60M/5MHz (in de Staatscourant)

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PA3FYE
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 okt 2009, 15:44
Locatie: Zeewolde

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#151 Bericht door PA3FYE »

van Veron website:

Het gebruik van de 5 MHz-band.
Sinds begin december 2015 beschikken de F-geregistreerde amateurs in ons land over een segment van 100 kHz in de 5 MHz-band.
Dat is beduidend meer dan de 15 kHz die kort daarvoor tijdens de WRC-2015 aan de amateurdienst is toegewezen.
Door het ondertekenen van de Final Acts van de WRC-2015 – zeg maar de slotverklaring van de conferentie – verplicht Nederland zich om de resultaten van de conferentie in de nationale regelgeving te implementeren.
Naar verwachting zal daarom begin 2017 de huidige frequentieband tot 15 kHz worden teruggebracht. Het uitgestraalde vermogen dat maximaal is toegestaan wordt dan 15 W e.i.r.p.
2B^!2B=>?

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#152 Bericht door PA2RU »

73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#153 Bericht door PE1PQX »

Waarschijnlijk per 1 april
Grapje zeker.... Beetje erg ongelukkig gekozen datum voor de grappenmakers onder ons.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#154 Bericht door PA4WK »

PE1PQX schreef:
Waarschijnlijk per 1 april
Grapje zeker.... Beetje erg ongelukkig gekozen datum voor de grappenmakers onder ons.
Nee beslist geen grap, was dat maar waar hier is al veel langer sprake van.
Bovendien is Nederland dit door de ondertekening van de WARC voorstellen verplicht.
Als we ons nu allemaal netjes gedragen kunnen we over een poosje om uitbreiding vragen.
73's Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#155 Bericht door PA2RU »

73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#156 Bericht door PH2LB »

Ja gelezen. We gaan downscalen.

Zie ook : https://www.hamnieuws.nl/de-60-meter-ba ... watt-eirp/
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#157 Bericht door dxhunter »

15 Watt EIRP.
Het is toch heel weinig eigenlijk.
Als je uitgaat van een laag opgestelde dipool kan deze al een gain geven van 6dBi vrijwel recht omhoog. Dat betekend dus dat zelfs de laagste stand van 5 Watt op veel HF transceivers nog te hoog is. Maar rekening houdend met verlies in antenne tuner en voedingslijn zal 5 Watt uitgangsvermogen toch redelijk overeen komen met 15W EIRP.

Regelmatig hoor ik DL stations in USB die hier 20dB over S9 pieken, kan me haast niet voorstellen dat die binnen 15W EIRP blijven...

Zojuist even geprobeerd op 5Watt output en diverse CW qso's gemaakt met HB, DL, PA. In HB was ik 569 en in DL en PA 599. Gaat nog best goed dus.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#158 Bericht door PE4BAS »

Zojuist even geprobeerd op 5Watt output en diverse CW qso's gemaakt met HB, DL, PA. In HB was ik 569 en in DL en PA 599. Gaat nog best goed dus.
Gelukkig vorig jaar mijn FT-817 geschikt gemaakt voor 60m. Op JT65/JT9 is het prima te doen met QRP ook DX. Maar wat is nou eigenlijk in praktijk die 15 EIRP?
5W zou dan overeenkomen met ongeveer 15W. Dat is dus met een lage dipool (hoe hoog is laag)? Hoe moet men dit gaan uitrekenen of meten? En hoe gaat het AT dit handhaven? Dat zullen die Duitsers ook wel gedacht hebben... :wink:

pc1z
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2014, 20:19
Roepletters: PC1Z
Locatie: Venlo

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#159 Bericht door pc1z »

PE4BAS schreef:
Zojuist even geprobeerd op 5Watt output en diverse CW qso's gemaakt met HB, DL, PA. In HB was ik 569 en in DL en PA 599. Gaat nog best goed dus.
Gelukkig vorig jaar mijn FT-817 geschikt gemaakt voor 60m. Op JT65/JT9 is het prima te doen met QRP ook DX. Maar wat is nou eigenlijk in praktijk die 15 EIRP?
5W zou dan overeenkomen met ongeveer 15W. Dat is dus met een lage dipool (hoe hoog is laag)? Hoe moet men dit gaan uitrekenen of meten? En hoe gaat het AT dit handhaven? Dat zullen die Duitsers ook wel gedacht hebben... :wink:

Ja dat is een goede vraag,
Ik gebruik een endfed dipool met 25 meter H155 kabel.
Aangezien een dipool afhankelijk van de antennehoogte en grondkwaliteit steeds een ander stralingspatroon heeft lijkt het me aannemelijk om uit te gaan dat een dipool 2.15 dB winst heeft tov een isotope straler. Daarbij rekening houdend met verlies in kabel en connectors en aanpassings verlies bij mijn endfed kom ik op 20 Watt output aan de zender om 15Weirp te bereiken.
groeten...Gerard PC1Z

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#160 Bericht door PA0FRI »

pc1z schreef:Zojuist even geprobeerd op 5Watt output en diverse CW qso's gemaakt met HB, DL, PA. In HB was ik 569 en in DL en PA 599. Gaat nog best goed dus.
Nederland is weer roomser dan de paus, want buiten het in ons land toegestane frequentiegebied, hoorde ik verder op de band QSO's van Engelsen en Duitsers.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#161 Bericht door PA2RU »

PA0FRI schreef: Nederland is weer roomser dan de paus, want buiten het in ons land toegestane frequentiegebied, hoorde ik verder op de band QSO's van Engelsen en Duitsers.
Ik had niet anders verwacht :( zoals zo vaak loopt ons land in diverse andere zaken volledig uit de pas in vergelijking met de rest in de EU
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#162 Bericht door PA2REH »

PA0FRI schreef:
pc1z schreef:Zojuist even geprobeerd op 5Watt output en diverse CW qso's gemaakt met HB, DL, PA. In HB was ik 569 en in DL en PA 599. Gaat nog best goed dus.
Nederland is weer roomser dan de paus, want buiten het in ons land toegestane frequentiegebied, hoorde ik verder op de band QSO's van Engelsen en Duitsers.
Frits,
Jouw opmerking is toch de wereld op z'n kop? Een afspraak op de WRC-2015 is niet facultatief. Dat anderen zich er (nog) niet aan houden is toch geen legitimatie om dat dan ook maar niet te doen? Of mis ik nu iets?
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#163 Bericht door PA0FRI »

PA2REH schreef:Frits, Jouw opmerking is toch de wereld op z'n kop? Een afspraak op de WRC-2015 is niet facultatief. Dat anderen zich er (nog) niet aan houden is toch geen legitimatie om dat dan ook maar niet te doen? Of mis ik nu iets?
Nee hoor je hebt gelijk, maar toch baal ik van al die verschillende licentie/vergunning regels in "verenigd" Europa. Zelfs in de buurlanden België, Duitsland en England is het anders dan bij ons. Bij de laatse twee mogen ze meer als zendamateur, er is dus toch iets mis met onze overheid.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA2REH
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 nov 2009, 18:08
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 60M/5MHz (in de Staatscourant)

#164 Bericht door PA2REH »

PA0FRI schreef:
PA2REH schreef:Frits, Jouw opmerking is toch de wereld op z'n kop? Een afspraak op de WRC-2015 is niet facultatief. Dat anderen zich er (nog) niet aan houden is toch geen legitimatie om dat dan ook maar niet te doen? Of mis ik nu iets?
Nee hoor je hebt gelijk, maar toch baal ik van al die verschillende licentie/vergunning regels in "verenigd" Europa. Zelfs in de buurlanden België, Duitsland en England is het anders dan bij ons. Bij de laatse twee mogen ze meer als zendamateur, er is dus toch iets mis met onze overheid.
Daar heb je wel een punt !! Europa is één als het (politiek) uitkomt en als het niet uitkomt..... Maar ... heb voldoende mogelijkheden binnen het toegestane spectrum (er is nog veel leeg/ eeuwige ruis, of ligt dat aan mijn slechte antennes?), modes teveel om te kiezen (met digimodes kom ik pc's tekort hihi), lekker knutselen, etc. etc. Blijft een mooie hobby :D
best 73 de Eric - pa 2 reh
========================
Licensed since 1976 - CW operator
Member/operator PI4CC
Projectgroup PG.540
QRZ page: PA2REH

========================
"There are no strangers in Amateur Radio, just friends you haven't met."

Plaats reactie