Einde meelezen P2000 berichten

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Einde meelezen P2000 berichten

#1 Bericht door Dennisd »

las net dat dit gecodeerd gaat worden
dus de net gekochte pieper of pdw kan weer opgeborgen worden. :evil:

http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/minist ... UcXiFdc44M

19RF186 panda58
Berichten: 268
Lid geworden op: 02 okt 2011, 11:07
Locatie: Hardenberg

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#2 Bericht door 19RF186 panda58 »

volgens mij oud nieuws
Als je niet buiten roken kunt, rook je buiten!

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#3 Bericht door xxxx »

voor mij nieuw nieuws.... :wink:

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#4 Bericht door PD2R »

Ook nieuw nieuws voor mij maar ik heb er ook totaal geen moeite mee. Zolang mijn pager het maar blijft doen.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#5 Bericht door TomNL »

Je linkt het verkeerde bericht denk ik. Pagers gaan ook niet meer werken als encryptie wordt toegepast.

http://www.nvj.nl/nieuws/bericht/minist ... blicaties/

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#6 Bericht door PA2LAD »

PD2R schreef:Zolang mijn pager het maar blijft doen.
Ik zou me er maar geen zorgen over maken :wink:
Het versleuteld verzenden van berichten kon al vanaf dat P2000 in werking is.
Er is maar zelden gebruik van gemaakt.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#7 Bericht door PA2LAD »

TomNL schreef:Pagers gaan ook niet meer werken als encryptie wordt toegepast.
Pagers werken altijd. Het bericht bevat voor jou tekens door elkaar. Dat is wat anders.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#8 Bericht door TomNL »

PA2LAD schreef:
TomNL schreef:Pagers gaan ook niet meer werken als encryptie wordt toegepast.
Pagers werken altijd. Het bericht bevat voor jou tekens door elkaar. Dat is wat anders.
Zo ken ik er nog een paar.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#9 Bericht door Aeolus »

TomNL schreef:Pagers gaan ook niet meer werken als encryptie wordt toegepast.
Ik heb zo het idee dat die van PD2R wel blijft werken, aangezien ie bij de brandweer dingen doet :wink:

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#10 Bericht door PA3JMS »

Alle pagers die nu bij de hulpdiensten ingebruik zijn, zijn hier al voor geschikt? Of gaat men software up-daten of alle pagers vervangen? Dit lijkt me nog al een behoorlijke operatie als de knop in een keer om gaat. Tenzij men begint met berichten gecodeerd en niet gecodeerd uit te zenden.
73 Jan

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#11 Bericht door Dennisd »

Gaat toch niet om de pagers?

Wie dan nog een pager heeft (de journalist, de hobbyist) krijgt geen tekstberichten meer,of ziet louter vreemde tekens.
Het gaat erom dat het alleen te lezen/horen is voor de uiteindelijke eindgebruiker. dat zijn wij niet.
Maar Politie Brandweer etc. etc. ,de huis tuin en hobby piepers zullen derhalve niet met de codering kunnen werken.
boor er een paar gaten in en maak er een pennenbak van,want voor gecodeerde uitzendingen zijn ze niet gemaakt.
zou ook vreemd zijn als je pieper een verificatie code zou gaan uitzenden. :wink:
daar de decodering zover ik weet per radioset een eigen identieke sleutel heeft en een besloten netwerk is kan dit gewoon niet.
kan er naast zitten hoor ,vul dit gerust aan ,maar in die hoek zal het nochtans wel zitten.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#12 Bericht door Randy »

Pagers worden opnieuw geprogrammeerd met de (public)key erin. Hoe lang gaat het duren denk je voordat de betreffende key uitgelekt is. Helemaal als er voor de gehele (brandweer)organisatie dezelfde key gebruikt wordt, ongeacht korps of regio. Laat ik DARES nog even achterwege :)
Daarnaast - afhankelijk van de gebruikte encryptie: een pager is geen snelle computer - is het decoderen wellicht weer mogelijk over niet te lange tijd. Als dezelfde berichten als nu aangehouden worden en het algoritme linear is kunnen veel voorkomende woorden als A1, A2, etc. makkelijk ingezet worden om de key te achterhalen.
Dit laatste gaat overigens niet lukken bij een niet-linear algoritme maar ik denk dat de codering nog wel mee zal vallen. Immers moeten gecodeerde berichten ook gedecodeerd worden op zeer trage ontvangers die ook nog eens een keer erg lang op de accu mee moeten gaan.
Enige struikelblok zal zijn wanneer er een OTA-update van de key mogelijk is. De tijd zal het leren...

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#13 Bericht door pa5cal »

Vergeten we alleen maar ff dat waarschijnlijk hier ook zal gelden dat bezit van de sleutel wel weer ernstig gestraft zal kunnen worden...

Alles is te hacken, ook C2000 maar het bekend maken dat het je gelukt is is mogelijk niet zo handig ;)

-P

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Einde meelezen P2000 berichten

#14 Bericht door PA2LAD »

Randy schreef:Enige struikelblok zal zijn wanneer er een OTA-update van de key mogelijk is. De tijd zal het leren...
De pagers zijn inderdaad OTA te veranderen. Tot op heden nog niet gebruikt (zo ver ik weet) in P2000, maar de pagers zijn er wel geschikt voor.

Plaats reactie