misschien een idee ??

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

misschien een idee ??

#1 Bericht door PD0MV »

In amerika hebben ze de 2m band en 70cm
van:

144-148 MHz 2m
420-469 MHZ 70cm
is dat misschien een goed idee om het in nederland of misschien wel europees in te voeren.
dat we meer plek hebben, meer ruimte.
zodat je geen last hebt naja minder last hebt dat er repeaters zijn die op de zelfde frequentie zitten.
Zie dit niet als onzin A.U.B. : Het is overigens een oplossing om wat meer ruimte te creëren, zodat elke repeater beetje de ruimte heeft.
en misschien ook een goede oplossing om 2m en 70cm amateur band , wat meer leven in te blazen..
met meer ruimte bedoel ik domweg, zodat de repeaters niet in elkaar in de weg zitten.

:oops: ik probeer domweg mee te denken. kwa uitbreiden van de hobby.
misschien als ze dan al die rotzooi die nu ook op 70cm band zit kunnen verplaatsen dat dus zoals PMR- auto, deur transponders en dat soort werk een ander frequentie gebied geven, zodat die 2m en 70cm amateur band wat wordt opgeschoond en meer aantrekkelijk is voor ons als amateur zijnde :?: :?: :?: :?: :oops: :oops:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#2 Bericht door PE1PQX »

Ik denk dat dit een heel erg lastig te realiseren idee is. Mede om de 'Europese Harmonisatie' toestanden. Als jij het voor elkaar krijgt om dit 'voorstel' tot in EU te krijgen, zal ik zeker geen 'nee' verkopen. :!:

Aan de andere kant: luister eens over de 70cm band. Hoeveel activiteiten vind je daar nu nog in dat gebied van 10 MHz breed, uitgezonderd een verdwaalde packet node?
Zo zou je ook de 60m (5 MHz) band kunnen toevoegen aan de 'amateurdienst'... zal waarschijnlijk ook niet lukken hier in EU.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#3 Bericht door PA2EFR »

Tussen 146 en 148 MHz zitten veel betalende gebruikers, bijvoorbeeld taxibedrijven, havenbedrijven, ziekenhuizen, etc.
Die zitten er niet op te wachten om hun apparatuur te vervangen omdat er incidenteel wat amateurs in de knel zitten.

Voor zover ik kan beluisteren is er op 2 meter ongebruikte ruimte genoeg. ;)

Theo

Re: misschien een idee ??

#4 Bericht door Theo »

PD0MV schreef: is dat misschien een goed idee om het in nederland of misschien wel europees in te voeren.
dat we meer plek hebben, meer ruimte.
Dat is een prima idee Mark.
Mooi breedband ATV op 70 gaan maken in FM, ik heb ongeveer 15 MHz aan ruimte nodig.
Blijft er ook nog wat over voor smalband activiteiten :D

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: misschien een idee ??

#5 Bericht door PD0MV »

precies, hoef je niet zulke scherpe filters te maken omdat je anders elkaar in de haren zit

plus voor de Novice is het een goede compensatie, aangezien de F 70MHz er al bij krijgen inclusief met rond 500KHz.

En ach dan moeten alle universitaire doktoren ook zendamateur worden :mrgreen: , probleem opgelost, en meer zielen en meer vreugd.

en zich aansluiten bij de dares is het helemaal in orde :lol:
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: misschien een idee ??

#6 Bericht door pa1bvm »

weet je wat misschien een idee is ...

een yagi op je dak zetten voor 144 ..

of zit dat in je pakket met goede voornemens

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#7 Bericht door PE1KXY »

Goed idee, alleen dan wel voor F amateurs, ik wordt zo moe van die D amateurs :lol:
(kon het niet laten, ben ook maar een mens)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: misschien een idee ??

#8 Bericht door coolepascal »

Ik heb ook nog wel wat van dat soort ideeen.
Als alle mensen die hun kinderen niet kunnen opvoeden gewoon binnen houden, kan ik veilig met 80 door het woonerf.
Als we allemaal eens wat meer gebruik maken van de hogere banden hebben we geen plaats te kort meer
Als alle N amateurs hun machtiging inleveren houden we ook meer plaats over.... allemaal niet zo'n populaire maatregels lijkt me.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: misschien een idee ??

#9 Bericht door PE1RIK »

Afgezien van alle andere reacties, ben ik het natuurlijk wel met Mark eens.

Aan de andere kant zie ik de problemen ook wel: In Belgie (en deels ook al in NL) raken we a frequentieruimte kwijt op 70CM, gewoon omdat commercieel deze frequenties erg interessant zijn. En dan moet ik het helaas eens zijn met het huidige gebruik, dat kan wel wat meer.

Ik denk dat dit soort voorstellen wel enig gewicht in de schaal kunnen gaan leggen, als wij ineens een enorme aanwas aan amateurs kunnen creeeren. Maar dan nog, primaire gebruikers wegjagen uit het gebied 146-148, wordt lastig.

Is 70cm trouwens in de USA niet 440-460? Of vergis ik me?

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: misschien een idee ??

#10 Bericht door PF1JM »

Je vergist je :wink:

Volgens de ARRL: 420 - 450 MHz
Smile.... Tomorrow will be worse!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: misschien een idee ??

#11 Bericht door pc1mb »

Zitten er repeaters elkaar in de weg dan? Nooit van gehoord eigenlijk.

Leuk om alsmaar meer te willen, maar als er alsmaar minder mee gedaan wordt... weten amateurs elkaar al helemaal niet meer te vinden in al die lege frequentieruimte.

En alle "rotzooi" uit de 70cm band halen? Weet je hoeveel daarvan in omloop is... dat heb je echt niet in een paar jaar de markt uit. Dat blijft nog tientallen jaren liggen, zelfs al zou je vanaf nu alles een nieuwe frequentie geven.

Je kunt dan eerder denken aan het verplekken van de 70cm band zelf, dan aan het verplaatsen van "al die rotzooi".

Ik heb een idee, laten we de 70cm band verplaatsen naar, euh, ergens boven de 1240MHz!

Oh wacht, daar zat al een 60MHz brede amateurband...

Nee, ik denk dat we toch wel heel blij mogen zijn met de hoeveelheid frequentieruimte waar een relatief klein groepje hobbyisten internationaal nu al over mag beschikken.

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: misschien een idee ??

#12 Bericht door PD0MV »

pa1bvm schreef:weet je wat misschien een idee is ...

een yagi op je dak zetten voor 144 ..

of zit dat in je pakket met goede voornemens
Nog geen tijd voor gehad :mrgreen: :oops:
Ik ben ook maar een mens :wink:

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: misschien een idee ??

#13 Bericht door PD0MV »

ik probeer, aan het oude IMAGO te rammelen van de hobby :mrgreen:

overigens niet alleen om het voor de nieuwe aanwas aantrekkelijk te maken, maar ook om huidige NOVICE amateur mee te laten profiteren.

Tuurlijk mogen we blij zijn, met wat we hebben, daar hoor je mij niet over.

Maar het feit ligt er wel dat F al 70MHz en rond 500Khz er bij krijgt.

dan vind ik een verruiming van 2m en 70cm voor de N wel meer dan op zijn plaats, als we Niet mee kunnen profiteren van 70MHz.
Die 500KHz Band laat ik dan zelfs nog achterwege, aangezien die band vele male gevoeliger ligt dan de huidige aanstaande 70MHz band, 4 m band dus.

En dan nog iets hoe meer plaats op 2m en of 70 cm, hoe meer ATV activiteit mogelijk is en dus aantrekkelijker wordt.
zowel voor ons als N of F als voor nieuwkomers. want de huidige band sigment van kleine delen zijn voor ATV wel klein, maar een paar KHz breedt.
Dus om lang verhaal in te korte, gewoon hoe meer ruimte hoe meer activiteit en meer ruimte zodat je niet in elkaar haren kan vliegen.

Dit is overigens, niet van mij als Idee: dit is Algemeen wat al als idee rond gaat.
--------------------------------------------------------------
en zijn er ook Ideeen, om mogelijk de regeling van Belgie te hanteren ON3 dus om zo voor NOVICE om op elke HF band te mogen komen. En dus ook om het voor de ON3 mogelijk te maken om ook in het buitenland uit te mogen komen. en kwa vermogen gebruik kunnen we gewoon glijk trekken met nederland met 25 watt, om net even iets meer purrie te hebben, voor de gene die dat nodig heeft.
----------------------------------------------------------------

Met andere woorden, gewoon al de Ideeen die er al zijn, om HARMONISATIE door te voeren. :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: misschien een idee ??

#14 Bericht door pa1bvm »

je vraagt om uitbreiding ...nog meer ???

ik had vroeger als novice Amateur 6 vaste frequenties ...
ik mocht 10 watt FM maken op de 2 meter band ...
ik moest een goedgekeurde set kopen
en ik moest ook nog betalen voor een machtiging
en toch was het een belevenis ( misschien iets voor een topic ??) die 6 D-kanalen
veel van opgestoken , veel ..heel veel verbindingen gemaakt

maar jij wil meer ???

er is een oud chinees spreekwoord

je kan niet alles hebben ... je zou niet weten waar je het moest opbergen ..

wat zou ik vroeger blij zijn geweest met de huidige Novice mogelijkheden

73 Rick , PA1BVM

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: misschien een idee ??

#15 Bericht door xxxx »

Vroeger......Toen het gras nog groen was, de lucht nog blauw was en sex verboden was......Vroeger :?

Jelle

Plaats reactie