Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novice.

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novice.

#1 Bericht door PD9CN »

Het duurt even maar het ziet er naar uit dat de Novice uitbreiding krijgt in de 7Mhz.
Ik zie hier zelf een groot voordeel in voor eenieder zowel F als N.
Vanwege meer bandbreedte minder drukte op klein stukje band en kunnen we eindelijke digi modes doen zoals PSK CW enz.

Dit stukje staat in het verslag van de Veron.

Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor N-geregistreerden. Bij de verenigingsraad van de VERON is een voorstel aangenomen om de frequentieruimte voor N-amateurs in de 7 MHz band uit te breiden. Met name omdat er nu alleen de mogelijkheid is om spraakverbindingen te maken. Digitale modes zijn niet mogelijk. Dit is mede het gevolg van het WRC-besluit over de uitbreiding van de 7 MHz band in het verleden, waardoor de bandplannen zijn aangepast. Ook het deelnemen aan radiowedstrijden is met de huidige frequentieruimte maar zeer beperkt mogelijk.

Het agentschap geeft aan dat er op dit moment al gewerkt wordt aan de harmonisatie voor N-amateurs op grond van de vraag uit de enquête. Actiepunt 90-03 Het agentschap gaat onderzoeken wat de mogelijkheden zijn.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#2 Bericht door PF9ZX »

Van 7.100 naar 7.200 is één slinger en je bent er weer voorbij. Ik zie het niet als een verruiming hoor :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#3 Bericht door PD9CN »

Is maar net in wat voor stappen je de VFO knop hebt staan :lol:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#4 Bericht door PA2OLD »

PD9CN schreef:...op dit moment al gewerkt wordt aan de harmonisatie voor N-amateurs
Het is dan te hopen dat die harmonisatie niet verkeerd uitpakt, want dan ben je de 40 meter kwijt...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#5 Bericht door elsinga »

Of anderen krijgen de 40m erbij. Je weet niet welke kant het op gaat. In België mag je als Novice zo ongeveer overal uitkomen bijvoorbeeld.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#6 Bericht door PA1A »

Goed plan,
harmoniseren met de regels in G,F, SV, I, EI, EA, LA en SM
Prima, doen.....

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#7 Bericht door pa1bvm »

mooi .. veel plezier met 100% meer ruimte ..

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#8 Bericht door PA2LAD »

PA1A schreef:Goed plan,
harmoniseren met de regels in G,F, SV, I, EI, EA, LA en SM
Prima, doen.....
Ik krijg het gevoel dat je daar minder mag als novice, maar ben niet in detail op de hoogte wat de regels zijn per land. De kans dat er bij harmonisatie ingeleverd moet worden is dus heel reëel.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#9 Bericht door elsinga »

Even nagekeken in mijn Excel spreadsheet met CEPT info (voor iedereen te downloaden vanaf mijn site: www.pc5e.nl/cept). Waar mag je als Novice (ruim) meer of minder (alleen belangrijkste landen meegenomen):
- Oostenrijk: +160/80/15, -40/20
- Belgie: alle banden en 50W
- Denemarken: alle banden en 100W
- Finland: alle banden en 120W
- Frankrijk: als buitenlandse Novice niks, als binnenlandse zou ik eerst moeten uitzoeken
- Duitsland: +160/80/15, -40/20
- Italie: als buitenlandse Novice niks, als binnenlandse zou ik eerst moeten uitzoeken
- Noorwegen: als buitenlandse Novice niks, als binnenlandse zou ik eerst moeten uitzoeken
- Polen: +160/80/15, -40/20
- Portugal: +80/15 en veel meer vermogen
- Spanje: als buitenlandse Novice niks, als binnenlandse zou ik eerst moeten uitzoeken
- Zweden: als buitenlandse Novice niks, als binnenlandse zou ik eerst moeten uitzoeken
- Zwitserland: +160/80/15, -40/20 en veel meer vermogen
- Engeland: als buitenlandse Novice niks, als binnenlandse zou ik eerst moeten uitzoeken

Als er geharmoniseerd zou worden op wat er gemiddeld zo mag, dan krijgen we er banden bij (vooral 160/80/15) en wellicht raken we iets kwijt (40/20).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#10 Bericht door Roy pd8rw »

Als amateur met de novice opzak vind ik de verruiming van de 40meter al meer als voldoende, liefst voledig mogen gebruiken zou top zijn, dan is digi mode en contesten een stuk interessanter.

Zonder hier een discussie los te wrikken vind ik absoluut wel dat er verschil moet blijven tussen de N en F licentie.

Maar of dat verschil nu in het aantal banden of max toegestaan vermogen is laat ik in het midden en aan de hoge heren over , mocht er ooit een harmonisatie plaats vinden dan zal dat allemaal wel goed bekeken en besloten worden
( iedereen het na wens maken zal nooit lukken)

Mvg roy

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#11 Bericht door PD9CN »

We zullen absoluut geen banden kwijt raken als Novice daar ben ik zeker van.
Ik zal nogmaals een stukje van het verslag plaatsen.

En daar staat in op grond van de Enquete die het AT onlangs gehouden heeft onder al amateurs.
Gaan zei kijken wat er voor mogelijkheden zijn voor harmonisatie Novice.
Als we Harmonisatie krijgen wordt het op basis van de Enquete vormengeven.
Zie wat wat er in het verslag staat.

En nu is er een voorstel aangenomen bij de Veron om de frequentieruimte voor de N-amateurs in de 7Mhz band uit te breiden.

Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor N-geregistreerden. Bij de verenigingsraad van de VERON is een voorstel aangenomen om de frequentieruimte voor N-amateurs in de 7 MHz band uit te breiden. Met name omdat er nu alleen de mogelijkheid is om spraakverbindingen te maken. Digitale modes zijn niet mogelijk. Dit is mede het gevolg van het WRC-besluit over de uitbreiding van de 7 MHz band in het verleden, waardoor de bandplannen zijn aangepast. Ook het deelnemen aan radiowedstrijden is met de huidige frequentieruimte maar zeer beperkt mogelijk.
Het agentschap geeft aan dat er op dit moment al gewerkt wordt aan de harmonisatie voor N-amateurs op grond van de vraag uit de enquête.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#12 Bericht door PA2OLD »

Tja, maar wat die harmonisatie inhoud staat er niet.
Als er dus door de invloed van andere landen wordt besloten geen 40 meter aan de N amateurs te geven, dan kom je er slechter van af wat de 40 meter betreft.
Harmonisatie kan interessant zijn, maar kan soms ook nadelig uitpakken.
Maar het lijkt wel of de N amateurs blind zijn daar voor, ze hebben alleen maar het harmonisatie woord voor de ogen.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#13 Bericht door PA3DAT »

Die Europese harmonisatie t.a.v. de mogelijkheden voor N-amateurs is nog ver weg, en zal er wellicht nooit komen. Volgens
mij bedoelt het AT iets heel anders: harmonisatie van de eisen en examens van N, zodat een N-amateur in meerdere CEPT-
landen wordt (h)erkend.

Harmonisatie van de toegestane banden en mogelijkheden is een heel ander verhaal. Zelfs voor de F-amateurs zijn veel zaken
niet geharmoniseerd: er zijn veel landen waar 6 meter en 4 meter verboden zijn, in vele landen is de 160-meterband veel
groter dan bij ons. In veel landen mag je een KW maken, bij ons maximaal 400Watt etc. etc.

Als ze nou eerst de status en exameneisen van N gaan harmoniseren, dan komt er daarna (veel later) misschien nog iets van
de bevoegdheden. Maar aan de andere kant: vanwege eerder genoemde verschillen tussen landen is dat eigenlijk onmogelijk.

En er worden zoveel zaken niet geharmoniseerd: in Scandinavië mag je 110km/uur, bij ons 130km/uur, in Duitsland is er geen
duidelijk beperking. Dus hopen dat ze dat gaan harmoniseren en dat wij dan ook zo hard mogen als we zélf willen is een
vorm van wensdromen. Het lijkt me logischer dat je bij harmonisatie in Duitsland ook niet sneller meer mag dan 130km/uur.

En als we zeggen: banden afpakken dat gaan ze niet doen, dan is die harmonisatie bij voorbaat gedoemd om te mislukken...
Maar wie weet, in 2030 of 2040. Als er dan tenminste nog amateurs (over) zijn... :wink: :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#14 Bericht door Radioot »

Nu 80m er nog bij...

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Uitbreiding frequentiegebruik in de 7 MHz-band voor Novi

#15 Bericht door PE2AAB »

Radioot schreef:Nu 80m er nog bij...
Ja en alle andere banden. Ben je meteen van de N, F discussie af :-D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gesloten