misschien een idee ??

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: misschien een idee ??

#16 Bericht door pa1bvm »

aha vergeten ...

vroeger mocht ik mijn call NIET zelf uitzoeken...
maar of dat een nadeel is weet ik eigenlijk niet ...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: misschien een idee ??

#17 Bericht door pc1mb »

Achja, krijgen we de oude "N aantrekkelijker maken" discussie weer. Man, je hebt frequentieruimte zat ! Het is eerder stil over de hele band, dan dat men elkaar in de haren zit. ATV is wel een buitenbeentje als bandbreedte-vretende mode, maar zelfs dat is prima mogelijk op 70cm, dus waar heb je het nou over. En als je uit je ATV jasje groeit op 70, is dat een mooie aanleiding om voor F te gaan, maar 70cm is prima geschikt om aan alles te ruiken wat je zou willen doen met F, en daar is de N machtiging voor bedoeld. Niet om meteen ALLES mee te kunnen, maar wel om een goeie preview te krijgen. Een soort demo-versie ;)

Waarom harmonisatie moeilijk haalbaar is op de korte termijn is al verteld.

De aantrekkingskracht van de hobby, en het stoffig imago ervan, ligt volgens mij niet in de hoeveelheid frequentieruimte. Denk je echt dat mensen zonder licentie, opeens besluiten hun licentie te gaan halen als de N er 2 MHz bij krijgt op de 2 meter band? Lijkt me niet, dat zijn geen doorslaggevende dingen die iemand doen besluiten wel of niet aan een zekere hobby te beginnen.

Wat overblijft is dus ordinaire territoriumdrang :wink:

Als je de hobby aantrekkelijker wil maken voor 'beginners', dan moet je de hobby toegankelijk houden, nieuwelingen vriendelijk en geduldig tegemoet treden en vooral toepassingen laten zien die anno 2011 interessant zijn en blijven! Meer ruimte voor slap geneuzel op de praatpalen voedt juist een negatief stuk van het imago, namelijk het veelgehoorde "breakie breakie" kliek-cultuur stuk... dus laten we daar niet teveel nadruk op leggen.

Met maximaal 9.6Kbps "WIFI", simplex "mobiel bellen" over enkele tientallen kilometers en analoog "webcammen" op ATV of SSTV trok je in de '70er-'80er jaren misschien nog volle zalen, maar anno 2011 is dat allemaal nogal ingehaald. Gelukkig is een stuk HF erbij voor N, zodat flinke afstanden maken ook op N kan. Dat is (van buitenaf bekeken) natuurlijk nog wel leuk als sport ; benutten van de boeiende eigenschappen van onze atmosfeer.

Maar verder vind ik dat er vernieuwing nodig is om een nieuwe generatie te interesseren. Ik heb de oplossingen ook niet, maar ik denk dat er geen enkele "kandidaat" is die zegt "nee, ik ga m'n N machtiging niet halen omdat ik de 2m band te smal vind." Dat lijkt me echt kolder.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: misschien een idee ??

#18 Bericht door PA2LAD »

PD4DX schreef:Vroeger......Toen het gras nog groen was, de lucht nog blauw was en sex verboden was......Vroeger :? Jelle
Sex is nog nooit verboden geweest en tegenwoordig heb je enorm mazzel: er staan nu overal bordjes waar het een zachte berm is :mrgreen:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: misschien een idee ??

#19 Bericht door PD0MV »

PA2LAD schreef:
PD4DX schreef:Vroeger......Toen het gras nog groen was, de lucht nog blauw was en sex verboden was......Vroeger :? Jelle
Sex is nog nooit verboden geweest en tegenwoordig heb je enorm mazzel: er staan nu overal bordjes waar het een zachte berm is :mrgreen:
Die is geniaal :mrgreen: :lol:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Theo

Re: misschien een idee ??

#20 Bericht door Theo »

PD4DX schreef:Vroeger......Toen het gras nog groen was, de lucht nog blauw was en sex verboden was......Vroeger :?

Jelle
Ja dat waren de tijden :mrgreen:

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#21 Bericht door andre »

PD0MV schreef:ik probeer, aan het oude IMAGO te rammelen van de hobby :mrgreen:

overigens niet alleen om het voor de nieuwe aanwas aantrekkelijk te maken, maar ook om huidige NOVICE amateur mee te laten profiteren.

Tuurlijk mogen we blij zijn, met wat we hebben, daar hoor je mij niet over.

Maar het feit ligt er wel dat F al 70MHz en rond 500Khz er bij krijgt.

dan vind ik een verruiming van 2m en 70cm voor de N wel meer dan op zijn plaats, als we Niet mee kunnen profiteren van 70MHz.
Die 500KHz Band laat ik dan zelfs nog achterwege, aangezien die band vele male gevoeliger ligt dan de huidige aanstaande 70MHz band, 4 m band dus.

En dan nog iets hoe meer plaats op 2m en of 70 cm, hoe meer ATV activiteit mogelijk is en dus aantrekkelijker wordt.
zowel voor ons als N of F als voor nieuwkomers. want de huidige band sigment van kleine delen zijn voor ATV wel klein, maar een paar KHz breedt.
Dus om lang verhaal in te korte, gewoon hoe meer ruimte hoe meer activiteit en meer ruimte zodat je niet in elkaar haren kan vliegen.

Dit is overigens, niet van mij als Idee: dit is Algemeen wat al als idee rond gaat.
--------------------------------------------------------------
en zijn er ook Ideeen, om mogelijk de regeling van Belgie te hanteren ON3 dus om zo voor NOVICE om op elke HF band te mogen komen. En dus ook om het voor de ON3 mogelijk te maken om ook in het buitenland uit te mogen komen. en kwa vermogen gebruik kunnen we gewoon glijk trekken met nederland met 25 watt, om net even iets meer purrie te hebben, voor de gene die dat nodig heeft.
----------------------------------------------------------------

Met andere woorden, gewoon al de Ideeen die er al zijn, om HARMONISATIE door te voeren. :wink:

Hoi Mark, volgens mij ben je vast wel een enthousiaste gozer, maar met bovenstaande gedraag je je toch wel als een inmiddels doorgewinterde zendamateur, die alles al gezien heeft. Volgens mij is je call 2 of 3 jaar oud, en je kan mij niet wijsmaken dat je in die tijd inmiddels alle facetten van de hobby die tot je mogelijkheden behoren hebt doorlopen.
Kortom, op de banden die jou ter beschikking staan kan je best nog wel minimaal 10 jaar voorruit met ontdekken.

Ik begrijp dan ook de drang niet om meer, en indien mogelijk nog meer. Zoals al werd opgemerkt, plaats je mooie VHF antenne en je kan de komende jaren weer voorruit met nieuwe dingen.

Harmonisatie dat is nu net zo'n woord dat uitsluitend wordt gebruikt als het voordeel oplevert.


Doe lekker je ding met de mogelijkheden die je hebt en als je dan over 15 jaar alles hebt gezien, ja dan begrijp ik dat je wat nieuws zoekt, maar tot dusver is er denkelijk nog genoeg te experimenteren. Ik denk zelfs teveel om op te noemen.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#22 Bericht door PE2AAB »

PD0MV schreef:En dan nog iets hoe meer plaats op 2m en of 70 cm, hoe meer ATV activiteit mogelijk is en dus aantrekkelijker wordt.
Nogmaals, zoals PE1PQX al aangaf. Net boven de 2m band zijn de frequenties nu eenmaal vergeven aan anderen. Dit zal echt niet alleen in NL zo zijn.

Wat betreft het feit dat een F amateur wellicht 70 MHz, 4m band, erbij krijgt en je daar compensatie nodig vindt voor de N amateur; waarom zeur je dan ook niet over de 220 MHz? Dit is de 1,25m band in USA en die hebben we hier ook niet tot onze beschikking.

Ik blijf het niet snappen.

Als ik op het Ijsselmeer wil varen, haal ik mijn VB2 (VaarBewijs 2)
Als ik met een aanhangertje wil knorren dat zwaarder weegt dan 750 kg (afgezien van al die laad regeltjes voordat daar weer iemand over valt), dan haal ik mijn E rijbewijs.
Als ik IFR wil vliegen, dan haal ik de aanvulling IFR op mijn PPL.

Het is heel simpel.

Duik in de boeken i.p.v. te mijmeren over een eventuele frequentie uitbreiding.

Zoals PA1BVM ook al aangaf; we konden in de D-tijd alleen maar dromen van de privileges van een N amateur hedentendage.

Amen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: misschien een idee ??

#23 Bericht door pa3kc »

En dan vraagt men zich af waarom de discussie N vs F telkens weer opduikt in topics :D

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: misschien een idee ??

#24 Bericht door pc1mb »

PE2AAB schreef:Amen.
Ook zo.

Overigens flink bootje, in pk's of formaat, als je VB2 nodig hebt voor het IJsselmeer :wink:

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#25 Bericht door PA2OLD »

PE2AAB schreef:Ik blijf het niet snappen. <knip>
Het is heel simpel.
Duik in de boeken i.p.v. te mijmeren over een eventuele frequentie uitbreiding.
Amen.
Ik heb niets tegen N amateurs, er zijn er die meer technische kennis hebben dan sommige F amateurs.
Maar ik ben het wel met PE2AAB eens!

Hoewel...
Ik kan mij herinneren dat 'wij C amateurs' destijds (80tiger jaren) ook zeurde over de 10 meterband en dat stomme morse gedoe.
Technisch waren de C en de A toch gelijk?

Ik denk dat het een menselijk trekje is altijd meer te willen en er zo min mogelijk voor hoeven te doen. :wink:
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: misschien een idee ??

#26 Bericht door PD0MV »

Jongens, ik ben dolblij met wat ik tot mijn beschikking heb, laat dat even duidelijk zijn :wink:

En tuurlijk ben ik nog lang niet uit gekeken :lol:

En ik heb ook niet voor niets, na 2 jaar doorgepakt om voor F te gaan.
En heb al 3 cursus avonden achter de rug. :wink:

Ik vind het gewoon leuk om mee te praten :lol:

Maar om even duidelijkheid te scheppen voor de duidelijkheid, ik zelf ben zeer tevreden met wat ik mag met de NOVICE.
Alleen er gaan wat geruchten, voor eventuele harmonisatie, en ook al is het lastig of moeilijk omdat te kunnen realiseren, dan nog is het niet onmogelijk, als de oude garden wil dat de hobby in stand blijft zullen ze toch flexibeler mee moeten buigen.

Ik zelf probeer ook mijn bijdrage te leveren, ook al ligt dat een beetje gevoelig.

Ik zelf ben tevreden met wat nu voor NOVICE mogelijk is en ben bezig voor de FULL LICENCE.

Het moet wel bepraatbaar blijven, ook al zijn de discussie punten, moeilijke onderwerpen. Ik zeg ook niet dat ik de oplossing heb, maar ik vind wel dat er over gepraat over kan worden, en dat niet de mond gesnoerd wordt.

En tuurlijk ben ik voor, voor een andere aanpak om de jeugd te interesseren.


Ik ben bereid om er moeite voor te doen, heb niets voor niets er voor gekozen om verder te gaan voor F 8)

Ik zou er veel voor doen, anders was ik niet aan F begonnen. !!!!
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#27 Bericht door PE2AAB »

pc1mb schreef:
PE2AAB schreef:Amen.
Ook zo.

Overigens flink bootje, in pk's of formaat, als je VB2 nodig hebt voor het IJsselmeer :wink:
Mwa valt mee ;-)

Als het ding harder kan als 20 km/h of langer is dan 18 meter, dient men over een vaarbewijs te beschikken (dus ook die zeilboot zonder motor, langer dan 18m).

Wil men vervolgens over het Ijsselmeer dan dient men vaarbewijs 2 in zijn/haar bezit te hebben. Dit met name omdat het Ijsselmeer groot is en je voor VB2 ook examen t.a.v. navigatie krijgt.

Dit even offtopic en ter info.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: misschien een idee ??

#28 Bericht door pc1mb »

PD0MV schreef:Alleen er gaan wat geruchten, voor eventuele harmonisatie, en ook al is het lastig of moeilijk omdat te kunnen realiseren, dan nog is het niet onmogelijk, als de oude garden wil dat de hobby in stand blijft zullen ze toch flexibeler mee moeten buigen.
Kijk maar uit voor die harmonisatie, straks krijgen we hier bijvoorbeeld ook ERP restricties... dus door aan te dringen op harmonisatie, speel je met vuur! Liever twee MHz minder op de twee meter, dan ERP restricties op alle banden!

Maarre, als harmonisatie resulteert in verruiming, maak je geen zorgen... dan buigt "de oude garde" echt wel mee hoor ;)
PD0MV schreef:Het moet wel bepraatbaar blijven, ook al zijn de discussie punten, moeilijke onderwerpen.
Tuurlijk, maar dezelfde discussie telkens op nieuw in cirkeltjes rond, zonder dat er nieuwe feiten of argumenten op tafel komen, schiet niemand wat mee op. En om nou verruiming van amateurbanden als een nieuw idee te presenteren, alsof je het wiel uitgevonden hebt? Ik zou zeggen... duik eens in de archieven ;)
PD0MV schreef:En tuurlijk ben ik voor, voor een andere aanpak om de jeugd te interesseren.

Ik ben bereid om er moeite voor te doen, heb niets voor niets er voor gekozen om verder te gaan voor F 8)

Ik zou er veel voor doen, anders was ik niet aan F begonnen. !!!!
Top! Succes met je F! En als je nieuwe ideeen of uitwerkingen daarvan hebt om de hobby interessanter te maken voor de jongere generaties (zegmaar alles onder de 50 :lol: ) denken we natuurlijk graag mee! Nieuwe aanwas, zonder de doelstellingen van zendamateurisme uit het oog te verliezen, is denk ik heel belangrijk.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: misschien een idee ??

#29 Bericht door pc1mb »

PE2AAB schreef:Mwa valt mee ;-)

Als het ding harder kan als 20 km/h of langer is dan 18 meter, dient men over een vaarbewijs te beschikken (dus ook die zeilboot zonder motor, langer dan 18m).

Wil men vervolgens over het Ijsselmeer dan dient men vaarbewijs 2 in zijn/haar bezit te hebben. Dit met name omdat het Ijsselmeer groot is en je voor VB2 ook examen t.a.v. navigatie krijgt.

Dit even offtopic en ter info.
Weet ik, 15 meter zelfs, niet 18. Maar weet je met hoeveel ton je dan al onderweg bent... zowel qua gewicht als financieel ;)

(ik heb zelf VB2, een zeilboot waarvoor ik die eigenlijk niet nodig heb en marifooncertificaat SRC).

Verder ouwehoeren over bootjes lijkt me leuk, maar doe ik graag in een ander topic ;)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#30 Bericht door PE1PQX »

Off Topic: kom ik aan met 'maar' varend redden opstapper :wink:

Terug on topic: ik ben tevreden met welke mogelijkheden ik heb, meer en/of bredere amateur-banden is leuk maar voor mij geen noodzaak.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie