5 MHz amateurband al in 2015?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#2 Bericht door PA2RU »

Zou leuk zijn , ik luister er geregeld ;)
Ik denk dat we net als de rest gewoon een aantal vaste frequentie's krijgen , als het er van komt.....
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#3 Bericht door PA9X »

Het is een leuke band met zo'n beetje dag en nacht propagatie, die helemaal tot zijn recht komt als de zonneactiviteit weer afneemt. En een antenne voor 60m is dan weer net wat vriendelijker qua ruimte dan voor 80m. Met een kleine vertical met wat topcapaciteit kun je denk ik al leuke dingen doen. Hopelijk dat het gaat lukken, want dat betekent in een paar jaar tijd twee banden erbij: 4m en 60m.

Ik denk dat de sleutelaars het dan druk gaan krijgen met het modificeren van wat radio's...

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#4 Bericht door EA5JEX »

Interessante propagatie, tot nu toe werd de band niet toegewezen omdat de propagatie niet zou verschillen van 80 en 40. Dat blijkt dus toch anders te zijn. In de meeste landen worden vaste kanalen toegekend, ben benieuwd hoe dat hier gaat worden.
Kees

texas
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 mar 2014, 13:54

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#5 Bericht door texas »

Kijk dat is mooi werk en extra band erbij.
Hoop alleen wel dat het agentschap telecom er wel een bij scholings cursus voor alle F amateurs bij doet.
Het is namelijk een band waar de F amateurs niet voor geleerd hebben in hun opleiding.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#6 Bericht door PA3FAT »

Beste plan in jaren wat ik hier gelezen heb. Mocht ik het willen zal ik examen doen.
Voor N is het dan eerst opstap naar F en dan nog het aanvullend examen. Briljant plan.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#7 Bericht door PE1KEL »

Zijn de 5 MHz notches al geïmplementeerd in de PLC apparaten?
Zo nee, dan hebben de meesten er wellicht niets aan.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#8 Bericht door PA2RU »

PD7D schreef:Kijk dat is mooi werk en extra band erbij.
Hoop alleen wel dat het agentschap telecom er wel een bij scholings cursus voor alle F amateurs bij doet.
Het is namelijk een band waar de F amateurs niet voor geleerd hebben in hun opleiding.
Redenering van een pond worst..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#9 Bericht door PA0FRI »

pa3fat schreef:Beste plan in jaren wat ik hier gelezen heb. Mocht ik het willen zal ik examen
doen.Voor N is het dan eerst opstap naar F en dan nog het aanvullend examen. Briljant plan.
Dat is nog niet alles want men wil in het kader van normalisatie de N machtiging (novice = beginneling, debutant) beperken tot 5 jaar. Deze tijd wordt geacht voldoende te zijn voor studie naar het F examen. De bedoeling is dat men doorstroomt naar F. N vergunning vervalt dus na 5 jaar en degene die al meer dan 5 jaar N heeft, krijgt één jaar de tijd om F te halen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PC2R
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 jun 2008, 08:16

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#10 Bericht door PC2R »

Maar als je N is vervallen, mag je dan weer opnieuw N gaan halen zodat je 5 jaar vooruit kunt?
Het zou jammer zijn als het merendeel van de N amateurs zou verdwijnen omdat ze voor wat voor reden dan ook geen F gaan halen.
Maar we dwalen weer een beetje af. :wink:
73 Roy

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#11 Bericht door PA0FRI »

PC2R schreef:Maar als je N is vervallen, mag je dan weer opnieuw N gaan halen zodat je 5 jaar vooruit kunt?
:
Voor mensen met een beperking zullen er vast wel afwijkende regels mogelijk zijn.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#12 Bericht door Randy »

PE1KEL schreef:Zijn de 5 MHz notches al geïmplementeerd in de PLC apparaten?
Zo nee, dan hebben de meesten er wellicht niets aan.
Ja, die zijn geïmplementeerd in EN50561-1. Zie ook: http://www.hamnieuws.nl/europese-norm-voor-plcs/

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#13 Bericht door PE1KEL »

Randy, dan kan het vast en zeker een leuke band worden.
Afwachten dan maar.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#14 Bericht door Aeolus »

PA0FRI schreef: Dat is nog niet alles want men wil in het kader van normalisatie de N machtiging (novice = beginneling, debutant) beperken tot 5 jaar. Deze tijd wordt geacht voldoende te zijn voor studie naar het F examen. De bedoeling is dat men doorstroomt naar F. N vergunning vervalt dus na 5 jaar en degene die al meer dan 5 jaar N heeft, krijgt één jaar de tijd om F te halen.
heb je daar een bron van? linkje naar dit nieuws misschien?

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#15 Bericht door pa1bvm »

of ..

bij voltooien van DXCC ( in CW ) op 40 en 80 meter krijg je deze mooie 5 Mhz band kado ..
nou dan zal het er wel erg druk worden ...
( mijn duit in het zakje qua flauwe opmerkingen ...)

Plaats reactie