Oplichter actief

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Oplichter actief

#16 Bericht door PA0LMD »

Iedereen bedankt voor de tips en info.
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden hoe deze zaak zich verder ontwikkelt.
Meten is (z)weten

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Oplichter actief

#17 Bericht door jan58 »

Tis natuurlijk nooit leuk om opgelicht te worden.
Bankreknr en acoount van marktplaats kunnen geblokkeerd worden.
Allemaal best en aardig,maar ben wel eens benieuwd wat er met de persoon zelf gebeurt.
Wat doet de politie ermee: foei jongeman dit mag je niet weer doen.
Ben zelf ook een keer opgelicht met een onjuiste km stand van een auto.
Heb me wel gemeld bij het politie buro om aangifte te doen.
Daar werd me verteld dat ik wel aangifte kan doen.
Maar of ze er tijd voor hebben om aktie te ondernemen konden ze me niet beloven.
Komt onder op de stapel te liggen werd me verteld.
Denk dat het met deze zaken ook zo gebeurt.
En nieuwe bank rek kunnen we zo weer openen das niet het probleem
En een mp account evenzo.
Het blijft opletten met wat we kopen,helaas!

Fijn weekend, Jan

Gebruikersavatar
PD0Q
Berichten: 166
Lid geworden op: 16 apr 2015, 13:05
Roepletters: PD0Q
Locatie: Amsterdam

Re: Oplichter actief

#18 Bericht door PD0Q »

well..de houding van politie is toch bekend?
"U kunt zelf een civiele zaak beginnen, goedendag " ... leve de Hermandad ..
Hier in Amsterdam zegt men doodleuk : O ..'marktplaats' ? zucht.. en probeert dan alles te doen je aangifte niet eens op te nemen..totale desinteresse.
Gaat goed met Nederland ! Betaal nou geen 5 euro te weinig op je belasting of rij door rood want dan worden kosten noch moeite gespaard ter incasso..
zal wel kwestie van 'normen en waarden' zijn ..of zo... .

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Oplichter actief

#19 Bericht door PD5DJ »

sjaak afhaak schreef:....dan weet je tenminste zeker dat je niet wordt opgelicht
Ik begrijp dat een prettiger idee/gevoel geeft, maar dat is natuurlijk een utopie..

Vertrouwen blijft altijd het hete hangijzer.

Zoals eerder gezegd wordt.
Gewoon goede research plegen.

En als iets te mooi is om waar te zijn, dan...............
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Oplichter actief

#20 Bericht door PA1WBU »

Onlangs een vergelijkbare ervaring: ik heb op tweedehands.nl een vraag staan voor een VFO knop en een frontje van een TR-751. Opeens een aanbieding voor een complete. Op zich zoek ik hooguit een sloper maar goed, ik reageer. Outlook.com email adres, iets van hmmm maar ok. Prijs bleef maar dalen, kunt u m niet gebruiken etc ? Zeg maar wat je er voor wilt geven. Hmm... Ik eens vragen naar een foto. Krijg ik een heel aardige foto waar ik iets van heb "ken ik die niet ergens van??"
En ja hoor van Rigpix. Toen ik daar wat helder per email op reageerde werd het opeens stil..

En een paar dagen erna, vergelijkbaar verhaal met andere naam/email.

Wilko

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Oplichter actief

#21 Bericht door Radioot »

sjaak afhaak schreef: In het VERON bestuur wordt overwogen naast een forum een 2ehands/marktplaats op te zetten, uitsluitend voor leden
Goed idee EJ beter laat dan nooit... ik weet wel dat je geïnspireerd wordt door mijn kritische commentaren .... ..

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Oplichter actief

#22 Bericht door PA0LMD »

[quote="sjaak afhaak"]Even een praktisch verhaal van mijn kant over hoe dit af gaat lopen:

Toevallig of niet, er staat er al heel lang een te koop bij een bekende dump, het zou zomaar kunnen dat het mijn apparaat is, bewijzen kan ik het niet.

Oei, Eric-Jan, je bedoelt Elektrodump in Emst.
Ik ken die 8712 omdat ik hem zelf ( op verzoek van de handelaar) heb getest zoals ik dat wel vaker doe met spullen waar hij te weinig van af weet.
Deze 8712 is in ieder geval in orde.
Maar...je hebt vast nog wel het serienummer van de gewraakte 8712.
Dan ga ik dat komende week even t.p. controleren.

Mijn oplichter kwam via tweedehands, via MP koop ik in principe nooit iets.

73
Leo
Meten is (z)weten

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Oplichter actief

#23 Bericht door PA0LMD »

jan58 schreef:Tis natuurlijk nooit leuk om opgelicht te worden.
Bankreknr en acoount van marktplaats kunnen geblokkeerd worden.
Allemaal best en aardig,maar ben wel eens benieuwd wat er met de persoon zelf gebeurt.
Wat doet de politie ermee: foei jongeman dit mag je niet weer doen.
Ben zelf ook een keer opgelicht met een onjuiste km stand van een auto.
Heb me wel gemeld bij het politie buro om aangifte te doen.
Daar werd me verteld dat ik wel aangifte kan doen.
Maar of ze er tijd voor hebben om aktie te ondernemen konden ze me niet beloven.
Komt onder op de stapel te liggen werd me verteld.
Denk dat het met deze zaken ook zo gebeurt.
En nieuwe bank rek kunnen we zo weer openen das niet het probleem
En een mp account evenzo.
Het blijft opletten met wat we kopen,helaas!

Fijn weekend, Jan
Deze oplichter P.Sigmans schakelt anderen in om hun rekeningnummer even te "lenen " , opbrengst zal wel gedeeld worden.
Om even een nieuwe rekening te openen gaat toch niet zo snel en eenvoudig.
Maar inmiddels een ruim dossier opgebouwd door reacties hier en per PB, gaat a.s. dinsdag allemaal naar de politie.

73
Leo
Meten is (z)weten

a3_rotterdam
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 dec 2008, 13:23
Locatie: rotterdam

Re: Oplichter actief

#24 Bericht door a3_rotterdam »

Kreeg hier begin mei ook een reactie op een gezocht advertentie (2dehands.nl) van Paul Sigmans ( psigmans@outlook.com ).

Hier ook het gebruikelijke verhaal, foto's emailen lukte niet, woont ver weg, ophalen was op korte termijn niet mogelijk..

Deze keer maakte hij gebruik van IBAN# NLxxxx Tnv xxxxxx-Sigmans uit Maastricht.

Vertrouwde het toch niet helemaal en heb het bedrag gelukkig niet overmaakt.

73's PE1OBZ

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Oplichter actief

#25 Bericht door PA0LMD »

sjaak afhaak schreef:Ik heb geen serienummer. Kenmerkend voor het apparaat is dat hij in eerste instantie het goed (zelf test ok) lijkt te doen, de reflectiemeting op RF-out is binnen de specs. De transmissietest, full-sweep met op tx-rx een kabel moet een binnen ongeveer 0,5 dB horizontaal lopende curve geven. (bij 0,1 dB per schaaldeel) Dat was niet zo, pas als ik 5 dB per schaaldeel instelde kwam er een curve maar die leek helemaal niet op een horizontale lijn. De ingangs-SWR van de RX klopte ook niet, gemeten met een andere NWA op de VHF dag in Budel. Kortom, de meetbrug is defect.

73 EJ PA3CEV
Zo heb ik deze 8712 ook getest. Ik heb zelf al enkele jaren een 8712 en ken dus de eigenschappen vrij goed.

73
Leo
Meten is (z)weten

misterx
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2015, 00:14

Re: Oplichter actief

#26 Bericht door misterx »

Klopt hij gebruikt verschillende namen bij een bankrekening.
Ik heb een rekeningnummer van de ING doorgekregen.

Mijn banknummer is NLxxxxxx9253 Tnv xxxxxx-Sigmans, met een adres in Baarlo.

Heb ook aangifte gedaan, maar ben bang dat daar weinig uit zal komen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oplichter actief

#27 Bericht door PE2AAB »

Zoals bij o.a. Peter R de Vries te zien is; bij de politie weten ze niet eens wat een SD kaartje is dus laat staan iets met IP nummers.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0PGA
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 aug 2005, 20:50
Roepletters: PAoPGA
Locatie: Geulle

Re: Oplichter actief

#28 Bericht door PA0PGA »

Als we toch bezig zijn: Apparaten zonder serienummer zijn ook zonder meer verdacht.
Niet kunnen afhalen evenzo, en zo zijn er nog wel meer dingen die mij doen besluiten
geen goed geld over te maken....

73, Wim PA0PGA
Real radio's glow in the dark

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Oplichter actief

#29 Bericht door Pd0hdf »

sjaak afhaak schreef:Even een praktisch verhaal van mijn kant over hoe dit af gaat lopen:

In 2012 adverteerde ene Jan Zijlstra (ropex@hotmail.nl) met een HP netwerkanalyzer HP 8712C. Deze werd samen met inmiddels SK Roel PA1DYK opgehaald en betaald, een aanzienlijk bedrag. Deze meneer schermde met allerlei connecties bij HP en wist zeker dat het apparaat goed was. De zelf-test liep 100%. Thuis bleek al snel na het doen van operator checks dat er iets mis was met de meetbrug in deze analyzer. Dat was volgens Jan Zijlstra uit Elst geen enkel probleem, behalve dan dat hij ineens Wim Meeuwsen (Schravenweide 21, 6662EB Elst) heette. Reparatie zou uiteraard zonder kosten plaatsvinden. Roel gaf de analyzer af in Elst. Jan/Wim gaf aan dat hij het apparaat zou terugsturen naar HP etc. Na een aantal weken niets gehoord te hebben kwam de mail dat er niets mis was met het ding en dat er 1100 euri onderzoekskosten betaald moesten worden. Dat heb ik uiteraard niet gedaan. lang verhaal kort, hoewel ik gemakkelijk over juridische diensten kan beschikken door mijn QRL blijkt dan dat je geen poot hebt om op te staan omdat er geen schriftelijke bewijs is, lees geen bonnetje. getuigen zijn niet interessant, juridisch is dit een zwart gat.

Achteraf is gebleken dat deze man al tientallen jaren oplicht, van Gert en Hermien tot radiozendamateurs. Het in principe defecte apparaat heb ik nooit meer teruggezien. Toevallig of niet, er staat er al heel lang een te koop bij een bekende dump, het zou zomaar kunnen dat het mijn apparaat is, bewijzen kan ik het niet.

Moraal van het verhaal: vertrouwen is goed, controle is beter en bij dure spullen moet je er zelf naartoe rijden. Aangifte voelt goed, maar gaat niets oplossen, helaas.

In het VERON bestuur wordt overwogen naast een forum een 2ehands/marktplaats op te zetten, uitsluitend voor leden, dan weet je tenminste zeker dat je niet wordt opgelicht. Ook recent melde ik aan 2ehands en marktplaats wel eens dubieuze zaken, maar ze reageren niet of pas heel laat.

73 EJ PA3CEV

Nou Eric Jan

Mooi dat je juridisch een pool ter beschikking hebt waaruit je kunt putten
Het siert je niet om deze uitspraak in dit forum te gebruiken
Er zijn wel meer justitiewerkers die "het gemak kunnen oplepelen "
Wat dacht je van de handelingen van ene nikolaas uit brabant............
Deze bedient zich niet van een zwarte piet maar wel een roe..

Er is ook nog zoiets als bescherming van persoonsgegevens, hoe kwaadaardig van zinne de eigenaar van die gegevens, zich ook profileert.

Het is te wensen dat het HB der VERON niet een scheve schaats gaat rijden door een opsporingsdienst voor te staan.
Binnen diens leden zijn inmiddels veel surveillanten en "foutwachters." actief..

:mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pd0hdf op 15 jun 2015, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Oplichter actief

#30 Bericht door Pd0hdf »

PE2AAB schreef:Zoals bij o.a. Peter R de Vries te zien is; bij de politie weten ze niet eens wat een SD kaartje is dus laat staan iets met IP nummers.

hallo beste Rick

Verlaag je positie niet in doemdenken.............. :lol:
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

Gesloten