LPD band en zendamateurs met registratie

Voor als het echt nergens anders thuis hoort.
Bericht
Auteur
pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#31 Bericht door pe5ed »

Ola Aloys,

Het is dan ook een intepretatievraag mijnerzijds.
Ik had het ooit ergens in een discussie opgevangen, kwam deze discussie tegen, en dacht, kom, ik stel de vraag eens.

Wellicht is de duty-cycle maatgevend ?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#32 Bericht door PA3DAT »

Ik weet het ook niet exact, maar ik zie in dat pdf-bestand ook niet duidelijk dat telefonie verboden
is in het 'LPD-gedeelte' van de 70cm band...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#33 Bericht door pd1ahm »

Naast de porto's zijn er natuurlijk ook de draadloze hoofdtelefoons.
Die hoor ik hier regelmatig in het 'LPD' stukje. Dan zijn de porto's met hun smalle signaaltje nog erg lief.

-Verwijderd account

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#34 Bericht door -Verwijderd account »

Oud onderwerp afgestoft en actueel nieuws toegevoegd :D
Nieuwsbericht op VERON website
en
Document + toelichting op website AT.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#35 Bericht door PA5COR »

Met de oude/nieuwe X510N op het dak hoor ik in de lpd HPD ( high power devices) oftewel een paar loonwerkers op 2 kanalen die contact houden met elkaar, redelijk veel prik ook gezien de afstand en signalen.
Uiteraard ook de HPDérs die gewoon met amateur apparatuur werken en 50 watt overal uit Friesland en omstreken.
Heeft geen prioriteit zeker. :roll:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#36 Bericht door PD0Y »

PA5COR schreef:Met de oude/nieuwe X510N op het dak hoor ik in de lpd HPD ( high power devices) oftewel een paar loonwerkers op 2 kanalen die contact houden met elkaar, redelijk veel prik ook gezien de afstand en signalen.
Uiteraard ook de HPDérs die gewoon met amateur apparatuur werken en 50 watt overal uit Friesland en omstreken.
Heeft geen prioriteit zeker. :roll:
LPD Kanaal 69 zeker? Hoor hier veel kraandrijvers en kornuiten.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#37 Bericht door pa3kc »

PA5COR schreef:Met de oude/nieuwe X510N op het dak hoor ik in de lpd HPD ( high power devices) oftewel een paar loonwerkers op 2 kanalen die contact houden met elkaar, redelijk veel prik ook gezien de afstand en signalen.
Uiteraard ook de HPDérs die gewoon met amateur apparatuur werken en 50 watt overal uit Friesland en omstreken.
Heeft geen prioriteit zeker. :roll:
Ze doen toch niemand kwaad en zitten daar toch niemand in de weg?

Al zaten ze met 100w leuk toch voor ze :)

Probeer ze te porren voor de N of F cursus want aan het eind van de dag zijn die mensen net zo als jij en ik die een gezamenlijke interesse hebben in de radio hobby.

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#38 Bericht door pe1rxq »

pa3kc schreef: Ze doen toch niemand kwaad en zitten daar toch niemand in de weg?
Jawel, ze doen wel wat fout, ze zitten wel degelijk anderen in de weg.
Het idee van het lage vermogen is nu juist dat er veel gebruikers op dezelfde frequentie kunnen. Immers een paar kilometer van de eene gebruiker kan de volgende gebruiker al weer zitten.
Met hoog vermogen maak je dan in een zeer grote omgeving niet mogelijk.

Tevens is er een verhogd risico op storingen: de betreffende personen hebben nooit succesvol een examen gedaan. Wat betreft technische vaardigheden mogen we er dus niet vanuit gaan dat ze een storing kunnen voorkomen of oplossen.

En als het voor bedrijfsvoering wordt gebruikt zou het ook nog eens een economisch delict kunnen zijn: Het is oneerlijke concurentie tegenover een bedrijg dat wel gewoon netjes portofoon vergunningen en goede apparatuur heeft en daar ook voor betaald.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#39 Bericht door sottezero »

ergens is het wel gek dat mensen die beide met 'legale' apparatuur op dezelfde frequentie kunnen werken onder verschillende omstandigheden.
dat hadden ze natuurlijk niet kunnen zien aankomen met 11m band (28MHz iemand?) of met LPD, of met PMR...
nog gekker is dat dezelfde gebruikers niet mogen communiceren met elkaar, zeker de mensen die er voor geleerd hebben krijgen daardoor technisch minder rechten dan mensen die hobby-en.
nog gekker is dat er ambtenaren zijn die denken dat het allemaal goed zou komen....
ambtenaren die nog steeds niet 1 europa op HF gebied kunnen maken

1957 EEG, maar radio licenties zijn nog steeds geen gemeenschap.
1993, vrije handel en personen en goederen, maar geen radiosignalen.. signalen die juist geen grenzen kennen..
2020... nog steeds geen europeesche licentie, zelfs niet met eventuele locale beperkingen...

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#40 Bericht door pe1br »

sottezero schreef: nog gekker is dat dezelfde gebruikers niet mogen communiceren met elkaar, zeker de mensen die er voor geleerd hebben krijgen daardoor technisch minder rechten dan mensen die hobby-en.
Dat is niet waar, jij mag prima met deze gebruikers communiceren zolang je dit niet als zendamateur doet, dus:
Niet met je amateur transceiver maar met een goedgekeurd LPD apparaat.
Ik vraag mij af of het wettelijk verboden is je amateur roepletters in een LPD porto te roepen, ze hebben geen enkele meerwaarde op die band met LPD hardware maar aangezien elke vorm van communicatie toegestaan is ?
Ook als zendamateur ben je gewoon een Nederlander en als jij je aan de Nederlandse wet houd mag je alles wat andere Nederlanders ook mogen :-)

Ik heb in het verleden ook wel op PMR geëxperimenteerd, 2 PMR portos boven in de mast als repeater.
Modificeren is niet toegestaan dus de porto's zaten met audio kabels aan elkaar op vox schakeling en met de originele antennes.
Externe voedingsspanning via 2 aangepaste batterijen op de originele aansluitingen.
Best grappig om te zien hoever je op deze manier nog met PMR kunt komen.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#41 Bericht door PA5COR »

@ PD0OY, geen idee van die kanalen, bouwvakkers waren op 434.775, en die anderen (loonbedrijf) op 434.725.
Geen probleem?en dan zeuren we dat we de banden kwijtraken..... :roll:
Voor dat soort bedrijven zijn andere wettelijke oplossingen maar die kosten geld he, dus gaan we maar lekker de wet oprekken... :shock:

Bovendien is de gebruikte taal van een karakter dat wij als amateurs niet zouden gebruiken, luisteraars zullen daar hun bedenkingen ook bij hebben geen goede afspiegeling van het zendamateurisme.
Bovendien denk ik niet dat deze commerciële gebruikers zitten te wachten om ook hun papiertje te halen, maar de commercie het hoofd doel is.
Bovendien mag ik niet met ze praten zie bovenstaande links.
Wij halen het papiertje, houden ons aan de regels en wet, ik mag toch zeker verwachten dat een ander dat ook doet?.
Ik ben geen opsporings ambtenaar, daar betalen we de AT voor met machtigings geld en algemene belastingen .
Geen wonder dat vele van onze VHF/UHF/SHF banden zo onder druk staan, dit soort toelaat gedrag versterkt het alleen maar.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#42 Bericht door PA3DAT »

Heeft geen prioriteit zeker. :roll:
Ja zeker wel. Als er voldoende mensen klagen gaat het AT er iets aan doen.
Heb jij al contact opgenomen met het AT Cor?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#43 Bericht door PA5COR »

Gaat gebeuren, hoewel de verwachte resultaten van die melding erg laag zijn, heb dat al eerder gedaan en kreeg 0 op mijn klacht, men had het "druk" .... :roll:
Daarna nog gevraagd over die zaak, men had geen actie ondernomen, tot zover het resultaat over met 2 zend amateurs een klacht indienen.
Helaas bedrijf ik geen commercieel station he... :roll:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#44 Bericht door PD0JDG »

Veron website schreef:Ook zendamateurs waargenomen op andere vergunningsvrije frequenties. Tenslotte, het gebruik van amateurapparatuur is niet alleen aan de orde op deze SRD frequenties. Ook op andere vergunningsvrije frequenties zoals 27 megahertz of PMR446 frequenties worden zendamateurs waargenomen, mogelijk gebruik makend van hun amateur apparatuur. Dit is dus niet toegestaan, iedere vorm van vergunningsvrij frequentiegebruik vereist specifieke zendapparatuur. Houd hier rekening mee, een zendamateur houdt zich aan de afspraken.
Hoe neemt AT zendamateurs waar op (andere) vergunningsvrije frequenties, mogelijk gebruik makend van hun amateur apparatuur???

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: LPD band en zendamateurs met registratie

#45 Bericht door PA5COR »

Beetje vaag verhaal inderdaad, "mogelijk" gebruik van hun amateur apparatuur, duid alleen een vermoeden.
Als ik op de PMR mijn call wil gebruiken ben ik daar vrij in, staat niets in mijn machtigings voorwaarden dat dat niet mag, zelfs al zou ik die op 27 Mc willen gebruiken, uiteraard met goede apparatuur.

We zullen het maar beschouwen als een valse verdediging tegen de inactie van het A.T. om op te treden tegen echte overtreders, het welbekende "ja maar"... :roll:
En ja, ik begrijp best dat ze weinig mensen hebben en "prioriteiten" moeten stellen, maar dat is niet onze schuld, moeten ze aan de bel trekken bij het ministerie.
Tenslotte betalen we nu ook weer, toch? ( deden we toch al via de belasting), nu extra dus.
Wat krijgen we terug? bedreiging amateur banden, niet of te weinig optreden tegen storing en invoer stoorzendende meuk, verruiming van de stoorgrenzen.

P.S., de 3 meter piraat met 1000 watt op 50 meter afstand heeft door de natuur het loodje gelegd, zijn mast met antenne is in diezelfde storm gesneuveld, als mijn Imax het loodje legde met onze schutting.
Wel 2 jaar na de melding.....
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Plaats reactie