Belastingplan, begroting economische zaken

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Belastingplan, begroting economische zaken

#1 Bericht door johnvdpas »

Voor de duidelijkheid wil ik hier een andere discussie starten, dan die al gestart is. Voordat deze discussie gekaapt wordt, het gaat alleen om de vraag:

Is het reëel dat wij 31 euro moeten betalen, wanneer het belastingplan wordt afgestemd.

De reden dat ik dit opwerp, is dat de kans nu wel 50% is dat dit gaat gebeuren. In de eerste kamer is geen meerderheid, dus je zou zeggen dat het zeker wordt afgestemd, toch denk ik dat de kans 50% is.

Maar wanneer het belastingplan niet doorgaat, gaat daarmee ook de lastenverlichting niet door. Daarmee betalen wij in feite dubbel. Heel Nederland blijft betalen en krijgt geen verlichting, maar wij als amateur mogen er ook nog eens 31 euro aan bijdragen. Daarmee is de doelstelling niet meer correct, namelijk dat de lasten betaald moeten worden door de gebruiker. In feite worden ze dan dubbel betaald.... Zowel door de belastingbetaler, als door de amateurs. De begroting en het belastingplan zie ik namelijk als een geheel. Men houd bij het opstellen van het 1 rekening met het ander...

Dit is dus een andere discussie of het terecht is ja of nee, dit gaat er alleen om wanneer het belastingplan niet doorgaat, is het dan nog reëel gezien de doelstelling waarop het berust namelijk het kostendekkend doorbelasten aan de markt, wanneer de gewone belastingbetaler daar niet het voordeel van krijgt. Dat krijgen ze namelijk wel, wanneer het belastingplan wordt aangenomen. Zonder meer.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#2 Bericht door andre »

Beste johnvdpas..


Ik begrijp best je verhaal wel, maar dacht je nu werkelijk dat die zg 'belasting verliching' niet een sigaar uit eigen doos zou worden?
Voordat jou voordeel eind januari op je loonstrookje zichtbaar wordt, heb je het allang ergens anders aan een belasting maatregel al uitgegeven. Of je nu wel die € 31,- :12 voor je pasje gaat betalen, of niet......Betalen....Betalen..Betalen... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#3 Bericht door PA3DAT »

Oh kijk, hij wordt al gekaapt... :D

Om je antwoord te geven op je vraag: ja, het lijkt me wel correct, we gaan gewoon betalen.

Die belastingteruggave van 5 mlrd is een heel andere zaak, het is dus ook niet zo dat men nu
"dubbel" vangt: de voor ons gemaakte kosten werden eerst betaald uit de algemene middelen,
nu betalen wij die € 31 zelf.

Het geld wat de overheid daarmee bespaart kan naar mijn mening nu voor andere doeleinden
worden aangewend: geef mij bijvoorbeeld een week vakantie extra. Die heeft de overheid
mij twee jaar geleden zomaar afgepakt en daar heb ik niets voor teruggekregen... :?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#4 Bericht door pe5t »

Ja, dat is terecht.
Je brengt zaken met elkaar in verband die los van elkaar staan.
Het heeft mij destijds verbaasd dat de vergoedingen werden afgeschaft. AT blijft toch kosten maken voor amateurs.
Misschien zit EZ wat krap bij kas en vond met die 31 Euro een mogelijkheid om die wat bij te vullen.

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#5 Bericht door PF9ZX »

pe5t schreef: Het heeft mij destijds verbaasd dat de vergoedingen werden afgeschaft. AT blijft toch kosten maken voor amateurs.
Misschien zit EZ wat krap bij kas en vond met die 31 Euro een mogelijkheid om die wat bij te vullen.
Ik vroeg mij destijds ook af "voor hoelang?" En ja, er is nu een gat ontstaan en velen betaalden min of meer mee aan onze hobby. Maar mee betalen aan iets waar wij niets mee/aan hebben doen we allemaal.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#6 Bericht door johnvdpas »

Tijdens Prinsjesdag gaat elke begroting van elk departement de hort op om het zo maar eens te zeggen samen met het belastingplan. Dat zijn inderdaad twee verschillende zaken. Toch is het niet raar dat ze tijdens Prinsjesdag beiden ingediend worden. Immers, wie gaat dat betalen? Natuurlijk wordt daarbij zeer sterk rekening gehouden met het belastingplan. Dat valt niet te ontkennen. Anders zou elk departement vele miljarden vragen, en de belasting die wij ophalen drie keer niets zijn. Elke burger tevreden... Maar zo werkt dat natuurlijk niet....

In feite halen ze het geld wel dubbel op, maar ik ben het met jullie eens, AT zal niet dubbel ontvangen. Dat geld wat ze zo extra ophalen gaat naar de algemene middelen. Maar oorspronkelijk was het toch de bedoeling dat het naar de belastingbetaler ging, deze hoefde toch niet mee te betalen aan onze hobby? In directe zin, gaan ze er niets van merken. Dat lijkt me vrij duidelijk. Wanneer dit plan wordt afgestemd.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#7 Bericht door PA3BAS »

Je kan wel een discussie opstarten over de €31, feit is dat er geen keuze meer gemaakt hoeft te worden. Dat is al gebeurd. Daar heb je een brief over gekregen.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#8 Bericht door Juul - PE0GJG »

Wedden dat het belastingplan gewoon door gaat?
Er is uiteindelijk geen enkele partij die een jaartje voor de verkiezingen ( mrt 2017) op z'n geweten wil hebben dat wij geconfronteerd worden met foutieve voorlopige aanslagen over 2016.
Lees maar : http://www.telegraaf.nl/dft/geld/belast ... lan__.html

http://www.hrpraktijk.nl/topics/loon-be ... nbelasting


En hier val ik onder:

http://www.plusonline.nl/geld-recht/bel ... en-de-dupe


Want de belastingdienst heeft nl alles berekend op de Prinsjesdag stukken.
Zelfs de "onderwijspartij" D66 niet.Pechtold trekt nl een wel erg grote broek aan.
En Pechtold gaat nl niet over de eerste kamer. Die zou nl onafhankelijk zijn beslissing moeten kunnen nemen.
!4 en 15 december de stemming, dus er is nog alle, achterkamertjes tijd.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#9 Bericht door PD4NX »

PF9ZX schreef:Maar mee betalen aan iets waar wij niets mee/aan hebben doen we allemaal.
Met de gedachte dat we een betrouwbare overheid behoren te hebben, noemen we dat solidariteit. :lol:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#10 Bericht door johnvdpas »

PA3BAS schreef:Je kan wel een discussie opstarten over de €31, feit is dat er geen keuze meer gemaakt hoeft te worden. Dat is al gebeurd. Daar heb je een brief over gekregen.
Haha, ja als deze net zo definitief is als die 6 miljoen voorlopige aanslagen die volgend jaar verstuurd worden bij het sneuvelen van dit plan... Vergeet niet dat ook die 31 euro in een wet verankerd moet worden, net zo als het belastingplan.

Alleen gaat men ervanuit dat dit toch allemaal wel goed komt, en dus stuurt de brieven als vast rond. Dat zag je met meer zaken. Bijvoorbeeld ook met de oldtimers en de wegenbelasting. Men ging daarvanuit dat deze wet wel door de eerste en tweede kamer zou komen, en stuurde voordat de wet was aangenomen al brieven dat de mensen een jaar daarop moesten betalen. Overigens was dat ook zo, daar niet van.

Maar ik wil maar zeggen, een brief krijgen dat je moet betalen zegt niet altijd alles. Langstudeerboete is weer een voorbeeld die is teruggedraaid. De studenten kregen van de scholen en overheid een bericht extra betalen, maar later bleek dat niet het geval te zijn.

Maar goed, ik denk ook dat het er door komt. Dat belastingplan wellicht wat aangepast maar toch.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Belastingplan, begroting economische zaken

#11 Bericht door pe1br »

Ik denk dat de motieven van AT heel anders zijn.
Als dit jaar een groot aantal van de niet actieve zendamateurs niet betalen gaan volgend jaar de kosten omhoog.
Het 2de jaar is er een percentage dat niet betaald omdat de kosten te hoog worden en ze er toch niet zoveel mee doen.

Over 3 jaar zegt het AT dat er naar verhouding veel minder geregistreerde zendamateurs zijn en gaan ze daar gevolgen aan verbinden.
Minder geregistreerde zendamateurs hebben minder frequentie ruimte nodig (deze kunnen ze goed verkopen aan andere partijen, vooral de hogere banden zijn erg in trek bij telecom providers).
Overleg met AT kan verminderd worden van een paar keer per jaar naar 1 keer per jaar.
enzovoort enzovoort.

Het feit dat de groep geregistreerde zendamateurs minder gaat worden is duidelijk, AT geeft zelfs aan in de brief hoe je je uit moet schrijven zodat je de kosten niet hoeft te betalen.

Plaats reactie