Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novice.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#46 Bericht door PE1PQX »

johnvdpas schreef:
Maar voor de duidelijkheid, F amateurs hebben de afgelopen jaren sinds 2006 al een aantal wijzigingen gehad. N amateurs geen 1.... Dus zo vreemd is het niet dat ze er opnieuw naar kijken. Maar verwacht er niet te veel van, het kan mee of tegen zitten!
Welke??

Sinds 2003 bij het vervallen van de CW eis heel de HF er bij (heb ik ook niet om gevraagd, maar heb netjes TNX gezegd) en afgelopen jaar 70MHz... meer volgens mij niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#47 Bericht door elsinga »

Even wat gedachten van praktische aard: uit mijn [url=http://www.pc5e.nl/cept]CEPT overzicht[/utl] is te zien dat onze CEPT Novice registratie veel beperkter wordt erkend dan de CEPT Full/HAREC registratie. Voor de reizende Novice zou het wel leuk zijn dat je in heel Europa zou mogen uitkomen zonder allerlei extra regelingen, denk ik. Dat je dan met andere banden en vermogens te maken hebt, dat kan ook juist interessant zijn. ;)

Aan de andere kant, als je als Novice dan ook daadwerkelijk aan het zenden slaat is het ook wel handig dat je met andere Novices kunt communiceren (met Gull gaat dat uiteraard al vrijwel altijd). Dus een stukje harmonisatie van de banden zou ook wel leuk zijn.

Stel je nu eens voor dat AT de Novice gebruikers toestaat op alle HF banden uit te komen waar zendamateurs Primaire gebruikers zijn. Weliswaar met minder vermogen (zoals nu, 25W?), maar wel dus op 1810-1850 (deel 160m), 3500-3500 (heel 80m), 7000-7200 (heel 40m), 1400-14350 (heel 20m), 18068-18168 (heel 17m), 21000-21430 (heel 15m), 24890-24990 (heel 12m) en 28000-29700 (heel 10m). Voordeel: je kunt vrijwel overal zenden als Novice (uitgezonderd 2200m, 600m, topje 160m, 30m, 6m en 4m) en door het lage vermogen veel minder kans op storing (en met 25W kom je nog een heel eind).

Zo, klaar! ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#48 Bericht door johnvdpas »

Ze verwijzen uitdrukkelijk naar de enquete. Dus ik heb de uitslagen van de harmonisatie er eens bij gepakt (pagina 59 verslag) en op pagina 60 staat welke banden de N amateurs er eventueel bij mogen hebben als ze het gaan harmoniseren.

Uitkomend op: Geen enkele band, Alles wat f amateurs ook kunnen (Wat een tegenstellingen weer) 80 meter band, 20 meter band en 40 meter band.

Daarin wordt inderdaad gezegd dat AT ziejezo het beleid al heeft dat n amateurs geen secundaire banden er bij mogen hebben. Dat zal met kennis te maken hebben. Over storingen en dergelijke. Niet dat het helemaal klopt want N amateurs hebben volgens mij wel een secundair deel in de 70 cm.

Maar hier zal het dus wel op uitkomen. Of ze krijgen er niets bij, of het voorstel van de veron van de 40 meter komt er bij, of ze krijgen eventueel de 80 meterband er ook bij.

Denk dat het voor de rest snel ophoud, gezien de uitkomsten van de enquete.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat over een jaar of 30 n amateurs op alle primaire banden met een beperkt vermogen uit mogen komen. Hoe je het wend of keert, daar gaat het toch naar toe. En dat is puur om de hobby overeind te houden gezien het feit dat je kunt verwachten dat er steeds minder amateurs komen.... Maar goed, ze zien maar tegen die tijd. Als je nu al ziet dat de meeste jeugd er geen intresse in heeft( in vergelijking met 20 a 30 jaar geleden) dan kun je dat op je klompen aanvoelen. Maar ja, de meeste amateurs van nu hebben zo,n leeftijd dat 30 jaar later ze ook een rotzorg zal wezen!

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#49 Bericht door Randy »

johnvdpas schreef:(...)En dat is puur om de hobby overeind te houden gezien het feit dat je kunt verwachten dat er steeds minder amateurs komen.... (...)
Een onjuistheid. Het aantal zendamateurs stijgt ligt (na een lange tijd van afname). Wel is er een (sterke) daling te zien bij het aantal leden van de landelijke verenigingen.
Zelf ben ik bij de laatste 8 examens geweest. Altijd volle bak, mensen van jonge / gemiddelde leeftijd en zeer hoge slagingspercentages.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#50 Bericht door PE1PQX »

elsinga schreef:
Stel je nu eens voor dat AT de Novice gebruikers toestaat op alle HF banden uit te komen waar zendamateurs Primaire gebruikers zijn. Weliswaar met minder vermogen (zoals nu, 25W?), maar wel dus op 1810-1850 (deel 160m), 3500-3500 (heel 80m), 7000-7200 (heel 40m), 1400-14350 (heel 20m), 18068-18168 (heel 17m), 21000-21430 (heel 15m), 24890-24990 (heel 12m) en 28000-29700 (heel 10m). Voordeel: je kunt vrijwel overal zenden als Novice (uitgezonderd 2200m, 600m, topje 160m, 30m, 6m en 4m) en door het lage vermogen veel minder kans op storing (en met 25W kom je nog een heel eind).

Zo, klaar! ;)
Euh...?? typo's ga ik van uit....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#51 Bericht door PA1A »

https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... elecom.pdf

Aan radiozendamateurs met een N-registratie is gevraagd of zij op termijn F-registratiehouder willen worden. Iets meer dan de helft van de N-registratiehouders (53%) wil op termijn F-registratiehouder worden.

Het is te moeilijk / te technisch voor mij; Ik heb nu al voldoende mogelijkheden; Ik heb geen tijd om er voor te leren; Ik ben te oud om nog te leren.

Radiozendamateurs met een N-registratie lijken wel een stelletje waterige uitgespruite aardappelen op een vaalt. Tevens lijkt het er op dat ze genoeg tijd hebben om te jeremiëren over iets wat ze niet hebben maar wel zonder moeite te doen willen hebben.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#52 Bericht door PA3DAT »

Welja, gooi de knuppel nog eens in het hoenderhok... Elsinga heeft het slot al in hand! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#53 Bericht door PC1TK »

PA1A schreef:https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... elecom.pdf

Aan radiozendamateurs met een N-registratie is gevraagd of zij op termijn F-registratiehouder willen worden. Iets meer dan de helft van de N-registratiehouders (53%) wil op termijn F-registratiehouder worden.

Het is te moeilijk / te technisch voor mij; Ik heb nu al voldoende mogelijkheden; Ik heb geen tijd om er voor te leren; Ik ben te oud om nog te leren.

Radiozendamateurs met een N-registratie lijken wel een stelletje waterige uitgespruite aardappelen op een vaalt. Tevens lijkt het er op dat ze genoeg tijd hebben om te jeremiëren over iets wat ze niet hebben maar wel zonder moeite te doen willen hebben.
Ik ervaar jou opmerking als zeer vernederend.. Vind ook nog al tamelijk arrogant om effen voor een ander te oordelen . De alwetende spreekt .?
Ik ben en novice amateur .. en nee f zal hem wel niet worden . En voor dat je gaat oordelen want dat doe je blijkbaar graag . Ik zat met een longontsteking aan het examen . Dat was te verwachten want ik ben erg aan huis gebonden . En houd ik mij daar niet aan dan betaal ik daar voor de prijs . In september heb ik examen gedaan en ik ben nog niet hersteld . Mijn maten hebben jonge kinderen en die zagen ze toch elke maandag avond niet , thuis snel eten en weg . En dan was het nog een avond of in het wiekend papa moet leren . Die moeten keuzes maken .. en dat is niet hun hobby , zegt veel over de vader in hun .

Jou opmerking is er nou zo een die past in het verkeerde beeld wat ik had van zendamateur .. Een stelletje mopperende ouwe zuur pieten die niet veel beter te doen hebben als de alwetende uit te hangen . Als het om techniek gaat zal ik onder geschikt aan je zijn . Maar stel je wat bescheiden op als het om mensen kennis gaat . Wellicht dat je die neus eens vaker achter die PC moet weg trekken en de wereld in moet gaan . Mensen hebben indedaad minder tijd .

Ik heb het er voor over gehad .. longontsteking en nog een jaar in de herstel . Had niet zo zwaar verwacht maar geen spijt . Wat was jou offer ?
Zo als ik al zei , vind het aardig arrogant zo effen van achter je PC te oordelen .. Al vast een excuus dat ik als nederige n- amateur mij went tot de almachtige Fer .. die alles schijnt te weten . Mooi stukje reclame voor elk die wil beginne met een novice opleiding !

Maar menige Novice amateur heeft wellicht iets wat jou vreemd is . Tevreden zijn met wat je hebt en kunt .
Laatst gewijzigd door PC1TK op 17 dec 2014, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#54 Bericht door PA5COR »

Gelukkig denkt niet iedereen daarover hetzelfde.
Voor mij maakt het niet uit F/N we zijn allemaal op onze manier met dezelfde hobby bezig.
Ik toeter net zo graag met een buitenlander, F/N gelicenseerde, zolang er maar een licentie achter zit, dat wil ome PTT ;) graag :mrgreen:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#55 Bericht door PA3BAS »

Mij maakt het ook niet zoveel uit, maar als er lieden zijn die meer met N willen kunnen doen, dan vind ik dat ze kunnen proberen F te halen. Het is mij gelukt, dus echt moeilijk kan het niet zijn... :mrgreen:

Aan de andere kant ken ik N-ers die echt helemaal tevreden en blij zijn met N.

En laten we wel wezen, we zijn allemaal radiozendamateurs.

(De indeling voor novices op 40 meter vind ik - met het huidige bandplan - ronduit idioot, dus dat er daar iets aan gedaan wordt, graag. Maak dat gewoon 7000-7120 (EmCom er ook bij))
.... But will it blend?

johnvdpas
Berichten: 382
Lid geworden op: 19 sep 2006, 17:12

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#56 Bericht door johnvdpas »

Het niveau van sommige amateurs aangaande techniek is gezien de ruime mogelijkheden van de Novice wel verlaagt. Ik denk dat dit toch behoorlijk een feit is. Sommige f amateurs hekelen zich daaraan. Maar ook veel F amateurs kunnen bijvoorbeeld niets meer zelfbouwen nog geen antennetuner. EN soms zijn er N amateurs die dat weer wel kunnen.

Maar over het algemeen is de kennis iets lager geworden. De vraag als F amateur die je dan moet stellen of dit erg is. Nee. De f amateur lijkt soms wel eens te vergeten dat zijn verworvenheden ook door de N amateur mede instand worden gehouden. Immers als alle N amateurs weg zouden vallen, zou de aanwas van de hobby op termijn in gevaar komen. AT zou dan vervolgens bedenken dat ze bepaalde banden wel ergens anders voor kunnen gebruiken. Dat doen ze nu al, maar dan was dat nog veel meer geworden.

Er zijn ook veel N,ers vergeet dat niet die wel doorstromen naar F. De meeste kennen er toch wel een paar die het wel gelukt is? Waren deze zonder N, F amateur geworden. Een deel niet, in elk geval. Dus er zouden ook minder F amateurs zijn in dat geval. Dus dan had je de huidige populatie gehad: Geen n amateurs en 5 a 10% minder F amateurs.

Maar goed dadelijk wordt het weer een slot discussie zoals altijd.... Ik ben benieuwd of het actiepunt afgedaan kan worden in maart 2015. Ik vermoed dat we dan nog steeds weinig weten over de toekomst visie van AT over de N... Maar wellicht dat er dan al meer bekend is.

En vergeet niet dat het in Nederland echt wel meevalt. Kijk even over de grens in België. Een vergunning die de helft simpeler is dan Novice (eigenlijk hetzelfde niveau verschil als bij ons tussen N en F, maar dan tussen basis en N) en waar je praktisch alles mee kan....

Dan kun je toch niet bepaald klagen als F amateur.... Zeker omdat veel meer europese landen de huidige Novice bezitten.

En ik denk ook dat de uitbreiding van de 40 meter band er weer aan toedraagt dat er weer meer amateurs komen die starten met de hobby. En het verschil blijft zodoende aanwezig. In België bijvoorbeeld is het verschil tussen mogelijkheden van basis en F minimaal maar het niveau verschil tussen basis en f bijzonder groot... Dat verschil is niet een beetje groter vergeleken met Nederland, maar vele malen groter.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#57 Bericht door PA3EYC »

Het is toch wel weer frapant dat een bericht met de titel: "Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novice" uitmond in weer een discussie over N en F.
Gelukkig hebben we dan PA1A ook nog om extra olie op het vuur te gooien en gelukkig zijn er mensen die er op reageren.

Een belangrijke strekking in het verhaal is dat slechts één N amateur bij afd. Amersfoort een voorstel heeft ingediend voor uitbreiding van de 40m band van 7.000 tot 7.050 zodat uiteindelijk 7.000 tot 7.100 ter beschikking komt van de N amateurs. Dat voorstel werd gedragen door de meerderheid van afd. Amersfoort zodat het uiteindelijk op de VR kwam. Ook daar kreeg het een nipte meerderheid. Uiteindelijk gaat de VERON een voorstel bij het AT indienen voor de gehele 40m band van 7.000 tot 7.200.
Dus slechts één (N) amateur kan dingen teweegbrengen als daar een vereniging achter staat. Trek daaruit een conclusie.

Uiteindelijk mondt dit onderwerp uit in de magische kreet "Harmonisatie" met daarbij de blik gericht juist op die (paar) landen waar men meer mag dan in NL.
Zolang er landen zijn die de Nederlandse Novice registratie uberhaubt niet erkennen zal harmonisatie van frequentiebanden niet eenvoudig en misschien wel héél ver te zoeken zijn.
En moet je blij zijn met de 160, 80 en 15m band i.p.v. de 40 en 20m band? In een dichtbevolkt land waar slechts een enkeling een draad voor 80m kwijt kan. Als de zonnevlekken niet meewerken kan het zijn dat de 10 en 15m potdicht zitten. Ben je dan blij als je nog, met een te kort antenne, op 80 mag uitkomen?
Wees blij met wat je hebt. En verheug je op de uitbreiding van de 40m band. Alhoewel het AT (en niet de VERON) daarin uiteindelijk beslist en dat besluit is nog niet genomen. Het is dus nog afwachten.
Wanneer je als N amateur meer wilt, probeer dan F te halen. Er zullen best wel mensen zijn die jullie daarbij willen helpen. Gelukkig zijn er regelmatig N amateurs die de stap wagen, er tijd in steken, waarbij het lukt.
Wanneer het niet lukt en je wilt meer frequentieruimte probeer dat dan via de verenigingen teweeg te brengen. Soms lukt het dat het voorstel van slechts 1 amateur bij het AT terechtkomt (zoals hierboven beschreven).
Ga niet achterover hangen met de gedachte dat het AT wel even wel even die harmonisatie in EU gaat regelen. Het AT heeft, m.i., geen enkel belang in harmonisatie!
johnvdpas schreef:Waar ik wel van overtuigd ben is dat over een jaar of 30 n amateurs op alle primaire banden met een beperkt vermogen uit mogen komen. Hoe je het wend of keert, daar gaat het toch naar toe. En dat is puur om de hobby overeind te houden gezien het feit dat je kunt verwachten dat er steeds minder amateurs komen.... Maar goed, ze zien maar tegen die tijd. Als je nu al ziet dat de meeste jeugd er geen intresse in heeft( in vergelijking met 20 a 30 jaar geleden) dan kun je dat op je klompen aanvoelen. Maar ja, de meeste amateurs van nu hebben zo,n leeftijd dat 30 jaar later ze ook een rotzorg zal wezen!
Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit niet gaat gebeuren. Puur om het feit dat er niemand, en zeker het AT niet, gebaad is in het overeind houden van een (verouderde) hobby.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#58 Bericht door elsinga »

PE1PQX schreef:
elsinga schreef:
Stel je nu eens voor dat AT de Novice gebruikers toestaat op alle HF banden uit te komen waar zendamateurs Primaire gebruikers zijn. Weliswaar met minder vermogen (zoals nu, 25W?), maar wel dus op 1810-1850 (deel 160m), 3500-3500 (heel 80m), 7000-7200 (heel 40m), 1400-14350 (heel 20m), 18068-18168 (heel 17m), 21000-21430 (heel 15m), 24890-24990 (heel 12m) en 28000-29700 (heel 10m). Voordeel: je kunt vrijwel overal zenden als Novice (uitgezonderd 2200m, 600m, topje 160m, 30m, 6m en 4m) en door het lage vermogen veel minder kans op storing (en met 25W kom je nog een heel eind).

Zo, klaar! ;)
Euh...?? typo's ga ik van uit....
Yep. :oops:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#59 Bericht door elsinga »

PA3DAT schreef:Welja, gooi de knuppel nog eens in het hoenderhok... Elsinga heeft het slot al in hand! :mrgreen:
Ah! Aloys begint mijn grenzen te kennen! ;)

[mod petje even snel op] Als dit inderdaad een N/F discussie wordt gaat het slot er heel snel op. [mod petje weer af]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#60 Bericht door pe1rea »

Nu, een laatste schot dan, ik ben C amateur, en zal volgens de regels nooit kunnen downgraden naar N
Ik heb namelijk nooit een N examen gedaan.
Slechts een keer op geweest voor een examen, toen voor mijn C.
Zal iets van 20 jaar terug zijn vermoed ik.
Ik snap dat gezeur ook niet zo verder.
Ik ken voldoende F mensen die de bout aan de verkeerde kant vastpakken.
En N mensen die verder zijn dan ik.

Ergo, aan de hand van de kennis de banden indelen, dan wordt het direct een stuk stiller op de moeilijkere banden.... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gesloten