F-licentie wel of niet in Frankrijk !

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Gesloten
Bericht
Auteur
PG2C
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2009, 20:45
Locatie: Maassluis

F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#1 Bericht door PG2C »

Beste Om's

Met regelmaat werd ik erop gewezen dat ik met mijn F-licentie niet in Frankrijk uit mag komen. Het volgende, mijn vakantieadres in Frankrijk is Corcieux en het Franse agentschap telecom de ANFR zit in Saint Die des Vosges. Slechts een 18 tal km's. Tijdens mijn vakantie ben ik op 4 Mei j.l. daar naar toe gegaan om van hun te horen hoe het zit. De ANFR zit op de rue Alphonse Matter 4 in SAINT DIE DES VOSGES op de 2e verd van een bedrijfs verzamelgebouw. Na aangebeld te hebben en uitgelegd wat we kwamen doen en op vertoon van mijn Radio amateur station licence werden wij allervriendelijkst geholpen.
De verantwoordelijke vertelde dat de Nederlandse F-licentie een cept Amateur licence ( REC 61-01) is.
Op basis hiervan mag je wanneer het verblijf korter is dan 3 maanden uitkomen als F/ callsign/p of /m.
Wanneer je in Frankrijk woont of gaat wonen en je bent in het bezit van een F-licentie kan je een reciproke licence aanvragen op vertoon van een nota van de EDF of France Telecom.
E.e.a. is ook na te lezen op de site van de ANFR zie onderstaande link.

http://www.anfr.fr/fileadmin/mediathequ ... Mars15.pdf

Voor diegene die de Franse taal niet beheersen kan ik op verzoek de Engelse versie per mail toesturen, deze heb ik ter plaatse van de ANFR gekregen.

Laat voor eens en altijd duidelijk zijn dat F-amateurs met of zonder cw gewoon in Frankrijk mogen uitzenden.

Avec les chaleureuses salutations de France.
Boudewijn PG2C Maassluis

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Kijk da's nou eens goed gedaan Boudewijn!

Maar als ik dit soort zaken lees denk ik altijd, "wat voor licentie heb ik nu eigenlijk?"

Ik heb dat de laatste 25 jaar niet meer gevolgd........al die voor mij wat merkwaardige roepletters.
Maar ik ben dan ook al een oldtimer. Al vanaf 1975 m'n C , dus 40 jaar.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#3 Bericht door PA3DJS »

Je hebt helemaal gelijk.

in aanbeveling 61-01 (update jan 2015)
http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... TR6101.PDF
wordt de morse-eis niet (meer) genoemd voor Frankrijk.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#4 Bericht door PA3BAS »

Voorzover ik weet heb je in Nederland twee licenties: Novice en Full. Daarnaast een aantekening 'morse included' mogelijk.

A, c, e en d etc bestaan niet meer. D is novice, de rest is full. En dan dus die optionele aantekening.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#5 Bericht door elsinga »

Enige restrictie die ik nog ken voor Frankrijk is dat je alleen A1A mag met Morse included. A1B (machine made) mag gewoon zonder Morse included, alleen handmatig mag dus niet. Of is ook die regel achterhaald?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#6 Bericht door dxhunter »

Licentie? Ik dacht dat er in Nederland alleen nog vergunningen worden uitgegeven door A.T. aan z.a.

PG2C
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2009, 20:45
Locatie: Maassluis

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#7 Bericht door PG2C »

Heren , heren houdt u bij het onderwerp.
Het is zoals het is en een discussie over licentie of vergunning, cw included of niet is hier niet op zijn plaats.

Wilt u hierover discussieren dan heeft dit forum ook een rubriek "theekransje"

Lees e.e.a. op onderstaande link eens door.
http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... TR6101.PDF
Boudewijn PG2C Maassluis

Gebruikersavatar
johnp
Beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 nov 2008, 14:52

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#8 Bericht door johnp »

PG2C schreef:Heren , heren houdt u bij het onderwerp.
Het is zoals het is en een discussie over licentie of vergunning, cw included of niet is hier niet op zijn plaats.

Wilt u hierover discussieren dan heeft dit forum ook een rubriek "theekransje"

Lees e.e.a. op onderstaande link eens door.
http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... TR6101.PDF
Verhip, nóg een moderator. Toch eens met Tjalling en Pascal praten dat ze zoiets niet achter mijn rug om moeten regelen ;-)

Even voor de goede orde: Elsinga is de moderator hier.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#9 Bericht door elsinga »

En voor de goede orde: als ik modereer laat ik dat netjes weten middels [mod] [/mod] of soortgelijke codes, rode tekst als het echt serieus wordt. ;)

En mocht iemand menen dat een draadje uit de hand loopt, dan is er het driehoek icoontje om een melding aan te maken, die wij als moderatoren/beheerders standaard zien (en er dan al dan niet iets mee doen).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: F-licentie wel of niet in Frankrijk !

#10 Bericht door PD0DMA »

elsinga schreef:En voor de goede orde: als ik modereer laat ik dat netjes weten middels [mod] [/mod] of soortgelijke codes, rode tekst als het echt serieus wordt. ;)
Dus in je handtekening: call in rood EN in grote letters moeten we dan wel zeeeer serieus nemen denk ik. :lol:
johnp schreef:PD0DMA heeft een tijdelijke ban wegens zijn opmerking hierboven richting Elsinga.

Gesloten