438.9MHz: welke repeater?

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

438.9MHz: welke repeater?

#1 Bericht door PE5PVB »

Hoor hier met regelmaat een repeater in het zuiden op 438,9MHz. Shift -7,6MHz, geen CTCSS. Weet iemand waar deze vandaan komt? Koblenz?

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#2 Bericht door PA1Bj »

Lijkt me dat het ON0LB (Tongeren) is. Koblenz is een stuk verder.

http://www.on0lb.be/

73' pa1bj

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#3 Bericht door PF9ZX »

PA9KM Spijkenisse misschien ?
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#4 Bericht door PE5PVB »

Dat zou goed kunnen. Vreemd dat deze repeater niet zo eenvoudig terug te vinden was. Is sowieso soms lastig om Duitse en Belgische repeaters te traceren. Ik vind het sowieso een beetje merkwaardig dat er een wildgroei aan 7,6MHz shift repeaters in België is.

Theo

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#5 Bericht door Theo »

En wat denk je van de wilt groei in eigen land? :D

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#6 Bericht door PF9ZX »

PE5PVB schreef:Dat zou goed kunnen. Vreemd dat deze repeater niet zo eenvoudig terug te vinden was. Is sowieso soms lastig om Duitse en Belgische repeaters te traceren. Ik vind het sowieso een beetje merkwaardig dat er een wildgroei aan 7,6MHz shift repeaters in België is.
Ik heb hier gewoon een lijstje liggen waar diverse 438 MHz repeaters op staan. Of het nog actueel is weet ik alleen niet. :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#7 Bericht door PE5PVB »

Het viel me gewoon op dat er meer 7,6MHz shift repeaters in België komen. Ik vind dat namelijk niet terug in het Iaru bandplan. Heb er geen moeite mee, want die repeaters hebben tenminste een fatsoenlijke dekking, vergeleken met al die kleine stadsrepeaters in Nederland.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#8 Bericht door coolepascal »

PE5PVB schreef:Hoor hier met regelmaat een repeater in het zuiden op 438,9MHz. Shift -7,6MHz, geen CTCSS. Weet iemand waar deze vandaan komt? Koblenz?
ehh mischien een raar idee maar is dit niet waarom repeaters hun call elke 10 min uitzenden.
Als je geen CW beheerst neem het dan even op en vraag het iemand die het wel kan.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#9 Bericht door PA2EFR »

Of iemand vragen die zich lokaal op die repeater meldt...

PE5PVB
Berichten: 814
Lid geworden op: 10 apr 2006, 16:03
Roepletters: PE5PVB
Locatie: Oisterwijk
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#10 Bericht door PE5PVB »

ehh mischien een raar idee maar is dit niet waarom repeaters hun call elke 10 min uitzenden.
Als je geen CW beheerst neem het dan even op en vraag het iemand die het wel kan.
Wordt hier een beetje lastig. IF bandbreedte van mijn ontvanger is 180kHz. Dan moet je heel goed luisteren en niet schrikken van de ruis wanneer de zender uitschakeld.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#11 Bericht door PA3HMP »

Ik heb hem geprobeerd open te krijgen zojuist, maar niks, nou zitik toch aardig zuidelijk en staat de antenne op een redelijke hoogste maar met 35 watt kreeg ik vandaag niks open

Mark

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#12 Bericht door PA0ETE »

PE5PVB schreef:Het viel me gewoon op dat er meer 7,6MHz shift repeaters in België komen. Ik vind dat namelijk niet terug in het Iaru bandplan. Heb er geen moeite mee, want die repeaters hebben tenminste een fatsoenlijke dekking, vergeleken met al die kleine stadsrepeaters in Nederland.
Die 7,6 MHz shift-repeaters staan gewoon in het bandplan hoor. Er is een trend in Europa om van 1,6 naar 7,6 MHz shift te gaan. In België is dat geloof ik zelfs beleid.

Daarnaast is het volgens mij zo dat in Nederland ondertussen meer repeaters (met ATOF) met 7,6 MHz shift werken dan met 1,6 MHz (of in elk geval ongeveer even veel). Repeaters voor FM werken in Nederland met 1,6 MHz, repeaters voor digitale spraak met 7,6 MHz. Bij die laatste repeaters zitten de uitgangen van de relais (met ATOF) in het deel dat secundair amateur is. Ik schrijf digitale spraak, omdat er behalve D-STAR-relais inmiddels ook een DMR-relais is dat van dezelfde frequenties gebruik maakt.

In het officiële bandplan van de IARU (dat altijd te vinden is op de IARU-website in de meest recente versie van het VHF Managers Handbook) is sprake van nog meer mogelijke shifts. Dat is omdat niet in alle landen in Europa de hele 70 cm-band beschikbaar is. In Italië is er in het midden een hap uit de band en in Zweden is sprake van meerdere stukken die volgens mij ook nog per regio verschillen zodat er in dat land sprake is van meerdere shifts (althans, dat was in het verleden zo).

Pikant detail: in het begin van de 1,6 MHz shift had Frankrijk een shift naar beneden in gebruik en Nederland naar boven. Het gevolg was dat er bij goede condities nog wel eens sprake was van rondzingende repeaters als twee repeaters op hetzelfde frequentiepaar elkaar ineens bleken te kunnen 'horen'. :-)

Ik weet niet waarom destijds voor 1,6 MHz is gekozen. In de tijd van de eerste 1,6 MHz-repeaters in de jaren zeventig was de gehele 70 cm-band in elk geval nog wel primair amateurstatus (de wijziging wat dat betreft stamt uit begin jaren 80), Een repeater voor 1,6 MHz is behoorlijk veel moeilijker om te maken dan voor 7,6 MHz. Filters voor 7,6 zijn alom verkrijgbaar, maar voor 1,6 MHz ligt dat totaal anders, tenzij je een ruime beurs hebt.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#13 Bericht door PA0ETE »


Theo

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#14 Bericht door Theo »

PA0ETE schreef:Ik weet niet waarom destijds voor 1,6 MHz is gekozen.
Dat ter bescherming van de mode ATV.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 438.9MHz: welke repeater?

#15 Bericht door PA0ETE »

Theo schreef:
PA0ETE schreef:Ik weet niet waarom destijds voor 1,6 MHz is gekozen.
Dat ter bescherming van de mode ATV.
Inderdaad. Wat overigens niet nodig was, omdat het in Duitsland ook geen problemen gaf (wat mede kwam omdat ze daar met ATV als ik me niet vergis met een omgekeerde zijband zaten :-) )

Ik was zelf in die tijd actief ATV-er op 70cm. AT ontziet trouwens nog altijd de ATV-geluidsfrequentie van 439,750 door daar in de gevallen dat er dGPS werd/wordt uitgegeven daar het stukje rondom die frequentie vrij te houden zoals ze steeds hebben gedaan.

Plaats reactie