Gastlicentie Ierland.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Gastlicentie Ierland.

#1 Bericht door PD0OPN »

Betse mensen,

Voor mijn vakantie in Ierland wilde ik als PD0OPN een gastlicentie aanvragen maar deze werd geweigerd.
Alleen Full licences werd geaccepteerd.
Tja, CEPT geregistreerde landen houden allemaal hun eigen regeltjes erop na in Europa wat mijn inziens niet meer van deze tijd is.
Pragmatisch denken is nog steeds van deze tijd en is dus waarschijnlijk niet weg te nemen en of te veranderen.
Ga toch fijn op vakantie.

Groetjes Gerrit.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Gastlicentie Ierland.

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Gerrit,

Volgens mij heeft dit iets te maken met het feit dat een N vergunning niet internationaal geharmoniseerd is.

Ondanks dit toch fijne vakantie, zonder radiohobby.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PC2R
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 jun 2008, 08:16

Re: Gastlicentie Ierland.

#3 Bericht door PC2R »

Fijne vakantie. :)
Ik ben niet echt op de hoogte van regels in het buitenland, maar het zou leuk zijn als ze dat binnen europa op de een of andere manier gelijk trekken voor de novice (examens en banden+vermogen).
Hier staat een aardig excel document:
http://pc5e.nl/info/cept
73 Roy

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Gastlicentie Ierland.

#4 Bericht door PA3JMS »

Zowel het F als N examen is voor alle CEPT landen geharmoniseerd. Er is op internet zelfs een syllabisch (ik hoop dat ik het goed schrijf) met daarin welke onderwerpen er op de examens getoetst moet worden. Dus dat is geen probleem.

De volgende stap is dat elk CEPT land zelf mag bepalen aan welke in hun land geldende licenties de F-CEPT en N-CEPT gelijk gesteld worden. Nederland heeft er voor gekozen de landelijke en CEPT licenties gelijk te trekken (lekker eenvoudig en eenduidig). DUS F-CEPT is in Nederland de F licentie en N-CEPT is in Nederland de N-licentie. Ander landen houden hun oude systeem in stand. ALS VOORBEELD: A en B licentie stelt men gelijk aan F-CEPT en C en D gelijk aan N-CEPT. Ik mag dan als F amateur wat in dat land een A en B amateur mag en een N amateur wat een C en D amateur. En dan heb je inderdaad nog landen die alleen maar F-CEPT erkennen en N-CEPT niet. Je kan er dan alleen maar terecht met je F-licentie.

Alles is weer terug te vinden in de CEPT documenten.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Gastlicentie Ierland.

#5 Bericht door PA3DJS »

PD0OPN schreef:Betse mensen,

Voor mijn vakantie in Ierland wilde ik als PD0OPN een gastlicentie aanvragen maar deze werd geweigerd.
Alleen Full licences werd geaccepteerd.
Tja, CEPT geregistreerde landen houden allemaal hun eigen regeltjes erop na in Europa wat mijn inziens niet meer van deze tijd is.
Pragmatisch denken is nog steeds van deze tijd en is dus waarschijnlijk niet weg te nemen en of te veranderen.
Ga toch fijn op vakantie.

Groetjes Gerrit.
Soms zijn landen meewerkend maar Ierland blijkbaar niet. CEPT landen hoeven de aanbevelingen niet op te volgen. Frankrijk en Spanje hebben de CEPT N-license aanbeveling ook niet ondertekend.

De Europese aanbeveling heet:
ECC Recommendation (05)06

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Gastlicentie Ierland.

#6 Bericht door PA2RU »

PA3JMS schreef:Zowel het F als N examen is voor alle CEPT landen geharmoniseerd.
Sinds wanneer is dat??
Leg me dan eens uit waarom er verschillen zijn per land in de bijhorende bevoegdheden...............
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Gastlicentie Ierland.

#7 Bericht door PA3JMS »

Staan los van elkaar. De examens en de gebruikersvoorwaarde hebben niets met elkaar te maken. Valt weinig aan uit te leggen. Met mijn F mag ik ook niet in elk land het zelfde ook al is het examen gelijkwaardig.

De harmonisatie van de F en N examens moet ik even naar zoeken. Is al een tijd geleden dat ik dat tegen ben gekomen. Maar het heeft er mee te maken dat alle CEPT landen de kennis eisen geharmoniseerd hebben. Wat op zich logisch is. Je wilt immers de niveaus kunnen vergelijken.

Dit document: http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... TR6101.PDF is dan ook niets anders dan een lijst met aan welke licentie de F-licentie in dat land gelijk gesteld is. In Nederland is dat toevallig de ook F (of misschien ook niet?) In de belgie is dat de A-licentie als ik de lijst mag geloven.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Gastlicentie Ierland.

#8 Bericht door PA3JMS »

Onderstaand document gaat over de harmonisatie van de examens.

http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... TR6102.PDF

Ik moet toegeven dat ik daar N niet direct in terug vindt F wel. Als je F hebt kan je een HAREC ( HARMONISED AMATEUR RADIO EXAMINATION CERTIFICATE ) certificaat aanvragen. Daarmee kan je een licentie in een ander land aanvragen die gelijkwaardig is aan.

Blijf nog even zoeken naar N. Dacht dat deze er ook was. Ik heb op deze manier welke verschillen er zijn tussen F en N.

En hier is die van N: http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... Rep032.pdf
73 Jan

Plaats reactie