60M/5MHz (in de Staatscourant)

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#76 Bericht door PA2REH »

Beste radiovrienden,

Het maken van amateurradioverbindingen in het spectrum 5350 kHz / 5450 kHz (60m band) is voor Nederlandse registraties (nog) niet toegestaan. V.w.b. de publicatie in de SC, vergelijk het met het bestemmingsplan van je gemeente, ook dat is geen synoniem voor een bouwvergunning. Dit betekent dat de tot nu toe gemaakte verbindingen ongeldig zijn (piraterij) en ik hoop dat de verenigingen dit ook als zodanig (gaan) communiceren. Het besluit in de Staatscourant is slechts stap 1 van het proces. Te info: Het frequentieregister is ook nog niet aangevuld.

De toelichting in de SC spreekt van "Bij besluit van 3 november 2014 is (...) het Nationaal Frequentieplan 2014, hierna ‘NFP’, vastgesteld. In het NFP licht de rijksoverheid de systematiek van de ordening van het frequentiespectrum toe, (...) Het belangrijkste onderdeel van het NFP is de frequentietabel waarin per frequentieband wordt aangegeven voor welk type gebruik deze band bestemd is en volgens welk verdeelmechanisme het gebruik daarvan wordt toegewezen. In feite is het NFP een bestemmingsplan voor het radiospectrum. (...)""

Laat je dus niet verleiden door enthousiasme, emotie en de hang naar firsts (want het zijn geen firsts). Geduld is een schone zaak,
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#77 Bericht door pa1bvm »

60-meter.JPG

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#78 Bericht door PA0RAB »

Rick ,Leuk en veelzeggend
73 de Ruud PA0RAB
PS(t) :lol: :lol: Maar even ter afleiding met de hond gewandeld

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#79 Bericht door pe5t »

Door diverse spotters gemeld op het cluster: PA1AT, PH4X, PA2QXT, PA5V, PE1MXP, PA3FR, PH9B, PA9M, PA2JWN, PA3AMZ.. De laatste kun je nu (20:28 utc) horen op 5398,5 kHz, USB in contact met een MM0 in Schotland.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#80 Bericht door PE1PQX »

Is nog te vroeg dus.... ongeldige QSO's.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PE1KEL
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#81 Bericht door PE1KEL »

Ik kan niet op die band dus ik maak me zelf er niet druk over.

Maar het is wel typisch Nederlands om van alles te regelen, het in de SC te plaatsen om dan tot de conclusie te komen dat je nog niet van die band gebruik mag maken.
Meldt dan niets totdat het wél mag.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#82 Bericht door PA3DAT »

Typisch Nederlands? Leg eens uit: doen ze dat in de ons omringende landen geheel anders? :mrgreen:
Of doen we dit al eeuwen zo, misschien al sinds Thorbecke?

Niet gelijk zo negatief gaan roeptoeteren over ons mooie landje... :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#83 Bericht door pa3kc »

pe5t schreef:Door diverse spotters gemeld op het cluster: ****, ****, ****, ****, ****, ****, *****, ****, P*****, P*****.. De laatste kun je nu (20:28 utc) horen op 5398,5 kHz, USB in contact met een MM0 in Schotland.
Ik snap het nut niet echt van je post. Had je nu echt de intentie om deze amateurs in de problemen te helpen? :x

Zielig :?

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#84 Bericht door pe5t »

Ook nog PE1OUD, PA3DLP, PA3GRM, PA0HTT.
Ik heb de spots niet op het cluster gezet dat kun je toch zo aflezen? Ze spotten soms elkaar.
Spotters krijgen...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#85 Bericht door elsinga »

[mod] zucht... laten we het ontopic houden... ik heb even wat off-topic berichten verwijderd. Gaat het weer off-topic, dan gaat het draadje op slot. [/mod]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Bram PH9B
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 feb 2015, 10:59
Roepletters: PH9B

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#86 Bericht door Bram PH9B »

Hallo om's

Leuk om te zien dat ik vernoemd word (NOT !)

Ook ik ben de fout in gegaan op 60M. Ik heb de berichten op sociaal media gelezen en toen de link naar de SC gevolgd en daar gelezen wat ik wou lezen. Niet goed dus. Ook doordat div berichten die gepost werden die van AT zouden komen. Dacht ik dat het wel goed zou zitten. Dus niet.

Weer lesje geleerd..

Ik ga de stations die ik gewerkt heb proberen te mailen en ze vertellen dat de QSO's ongeldig zijn.
Erg vervelend dit. Hopelijk komt er geen narigheid van.

Best 73
Bram PH9B
Elecraft K3/100, Yaesu FTdx-10, ACOM 1000, 6 band HexBeam, 40M GP, 80M inv-L, Palstar BT1500A, 10/15/20M & 40/80M inv-V, 50Mhz 6el LFA, 5070DX11 4/6 Yagi, 144Mhz 15el CueDee.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#87 Bericht door PE1PQX »

Ik heb ook verschillende OM's gehoord op de (nu nog) niet toegestane 60m.
Om dan gelijk met een beschuldigende vingertje te wijzen, nee.... dat ook weer niet.

Wie verzint de regels??? Het ministerie
Wie controleert en voert uit?? Het AT....

De berichtgeving was i.d.d. erg verwarrend, na de publicatie in de Staatscourant zou je verwachten dat je wel mag (1st volgende dag na dagtekening van publicatie). Alleen al hierdoor verbaast het me niet dat er al OM's zijn die lekker QSO's aan het maken zijn op 60m.

Helaas veroorzaakten 2 medewerkers van AT meer verwarring dan wenselijk en bedoeld, de 1 melde "Ja het mag", een collega doodleuk "Nee, mag nog niet". Later is de verklaring van "Het Mag" ingetrokken door AT
Ik wist op een gegeven moment ook niet meer waar ik aan toe was, en denk met mij meerdere OM's onder ons.
De Staatscourant lijkt mij het aangewezen medium dat wijzigingen in wetten en (overheids)regels bekend maakt aan het Nederlandse volk. Zo is dat in het verleden ook gedaan, zo zal dat in de toekomst voorlopig ook zo blijven.
Helaas gaat AT naar mijn idee hier tegen in. AT bepaald niet direct de wetten en regels die door Min-EZ verzonnen worden, en kan hier volgens mij ook niet tegen in. EN daar komt mede de verwarring vandaan.

Ja het mag (Staatscourant), maar ook Nee het mag niet (AT). Wat moeten wij nu als frequentie gebruikers nu geloven, AT of Staatscourant....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#88 Bericht door Apae »

Formeel natuurlijk gewoon de staatscourant: in de publicatie staat ook dat het gebruik onderhevig is aan beperkingen die zijn beschreven in de "Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015" (er staat letterlijk 2015, zonder versie!).
Dat betekent dat, als die regeling hiervoor moet worden aangepast, de publicatie in de SC niet helemaal zorgvuldig is geweest: daar had een vermelding bij gemoeten. Er is dus duidelijk een fout gemaakt bij de publicatie, want alleen dankzij gezond verstand, en niet dankzij de letter van de wet, hadden we moeten/kunnen weten dat het nog niet toegestaan is.
Netjes afwachten dus, maar ik verwacht niet dat iemand die over de schreef is gegaan de laatste dagen daarop formeel zal worden aangesproken.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#89 Bericht door PA2REH »

Sri, maar wat er nu is gepubliceerd is helemaal niet zo vreemd. Lees bijna dagelijks de SC dan zal je dat ook opmerken. Waar het fout gaat is dat sommigen van ons iets menen te lezen wat er niet staat én de systematiek van de democratie niet kennen. De wens is de vader van de gedachte (=je gelooft iets, omdat je wil dat het zo is) dat is de kern. En die systematiek.... precies wat Aloys zegt, die is helemaal niet van vandaag of gisteren en in de ons omringende landen kent men soortgelijke structuren. Allemaal het gevolg van het feit dat we democratieën zijn. Dus "niets publiceren totdat" is precies wat je niet zou moeten willen (stel je toch eens voor: ben je vandaag opeens je licentie kwijt en mag je de spullen niet meer gebruiken op straffe van de doodstraf). Heb geduld en het komt allemaal goed :wink: 8) :D
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#90 Bericht door PA3RIS »

De wijziging is voorbereid en gaat naar verwachting binnen twee weken in.
Intussen zijn we 2,5 week verder en op de site van AT staat nog niets. Heb ik wat gemist of hebben ze die twee weken niet gehaald?

Plaats reactie