De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
ON2TD
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jan 2007, 01:29
Roepletters: ON2TD
Locatie: Watervliet
Contacteer:

De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#1 Bericht door ON2TD »

Dag iedereen,

Naar aanleiding van een activiteit waren we op zoek naar goedkope QSL kaarten.
Een batch van 5000 was nodig, dus we gaan op zoek...

Wat blijkt, velen laten hun kaarten drukken in Oost-Europa. Even op zoek dan maar.

Een snel vergelijk leerde me dat Max, ON5UR zijn 'duurdere' quality QSL gelamineerd is. Dit is iets wat bij de anderen niet terug te vinden is dus daar kunnen we niet met vergelijken. Wat ik wel zag is dat zijn 'contest QSL' dezelfde eigenschappen heeft als wat vb UX5UO als zijn 'super' kaarten aanbied.

Vergelijk:

Format: usual size cards 9×14 cm (3,5"×5,5")
Gelijk bij beide partijen.

Front: full colour glossy (varnished)
Gelijk bij beide partijen

Reverse: full colour matt
Gelijk bij beide partijen

Paper: 200-220 g/sq.m
Bij ON5UR: 300g

Price: €69 / 1000 pcs
Bij ON5UR €42 / 1000pcs

Enkel kan Max pas leveren vanaf 5000 stuks omdat anders de prijs van het vernissen blijkbaar niet haalbaar is.

Ik schrok nogal van deze verschillen en heb het verscheidene malen herbekeken maar het blijkt te kloppen.
We laten ons allemaal in de zak zetten door iemand die zijn kaarten vergelijkt met iets wat hij zelf niet aanbied :shock:

Het enige argument dat ik nog kan verstaan is dat je er geen 5000 nodig hebt maar het prijsverschil is me dunkt wel gigantisch en toch denkt iedereen goedkoper af te zijn...

Stok, hoenderhok, en we zijn vertrokken :D

grts
J-UBA - Manager UBA Jongerenwerking
QTH: FT2000 - Tower 18m - 6m 4 element - Logperiodic 30m <-> 10m - Vertical 40 meter - double G5RV 160m - 80m
MOBILE: TS480sat + mobile whips per band

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#2 Bericht door paul »

Heb je al gevraagd wat je voor 5000 kaarten in 1 Keer bij UX5UO betaald?

Pas dan vergelijk je natuurlijk appels met appels.

Ik betaal altijd 55 euro voor de kaarten met zwart/wit achterkant.
1000 stuks netjes thuis bezorgd.
Is mij goed genoeg om weg te geven.

ON2TD
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jan 2007, 01:29
Roepletters: ON2TD
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#3 Bericht door ON2TD »

Bij 5000 kaarten zat hij nog steeds boven de prijs van Max.
Zelfs na onze 'jeugdkorting'

Het verschil blijkt dat Max ze per 5000 moet drukken om uit de kosten te komen voor de vernis coating.

Ik vind het gewoon raar dat iedereen een klein stukje genaaid wordt en er meestal nog blij om is ook 8)

Mocht Max ze kunnen aanbieden per 1000 dan zou je schrikken....

Wat ik dan wel terug rot vond is dat onze Oostblokse vrienden letterlijk reageerden met : "als er toch iemand goedkoper kan dan laat je dat maar weten dan ga ik daar onder...."

Ik denk dat we allemaal wel wat schuldig zijn aan het verzieken van onze eigen markt, mezelf inclusief...
J-UBA - Manager UBA Jongerenwerking
QTH: FT2000 - Tower 18m - 6m 4 element - Logperiodic 30m <-> 10m - Vertical 40 meter - double G5RV 160m - 80m
MOBILE: TS480sat + mobile whips per band

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#4 Bericht door ON5GM »

Misschien niet het juiste vergelijk, maar ik heb 1000 standaard kaarten laten drukken bij UX5UO met mijn call en gegevens op, z/w achterzijde en betaal 48 euro alles inbegrepen !!

Bij ON5UR 1000 standaard qsl kaarten : 500 stuks = 65 euro x 2 = 130 euro :?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#5 Bericht door PA3EYC »

Ik moest afgelopen jaar nieuwe kaarten hebben en heb verschillende aanbieders met elkaar vergeleken.
Uiteraard ook ON5UR. Daar zijn 1000 kaarten 90 euro incl verzenden. 2 zijden kleur en 300gr. papier.
Ik heb ze laten drukken bij CoolQSL en was voor exact hetzelfde 60 euro kwijt.

Voor mijn call PJ7/PA3EYC/p heb ik 500 kaarten laten drukken bij LZ1YE en daarvoor moest ik 37 euro betalen incl verzenden. 2 zijden kleur en 230 gram papier.
Bij ON5UR zou dat 78 euro moeten kosten. Maar die levert dan wel op 300 gr. papier.

Ik gun iedereen uiteraard een (dikke) boterham. En deze reactie is natuurlijk niet bedoeld om Max het brood uit de mond te stelen maar meer als reactie op de topic starter.
'73, Maarten -PA3EYC-

ON2TD
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jan 2007, 01:29
Roepletters: ON2TD
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#6 Bericht door ON2TD »

Ik begrijp allemaal wel jullie vergelijk maar nogmaals, je vergelijkt met Max zijn duurste kwaliteit.
Als je dezelfde kwaliteit bekijkt zit je aan de contest QSL.
Zoals ik zei, Max zijn zwakste punt hierop is dat hij deze moet drukken per 5000.

Ik snap alleen niet waarom iedereen alleen maar kijkt naar 1 hoeveelheid en geen vergelijking doet op zelfde kwalitatief niveau.

Ik zou velen graag 1 grijze auto verkopen, lijkt een beetje op een 1 Mercedes maar de grijze is zeker goedkoper ! 8)
J-UBA - Manager UBA Jongerenwerking
QTH: FT2000 - Tower 18m - 6m 4 element - Logperiodic 30m <-> 10m - Vertical 40 meter - double G5RV 160m - 80m
MOBILE: TS480sat + mobile whips per band

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#7 Bericht door PA3DAT »

Het lijkt er dus op dat Max alleen goedkoper is als je er 5000 tegelijk bestelt.
Maar volgens mij heeft bijna niemand er zoveel tegelijk nodig (ik zou gaan voor 1000 stuks) en dan is Max duurder :shock: .

Typisch een forum he? Je denkt "kom, ik maak eens wat reclame voor onze Max" en het pakt precies tegengesteld uit.
Ik wilde eigenlijk bij Max bestellen, maar ik hoef niet per sé de allerbeste kwaliteit. Er blijken dus nog veel meer
aanbieders te zijn, vooral in Oost-Europa. Maar eens vergelijken...

Ik ben bang dat Max niet blij wordt, van zo'n topic... :oops:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#8 Bericht door PA3EYC »

ON2TD schreef:Ik begrijp allemaal wel jullie vergelijk maar nogmaals, je vergelijkt met Max zijn duurste kwaliteit.
Als je dezelfde kwaliteit bekijkt zit je aan de contest QSL.
Zoals ik zei, Max zijn zwakste punt hierop is dat hij deze moet drukken per 5000.

Ik snap alleen niet waarom iedereen alleen maar kijkt naar 1 hoeveelheid en geen vergelijking doet op zelfde kwalitatief niveau.

Ik zou velen graag 1 grijze auto verkopen, lijkt een beetje op een 1 Mercedes maar de grijze is zeker goedkoper ! 8)
Ik heb wel degelijk kwaliteit met elkaar vergeleken. En ben daarom bij CoolQSL terecht gekomen omdat die, zoals ook ON5UR, één van de weinigen is die 300gr. papier gebruikt. En dan is een verschil van 30 euro (33% t.o.v. ON5UR) bij 1000 kaarten toch echt wel veel.
Ik heb natuurlijk geen batches van 5000 of meer met elkaar vergeleken omdat, zoals Aloys ook al aangeeft, 1000 stuks voor mij voldoende is.
'73, Maarten -PA3EYC-

ON2TD
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 jan 2007, 01:29
Roepletters: ON2TD
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#9 Bericht door ON2TD »

Nah, ik ben geen reclame aan het maken,

ik begrijp alleen niet waarom iedereen de vergelijking maakt tussen andere kwaliteiten terwijl ik het over een bepaalde type kaart heb aan een oplage van 5000 stuks.

Het feit dat de meeste op de mindere kwaliteit een kleinere oplage kunnen drukken maakt het voor de meesten een snelle keuze.

Ik begrijp de meesten wel maar nogmaals, vergelijk vooral dezelfde kwaliteit voor een oplage van 5000 stuks, daar ging mijn punt over, niet dat het voor 250 kaartjes wel goedkoper is :?
J-UBA - Manager UBA Jongerenwerking
QTH: FT2000 - Tower 18m - 6m 4 element - Logperiodic 30m <-> 10m - Vertical 40 meter - double G5RV 160m - 80m
MOBILE: TS480sat + mobile whips per band

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#10 Bericht door PA0RAB »

OM's
Het is mij bekend dat er verscheidene QSL kaartdrukkers zijn met wat verschillen.
Papier uitvoering enz.
Laten we zeggen alle waar naar zijn geld.

Een paar jaar terug kwam ik voor een soortgelijk geval te staan. Oei oei commentaar wat heeft jeux des Boules met electronen te maken? het kaartje.

Op een expositie zag een jeux des Boules club in oprichting een pentekening van mij hangen .
De afbeelding leek hen uitermate geschikt als promotie kaart.Het werk zelf en de rechten lag buiten hun budget. Andere optie scannen en daarna drukken scan mijn eigendom en 5 euro rechten per 250 kaarten.
Dus info naar de kosten. prijzen weet ik echt niet meer
Papier is er in vele kwaliteiten en dikten, oppervlakte structuren, warm of koud geperst, gelijmd en ongelijmd en waarvan gemaakt.
Heeft allemaal invloed op de prijs.
Het papier voor kaarten wordt gesneden uit grote vellen zeg bijv A0 naar bijv A6 = 1/4 A4 on geveer 15x10
Nu moet je niet denken dat door die verdeling er ook precies 64 A6jes uit die A0 komen Er is verlies
en dat KAN de prijs opvoeren. Stel je geen tolerantie eis dan is er minder afval en ook een lagere prijs
De scan zelf is een kwestie van hoeveel pixels en voor kleur de nauwkeurigheidsgraad der kleurweergave. Weer alles heeft zijn prijs,
Het instellen van de pers vraagt inkt en papier,vaak ondergebracht in de aanloopkosten.
Die aanloopkosten worden door berekent in de kosten. daardoor zijn grotere aantallen kaarten goedkoper.
Een andere factor is de tekstdruk zeg achterzijde. De QSLkaartdrukkers kunnen wat goedkoper drukken met hun standaard teksten geen scan of zetkosten meestal direct uit de digitale kast.

Het verhaal toont m.i.aan dat wil je kosten gaan vergelijken je alle gegevens dient te overwegen. en vooral welke kwaliteit en wat je wilt en wat niet.
Soms kan de plaatselijke drukker van familiedrukwerk heel voordelig zijn als ie een oude voorraad opruimt of zo Een praatje kan geen kwaad en vaak kun je het papier voelen. Verlijmingen en coatings zien en voelen. Vaak hebben de drukkers ook nog goede tips om het werk beter op het doel te richten of voordeliger te maken. tenminste de echte vaklieden.
Zo gaf een drukker in een dorpje ons voor verenigingsdrukwerk expositieaffiches de tip te kiezen voor een duidelijk herkenbare standaard opmaak als basis en daarin ook standaard een plaats en tijd aanduiding en een variabele ruimte te reserveren voor de exposanten. Scheelde de penningmeester weer de nodige pegulanten en hij kreeg een vaste klant
Zelf je printer laten ratelen kan ook, maar of dat echt voordeliger is? Weer de kwaliteitsnorm tegenover de prijs van die razendsnelle leegzuig patronen.
Misschien heb je wat aan dit verhaal succes met je kaart
73 de Ruud PA0RAB

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#11 Bericht door PA3EYC »

ON2TD schreef:Nah, ik ben geen reclame aan het maken,

ik begrijp alleen niet waarom iedereen de vergelijking maakt tussen andere kwaliteiten terwijl ik het over een bepaalde type kaart heb aan een oplage van 5000 stuks.

Het feit dat de meeste op de mindere kwaliteit een kleinere oplage kunnen drukken maakt het voor de meesten een snelle keuze.

Ik begrijp de meesten wel maar nogmaals, vergelijk vooral dezelfde kwaliteit voor een oplage van 5000 stuks, daar ging mijn punt over, niet dat het voor 250 kaartjes wel goedkoper is :?
Hmmmmm,
De prijs van 5000 stuks van ON5UR vergelijk jij met de prijs van 1000 stuks bij UX5UO. Niet echt een eerlijk vergelijk lijkt mij. Als je echt appels met appels wilt vergelijken is een mailtje naar UN5OX nodig wat 5000 kaarten daar kosen in één bath. Eerder is een juist vergelijk niet mogelijk. ik denk dat de balans wel eens heel anders kan uitkomen.

Ter vergelijk bij CoolQSL
SINGLE QSL WITH FULL COLOR FRONTSIDE AND FULL COLOR BACKSIDE:
300g business paper coated mat, glossy front, 2-3 weeks
1000 QSL - 40 euro
2000 QSL - 70 euro
3000 QSL - 100 euro

Als je er een mailtje aan waagt weet je ook wat 5000 kost. Bij die prijzen komen nog wel verzendkosten bij.
'73, Maarten -PA3EYC-

Max ON5UR
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:04

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#12 Bericht door Max ON5UR »

Hallo,

Via een paar mensen werd ik op de hoogte gebracht van het onderwerp op dit forum.

Ik ga niet zeggen wie wat moet doen of waar bestellen.
Maar dit wil ik toch even kwijt.

We gaan niet over diktes en kleuren hebben.
Ik weet dat mensen vaak enkel naar de eindprijs kijken, maar gelukkig hebben we ook heel wat mensen die naar kwaliteit, dikte en service kijken en naar hoeveel tijd wij in een ontwerp stoppen, meezoeken naar foto's enz enz.

Wij leven in België "West Europa" en jammer genoeg niet in "Oost Europa".
Wij zijn een bedrijf dat op iedere QSL kaart (bv 1000 QSL kaarten) dadelijk 21 % betalen.
Verder word je op het eind van het jaar ook nog eens belast op je inkomen (zoals iedere werkende mens).

Ik vraag me af of andere een officieel bedrijf zijn en bv btw betalen.
Ik zie bv verschillende "dealers" voor Oost Europese QSL drukken in bv NL.
Als je de puntjes op de i wil, dan moet voor iedere betaalde kaart aan een dealer in NL ook dadelijk het BTW bedrag aan Nederland betaald worden.
Omdat het op Nederlands grondgebied is verkocht. Ik weet zeker dat dit niet gebeurd... dus eigenlijk de eerste stap in prijsvervalsing.
Maar dit is niet mijn probleem, want ik ben radioamateur en heb vrienden over gans de wereld waaronder ook zeer veel in België en Nederland.

Maar soms moet je durven toegeven dat we niet verder kijken dan onze neus lang is.
Ik zie bv dagelijks berichten op Facebook waar ze met een vinger wijzen naar onze ministers of regering omdat ze teveel besparen.

Vergelijk alles, bv de loonkosten in West Europa , met de loonkosten Oost Europa.
Wat een machineoperator (drukpers) ginder verdiend en hier verdiend, prijs papier, inkt ginder en hier...

Ik heb contact gehad op Ham Radio met een drukker uit Polen.
Hij had zeer graag dat ik voor hem de ontwerpen zou maken... want vertelde dat ik de mooiste ontwerpen van alle QSL drukkers had (zijn woorden, niet de mijne). Ik vertelde hem dat ik daar ten eerste geen tijd voor had en dat het hem ook teveel zou kosten.
Hij vertelde me toen eerlijk dat hij zijn ontwerpers 3 tot 5 Euro betaald voor het ontwerpen van 2 zijdes van een QSL kaart.
Probeer dit hier maar eens voor te stellen. Hij vertelde dat sommige mensen in sommige regio's daar nog steeds tussen de 250 en 500 Euro per maand verdienen.

Ik zie sommige denken ;o) wat hebben wij hier mee te maken ?
Inderdaad niets, maar misschien denk je er ooit anders over als je baas je vriendelijk bedankt voor de bewezen diensten en je dan leuk verteld dat U werk vanaf morgen gedaan word door een Pool, Rus of Bulgaar die het zelfde werk voor de helft van de prijs wil doen. Dan is het plots een andere zaak want dan vinden we dit niet eerlijk.

Sommige mensen zullen hier zeker de neus voor optrekken, maar ik weet zeker dat hier nog mensen zijn een eigen zaak hebben en nu denken, dit is de nagel op de kop.

Verder kan ik gerust leven met concurrentie, maar als ik hier moest neerschrijven hoever sommige collega's wel gaan voor het verkopen van een QSL, jullie zouden heel erg schrikken. Maar zo ben ik niet... Ik maak met veel plezier QSL kaarten en ben radio amateurisme is ook mijn hobby en die wil ik fijn houden terwijl anderen over lijken gaan.

Nog een fijne avond en vooral veel QSL plezier !

73' Max ON5UR

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#13 Bericht door PH2LB »

Goed en uitgebreid maar vooral duidelijk verhaal Max.

West en oost europa kun je (nog) niet met elkaar vergelijken. Het verschil in lonen, belastingen etc. Het zelfde speelt tussen b.v. europa en china. Nu is china nog redelijk goedkoop met veel dingen. Ook de handelsgeest van de chinese bevolking speelt mee (alle kleine beetjes helpen). Er komt een tijd dat het gelijk gaat lopen (of wij naar beneden gaan of hun omhoog laat ik in het midden). Wanneer ? dat is de vraag. maar IMHO gaat het komen.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Max ON5UR
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2010, 21:04

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#14 Bericht door Max ON5UR »

Beste Lex

Bedankt voor je reactie.

Ik hoop dat morgen heel Polen, Rusland of Bulgarije plat gaat en gaat staken voor meer loon. En dat ze volgend jaar even veel als wij mogen verdienen (maar ook evenveel mogen betalen aan belastingen en wij het niet moeten bijbetalen als ze ginder te kort komen).

Europa - China: tijdje terug een voordracht gehoord waar dit aanbod kwam.
Een mens van Google vertelde, dat Europa mocht blij zijn, dat Google niet al zijn poorten openzet richting China.
Zijn woorden: als we het vanaf morgen niet meer beperken dan is er volgend jaar in Europa geen economie meer.

73' Max ON5UR

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: De QSL prijzenoorlog , nader bekeken

#15 Bericht door PA3EYC »

Dit topic is niet gestart omdat iemand de kwaliteit van Max in twijfel trekt of dat hij te duur is. Dit zijn allemaal reacties omdat de topic starter stelt dat Max zelfs goedkoper is dan overige aanbieders in Europa.

Het is duidelijk dat men in BE of NL niet voor de zelfde prijs kan produceren als aanbieders uit de voormalige Oostbloklanden.
Maar we hebben het wel hier niet over China maar over aanbieders uit landen die volwaardig EU lid zijn.

Een QSL kaart is een bevestiging van een verbinding en geen trouwrapportage. Moet die dan van zo'n hoge kwaliteit zijn dat de gemiddelde zendamateur het verschil met een iets mindere kwaliteit toch niet ziet? Voor mij is de prijs een niet onbelangrijke factor in mijn keuze waar ik mijn kaarten laat drukken.

Als er mensen zijn die hun kaarten liever bij Max laten drukken moeten dat uiteraard gewoon doen. Zoals ik al eerder zei: ik gun iedereen, dus ook Max, een dik belegde boterham.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gesloten