

Duidelijk. Ik vond dat ik even in de bres moest springen voor de jongens die het in het verleden hebben verzorgd ;-)
Het blijft vrijwilligerswerk.

Ik hoop natuurlijk op een oplossing maar na diverse oproepen in o.a. Electron, forums en Veron site wordt de spoeling helaas wat dun.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Gesproken Electron

#11 Bericht door PA3JD »

Beste OM,
Hartelijk dank voor al uw antwoorden c.q. bijdragen. Er zitten waardevolle ideeën bij. We zullen ons binnen de afdeling verder beraden hoe e.e.a. opgepakt kan worden. Mijn eerste bericht was niet zozeer een klacht, maar meer om aandacht te vragen voor de continuering van het gesproken Electron.
Namens het bestuur van A-26 nogmaals dank en ik wens u een hele goede jaarwisseling toe.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Gesproken Electron

#12 Bericht door PA3BAS »

Er wordt aan gewerkt. Stuur ff pb voor meer info.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Gesproken Electron

#13 Bericht door PA3JD »

Beste OM,
Even een update en hartelijk bedankt voor al jullie bijdragen.
Van het HB van de VERON heb ik de digitale versie van het januari-nummer van Electron ontvangen.
Deze versie is naar een instantie in Amsterdam verzonden. Hier wordt een proefdruk gemaakt van een aantal artikelen.
Binnenkort krijg ik de MP3 files retour en gaan we e.e.a. continueren.
Met de diverse medewerkers (o.a. PA1AT, Gerard in Assen) van de afgelopen jaren probeer ik zo veel mogelijk kort te sluiten.
Ik ga jullie op de hoogte te houden van de voortgang.
73 de Joop
PA3JD - Dedemsvaart

Plaats reactie