onderzoek DUOMARKET RESEARCH

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#211 Bericht door PE5PVB »

Meer vermogen in ons dichtbevolkte land? Je moet eens weten wat menig amateur met 100W voor ellende veroorzaakt in woonwijken als gevolg van een foute antennekeuze.

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#212 Bericht door andre »

In een woonwijk met onze postzegelltuintjes en dwarsliggende gemeente's heb je eigenlijk in het geheel geen keuze.
Als je dan op een vertical, in bochten gewrongen draadantenne of een quad langs de grond 100 of 400 watt stookt weet je vrijwel zeker dat er ergens iemand last van zal hebben.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#213 Bericht door PA5COR »

Geen last van al dat geneuzel over storing veroorzaken met mijnantenne park in het postzegeltuintje in de dichtbebouwde woonwijk en Heathkit SB - 1000.

Kan als het moet vol vermogen draaien zonder problemen in de wijk.
Beperk het tot 400 watt een maal in de 2 maanden dat de P.A. aanstaat, de rest gaat prima met 10 - 200 watt uit de FT 2000 D.

Vraag me dan ook af wat er zo bijzonder aan ons land is als er in hetzelfde dichtbebouwde Duitsland 750 watt mag worden gemaakt of 1000 watt in dichtbevolkt Belgie...
Altijd zorgen dat je hele keten vanradio tot en met antennes goed werkt, of dat 10 watt is of 400.

In de USA mag 1500 watt ook in dichtbebouwde wijken in Canada nog ff meer..., ook dat hoeft geen problemen op te leveren.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#214 Bericht door nightowl »

Max. 100 watt voor de N op de gehele (jawel) 40m, 20m, 15m en 10m moet dan ook geen probleem zijn in onze wijkjes. Tot 100 watt wordt internationaal nog altijd als low power gezien. Inderdaad, de apparatuur goed op elkaar afstellen voorkomt al veel ellende in de buurt. Helaas voldoet ook veel consumentenelektronica in de praktijk niet aan de zogenoemde essentiële eisen zodat dit storingsgevoeliger is dan je zou mogen verwachten. :)

PA1FJ

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#215 Bericht door PA1FJ »

Geef de N een vinger dan nemen ze een hele hand!
10 watt meer dan genoeg, eerst maar eens studeren en F examen doen.
73 Fred
Laatst gewijzigd door PA1FJ op 11 sep 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

nightowl
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 mar 2013, 00:15

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#216 Bericht door nightowl »

Zeg dat maar eens tegen onze Duitse en Belgische N-amateurs....Je kunt dan wel haast raden wat ze van jouw mening zullen vinden. Vergeet ook niet dat in de enquête veel voor harmonisatie van de N hebben gestemd. Dan worden dus ook de vermogens voor N geharmoniseerd. Dan ontkom je er niet aan om de N-amateur max.100 watt op hf te geven en max. 50 watt op vhf/uhf. Tijden veranderen nu eenmaal..en wij blijven niet stilstaan. Of is het misschien zo dat als wij veranderen, verandert er ook eens iets in de wereld. 8)

73,s
Laatst gewijzigd door nightowl op 11 sep 2013, 21:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Edwin42

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#217 Bericht door Edwin42 »

PA1FJ schreef:Geef de N een vinger dan nemen ze een hele hand!
10 watt meer dan genoeg, eerst maar eens studeren en F examen doen.
Eigenlijk waren die 6 D kanaaltjes niet eens zo gek! :lol:
73 Fred

F afschaffen :lol: :lol: :lol: iedereen N.

Gebruikersavatar
on3dd
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2012, 11:26
Roepletters: ON3DD
Locatie: Brussel

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#218 Bericht door on3dd »

PA1FJ schreef:Geef de N een vinger dan nemen ze een hele hand!
10 watt meer dan genoeg, eerst maar eens studeren en F examen doen.
Eigenlijk waren die 6 D kanaaltjes niet eens zo gek! :lol:
73 Fred
Laat voor de grap maar eens je bruine cq blauwe F map maar even zien tijdens de JOTA 2013 , dan weet je direct waar je aan toe bent met je promotie bij de jeugd. Ze lachen je allemaal stuk voor stuk uit.

Tijdens de JOTA is het toch allemaal wag contest met dikke beams en KW's met alleen computer operators f1 en f2 f3 keys 599 qsl.


Kanalen genoeg

WhatsApp
Skype
Songa
Facebook
ICQ
Mirc
Viber
irSSI
xchat
unix talk
VOIP

En voor de echte amateurs die de pa'rs spuug zat zijn met hun gezeur mbt 500 kHz band en de 70 MHz band kun je ook nog 3 mtr en middengolf op met min 1500 watts.


Nee een zendamateur is voor mij iemand die zijn hobby gemeen heeft op het gebied van zenden. De kennis mbt IK weet en ben meer, dus jij hoort er niet bij ken ik niet.

PA1FJ

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#219 Bericht door PA1FJ »

Ik weet gelukkig wel beter! :!:

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#220 Bericht door Aeolus »

nightowl schreef:Je kunt dan wel haast raden wat ze van jouw mening zullen vinden.
zelfs de N amateurs die niet persé meer willen, hebben na de eerdere uiting een uitgesproken mening over deze PA1FJ
Tijden veranderen nu eenmaal..en wij blijven niet stilstaan.
Sommige amateurs wel hoor

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#221 Bericht door XU7AIA »

Als D-amateur van de eerste lichting, maar al jaren niet meer actief, heb ik deze
discussie altijd gevolgd. Ik heb de vraag al een keer eerder gesteld, maar daar is nooit een antwoord opgekomen. De vraag was: Een D-amateur wordt geacht om voldoende technische kennis in huis te hebben om uit te mogen komen op een deel van het HF gebied, wat moet hij meer weten om op het resterende deel uit te komen? Eerlijk gezegd, ik zie het verschil niet, want als je de kennis hebt om op
10, 20 en 40 meter uit te komen, dan moet het niet zo moeilijk zijn om ook op het resterende deel uit te komen.
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#222 Bericht door pa3kc »

Eigenlijk is deze topic een verkapte N vs F discussie maar dan in een ander jasje.

//pakt weer popcorn

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#223 Bericht door PA2LAD »

pa3kc schreef:Eigenlijk is deze topic een verkapte N vs F discussie maar dan in een ander jasje.

//pakt weer popcorn
Inderdaad de zoveelste poging. Slot er op graag.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#224 Bericht door PA2OLD »

Zolang het AT en eventuele hogere instanties het voor het zeggen hebben, dus daar over beslissen, is zo'n F/N discussie totaal zinloos en overbodig want het haalt toch niets uit en geeft alleen maar frustraties !!!
Dus hou er mee op.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: onderzoek DUOMARKET RESEARCH

#225 Bericht door PA5COR »

Mogen werken met 400 watt of 25 watt is nogal verschillend...
Andere banden, andere propagatie andere antennes etc, ik zelf ben veel op 160 meter bezig b.v.
Andere banden, andere gebruiken en indelingen en modes.
Internationale eisen en afspraken waardoor de F grensoverschrijdend zijn hobby kan bedrijven en de boel mee kan nemen.
Zo zijn er nog wel meer redenen te bedenken voor de hogere kennis die geeist word.
Ben ook als D begonnen, PD0 DBH lichting, '77 maar was uitgekeken op de beperkingen en dus doorgeleerd voor de hogere machtiging.
Daar moet je geen drama van maken maar gewoon doen, of tevreden zijn met de beperkingen die je met de N hebt.

Toen ik op een vrachtauto combinatie wilde gaan rijden heb ik ook BCDE gehaald, hoort erbij, en dan doe je dat ook.
Net als mijn veiligheids diploma en T.I.G las diploma en certificaten die je elke keer weer moest vernieuwen.

Waarom zou dat dan anders zijn bij ons?
De N licentie heeft al meer erbijgekregen als de C amateur van toen, 6 kanalen op 2 met 10 watt tot wat nu mag, de C machtiging mocht alleen op 2 en hoger geen H.F.
En met 30 watt max.
Bovendien was de kennis die een C machtigingshouder moest hebben dezelfde als een A machtiginghouder. behalve de morse was er geen verschil.
Ik heb de keus gemaakt voor dat alles vrij kwam om de C/F licentie te gaan halen, ik hoefde geen cadeaux, ik ben gewend om te werken voor wat ik wil.

Persoonlijke keus, maar de rest van bovenstaande geeft aan waaom je geacht word meer te weten voor een F.
En dat is goed zo.
Voor mij is er geen verschil in behandeling met een N of F amateur, we zijn allemaal op onze manier met de hobby bezig, en ik ben niet behept met een meerderwaaardigheids gevoel gelukkig.
Ik heb veel mensen geholpen aan een licentie door helpen met leren en vrijwillig onbetaald daar mijn tijd aan te besteden uit het oud gevoel van saamhorigheid als groep amateurs.
Daarom herken ik al die klaagzangen ook niet tegenwoordig over de N en F.


PD0AJW schreef:Als D-amateur van de eerste lichting, maar al jaren niet meer actief, heb ik deze
discussie altijd gevolgd. Ik heb de vraag al een keer eerder gesteld, maar daar is nooit een antwoord opgekomen. De vraag was: Een D-amateur wordt geacht om voldoende technische kennis in huis te hebben om uit te mogen komen op een deel van het HF gebied, wat moet hij meer weten om op het resterende deel uit te komen? Eerlijk gezegd, ik zie het verschil niet, want als je de kennis hebt om op
10, 20 en 40 meter uit te komen, dan moet het niet zo moeilijk zijn om ook op het resterende deel uit te komen.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gesloten