Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AT)

#16 Bericht door PA0ETE »

PA2LAD schreef:
PA0ETE schreef: Hiermee is gek genoeg de standaard waarop ons P2000-netwerk gebaseerd is de enige die een echt open standaard heeft
Dat is het paging netwerk: hiervan is het protocol wel te verkrijgen, maar tegen betaling bij Motorola... Je bedoelde waarschijnlijk C2000 te tikken..
Tikfoutje :-) Zal het aanpassen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#17 Bericht door PA0ETE »

C2000 is inderdaad helemaal open. Wel is als je iets wilt weten het erg moeilijk gemaakt om zoiets te vinden. Ik heb de hele norm een keer van de website gedownload om eens door te spitten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#18 Bericht door PA0ETE »

Michel-nl schreef:Ah ok dat had ik dan nog niet goed begrepen. En ja dan is het wel mogelijk, Mototrbo mag gewoon gebruikt worden tegenwoordig, dat is al eens geïnformeerd bij het AT.
DMR is ook veel mooier dan D-Star repeaters, klinkt ook beter en is ook vriendelijker in gebruik. Uiteraard ook via IP te koppelen aan meerdere repeaters.
Het nadeel van professionele standaarden vind ik wel dat typische amateurzaken er niet makkelijk in te realiseren zijn. Belangrijkste hiaat bij Tetra is wat dat betreft in mijn ogen dat het niet mogelijk is om de roepnaam digitaal in iedere uitzending mee te zenden (uiteraard is de uitzending wel 'identificeerbaar', maar niet met een amateurcall).

Bij al deze diensten (op D-STAR na) is het verplicht dat je je roepnaam in een bekendere modulatiesoort als FM moet uitzenden en dat het bij de meeste standaarden in Nederland doorgaans ook niet toegestaan is om de bijbehorende datadiensten te gebruiken. AT heeft bijvoorbeeld nog niet bekend gemaakt of de SDS-dienst (vgl. met SMS) bij Tetra door amateurs gebruikt mag worden. Bij D-STAR is dat eigenlijk al vanaf het begin goed geregeld omdat daar volkomen duidelijk was dat de datadiensten speciaal voor amateurgebruik ontwikkeld zijn.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#19 Bericht door Michel-nl »

Laat het nu zo zijn dat bij Mototrbo er standaard een CIW functie inzit die op timer in te stellen is.
Dus wat dat betreft heb je meer aan Motorbo.

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Aanvraag repeater (AT)

#20 Bericht door Manitou »

pc1mb schreef:Ha leuk, een open standaard tegenover D-Star. Succes!

Experimenteren kan natuurlijk zonder vergunning al (zolang je er zelf bent om het ding te bedienen).

Zodra het ding klaar is voor 24/7 dienst (onbemand) heb je wel die extra vergunning nodig.
zo open is deze standaard ook niet t.o.v. D-Star (AMBE Codec)
MotoTRBO gebruikt namelijk ook een AMBE codec.
Ook het aangekondigde Yaesu digitale systeem P25 gebruikt geen open codec.
Bovendien gebruikt D-Star een 6.25KHz raster en P25 en MotoTRBO een breed 12.5KHz raster.
Wat is er nou zo slecht aan D-Star?

Wiebe
Berichten: 67
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:25
Roepletters: pd0jp

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#21 Bericht door Wiebe »

De codec die gebruikt word voor amateur gebruik zou gewoon open moeten zijn .
Te gebruiken voor iedereen of in samenwerking met een computer .
Het is toch ook niet zo dat alinco alleen ssb zenders maakt yeasu fm /kenwood am/.
Icom kiest ervoor om alleen d star te doen dat is voor mij genoeg reden om niet voor dstarr te kiezen .
Plus dat de apparaten duurder zijn als normale fm apparaten en de modulatie van bepaalde icom app niet om aan te horen is in fm .

Waarom jezelf zo alleen op de wereld opstellen als fabrikant .

Groeten Wiebe.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#22 Bericht door pa5cal »

Ik denk dat we niet moeten vergeten dat er een verschil is tussen een open standaard/protocol en de implementatie. Van wat ik er nu van begrijp zijn alle standaarden en protocollen die gebruikt zijn wel open. Dat is wat ik ook goed vind van d-star op zich. Het is inderdaad in alle gevallen de vocoder die roet in het eten gooit.

Er is een ander draadje hier op het forum wat over codec2 gaat. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor amateurs binnen al deze netwerk vormen.

-P

PS suc6 met de aanvraag, ik ben benieuwd!

Manitou
Berichten: 127
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:09
Locatie: planet earth

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#23 Bericht door Manitou »

Wiebe schreef:De codec die gebruikt word voor amateur gebruik zou gewoon open moeten zijn .
Te gebruiken voor iedereen of in samenwerking met een computer .

Daar ben ik het voor een gedeelte ook mee eens echter tot dusver is er nog niemand in geslaagd een deftig open digitaal systeem te ontwikkelen binnen de amateurwereld.

Het is toch ook niet zo dat alinco alleen ssb zenders maakt yeasu fm /kenwood am/.
Icom kiest ervoor om alleen d star te doen dat is voor mij genoeg reden om niet voor dstarr te kiezen .

Dit is kort door de bocht.
De Japanse amateurs ,de amateurverenigingen in Japan en de industrie hebben destijds een standaard ontwikkeld voor digitaal amateur gebruik.
Het is duidelijk dat dit in Japan ging gebeuren daar de grootste fabrikanten van amateur spullen in dit land gevestigd zijn.
Op dat moment was Yaesu in handen van Motorola die een eigen systeem in gebruik hadden voor de industrie en dus niet mee deden uit bedrijfspolitiek.
In feite zou men kwaad moeten zijn op diegene die niet meededen testijds maar goed het zij zo.

Plus dat de apparaten duurder zijn als normale fm apparaten en de modulatie van bepaalde icom app niet om aan te horen is in fm .

Dat de digitaal/analoog apparaten duurder zijn vindt ik logisch want een HF toestel is ook en moet ook duurder zijn dan een 2/70 dualbander.
D-Star toestellen met een slechte FM modulatie ben ik zelf nog niet tegengekomen en die je hoorde zal dus eerder een geïsoleerd geval zijn.

Waarom jezelf zo alleen op de wereld opstellen als fabrikant .
Het is aan de andere fabrikanten om mee te doen met het systeem dat nu al een aantal jaren standaard is.
Voor alle duidelijkheid D-Star is niet Icom of omgekeerd het is de enige fabrikant die het ontwikkelde systeem aan de man brengt.
Het kon evengoed Alinco of kenwood geweest zijn.
Ben jij zo merk gebonden?




Groeten Wiebe.

Theo

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#24 Bericht door Theo »

Wat is nu wat in de quote van hierboven? :shock:
Goed om te zien dat de vragensteller perfect geholpen is geworden.
Ik had anders mijn ervaring willen doorgeven met het aanvragen en hoe de lijst is in te vullen.
Maar alle tips en hints staan al vermeld.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#25 Bericht door elsinga »

Misschien snap ik het nog niet helemaal, maar in de DLZA cursus voor N staat steeds dat je aan begin en einde van een doorgang en (bij veel korte doorgangen of wellicht zelfs 1 hele lange) om de 5 minuten je call moet geven, die hoorbaar moet zijn *na demodulatie*. Bij MotoTRBO, NexEdge en/of TETRA zou dan gewoon zeggen in een doorgang *zonder encrypte* gewoon legaal moeten zijn. Als ik het snap tenminste. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#26 Bericht door Michel-nl »

Is ook gewoon legaal, want Mototrbo is zonder scramble met niet al te veel moeite mee te luisteren.

Theo

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#27 Bericht door Theo »

elsinga schreef:de 5 minuten je call moet geven, die hoorbaar moet zijn *na demodulatie*.;)
Er staat bij; hoorbaar of leesbaar.
Lezen is dus gewoon tekst wat je uitzend.
Denk hierbij aan ATV waarbij je de call gewoon in het beeld hebt staan.
Dat zorgt er wel voor dat ik bv in phone regelmatig mijn call nooit noem, gewent om een tweeweg beeld QSO maken.
Met digitaal kun je van alles mee zenden, dus dat lost zich vanzelf op.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#28 Bericht door pa5cal »

Ik denk dat het belangrijkste is dat het AT het moet kunnen lezen of horen. Als men bij het AT motoblabla kan lezen/horen zal het wel snor zitten. Zelfde geld voor tetra, tot die tijd zul je FM moeten gebruiken (of cw callgevre) om aan de verplichting te voldoen. Simpel als dat.

Voor de rest een volledige quote is inderdaad wat overdadig, maar ik zag er nog even iets in over een deftig digitaal systeem. Ik denk dat met dstar als protocol al een aardige zet gedaan is. Motoblabla gebruiken is nog steeds een commercieel product inzetten en zegt niks over de zelfbouw dus ach ;)

-P

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#29 Bericht door pc1mb »

Michel-nl schreef:Is ook gewoon legaal, want Mototrbo is zonder scramble met niet al te veel moeite mee te luisteren.
Er staat gewoon een lijstje acceptabele modulatiesoorten voor callsign in de regels. Motodinges staat daar niet tussen, dus ik ben bang dat korte onderbrekingen en een morse callgever nodig zullen zijn als je het helemaal netjes wil doen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Aanvraag repeater (AgentschapTelecom) (tbv. mototrbo)

#30 Bericht door pc1mb »

PA0ETE schreef:Overigens wat pc1mb zegt klopt niet meer. Sinds 1 januari is het niet meer toegestaan om (bemand) met repeaters te experimenteren zonder dat je een ATOF hebt. AT handhaaft hier momenteel redelijk actief op, om die reden is bijv. ook het coversity-project (hopelijk tijdelijk) uit de lucht gegaan.
Als je corrigeert moet je het wel goed doen :wink: Het is niet zo dat de regels per 1 januari veranderd zijn, er is alleen rond de jaarwisseling een aankondiging de wereld in geslingerd dat de bestaande regels strenger gehandhaafd gaan worden. Einde gedoogbeleid, zo je wilt.

Coversity was goeddeels onbemand (24/7) en te bedienen door anderen dan de eigenaars, dus dat is geen voorbeeld van bemand experimenteren.

Hoe zit dat trouwens met JOTA en dergelijke, ik dacht dat het wel degelijk toegestaan was om je radiostation door een ander te laten bedienen zolang je er zelf bij bent...? Verder mag je ook je eigen station op afstand bedienen.

Is het dus de combinatie van "op afstand" EN "door anderen" die niet mag? Ik heb de exacte tekst van de regels even niet paraat (DAT is natuurlijk je enige goeie bron).

Plaats reactie