5 MHz amateurband al in 2015?

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#31 Bericht door pa1bvm »

nog even en ik blijf alleen over op de tweemeterband ...
nou nog de gelijktrekking van vermogen ..net zoveel als onze oosterburen graag ..

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#32 Bericht door PE0AGO »

PE0AGO schreef:De Veron kan zich beter gaan inspannen voor het behoud van de 13cm band.

Het plan is een toewijzing voor het frequentiegebruik van "drones" in het amateurgedeelte, hoe stom kan men zijn ?

Reageren op de consultatie kan tot morgen ......... http://www.internetconsultatie.nl/nfp_w ... ket_2015_1

Een reactie namens het hoofdbestuur van de VERON door de algemeen voorzitter is inmiddels toegevoegd.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#33 Bericht door PA2RU »

pd2ez schreef:heren en dames,de 5 MHz is best een leuke band en de RSGB maakt er al jaren gebruik van maar er zijn ook medegebruikers oa vliegtuigcommunicatie en weerberichten van de diverse luchthavens in europa.Vandaar dat er op vaste qrg,s gewerkt wordt.En de info over de n vergunning wie weet meer en heeft echte info erover?? kan me het niet voorstellen maar Murphy is overal...
73 pd2ez
5MHz/60m komt NIET beschikbaar voor de Novice..
Het is ook nog niet bekend of wij ook die vaste frequentie's krijgen of dat we de volle 100KHz mogen gebruiken met dien verstande dat primaire gebruikers altijd voorrang hebben..
Dat zal ook de reden zijn dat we alleen maar upper sideband mogen gebruiken (naast eventueel CW/digimodes)
73 René PA2RU

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#34 Bericht door jan58 »

Wil51 schreef:
Aeolus schreef:
PA0FRI schreef: Dat is nog niet alles want men wil in het kader van normalisatie de N machtiging (novice = beginneling, debutant) beperken tot 5 jaar. Deze tijd wordt geacht voldoende te zijn voor studie naar het F examen. De bedoeling is dat men doorstroomt naar F. N vergunning vervalt dus na 5 jaar en degene die al meer dan 5 jaar N heeft, krijgt één jaar de tijd om F te halen.
heb je daar een bron van? linkje naar dit nieuws misschien?
Dat kan toch niet waar zijn. Mensen die niet in staat zijn om F te halen, moeten hun hobby dan maar opgeven?

Machtiging die je behaalt hebt kunnen ze nooit weer afpakken mits je je aan de regels houd.
Anders is het snel gedaan met het zendamateurisme dunkt me.

Gr Jan

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#35 Bericht door PF9ZX »

Als je alles bekijkt zoals het werkelijk is, dan kunnen ze je alles afpakken want alles, inclusief jezelf, is van de staat en die kan zich alles opeisen als het erop aankomt :wink: :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#36 Bericht door PA3DAT »

Jongens, dat was toch een grapje van PA0FRI? Dat meent ie vast niet serieus.
Wel jammer dat we nu allemaal dooremmeren over die 5 jaar N-registratie en niet meer over 5MHz.

Lijkt me wel een leuke band...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#37 Bericht door PH2LB »

Hmmm bedenk me net dat mijn FT817 en FT897 daar volgens mij al met een kleine ingreep geschikt voor te bakken moeten zijn.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#38 Bericht door pa5wil »

PA3DAT schreef:Jongens, dat was toch een grapje van PA0FRI? Dat meent ie vast niet serieus.
Wel jammer dat we nu allemaal dooremmeren over die 5 jaar N-registratie en niet meer over 5MHz.

Lijkt me wel een leuke band...
flauw grapje dan. :roll:
Wil

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#39 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PH2LB schreef:Hmmm bedenk me net dat mijn FT817 en FT897 daar volgens mij al met een kleine ingreep geschikt voor te bakken moeten zijn.
Je trx kan doorlopend zijn maar dit hoeft volgens mij nog niet te betekenen dat de filtering op die band goed is.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#40 Bericht door PA3JMS »

Uit de handleiding van de FT897.
5.1675 MHz (Alaska Emergency Frequency: USA only)
Zou inhouden dat hij op dit gedeelte goed zou moeten werken. Maar meten is weten. Ik heb ook een FT897. Ben dus ook geinteresseerd in een mod voor de FT-897.

Risico is dat je een europese uitvoering om kat naar een amerikaanse. Daar zitten best wel wat verschillen. In het verlede gemerkt dat dat om katten soms toch wat ongewenste neven effecten geeft.

5 Mhz band erbij is gewoon mooi.
73 Jan

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#41 Bericht door PH2LB »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PH2LB schreef:Hmmm bedenk me net dat mijn FT817 en FT897 daar volgens mij al met een kleine ingreep geschikt voor te bakken moeten zijn.
Je trx kan doorlopend zijn maar dit hoeft volgens mij nog niet te betekenen dat de filtering op die band goed is.
De FT897D en FT817ND zijn standaard hardware matig al geschikt voor de 60m (MARS/CAP). Als je de US versie hebt worden volgens mij via menu 50 het fixed channelvoor de Alaskan emergency geactiveerd. De "rest van de wereld" modellen zijn gewoon "aan banden gelegd". (meer info : https://www.tobias-bauer.de/ft-857d.html en http://www.pd3rfr.nl/techniek/hardware/ ... and-tx-mod )

Maar ik was al van plan de schema's eens op mijn gemak te bestuderen of ze in theorie voldoende filtering hebben en eventueel daarna maar eens aan een spectrumanalyzer leggen (uiteraard op de goede manier gekoppeld).

Maar eerst maar eens afwachten wat er besloten wordt en zien of we een stukje band krijgen of een aantal paar vaste frequenties (of heb ik er ergens overheen gelezen??).

Edit : Jan PA3JMS is me net voor :-)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#42 Bericht door pe1hzg »

PH2LB schreef: De FT897D en FT817ND zijn standaard hardware matig al geschikt voor de 60m (MARS/CAP). Als je de US versie hebt worden volgens mij via menu 50 het fixed channelvoor de Alaskan emergency geactiveerd. De "rest van de wereld" modellen zijn gewoon "aan banden gelegd".
In de meeste van de landen die reeds 60m hebben, betreft het toegang tot een aantal discrete kanalen, met vaste mode (USB) en nog een aantal beperkingen.

Voor een aantal van die markten heeft Yaesu de toegestane kanalen vast ingeprogrammeerd. Die zijn dan te zien als extra geheugenkanalen waarvan een aantal parameters (zoals frequentie) niet te veranderen zijn.

Dit soort parameters liggen vast in ROM in de software van de hoofd-cpu. In dezelfde gegevens staat bijvoorbeeld ook: welke frequenties je mag zenden, of je buiten de band mag luisteren, waar de repeaters zitten (tbv automatische shift), en default-gegevens voor de shift enzovoort.

De index tot deze tabel wordt geprogrammeerd met jumpers of diodes. De "mods" (bijvoorbeeld van mods.dk) zijn niets anders als handelingen waarmee je de index verandert, als je dan de CPU reset zijn de nieuwe gegevens actief.

In de UK en in de US, twee van de 60m-gebieden, zijn de 60m frequenties anders. Wilder: in de USA is een van de frequenties veranderd maar het is niet mogelijk de FT8x7 te patchen (dat moet via een programmeerstekker; er is geen geupdate firmware).

Het einde van het liedje is dat ik verwacht dat het met de filtering in de FT8x7 wel goed zal zitten.

Dit laatste is nadrukkelijk NIET altijd zo, maar nu wel. Bekend zijn portofoons waarbij het helemaal misgaat als je die dingen ver buiten de band gebruikt. Soms verandert de ontvanger ook naar een breedbandontvanger met hele slechte grootsignaaleigenschappen (die bijvoorbeeld gevoeliger zijn op de spiegelfrequentie als op de gewenste frequentie). Maar in het geval van de FT8x7 heb ik goede hoop.

Geert Jan

PS: die ROM-tabellen wisselen ook nog wel eens tijdens de levensduur van het apparaat, dus een nieuw apparaat en een heel oud apparaat hoeven niet hetzelfde te reageren bij dezelfde ROM_instellingen..

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#43 Bericht door ----- »

Wil51 schreef:
PA3DAT schreef:Jongens, dat was toch een grapje van PA0FRI? Dat meent ie vast niet serieus.
Wel jammer dat we nu allemaal dooremmeren over die 5 jaar N-registratie en niet meer over 5MHz.

Lijkt me wel een leuke band...
flauw grapje dan. :roll:
Ik denk dat FRI vooral heeft willen aangeven dat er vaak wordt geroepen harmonisatie van de novice machtiging en er vervolgens bijna alleen wordt gekeken de extra mogelijkheden die dat zou kunnen opleveren voor de Novice.
Maar harmonisatie zou natuurlijk evenzogoed een beperking van de mogelijkheden van de Novice kunnen betekenen. Waarbij FRI het voorbeeld van binnen 5 jaar doorstromen geeft.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#44 Bericht door PH2LB »

pe1hzg schreef: In de UK en in de US, twee van de 60m-gebieden, zijn de 60m frequenties anders. Wilder: in de USA is een van de frequenties veranderd maar het is niet mogelijk de FT8x7 te patchen (dat moet via een programmeerstekker; er is geen geupdate firmware).
Dat heb ik ook gelezen, maar voor dat specifieke geval schijnt het dat je met CHIRP het kunt fixen (zie : http://www.danplanet.com/blog/2012/02/0 ... r-channel/ ).

Edit : is voor de FT817ND
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA1WBU
Berichten: 653
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: 5 MHz amateurband al in 2015?

#45 Bericht door PA1WBU »

PG8M schreef:
Wil51 schreef:
PA3DAT schreef:Jongens, dat was toch een grapje van PA0FRI? Dat meent ie vast niet serieus.
Wel jammer dat we nu allemaal dooremmeren over die 5 jaar N-registratie en niet meer over 5MHz.

Lijkt me wel een leuke band...
flauw grapje dan. :roll:
Ik denk dat FRI vooral heeft willen aangeven dat er vaak wordt geroepen harmonisatie van de novice machtiging en er vervolgens bijna alleen wordt gekeken de extra mogelijkheden die dat zou kunnen opleveren voor de Novice.
Maar harmonisatie zou natuurlijk evenzogoed een beperking van de mogelijkheden van de Novice kunnen betekenen. Waarbij FRI het voorbeeld van binnen 5 jaar doorstromen geeft.
We gaan inderdaad hard OT maar helemaal onlogisch is het niet dat Novice een bepaalde geldigheid zou krijgen. Novice == "nieuweling".
In het stenen tijdperk was dat meen ik ook zo met de D-machtigingen.

Plaats reactie