VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#16 Bericht door vk2gwk »

Ik heb 50 jaar voor PA0ADC betaald en heb er niet om gevraagd om het gratis te maken. Ik kan me voorstellen dat ze het register willen "opschonen" en er zijn vast een aantal geregistreerden in het buitenland die het weinig uitmaakt als hun call wordt doorgehaald. Maar had het dan eerst even gevraagd: reageren binnen vier weken of zo iets en anders halen we je door.
Maar nu ben ik "doorgehaald" en moet ik beroep aantekenen - heb ik inmiddels gedaan en ga dat winnen. Ik kom bijna jaarlijks voor enkele weken in Nederland en wil daar dan gewoon kunnen uitkomen als PA0ADC.

Weinig elegant van AT en typisch voor het "ambtenarendom".

NB.... wonderlijk genoeg hebben ze PA3ADR (mijn Agnes)niet doorgehaald....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#17 Bericht door Math PD0MAT »

pe5t schreef:Leuk, gratis als EA/PA0...enz., tot in lengte van jaren, op kosten van de Nederlandse belastingbetaler
Welke kosten?
En zullen we het dan meteen even over alle andere geldstromen naar 'buiten' toe hebben, die van zodanige proporties zijn dat eventueel aanwezige kosten voor bovenstaande spontaan in het niet vallen.

Ook die mensen hebben netjes hun licentie gehaald en betaald in Nederland. Moeten we ook maar rijbewijzen in gaan trekken dan?

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#18 Bericht door PA4JAN »

Wat mij blij maakt is dat de hobby zo groot is geworden 3 miljoen zendamateurs Dat is toch niet meer weg te denken

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#19 Bericht door HenkDeBoer »

pe5t schreef:AT heeft groot gelijk dat ze die permanent naar verre streken verhuisde amateurs uit het register gooit.
Leuk, gratis als EA/PA0...enz., tot in lengte van jaren, op kosten van de Nederlandse belastingbetaler en met frequentiegebruik buiten de jurisdictie van AT. Ik zou niet weten waarom dit in strijd is met art 3.4 AWB. Betrokken moeten gewoon het frequentiegebruik in hun nieuwe thuisland regelen. Kost misschien wat, maar dat moet je voor een verhuizing over hebben. Die was toch ook niet gratis.
Ik ga er van uit dat er een overijverig ambenaartje is geweest dat even niets te doen had, dus ik geloof niet in samenzwerings theorien o.i.d. Maar wat deze mijnheer laat zien is wel een trend in Nederland aan het worden: het een ander niets gunnen, want het zou wel eens wat kunnen kosten en als dat van mijn belastinggeld gaat is dat niet goed. Het algemeen belang is niet (meer) belangrijk. Solidariteit is ver te zoeken. Gelukkig zijn de meerderheid van de reacties hier op dit forum en op Hamnieuws.nl positief en gericht op het belang van iedereen. Maar de trend is wel zichtbaar, helaas.

Gebruikersavatar
PE1BJV
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 sep 2005, 11:06
Locatie: D-47559 Kranenburg
Contacteer:

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#20 Bericht door PE1BJV »

IK hoor steeds de ondertoon geld kosten , Ik ben gaarne bereid om 100 euro per Jaar te betalen voor mijn Roepletters.
Ik heb 30 Jaar lang betaald voor de Roepletters ik heb niet gevraagd voor roepletter voor niks !

Voor het Nederlandse Paspoort op het Consulaat moet ik ook meer betalen dan in Nederland wonen Nederlanders.

Anderzijds doen ik 50 % van mijn Inkopen in Nederland dus betaal ik mee aan de nederlandse Bealstingen en Economie.

Hoeveel Nederlanders kopen Benzine, Waspoeder,kosmetic Sterke Drank in Duitsland en Belgien bij de Penny,Netto,Kaufland en Aldi`s
daarmee wordt de Nederlands economie ook benadeeld.

Dus ik betaal graag voor mijn Nederlandse Roepletters :wink: .

Misschien kunnen de nederlandse emmigranten Zendamateurs zich bij mij melden om mogelijk gezamelijk een beter regeling AT
te krijgen. Misschien levert een gezamelijk Beroep meer op.

Reageer op : DG1ELO@online.de

73 Michel PE1BJV (sinds 1977) / DG1ELO Kranenburg 7 km van Nijmegen en 500 m van Leuth NL
54 jr , 36 Jaar zendamateur, sinds jul2005 Duikbrevet Padi OWD,AOWD,Nitrox , rij sind drie jaar aktief mountbike en zwem elke week minimaal 1 km voor de conditie en woon 8 km over de grens in Kranenburg Duitsland mijn Duitse call is DG1ELO.
http://www.pe1bjv.nl

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#21 Bericht door PA2OLD »

100 euro..., het was 100 gulden dus zo'n 40 euro moet voldoende zijn.
We hebben namelijk niet allemaal een goed gevulde portemonnee, gezien de crisis zijn er heel wat mensen die geen werk hebben, waaronder ik zelf, of die moeten rond komen van een klein pensioentje.
Maar ik ben bang dat het geen moer uitmaakt, zolang het AT onder Economische Zaken valt.

Ik vraag me af wat nu de functie van de enquête was waar in o.a. werd geconstateerd dat de communicatie van het AT naar de amateurs niet goed was en waar beterschap door het AT werd belooft.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6270
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#22 Bericht door PA3DAT »

pe5t schreef:PA3DAT, dus jij denkt dat een registratiesysteem niets kost. Hoe is het mogelijk.
Nou niet flauw gaan doen he?
Die lui zitten in het digitaal systeem, daar hoeft AT NIETS aan te doen. Om ze eruit te gooien moet een ambtenaar die geëmigreerde
amateurs uit het systeem gaan filteren, wellicht eerst aanschrijven, daarna verwijderen. Dát kost geld!

Om flauw te doen: waarschijnlijk richten ze eerst een werkgroepje op, die schrijven een rapport met een plan van aanpak, dan gaan
ze flexwerkers inhuren bij Uitzendbureau Start (voor de overheid, bestaat dat nog?). Wellicht raadpleegt de werkgroep eerst nog een
extern ingehuurde adviseur (hé, is dat niet de echtgenote van de leidinggevende?) en daarna zegt de Secretaris-Generaal van
Economische Zaken: "Nee, doe maar niet, daar hebben we nu geen budget (meer) voor..." :wink: :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#23 Bericht door pe5t »

Zo probeerde ik het ooit eens bij de conducteur: de trein rijdt toch wel, dus waarom moet ik betalen.

Als je een VK-call/registratie hebt, zijn twee mogelijkheden om in Nederland frequentieruimte te gebruiken: onder de CEPT regeling T/R61-02 (onderschreven door Australie en nog bijna 50 andere landen). De identificatie wordt dan PA/VK..... en is, afgezien van de kosten van de eigen vergunning, gratis. De tweede mogelijkheid is bij AT een tijdelijke vergunning voor niet-ingezetenen aanvragen. Kost 29 Euro voor een jaar.
Er lijkt dus geen enkel doel gediend met het handhaven van registraties van niet-ingezetenen in het Nederlandse register, want er zijn alternatieven. Ik zou niet weten op basis van welke argumenten een niet-ingezetene, zonder radiostation in Nederland, registratie of handhaving daarvan zou kunnen afdwingen.

Dat men zich toch gedupeerd voelt zou te maken kunnen hebben met de emotie die het kwijtraken van de oude call teweeg brengt. De call wordt algemeen gezien als een verlengstuk van de persoon. Hij/zij is ..... Strikt genomen gaat het echter om de registratie van de radio-identificatie van het station, niet om de persoon. Een andere bevoegde mag het station immers ook bedienen onder dezelfde radio-identificatie. Bij marifoons is het niet anders. Met dit emotionele aspect houdt AT in dit geval kennelijk geen rekening. Het is de vraag of de rechter dat doet.

Henk, mijn zegen heb je, ik hoop dat je wint!

Kees

P.S, het lijkt me inderdaad dat AT wel wat zorgvuldiger had kunnen zijn.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#24 Bericht door vk2gwk »

Kees, Je zou gelijk hebben met PA/VK2GWK wanneer er in de aan mij 20 jaar geleden verleende australische machtiging niet een zinsnede stond dat deze is verleend onder een "reciproke" regeling (inmiddels vervangen door de CEPT/HAREC regeling) en dat de machtiging niet gebruikt kan worden voor het verkrijgen van rechten in andere landen onder een gast-regeling.
Het is dus formeel zo dat mijn australische machtiging is verleend op basis van mijn nederlandse registratie.

Ik denk dat mijn situatie niet uniek is en dat er heel wat (ex-)nederlanders buiten Nederland op de zelfde basis hun locale machtiging hebben verkregen.

Wanneer mijn nederlandse registratie wordt doorgehaald zal de australische AT niet moeilijk doen - dat heb ik al gechecked -, maar ik kan dus niet in Nederland uitkomen als PA/VK2GWK noch in andere CEPT landen, waar ik de afgelopen jaren ook actief ben gewest (zoals DL/PA0ADC en HB9/PA0ADC).

Ik heb dus een redelijk belang bij het handhaven van mijn inschrijving. Bovendien is in de "uitschrijfbrief" van AT de wet nog al erg extensief geinterpreteerd en hebben ze er de voorwaarde "vanaf Nederlands grondgebied" aan toegevoegd die helemaal niet in de wettelijke regeling voorkomt.

Tenslotte - en dat is wel humoristsich eigenlijk - hebben ze het "gelijkheids beginsel" geschonden. De registratie van Agnes-PA3ADR is niet doorgehaald.

Inmiddels is me gebleken dat mijn oude roepletters inmiddels voor het grijpen liggen... ze zijn "vrijgegeven". Maar een ieder die PA0ADC zou willen aanvragen krijgt een kort geding aan z'n broek (met AT als gedaagde in vrijwaring).
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

HenkDeBoer
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 jul 2013, 13:27

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#25 Bericht door HenkDeBoer »

pe5t schreef:De tweede mogelijkheid is bij AT een tijdelijke vergunning voor niet-ingezetenen aanvragen. Kost 29 Euro voor een jaar.
Er lijkt dus geen enkel doel gediend met het handhaven van registraties van niet-ingezetenen in het Nederlandse register, want er zijn alternatieven. Ik zou niet weten op basis van welke argumenten een niet-ingezetene, zonder radiostation in Nederland, registratie of handhaving daarvan zou kunnen afdwingen.
Ik ben Nederlander en woon in het buitenland (niet echt, maar stel). Volgens jouw redenatie moet ik voor een bezoek aan Nederland dus een visum aanvragen, want ik sta niet ingeschreven in het GBA. Mijn bezoek aan Nederland mag dus niet langer duren dan mijn visum. Maar ik heb wel een Nederlands paspoort, want ik ben Nederlands staatsburger en kan en mag ook nog stemmen tijdens verkiezingen en auto rijden, want mijn Nederlandse rijbewijs wordt ook niet ingetrokken.

Wat is nou het probleem met twee documenten? Te veel naar Wilders geluisterd, Kees? Geen dubbele nationaliteit, dus ook geen dubbel rijbewijs, dus ook geen twee zendvergunningen? Als je niet zou weten op basis van welke argumenten een niet-ingezetene, zonder radiostation in Nederland een registratie zou willen hebben heb je dit draadje niet goed gelezen, of op zijn minst alleen door je eigen "donker" gekleurde bril.

Ga ook maar eens na hoe jij het zou vinden als je in dezelfde situatie zou verkeren. En dit gaat niet over het principe van twee zendvergunningen, maar over het feit dat een overheidsinstantie die namens en voor Nederlandse staatsburgers de wet- en regelgeving uitvoert en handhaaft, de wet ineens anders interpreteert, daar wat aan toevoegt en vervolgens met het principe "shoot first, ask later" als een overijverig schooljongetje schoon schip gaat maken en dat dan nog onvolledig doet ook. Mocht de wet inderdaad veranderen zodat niet ingeschreven burgers geen registratie meer mogen hebben dan moet je daar vrede mee hebben. De wet is echter niet veranderd, dus in deze zijn rechten aan Nederlandse burgers ontnomen.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#26 Bericht door Aeolus »

niet persoonlijk gaan worden graag.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#27 Bericht door PA2RU »

Ik snap de redenatie van dit verhaal niet zo goed , en het economisch aspect hiervan ontgaat me al helemaal.
Ik kan Henk VK2GWK wel snappen als hij een tijdje in ons land verblijft en dan zijn PA0 call wil gaan gebruiken : in mijn optiek niks mis mee.
Verder weet ik van 1 amateur ( DU7/PA0HIP ) die al enkele jaren op de Filipijnen woont er geen Filipijnse vergunning kan krijgen die dankzij deze regeling dan flink de pineut is..
Deze gang van zaken vind ik een zeer slechte zaak..
vk2gwk schreef: Inmiddels is me gebleken dat mijn oude roepletters inmiddels voor het grijpen liggen... ze zijn "vrijgegeven". Maar een ieder die PA0ADC zou willen aanvragen krijgt een kort geding aan z'n broek (met AT als gedaagde in vrijwaring).
Henk , met respect maar ik denk dat je dat gaat verliezen mocht het er van komen : wij hebben onze roepletters slechts in bruikleen van AT en derhalve kunnen wij er dus geen eigendomsrechten aan ontlenen...
Dat geld ook voor bv het rijbewijs , als het CBR het nodig vind kan die zelfs je rijbewijs ongeldig verklaren.
73 René PA2RU

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#28 Bericht door nightowl »

Schaf alle grenzen dan maar af. Is het probleem direct uit de wereld :)

73

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#29 Bericht door PA0LPS »

Op basis van mijn Nederlandse HAREC-certificaat kreeg ik,
probleemloos, in een ander CEPT-land, een registratie met bijbehorende,
reguliere roepnaam van dat land.


Het enige wat ik nodig had was een adres.
Ik sta niet eens in dat land ingeschreven.
Zo kan het dus ook.

73
Bert

(Dat ik zomaar een HAREC-certificaat kreeg verbaasde mij wel een beetje,
immers ik heb (mondeling) examen gedaan in een tijd
dat er van harmonisatie van de exameneisen nog absoluut geen sprake was)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: VERON brief Beëindiging registratie frequentieruimte

#30 Bericht door Math PD0MAT »

nightowl schreef:Schaf alle grenzen dan maar af. Is het probleem direct uit de wereld :)

73
Dat levert buiten de zendwereld weer problemen op. Denk aan het afschaffen van alle importbelastingen en bijbehorende misgelopen inkomsten ;)

Plaats reactie