Opstelling op omroepmasten - kosten ???

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Opstelling op omroepmasten - kosten ???

#1 Bericht door on7wp »

Beste collega radio amateurs, mag ik een beroep doen op jullie hulp ?

Reeds geruime tijd draaien de grootste repeaters van Belgie op de honderden meters hoge masten van de nationale omroep VRT. Hiervoor bestond er een formeel contract dat mits naleving van bepaalde voorwaarden vrijwel gratis toeliet deze repeaters te huisvesten.

VRT heeft echter twee jaar terug zijn zenderpark verkocht aan Norkring, en nu is vanuit die hoek de vraag gesteld om deze gratis contracten te wijzigen in betalende. De bedragen zijn echter deze van de commerciele markt en onbetaalbaar voor radioamateurs. We praten over vele tienduidzenden euros per repeatersite per jaar...

Ik weet echter dat ook in het buitenland gelijkaardige overeenkomsten bestaan om dergelijke repeaters gratis dan wel betaalbaar te laten werken vanop deze uitgesproken locaties. De meerwaarde ervan in geval van calamiteiten en voor EMCOMM zijn dan ook niet mis. Om Norkring te overtuigen van deze common practise heb ik echter meer informatie nodig over gelijkaardige opstellingen, ik denk onder meer aan de repeater op de mast te Hilversum, Dortmund en mogelijk andere.

Elke informatie over de gehanteerde tarieven en contracten is meer dan welkom, dit is de enige manier om de grote Belgische repeaters in de lucht te houden.

Mag ik vragen om alle relevante informatie en contacpersonen te bezorgen aan mijn email adres:

pedro.wyns@telenet.be of on7wp@telenet.be

Dank bij voorbaat vanwege de vele gebruikers van ON0VRT ON0BT ON0AT ON0ZK ON0TB ...

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Opstelling op omroepmasten - kosten ???

#2 Bericht door Aeolus »

Hier in de buurt staan redelijk wat gsm masten die in eigendom zijn van KPN. Ooit hebben we met onze lokale omroep wel eens navraag gedaan wat het ging kosten om even onze antennes erbij in de mast te hangen, en dat kwam neer op zo'n 2000 a 3000 euro per maand. Dan hebben we het nog niet eens over van die uitgesproken masten zoals jij ze noemt, maar gewoon regionale mastjes, die misschien een meter of 30 a 50 hoog zijn. Kortom, absurde bedragen, die bij de masten zoals jij ze op het oog hebt alleen nog maar hoger zullen zijn.

Nu heb je het o.a. over de meerwaarde in geval van calamiteiten en voor Emcomm, en ik meen oprecht dat ik hoop dat je met die argumenten een mooie deal kan regelen ergens, alleen ik moet eerlijk zeggen dat ik als zendamateur zijnde anno 2012 niet meer zo'n hoge prioriteit zie in dergelijke diensten als emcomm, dares etc. Verwacht dus een dergelijke houding ook maar van dat soort commerciele bedrijven (waar ik ze persoonlijk geen ongelijk in kan geven).

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Opstelling op omroepmasten - kosten ???

#3 Bericht door elsinga »

Je zou ook even contact kunnen zoeken met de beheerders van PI2/3/6HVN via www.muntronde.nl. Deze repeaters (en nog een paar bakens) staan op een (van de drie) flatgebouw(en) in Heerenveen, op 60m hoogte. Gebouw is volgens mij eigendom van een woningstichting en ik krijg niet de indruk dat er veel betaald wordt. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opstelling op omroepmasten - kosten ???

#4 Bericht door Randy »

Neem contact op met de beheerders van http://www.hobbyscoop.nl/. Zij hebben dezelfde discussie met KPN onlangs gevoerd, nadat de masten in Nederland van Nozema naar KPN zijn overgegaan. (Het metalen deel, niet de betonnen toren). Volgens mij is er op de website het nodige te vinden. Dezelfde masten worden ook gebruikt door de publieke regionale en landelijke omroep.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Opstelling op omroepmasten - kosten ???

#5 Bericht door PE7EB »

Dat ligt nog wat gecompliceerder, de grond is van KPN, de torens zijn van Alticom en de masten die er op staan zijn van Novec.
Voor een groot deel dan, bij een aantal is het anders verdeeld.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Opstelling op omroepmasten - kosten ???

#6 Bericht door Michel-nl »

Moet ik je helaas teleur stellen Robert, kost al gauw 600 tot 750 euro, het laatste betalen wij voor onze repeater op 1 van de Tjaarda flats in Drachten.
Ook van woningbouw in onze regio.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Opstelling op omroepmasten - kosten ???

#7 Bericht door elsinga »

<1000 euro klinkt al heel wat beter dan 10.000 tot 20.000 euro, Michel. Dat zou nog op te brengen zijn wellicht.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Opstelling op omroepmasten - kosten ???

#8 Bericht door Michel-nl »

Dat is helemaal waar, alleen is dat voor veel amateurs al een grote opgave. O.a. elk jaar voor de muntgroep, wij hebben enige sponsors hierin die het wat verlichten.
Anders was het voor ons ook onhaalbaar.

Plaats reactie