Examen Maart N

Hier staan belangrijke mededelingen. Activiteiten en electronicatopics horen in een andere rubriek thuis.
Forumregels
Plaats hier uitsluitend belangrijke mededelingen. Elektronicatopics en activiteiten horen hier niet thuis. Daar is zijn afzonderlijke rubrieken voor.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Examen Maart N

#1 Bericht door PD0MS »

Wie gaat er ook een poging wagen in Maart voor het examen.??


Hier gaan we het proberen voor N

Ben druk bezig met examens te maken.

Zie graag de reactie,s en misschien nog leer tips.


Met vriendelijke groet Michel Toekomstige HAM amateur
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Examen Maart N

#2 Bericht door PA2LO »

Examens oefenen, examens oefenen en nog meer examens oefenen.

Van vragen die je fout hebt beantwoord proberen te snappen wat je fout deed. Als je daar niet uitkomt: vraag het aan een andere amateur. Heb je die niet in de buurt? Stel je vraag dan gewoon hier op het forum. Tussen al die horken hier, zit altijd wel iemand die je op weg helpt :wink:

Succes met de voorbereiding en onthoud: vergeet niet om tijdens het leren ook lol te maken!

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Examen Maart N

#3 Bericht door Aeolus »

+1. Erg veel succes gewenst!

Oude examens kun je hier vinden : http://www.ham-radio.nl/examendownloads ... loads.html

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen Maart N

#4 Bericht door PA4JAN »

Als je de vragen uit je bol gaat leren weet je straks niet op de A.Banden waar je over praat
Ik ging leren en de examens doen :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Examen Maart N

#5 Bericht door PA3DAT »

Dat ben ik met je eens Jan!
Een collega las één keer de examenbundel door en slaagde. Met zijn fotografisch geheugen
kan ie me nu nog het juiste schemaatje aanwijzen uit een serie van 4.
Maar als je vraagt waaróm dat het juiste schemaatje is, haalt ie zijn schouders op: hij weet
niet eens waar de symbolen (weerstand, condensator, transistor) voor staan!! :mrgreen:

ps. hij heeft dus wél een call, maar doet daar verder niets mee...

Overigens is examenvragen oefenen én beredeneren wel een goede leermethode!

Enkele jaren geleden kreeg ik hier drie jongemannen op bezoek, op de avond voor het N-examen.
Of ik nog wat met ze door wilde nemen. Toen we aan de koffie zaten, om 19.30 uur, en ik vroeg
wat ze al hadden gedaan was het verbijsterende antwoord: NIETS!
We hebben toen de hele avond examenopgaven zitten maken en bespreken. Om 00.30 uur
gingen ze de deur uit. De volgende dag alledrie gezakt, maar wel met 'slechts' 2 of 3 fouten
teveel! Ik denk dat ze het met 2 avonden wél hadden gered! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Examen Maart N

#6 Bericht door Aeolus »

natuurlijk zijn er mensen zat die de antwoorden uit hun hoofd gaan leren, en dat soort dingen ga je toch niet tegen, maar afgezien van die groep mensen kunnen de oude examens toch echt wel van nut zijn om er daadwerkelijk wijzer van te worden. Zoals PA2LO al aangeeft : van de vragen die je fout hebt bij het doen van de oefenexamens, niet het juiste antwoord uit je hoofd gaan leren, maar proberen te snappen waarom het juiste antwoord het juiste is, en waarom jij juist dacht dat het iets anders had moeten zijn.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen Maart N

#7 Bericht door PA4JAN »

Ja zo werkt dat

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: Examen Maart N

#8 Bericht door PD0MS »

Ja ik maak de examens en kijk wat ik fout doe en ga dat op zoeken in het boek

Vanavond Juni 2011 gemaakt was geslaagd.

Volgens mij zo,n 32 goed

Zie wel veel andere vragen dan 2012.

De examens van 2012 lijken veel op elkaar
Wat kunnen jullie mij aan raden alleen de 2012 doen of ook 2011??

Morgen avond weer 1 maken (denk weer 1 van 2011 )
Heb die van 2012 allemaal al 1 keer gehad over een paar dagen maar weer proberen
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Examen Maart N

#9 Bericht door PA2LO »

Je hebt tot maart nog alle tijd om te oefenen. Mijn advies zou dan ook zijn om zoveel mogelijk examens te maken die je kan vinden. De wet- en regelgeving is als je hele oude examens (van voor 2005) maakt misschien niet meer helemaal actueel, maar de wet van Ohm is niet veranderd. Met andere woorden...beperk jezelf niet tot de nieuwste examens: je bent geen examenvragen aan het leren maar aan het toetsen of je de materie snapt.

De examens wordt gemaakt aan de hand van de vragen die in een database zitten en worden ad random gekozen. Wel is het zo dat er een toetsmatrijs is: dat betekent dat je altijd verschillende onderwerpen in het examen tegen zult komen. Dat er in de examens van 2012 soms dezelfde vragen zijn gesteld is dus toeval en wil niet zeggen je met het examen dat jij gaat maken ook dat geluk hebt. De database zit vol vragen. Daarom: blijf leren en oefen zoveel mogelijk ook de oudere examens. Niet om de antwoorden te leren, maar wel om mogelijke valkuilen te herkennen.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen Maart N

#10 Bericht door PA4JAN »

michel schreef:Ja ik maak de examens en kijk wat ik fout doe en ga dat op zoeken in het boek

Vanavond Juni 2011 gemaakt was geslaagd.

Volgens mij zo,n 32 goed

Zie wel veel andere vragen dan 2012.

De examens van 2012 lijken veel op elkaar
Wat kunnen jullie mij aan raden alleen de 2012 doen of ook 2011??

Morgen avond weer 1 maken (denk weer 1 van 2011 )
Heb die van 2012 allemaal al 1 keer gehad over een paar dagen maar weer proberen
In 2012 zijn er fouten gemaakt bij het AT gezien de vragen stelling
Mei 2012 en Sept 2012 zijn bij de F de zelfde vragen gesteld Ook was dit examen de vragen stelling al eerder aan de orde geweest Dit zelfde is van toe passing op het N examen
Dit had nooit mogen gebeuren zegt het A.T
Het is ook vreemd te noemen dat de heren van de stichting niet in de gaten hebben gehad dat zij 3 keer het zelfde examen hebben uit gedeeld Dus met de N mee 6 keer :lol:
Dus daarom herken je zo veel de zelfde vragen kijk daar nu mee uit dit zou niet meer gebeuren?
Een Amateur en ik hadden dit al een tijdje in de gaten :lol:

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: Examen Maart N

#11 Bericht door PD0MS »

Hallo Jan

Ik bedoel niet het exacte examen maar veel vragen zullen toch wel weer terug komen als ik kijk naar de nieuwe opzet van de examens die ik vindt op ham-radio.nl
Zeg maar van dat examen wat vragen en daar wat van (plukken van diverse examens )

Klopt dit?
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: Examen Maart N

#12 Bericht door PD0MS »

Vanavond volgende examen gemaakt

http://www.ham-radio.nl/examens/nexamen.php

en was net geslaagd :D

Morgen weer 1 maken

Iedereen goed weekend
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Examen Maart N

#13 Bericht door PA4JAN »

Als je tussen de 35 en de 40 vragen goed zit Dan heb je een kans
Maar als jij bij ons leerd dan is zakken bijna onmogelijk
Veel vragen komen terug dat klopt wel als je de vragen allemaal maakt

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Examen Maart N

#14 Bericht door PA3BAS »

het is een goed idee om een spiekbriefje te maken voor het examen. Zet alle relevante formules erop. Neem dat mee naar het examen. Kijk er goed naar. Op een gegeven moment wordt je gevraagd de boeken weg te leggen. Dan leg je dus ook het spiekbriefje weg, pak een stuk papier en schrijf alle formules erop. dan heb je die in ieder geval bij de hand op een manier die mag. Ik had bij bet examen een goedkoop rekenmachientje meegenomen, en daar kan je een som die je gemaakt hebt terughalen en de berekening opnieuw uitvoeren. Dat mag ook, je kan er tenslotte niet een formule in opslaan. Voor het berekenen van de weerstand van zo'n weerstandsnetwerkje is dat wel makkelijk hoor. Vergeet ook niet dat je ruim de tijd hebt. Neem dus de tijd met het rekenen. En het is allemaal multiple choice, dat betekent ook dat je twee manieren hebt om één antwoord te selecteren. Je kan de goede aankruizen, je kan ook gaan afkruizen, en dan blijft er uiteindelijk maar één over. Die moet dan wel goed zijn.... :mrgreen:

Probeer ook een aantal,rekenvoorbeelden voor de formules te onthouden, zodat je daarmee kan checken of je de goede formule hebt onthouden en toepast. Een frequentie van 100 Mhz heeft een golflengte van 3 meter. Op die manier kan je de pyramide weer herleiden, net als voor de wet van ohm, u=i*r 10=2*5 10 volt = 2 ampere maal 5 ohm. Op die manier. Oh ja, Gerrit en het vieze grijze weer is ook een mooie voor je spiekbriefje.

Succes!
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: Examen Maart N

#15 Bericht door PD0MS »

Hallo iedereen


Ik zal mijn best doen en Jan wat bedoel je met ALLE vragen?

Maak gewoon zo veel mogelijk examens en bij de verkeerde antwoorden kijk ik het na in het boek.
En dat geldt ook voor de vragen die mij niet zo duidelijk zijn, dan kijk ik het ook na in het boek

Vindt wel de examens van 2012 makkelijker dan die van 2011
Goed weekend iedereen
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

Plaats reactie