Primaire status 70cm op de helling???

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#46 Bericht door PC1TK »

PA4DHG schreef:Ik vraag me af of wat AT zou willen uberhaupt wel kan volgens de IARU regels.
Daarnaast bestaat reeds vele jaren inmiddels een website over dit soort problemen.
Ik vind de kritiek op de verenigingen daarom ook geheel terecht, dit soort kwesties speelt al vele jaren en nu is het weer even een "hot-item".

Het onderliggende probleem is overigens dat er oneigenlijk gebruik gemaakt wordt van een heel klein frequentiegebiedje welke oorspronkelijk enkel bedoeld was voor medische toepassingen.
Maar heden ten dage zit er vanalles daar:
weerstations
deurbellen
licht-aan-licht-uit schakelaars
garage-openers
auto-alarmering
enzo nog meer...
Hoorde iemand zeggen vandaag dat de doelstelling van zo een uitspraak wellicht een (heftige) discussie is .
Om zo eens duidelijk te maken wat waar voor bedoelt is en wie in zijn recht staat .
Wellicht via gerechtelijke uitspraken of waar het ook beland of eindigt .
Zou in Nederland niet de eerste keer zijn dat men via zo wat eens duidelijkheid wil scheppen ?
Mijn eerste reactie .. Nee echt niet . Maar laat me toch ook weer niet los .

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#47 Bericht door johnvdpas »

Het is ook use it or lose it. Of de gebruikers nu tertiaire of secundair zijn maakt in dat opzicht weinig uit wanneer de amateurdienst primair is. Het antwoord op de vraag blijft dan gelijk.

Het is raar dat de LPD band natuurlijk nooit voorrang gehad zou hebben als het puur gaat om de LPD porto. Een zelfde klacht dat de buurt plat gelegd zou worden door een amateur die soort op de portofoon zou immers lachwekkend worden afgedaan....

Nu gaat men dus kijken wat is de toepassing, en zegt dan vervolgens daar mag een amateur weinig tot geen storing op veroorzaken. In de voorwaarden en regels had de storende amateur feitelijk wel gelijk! In die zin is het raar wat AT doet... AL begrijp ik ze heel goed, als ik daar zou zitten zou ik dezelfde conclusie getrokken hebben. Die trek ik nu ook, deze amateur had afspraken met zijn buurt moeten maken. Hij had een groot voordeel want hij had het op zijn primaire status kunnen gooien. Maar dat is wat anders dan ik ben primair en jullie kunnen de pot op...

Ik vraag me echter wel af wat een rechter zou zeggen. Meestal kijken deze toch echt puur naar de regels en niet naar de geest van. Kijk maar naar dat vuurwerk verbod in Hilversum en dergelijke.

Als de veron en vrza werkelijk iets wil doen, zal men om te beginnen de rondes eens moeten verplaatsen naar 70 cm. Doen ze toch niet omdat deze band daar niet heel handig voor is (doorgaans minder bereik) en de meeste amateurs daar niet allemaal even goede antennes voor hebben. Maar toch zou ik adviseren het wel te doen, daarmee komt er activiteit op deze band en kan deze band behouden blijven voor de amateurdienst.

ER gaat simpel gezegd steeds meer rommel op 70 cm komen, mede omdat wij amateurs deze band amper gebruiken. Maar ook fabrikanten moeten gebruik maken van meerdere frequenties voor hun auto sleutels en dergelijke. Dat zal al heel erg veel schelen! En dat is ook weer zo...

Vergeet niet dat 70 cm commercieel veel meer interessant is dan 2 meter. Twee meter gaan we echt niet kwijt raken.

Want dat is ook weer zo, wanneer je 1 frequentie gebruikt op 70 cm als fabrikant of meerdere die vlak naast elkaar liggen dan weet je ook dat dit soort zaken kunnen gebeuren. Zeker bij een primaire amateurdienst...

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#48 Bericht door PA2RU »

johnvdpas schreef:
Als de veron en vrza werkelijk iets wil doen, zal men om te beginnen de rondes eens moeten verplaatsen naar 70 cm. Doen ze toch niet omdat deze band daar niet heel handig voor is (doorgaans minder bereik) en de meeste amateurs daar niet allemaal even goede antennes voor hebben. Maar toch zou ik adviseren het wel te doen, daarmee komt er activiteit op deze band en kan deze band behouden blijven voor de amateurdienst.
Ik vraag me af in hoeverre dat strekt...sinds de verruiming van de N vergunningen zijn juist de activiteiten op 70 toegenomen doordat men daar weer aan ATV doet..
Als je het mij vraagt word er niet eens gekeken of de band wel of niet word gebruikt :?
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#49 Bericht door PA2OLD »

PA2RU schreef:
johnvdpas schreef:
Als de veron en vrza werkelijk iets wil doen, zal men om te beginnen de rondes eens moeten verplaatsen naar 70 cm. Doen ze toch niet omdat deze band daar niet heel handig voor is (doorgaans minder bereik) en de meeste amateurs daar niet allemaal even goede antennes voor hebben. Maar toch zou ik adviseren het wel te doen, daarmee komt er activiteit op deze band en kan deze band behouden blijven voor de amateurdienst.
Ik vraag me af in hoeverre dat strekt...sinds de verruiming van de N vergunningen zijn juist de activiteiten op 70 toegenomen doordat men daar weer aan ATV doet..
Als je het mij vraagt word er niet eens gekeken of de band wel of niet word gebruikt :?
Precies, en wat dacht je van de afgelopen 2 jaar met de uitbreiding van 15 á 16 DMR repeaters... en er komen er ongetwijfeld nog enkele bij.
Ik heb overigens al eens geopperd de afd. ronde te verplaatsen maar daar wil men niet aan, traditie en zo en dat begrijp ik (ronde loop vanaf de jaren 70 al op 2 meter).
Er is hier in de regio noord oost Betuwe wel een soort huis frequentie op 433.250 MHz wat toevallig kanaal 8 LPD is, maar dat terzijde.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

-Verwijderd account

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#50 Bericht door -Verwijderd account »

Dat Agentschap Telecom toezicht houdt en handhaafd waar nodig, lijkt me iets wat je van hun mag verwachten.
Een registratiehouder die een langdurige uitzending doet en daarbij binnen de gestelde regels blijft valt niets te verwijten, zou ik zeggen. Dat andere ethergebruikers (geen registratiehouders zijnde) daar hinder en ongemak van ondervinden is niet het probleem van de registratiehouder. Tenzij onweerlegbaar aangetoond wordt dat er sprake is van opzet, maar dat is lastig.

Maar deze opmerking van AT kan echt niet.
Agentschap Telecom onderzoekt daarom of de ‘primaire’ status van radiozendamateurs in het ‘gestoorde’ frequentiegebied nog wel van deze tijd is.
Hiermee treed AT in zijn functie van Toezichthouder buiten zijn bevoegdheden. Een Toezichthouder heeft slechts de taak of ethergebruikers zich aan de voor hun geldende regels en voorwaarden houden en dient zonodig handhavend op te treden. Meer niet.

Ik spreek hier bewust over "registratiehouder" en niet over radio-amateur.
Dit omdat radio-amateurs niet de enige zijn met een registratie voor frequentiegebruik.
Daarnaast is het in dit topic geheel onbelangrijk welke registratie betreffende amateur heeft :idea:

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#51 Bericht door PA2RU »

Er zal toch eerst onderzoek gedaan moeten worden om handhavend op te kunnen treden...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#52 Bericht door PE2AAB »

Het is helaas de laatste jaren schering en inslag. De weg van de minste weerstand.

Een paar klagers beginnen een Social Media circus en aan het eind krijgen ze nog hun zin ook!
Negerzoenen, Jodekoeken, Zwarte Piet, vuurwerk en ga zo maar door.

Ik zat bijna te denken; zal ook eens wat de wereld inbrengen. Een man hier een paar deuren verderop stookt regelmatig oude schoenzolen op in zijn openhaard. Ik laat iedereen in zijn waarde, doe mijn ramen dicht en denk; ach, als hij maar niet bij mij komt zeiken dat ik zou storen is het me wel best.

Had natuurlijk ook een social media offensief kunnen beginnen waarbij ik een verbod eis op het gebruik van een open haard in een centrum. Wedden dat het me gelukt was?!!

Daar ligt dus gewoon het hele probleem. Verdraagzaamheid. Als die fabrikanten slim waren hadden ze een andere ISM band gekozen. Ik geloof dat er in de 800mhz ook nog een bandje was? Draadloze microfoons enzo.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#53 Bericht door johnvdpas »

Precies in het amateuroverleg moet eigenlijk ter sprake komen dat fabrikanten verplicht zijn meerdere ferquenties te gebruiken. Dat kan ook in de LPD band zijn. Geloof me ook dat heb ik getest ooit eens, ik had ooit eens een test gedaan met een ALFA en electrische sleutel. Tot op 200 meter werkte het niet. Echter wanneer ik er een halve megahertz (ook nog in de lpd band) vanaf zat sprong de deur vrolijk open, terwijl ik met mijn portofoon zowaar voor de sleutelhanger stond...

Dus waarom zorgen ze gewoon weg niet dat ze die fabrikanten verplichten 5 kanalen in de lpd band te gebruiken?(die ver uit elkaar liggen) Het grootste aandeel van storingen is dan weg, en wij als amateur hebben er ook weinig last van....

Want stel dat ze ons op secundair zetten... Dan nog, blijft er storing. AT kan enkel wat makkelijker tegen ons optreden. Maar heel veel mensen zullen niet eens bedenken dat het door een amateur komt dat de deur van de wagen niet open gaat. De meeste amateurs zitten namelijk niet 24/7 op 70cm maar zeer af en toe.

Deze mensen denken gewoon verrek werkt die sleutel weer niet, dat was 3 weken terug ook zo.... Dus dit is geen oplossing.

Maar goed, dat ze dit kiezen wist ik wel. ALs die amateur naar de rechter stapt en dan? Vooruit ik denk dat hij wel gelijk zal krijgen. Maar dan? Zet AT ons toch meteen op secundair of lager. Of steker nog maakt het ATV gebied voor novice verboden. Sommige zaken kun je gewoon niet winnen door te "zeuren"....

Maar door overleg!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#54 Bericht door PA3DAT »

Ik had dit in een ander topic geplaatst, maar eigenlijk bedoelde ik het hier... :oops:

Blijft dus het punt dat het niet alleen héél belangrijk is om actief te zijn op die frequenties, maar ook om een sterke
vereniging te hebben.

Een vereniging die voor ons opkomt. Waar we niet alleen op lopen af te geven en/of tegenaan te schoppen, maar
die zich door ons allen gesteund weet. Uiteindelijk zijn die verenigingsbestuurders ook gewone radioamateurs die een
deel van hun vrije tijd opofferen voor ons, als doelgroep.
(Iets waar we zelf te beroerd voor zijn, ik wel in ieder geval, ik heb er zelf de tijd/energie niet voor... Ik steek mijn
hand in eigen boezem, maar wil die kerels/vrouwen wel steunen die stáán voor ons en onze hobby. Respect!)

Serieus méér gebruiken, die 70cm-band. Maar hoe? Rondes, meer contesten? Goedkoop FM-setje in de shack voor
onderling QSO? Ik heb op zo'n dinsdagavondcontest (ssb) dit jaar nog een OZ-station gewerkt, op een "Big Wheel",
een horizontale rondstraler zo klein als een soepbordje... Best kicken! :D

Afbeelding

Misschien iets voor een verenigingsavond: daar tref je je medeamateurs die mogelijk ook je tegenstation zijn voor
onderling QSO op 70cm. Samen iets opzetten/bedenken voor 70?
Leuke band om te DX'en, locatorvakken te verzamelen. En veel allband transceivers hebben naast HF, 6m en 2m
toch gewoon 70cm allmode aan boord?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#55 Bericht door PE0AGO »

PE2AAB schreef:Als die fabrikanten slim waren hadden ze een andere ISM band gekozen. Ik geloof dat er in de 800mhz ook nog een bandje was? Draadloze microfoons enzo.
863MHz tot 870MHz.

-Verwijderd account

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#56 Bericht door -Verwijderd account »

PA3DAT schreef:Blijft dus het punt dat het niet alleen héél belangrijk is om actief te zijn op die frequenties, maar ook om een sterke
vereniging te hebben.

Een vereniging die voor ons opkomt. Waar we niet alleen op lopen af te geven en/of tegenaan te schoppen, maar
die zich door ons allen gesteund weet.
Precies!

Er zijn meerdere landelijk actieve radio-amateurverenigingen waarvan VERON, VRZA en NVRA wel de bekenste zijn.
Maar men wil domweg niet begrijpen en inzien dat één landelijke vereniging onmiskenbaar beter is voor de positie van de Nederlandse radio-amateurs.
Wat betreft jouw tweede deel, het is lekker makkelijk om kritiek te geven maar zodra men vraagt om input of inzet vóór de vereniging/afdeling dan blijven die kritiekgevers plots doodstil zwijgen :oops:

Het is eigenlijk ook soort van het-kip-of-het-ei-verhaal.
Ik bedoel: een vereniging die zich daadwerkelijk actief inzet voor onze belangen en geregeld wereldkundig maakt waar ze mee bezig zijn, zal een stuk aantrekkelijker zijn om daar lid van te worden/zijn/blijven. Zo'n vereniging krijgt vanzelf meer leden die op hun beurt iets willen bijdragen omdat ze merken dat wij als groep serieus genomen worden door onze "vakbond".
En dan ontstaat als haast vanzelf een sterke vereniging die voor ons opkomt :)

Of denk ik nu te positief?

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#57 Bericht door pa1bvm »

zeg ....ik wilde met EME gaan beginnen op 70 cm
dat wordt nog leuk ...

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#58 Bericht door johnvdpas »

Wat wel zo is, is dat deze man ook AT behoorlijk op zijn hielen zit. Ik heb mails van hem gelezen die hij zelf verzonden heeft naar AT. Deze zijn nogal boos van aard, en mocht ik een dergelijke mail krijgen zou je eerder het tegen overgestelde bereiken dan wat je wil bereiken... Ik snap het wel hij voelt zich ontzettend benadeeld en daarom doet hij dat.

Ik vermoed dan ook dat de verenigingen vanwege dat, deze man echt niet gaan helpen. Ik denk wel dat ze voor de algemene belangen op zullen komen, en zullen zeggen dat een escalatie van 1 zendamateur niet kan betekenen dat vervolgens maar alles aan banden moet worden gelegeld omdat die andere amateurs ook wel maling hebben aan de buren... En vervolgens vragen om meerdere ferquenties voor dergelijke toepassingen. Dat kan niet alleen maar in de 70 cm band.

Achteraf had hij slimmer moeten zijn. Afspraken met zijn buren moeten maken (wat hij niet wilde want het mocht) en vervolgens had hij een zeer sterke zaak gehad. Dan had hij kunnen zeggen 80% van de buren is het er mee eens dat.... Dan wordt het toch moeilijk wanneer je en rekening houd met je buurt, en primaire gebruiker bent toch? Dan hadden ze dus niets kunnen doen!

Je kunt wel denken ik ben amateur (en dus belangrijk) Oke, dat laaste wil ik natuurlijk wel toegeven,.... Maar dat wil niet zeggen dat je dan alles mag. Je kunt ook geen 130 op de snelweg rijden als het weer er niet naar is, ook al mag je er dan 130...

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#59 Bericht door PA0RAB »

Om's
Renee heeft terecht een heikel punt ingebracht.
We gebruiken een frequentie band. De industrie vraagt zich terecht af of we dat segment ook gebruiken
Wanneer een bouwbedrijf bedrijfsporto nodig heeft Zich een stel aanschaft en
illegaal gebruikt in een rustig lees ongebruikt stuk van de 2 meter band Bakens EME maar dat hoort ie niet storingsklachten zandtransport gestoord.
Rechtzaak
Bouwondernemer in t gelijk want zijn finaciele belangen zijn velealen groter dan die van een vossenjachtzender bouwende amateur ndie legaal en primair werkt
Waar zijn in dit verband de verenigingen om door te zetten tot een bodemprocedure.111 ???
Wat is hun belang in deze Verstandhouding AT ?of i.
nternationale afspraken enz
Mij zijn in dit verband zeker een 4 tal zaken bekend
meerdere malen werd mij in het verleden verteld dat bij het gebruik van radiofrequenties ik storingen kon verwachten door en van medegebruikers.
Nu mag je wat op de markt brengen wat goed stoort en door de rechtelijke uitspraken mag blijven doen.
Soms wordt men wakker.
Flink wat jaren geleden wilde de industrie voor de vrije tijds besteding in het 70 cm secundair deel
ISM deel vliegtuig modelbesturing plannen. Alarmbellen rinkelden. Levensgevaarlijk vlijmscherpe on- bestuurbare propellerbladen met zo'n 12000 - 15000 toeren
Net vandaag bij een kerststal iemand zo'n 2,4 ghz quadrocopter zien demonstreren in het publiek 2,4 kent een overlapping amateur en WI FI
Het ging dus mis
Storing even onbestuurbaar en de beschermde propeller raakte de verkoper in de wang stevige te hechten wond en bril kapot.
Wie is er fout Ik moet dat eens met m'n model helicopter proberen denk dat het een poging tot doodslag wordt want..... bekend met enz
ER SCHIJNT EEN GERECHTELIJKE UITSPRAAK IN DEZE TE ZIJN IEMAND WILDE HET PUBLIEK OP VEILIGE AFSTAND HEBBEN EN GEBRUIKTE DAAR ZIJN VIEGTUIG VOOR.

Laten we ook eerlijk zijn . de industrie vraagt m.i. terecht frequentie ruimte. De noodzaak blijft discutabel Een afstand bediening met infrarood of UHF of Wifi
Toen m'n zoon een kwajongen was ,was ik eens de afstandsbediening van de TV kwijt. Leuke vrije tijds besteding Op de fiets over de stoep en piepen bij huizen waar de TV aanstond Geluid hard zetten tot je het buiten hoort Lol man.
Zijn vrienden groepje had ook ontdekt dat je met een codeslot van electro Wimpie deurbellen en garagedeuren kon bedienen en zelfs autoalarmen kon laten loeien 70 cm ISM .Tja is er natuurlijk niet voor bedoeld,
maar de gestoorde dient storing te aanvaarden vond toendertijd HALT Het kan dus wel !!!

Samenvattend denk ik dat de verenigingen een bodemprocedure moeten aangaan dan wel een proefproces in bepaalde bandsegmenten dient men storingen van medegebruikers te aanvaarden.
de amateur dienst kan ondanks haar primaire status die bandsegmenten ontzien uiteraard in ruil voor
De regering verleend machtiging tot gebruik .M.I. wederzijdse verplichtingen De zogenaamde Maatregelen van bestuur dienen m.i. wel te voldoen aan internationale verdragen en afspraken
M.i. hebben we de amateurstatus om te experimenteren met. Doe dat dan ook en blijf dat recht eisen
Band indeling dat er ergens enige experimenteer ruimte is maak m.i. die band dood
Kan nog even even zo doorgaan maar heeft m.i. geen zin is alleen maar te veel herhaling
Hoewel in de reclame geldt herhaling van de boodschap geeft kracht
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Primaire status 70cm op de helling???

#60 Bericht door Randy »

johnvdpas schreef:Ik vermoed dan ook dat de verenigingen vanwege dat, deze man echt niet gaan helpen.
Dat, en ik vermoed ook, omdat de man geen lid is van een der beide landelijke verenigingen. Tenminste, als ik de data van dqbmanager.nl mag geloven.
Laatst gewijzigd door Randy op 20 dec 2014, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie