5 MHz amateurband al in 2015?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#16 Bericht door elsinga »

Ik gok dat Frits een (lfauw...) grapje maakte...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#17 Bericht door PA2RU »

Het lijkt er op dat we binnenkort op 5MHz mogen spelen ;)

https://www.veron.nl/nieuws/at-nederlan ... -op-5-mhz/
73 René PA2RU

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#18 Bericht door dxhunter »

De kans is dus groot dat de 60 m band, 5350 tot 5450 kHz in de mode USB, eind september of begin oktober wordt vrijgegeven.
Hoe zit het met CW? daar lees ik niets over.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#19 Bericht door PA2RU »

Ik kan je alleen zeggen dat de info inderdaad erg summier is...
Weet dus ook niet of we een aantal vaste 'kanalen' krijgen of dat we de volle 100KHz mogen gebruiken...
Dat gaat vast nog een vervolg krijgen.
73 René PA2RU

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#20 Bericht door ----- »

Dan doe ik toch CW via de audio keying. Maar ik denk dat USB expliciet vermeld wordt omdat dat in het ham wetboek staat dat alles beneden de 9 MHz LSB is.
De 5 MHz band lijkt daarop een uitzondering te gaan worden. Waarschijnlijk omdat de primaire gebruikers van de frequentie band ook in USB werken.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#21 Bericht door PD7CW »

PA0FRI schreef:
pa3fat schreef:Beste plan in jaren wat ik hier gelezen heb. Mocht ik het willen zal ik examen
doen.Voor N is het dan eerst opstap naar F en dan nog het aanvullend examen. Briljant plan.
Dat is nog niet alles want men wil in het kader van normalisatie de N machtiging (novice = beginneling, debutant) beperken tot 5 jaar. Deze tijd wordt geacht voldoende te zijn voor studie naar het F examen. De bedoeling is dat men doorstroomt naar F. N vergunning vervalt dus na 5 jaar en degene die al meer dan 5 jaar N heeft, krijgt één jaar de tijd om F te halen.

Ja deze trend neem ik ook waar voor wat betreft andere activiteiten.
Sowieso voor alles wat door de lucht gaat, genoemd zijn al de zendamateurs, maar het geldt ook binnenkort voor iedereen die een vliegbrevet voor lichte vliegtuigen op zak heeft. Zij óók moeten óp voor hun F.
F staat voor fighter, Engels voor gevechtsvliegtuig, of, op zijn Zuid Afrikaans, enkelsitplekfegter.
Iedereen zal zich moeten kwalificeren als straaljagerpiloot (Nederlands voor fighter!) en een brevet daarvoor in het bezit moeten hebben, óók de ultra light piloot.

Wat door de lucht gaat heeft óók zijn uitwerking op moeder aarde. het bromfietscertificaat vervalt na 5 jaar, daarna is het motorrijbewijs vereist, het vaarbewijs, idem, een kapiteins opleiding voor de grote vaart is nodig voor supervisie over supertankers, deze papieren zijn vereist na 5 jaar toepassing van het vaarbewijs, óók voor het besturen van een roeiboot.

Voor al het bovenstaande geldt, reeds in bezit................. één jaar de tijd!

Cees

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#22 Bericht door PE0AGO »

De Veron kan zich beter gaan inspannen voor het behoud van de 13cm band.

Het plan is een toewijzing voor het frequentiegebruik van "drones" in het amateurgedeelte, hoe stom kan men zijn ?

Reageren op de consultatie kan tot morgen ......... http://www.internetconsultatie.nl/nfp_w ... ket_2015_1

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#23 Bericht door PA2RU »

PG8M schreef:Dan doe ik toch CW via de audio keying. Maar ik denk dat USB expliciet vermeld wordt omdat dat in het ham wetboek staat dat alles beneden de 9 MHz LSB is.
De 5 MHz band lijkt daarop een uitzondering te gaan worden. Waarschijnlijk omdat de primaire gebruikers van de frequentie band ook in USB werken.
Ham wetboek?
Volgens mij is het gebruik van uppersideband boven de 10MHz historisch ontstaan , iets met onder en bovenmenging in veel zelfbouwapparatuur...
Los daarvan denk ik inderdaad dat het te maken heeft met de primaire gebruikers..
Maar laten we nu even niet te ver op de zaken vooruitlopen omdat de info in beginsel erg summier is...verder zal je toestemming moeten vragen bij AT als je op 5MHz aan de slag wil..net als met 6meter destijds...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#24 Bericht door PA3DAT »

PE0AGO schreef:De Veron kan zich beter gaan inspannen voor het behoud van de 13cm band.

Het plan is een toewijzing voor het frequentiegebruik van "drones" in het amateurgedeelte, hoe stom kan men zijn ?

Reageren op de consultatie kan tot morgen ......... http://www.internetconsultatie.nl/nfp_w ... ket_2015_1
Is dit niet een apart topic waard??
En niet "beter voor het behoud 13cm band" natuurlijk, maar inspannen voor beide!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#25 Bericht door PE0AGO »

Heb geen enkele behoefte aan 5 MHz, zodoende.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#26 Bericht door pa5wil »

Aeolus schreef:
PA0FRI schreef: Dat is nog niet alles want men wil in het kader van normalisatie de N machtiging (novice = beginneling, debutant) beperken tot 5 jaar. Deze tijd wordt geacht voldoende te zijn voor studie naar het F examen. De bedoeling is dat men doorstroomt naar F. N vergunning vervalt dus na 5 jaar en degene die al meer dan 5 jaar N heeft, krijgt één jaar de tijd om F te halen.
heb je daar een bron van? linkje naar dit nieuws misschien?
Dat kan toch niet waar zijn. Mensen die niet in staat zijn om F te halen, moeten hun hobby dan maar opgeven?
Wil

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#27 Bericht door PD7CW »

Jawel, je krijgt 5 jaar de tijd om te bewijzen of tot de upper ten kan worden toegelaten, slaag je niet dan wordt je subiet afgeserveerd.
Heeft ook te maken met nieuwe milieueisen, luchtvervuiling.

Cees

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#28 Bericht door pa5wil »

Het aantal mensen dat jaarlijks examen doet is al sterk verminderd de laatste jaren. Als ze dit doorzetten komt er nog eerder een einde aan mensen die deze hobby willen uitvoeren.
Wil

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#29 Bericht door PD7CW »

De mensen die de hobby willen uitvoeren verdwijnen niet, die zullen in de illegaliteit verdwijnen. Het is het gevolg van het wederom in het leven roepen van de übermensch. (Friedrich Wilhelm Nietzsche 15-10-1844 tot 25-8-1900)!

Cees

pd2ez
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 jun 2009, 16:44

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#30 Bericht door pd2ez »

heren en dames,de 5 MHz is best een leuke band en de RSGB maakt er al jaren gebruik van maar er zijn ook medegebruikers oa vliegtuigcommunicatie en weerberichten van de diverse luchthavens in europa.Vandaar dat er op vaste qrg,s gewerkt wordt.En de info over de n vergunning wie weet meer en heeft echte info erover?? kan me het niet voorstellen maar Murphy is overal...
73 pd2ez

Plaats reactie