Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtiging!

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#151 Bericht door PA0ETE »

Frankyboy schreef:
PA0ETE schreef:..

Nederland liep destijds ook voorop met het afschaffen van het morse-examen. Je zou je haast afvragen zou het.....?? ;-)
:lol: :lol:

Ik voel een nieuwe discussie en draadje aankomen :lol: :lol:
Ja daar heb ik wel zin in :-) Ik heb het er aan de andere kant helaas veel te druk voor ;-)

Ik denk overigens niet dat het morse-examen terugkomt (althans als verplichting bij het examen).

Voor zover ik weet is Nederland overigens wel het enige land waar het geen vergunning betreft. We zijn hier daarnaast een beetje als een staatssecretaris. Die zijn in Nederland ook geen volwaardig minister, terwijl ze zich in het buitenland wel minister mogen noemen. Bij AT kun je voor gebruik in het buitenland een document krijgen (downloaden) waarmee je in het buitenland dus wel een vergunning hebt.

Maar als je discussie wilt heb ik er nog wel eentje voor een nieuwe topic: wat te denken van een supermachtigingsklasse boven F? Je mag dan 2 kW, en als extra krijg je het stuk van 26 MHz tot 28 MHz (wat tot 1958 ook gewoon een amateurband was, en waar tegenwoordig toch niets gebeurt) erbij.

Als enige eis moet je dan een halve minuut lang een PSK31-signaal op het gehoor kunnen opnemen (mensen met tinitus/oorsuizen krijgen een vrijstelling ;-) )

:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#152 Bericht door ON9KVE »

PA0ETE schreef:Nederland was vrij vroeg met het afschaffen van de betaling. Inmiddels is het (al dan niet in navolging daarvan) in veel landen gratis.

Nederland liep destijds ook voorop met het afschaffen van het morse-examen. Je zou je haast afvragen zou het.....?? ;-)
En waren "we" ook eerste met het vrijgeven van delen HF voor Novices ?
Ik hoop het niet......
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#153 Bericht door PA0ETE »

pa3kve schreef:
PA0ETE schreef:Nederland was vrij vroeg met het afschaffen van de betaling. Inmiddels is het (al dan niet in navolging daarvan) in veel landen gratis.

Nederland liep destijds ook voorop met het afschaffen van het morse-examen. Je zou je haast afvragen zou het.....?? ;-)
En waren "we" ook eerste met het vrijgeven van delen HF voor Novices ?
Ik hoop het niet......
Dat is zo'n gevoelig onderwerp, dat wil ik niet eens aansnijden :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#154 Bericht door elsinga »

PA0ETE schreef:Maar als je discussie wilt heb ik er nog wel eentje voor een nieuwe topic: wat te denken van een supermachtigingsklasse boven F? Je mag dan 2 kW, en als extra krijg je het stuk van 26 MHz tot 28 MHz (wat tot 1958 ook gewoon een amateurband was, en waar tegenwoordig toch niets gebeurt) erbij.

Als enige eis moet je dan een halve minuut lang een PSK31-signaal op het gehoor kunnen opnemen (mensen met tinitus/oorsuizen krijgen een vrijstelling ;-) )

:lol: :lol: :lol:
Ah! Ik krijg vrijstelling! Heb ik toch nog eens wat aan mijn tinitus. ;)

Maar om QRO te mogen doen hoef je niet een extra klasse in te stellen. Gewoon met je F in de hand naar Albanie (1500W), Oostenrijk (1000W), Bosnie Herzegowina (1500W), Croatie (1500W), Finland (1500W), Hongarije (1500W), IJsland (100W), Liechtenstein (1000W), Letland (1000W), Macedonie (1500W), Noorwegen (1000W), Rusland (1000W), Servie (1500W), Slovenie (1500W), Zweden (1000W), Zwitserland (1000W) of de USA (1500W) op vakantie gaan. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#155 Bericht door Randy »

elsinga schreef:Maar om QRO te mogen doen hoef je niet een extra klasse in te stellen. Gewoon met je F in de hand naar Albanie (1500W), Oostenrijk (1000W), Bosnie Herzegowina (1500W), Croatie (1500W), Finland (1500W), Hongarije (1500W), IJsland (100W), Liechtenstein (1000W), Letland (1000W), Macedonie (1500W), Noorwegen (1000W), Rusland (1000W), Servie (1500W), Slovenie (1500W), Zweden (1000W), Zwitserland (1000W) of de USA (1500W) op vakantie gaan. ;)
Gewoon investeren in een goede antenne. Daar heb je véél meer aan.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#156 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Ah! Ik krijg vrijstelling! Heb ik toch nog eens wat aan mijn tinitus. ;)

Maar om QRO te mogen doen hoef je niet een extra klasse in te stellen. Gewoon met je F in de hand naar Albanie (1500W), Oostenrijk (1000W), Bosnie Herzegowina (1500W), Croatie (1500W), Finland (1500W), Hongarije (1500W), IJsland (100W), Liechtenstein (1000W), Letland (1000W), Macedonie (1500W), Noorwegen (1000W), Rusland (1000W), Servie (1500W), Slovenie (1500W), Zweden (1000W), Zwitserland (1000W) of de USA (1500W) op vakantie gaan. ;)
Somalië is 3 kW, ook op 70 MHz.

Ik had gisteren overigens het onderstaande nieuwsbericht in de uitzending :-)

"QRO CLUB" Offers Loaner Amps to DXpeditions: The QRO Club, supported by Chip Cohen, W1YW,
and the Fractal Amateur Radio Club (W1FRX), is offering a supply of small amplifiers for loan to
DXpeditions.

"Low power/QRP is an exciting challenge," said Cohen. "But if you are going any place that's even
remotely rare, you have to be loud.
"

The QRO Club's initial offering is the Dentron MLA-2500. "Two of these will be immediately available
as DXpedition loaners to modest US-initiated DXpeditions. Traveler insurance must be purchased to
cover baggage loss/destruction; otherwise the amps will be free for use,"

Cohen said. "If [the amps] break during use, the DXpeditions won't be responsible; Murphy happens."

Contact Chip Cohen, W1YW, for details.


Het wachten is nou op de QRP-club die enkele KX1's of KX3's in de uitleen doet :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#157 Bericht door PA0ETE »

Randy schreef:
elsinga schreef:Maar om QRO te mogen doen hoef je niet een extra klasse in te stellen. Gewoon met je F in de hand naar Albanie (1500W), Oostenrijk (1000W), Bosnie Herzegowina (1500W), Croatie (1500W), Finland (1500W), Hongarije (1500W), IJsland (100W), Liechtenstein (1000W), Letland (1000W), Macedonie (1500W), Noorwegen (1000W), Rusland (1000W), Servie (1500W), Slovenie (1500W), Zweden (1000W), Zwitserland (1000W) of de USA (1500W) op vakantie gaan. ;)
Gewoon investeren in een goede antenne. Daar heb je véél meer aan.
In DL hebben ze anders het volgende spreekwoord: Auf die Dauer, hilft nur Power! ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#158 Bericht door PA0ETE »

P.s. de beste investering is tegenwoordig niet een goede antenne maar een huis op een ruisvrije locatie. Een amateur die ik regelmatig spreek heeft vorige week vrijdag zo'n huis gekocht en een andere amateur die ik ken is zelfs vandaag op ruisvrije huizenjacht...

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#159 Bericht door PA2LO »

Vooropgesteld: ik vind het prima om te gaan betalen.

Wat ik me afvraag is of (of waarom juist niet) zendamateurs niet de volksvertegenwoordigers aanschrijven en daar de "DARES-kaart" spelen. DARES is een door de overheid erkende organisatie als hulpdienst voor noodcommunicatie. Het maatschappelijke nut van deelnemers aan DARES lijkt daarmee bewezen en het (her)invoeren van een jaarlijkse fee voor haar leden kan als een belemmering worden gezien voor deelname aan dit vrijwillige hulpverleningswerk.

Ergo: vanwege het maatschappelijke nut zou ik willen pleiten voorvrijstelling van registratiekosten voor actieve (!) DARES-deelnemers. Zij geven dmv hun inzet iets terug aan de maatschappij (op het moment dat zij nodig zouden zijn). Dan is het gerechtvaardigd dat de maatschappij ook de kosten voor hun registratie bekostigt. Toch?

73, Gert (die geen DARES-lid is overigens)

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#160 Bericht door Radioot »

pa3kve schreef:een hoop semantische vragen
Misschien een andere keer Kees

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#161 Bericht door ON9KVE »

Radioot schreef:
pa3kve schreef:een hoop semantische vragen
Misschien een andere keer Kees
Mijn "quote" heb je zelf ingevuld (da's niet netjes).
Maar ik begrijp uit je reactie dat hetgeen je zei, je niet kunt onderbouwen?
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#162 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef:
Ah! Ik krijg vrijstelling! Heb ik toch nog eens wat aan mijn tinitus. ;)
Kijk.. Ga ik naast je staan voor de vrijstelling. (30+ jaar 'last' van tinitus)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#163 Bericht door Apae »

PD1JSK schreef:Ik had de brief van de Agentschap Telecom vanmorgen op de mat liggen .
Inmiddels alweer een paar dagen geleden: ik ook. Ik denk, dat ik nog maar een paar maritieme registraties toevoeg: die zijn volgens de meegeleverde schermprints gratis :lol:
Stomme fout in een verder prima brief.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#164 Bericht door PE1PQX »

http://www.pe1pqx.eu/home/mijn-weblog/8 ... egistratie

Ik doe via deze weg ook nog ff een duit in 't zakkie...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Zendamateurs moeten weer vergoeding betalen voor machtig

#165 Bericht door Radioot »

PA3DAT schreef:Nou hou ik er weer over op, dit begint teveel op werk te lijken... :mrgreen:
Ja dat is prima Aloys, hoewel ik daar niet om gevraagd heb, ben ik altijd wel benieuwd naar jouw oordeel, wat over het algemeen evenwichtig en afgewogen is.

Afijn ondertussen is de brief hier ook ontvangen en het markt verhaal uit de xiii-economische-zaken-rijksbegroting-2016.pdf
is hernoemt tot het profijtbeginsel, waar op zich wel iets voor te zeggen valt.
De opbrengst van deze actie is naast de miljoenen die binnen gehaald worden via de frequentieveilingen natuurlijk peanuts.
En van die Etheropbrengst (die van ons allemaal is) kan best behoorlijk toezicht worden gefinancierd.

Binnenkort wordt het fietsplaatje ook weer ingevoerd, naast de wegenbelasting.

Gesloten