De lancering van de iarl

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

De lancering van de iarl

#1 Bericht door pe5ed »

Goedenavond,

Zo direct op PI4AA een interview met PD0MZ, die samen met mij de IARL heeft opgezet.
Laat ik dan ook melden dat wat ons aangaat de naam IARL een grap is, waarbij we de IARU en de ARRL tot een hebben gevoegd.

De website : http://iarl.org

De bedoeling van het project is dat iedere zendamateur mee kan helpen, door zich aan te melden.
Iedere geregistreerde gebruiker kan dan aangeven of er fouten zijn in de informatie, door middel van een kleine notitie.

Er is de mogelijkheid ook om je als 'manager' te registreren, waarbij we daar een nuance hebben aangebracht, namelijk land of relais manager.
Ben je de 'eigenaar' van een relais, dan nodigen we je uit om je eigen gegevens bij te houden.

De plannen zijn behoorlijk ambitieus, namelijk om voor de hele wereld het informatie punt te worden. Daarvoor gaan we een aantal methodes inzetten.
Via de reguliere interface natuurlijk, maar het zal ook mogelijk worden via andere methodieken.

De output van de website kan via de website, maar er zijn ook andere mogelijkheden, namelijk via database bestanden, streams, print, en later zelfs de mogelijkheid om je porto te programmeren. Geregistreerde users kunnen zelfs gebruik maken van favorieten lijsten e.d.

Er zijn geen plannen om de gegevens commercieel te gebruiken, sterker nog, dit is voor amateurs en door amateurs.
Via het info veldje is al te zien dat we het project hebben kunnen onderbrengen bij de Maxwell Stichting, waarvoor onze uiterste dank.
Dat is vrij snel gegaan, als je bedenkt dat we zo'n 5 weken terug begonnen zijn.


* Omdat we op dit moment _niet_ middels de website noch via e-mail communiceren, hetgeen overigens een bewuste keuze is, omdat we mensen willen aansporen om ons te helpen, via de website, maar specifiek niet alles zelf willen gaan aanpassen, dat is domweg teveel bovenop wat we nog met de website gaan doen. Let op dat we vanuit Nederland nu gaan beginnen en dat dit nog maar een beta versie is. Er is het een en ander getest, we hebben echter geen idee nog in hoeverre alles daadwerkelijk zo werkt als dat de gebruiker dat zou wensen.

Vandaar ons voorstel/verzoek om zeker de eerste periode middels dit forum ons van feedback te voorzien, dat maakt het voor ons eenvoudiger om een openbare reactie te geven. Op de achtergrond kunnen wij het dan in een meer technische omgeving uitwerken, en evt. implementeren. We gaan overigens wel voor iedere gebruiker zorgen dat ze een nieuwsbrief gaan krijgen, voor zover wij dat kunnen zelfs in hun eigen taal, hoewel het in de kern vanuit het engels zal geschieden.

Wij hopen dat jullie ons initiatief kunnen waarderen, en ons daarmee ook willen helpen. Nodig ook zeker andere repeater-beheerders uit, ook internationaal.

Bedankt PD0MZ Wijnand / PE5ED Ed

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: De lancering van de iarl

#2 Bericht door PE7EB »

Mooi initatief heren, nu maar hopen op voldoende feedback om de gegeven up to date te krijgen en te houden.

De aftrap:

PI3ALK heeft CTCSS 88,5
PI3WAD staat niet in Den Helder, maar op een windmolen bij Harlingen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: De lancering van de iarl

#3 Bericht door pe5ed »

Ik zie je nog niet als gebruiker ;)

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: De lancering van de iarl

#4 Bericht door PE7EB »

Beter kijken Ed :mrgreen:

PI3FRL staat niet in Nes, maar in Leeuwarden
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pd0zry
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:33
Roepletters: pd0zry

Re: De lancering van de iarl

#5 Bericht door pd0zry »

PE7EB schreef:Mooi initatief heren, nu maar hopen op voldoende feedback om de gegeven up to date te krijgen en te houden.

De aftrap:

PI3ALK heeft CTCSS 88,5
PI3WAD staat niet in Den Helder, maar op een windmolen bij Harlingen.

Ik heb de positie van PI3WAD bijgewerkt

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: De lancering van de iarl

#6 Bericht door PE7EB »

Nope, maar via de beschrijving op de website van de repeater is die wel te bepalen.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pd0zry
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:33
Roepletters: pd0zry

Re: De lancering van de iarl

#7 Bericht door pd0zry »

PI3WAD staat als het goed is nu helemaal goed

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: De lancering van de iarl

#8 Bericht door PE7EB »

Nee, te noordelijk, moet in het rose vlak tussen de Curiestraat en de Edisonstraat staan.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pd0zry
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011, 18:33
Roepletters: pd0zry

Re: De lancering van de iarl

#9 Bericht door pd0zry »

Heb je de coordinaten van dat vak?

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: De lancering van de iarl

#10 Bericht door PE7EB »

53.180514,5.458721 volgens Google Maps
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: De lancering van de iarl

#11 Bericht door PA3FS »

Ik zie op http://iarl.org/ alleen maar een zwart scherm?

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: De lancering van de iarl

#12 Bericht door pe5ed »

dan is de vraag, waar kijk je mee?
Welke browser & versie, ja/nee java etc ...

pd0mr
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 feb 2011, 14:17

Re: De lancering van de iarl

#13 Bericht door pd0mr »

Ziet er mooi uit en hopelijk wordt alle energie die er ingestoken is ook beloond.

Maar een puntje voor verbetering is dat bij de 2mtr repeater onder nr 17 Venlo staat maar op de kaart wordt die geplot bij Nijmegen. Na een uitstapje naar 70cm en vervolgens weer terug naar 2mtr heeft Venlo ineens nr 15 gekregen en wordt vervolgens geplot op de locatie van de repeater van Elten/Emmerich.

Ook het verversen gaat niet helemaal goed. Als ik switch van 2 naar 70cm blijven de freq van 2 in de lijst staan ondanks dat ik het vinkje daar weg haal. Zou alleen de 70cm repeater moeten zijn.
Om van 70 terug naar 2mtr te gaan werkt het beter.

Wissel ik van land bijv. naar Duitsland dan krijg ik geen repeater te zien terwijl ik in eerder overzichten wel een aantal duitse repeaters gezien heb. De weg terug naar Nederland heeft het systeem helemaal geen zin meer in.

Verder mis ik in de lijst de 2mtr repeater van Groesbeek 145.775, de repeater van 2mtr & 70cm in Kleve net over de grens bij onze oosterburen. De 2mtr & 70cm repeater van Elten/Emmerich kan ik niet controleren omdat ik geen duitse repeater meer te zien krijg.

Overigens zijn er van de Duitse repeaters hele mooie overzichten te vinden en die ook up to date zijn. Kan je wel aan de website helpen waar die kaarten met info staan.

Maar ondanks deze kinderziektes een hele mooie start. En bijzonder leuk dat jullie ook gelijk de koppelingen gemaakt hebben naar navigatie systemen. Zal die voor TomTom een testen met mijn software daar ik daarvoor heb.

Nog veel succes met de verdere ontwikkeling van deze fraaie website.

PD0MR / DO1MRK
Michiel

Michael
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 dec 2005, 10:47
Roepletters: PD4MT
Locatie: Vlaardingen

Re: De lancering van de iarl

#14 Bericht door Michael »

Mooi initiatief, heren. Ga zo door.

Even ter info/aanvulling; de repeaters van Rotterdam worden beheerd door het VRR (Vereniging Repeaters Rotterdam).

Meer info over de betreffende repeaters:
PI3RTD: http://www.qsl.net/pi3rtd/
PI2RTD: http://www.qsl.net/pi2rtd/
PI6RTD: http://www.qsl.net/pi6rtd/

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: De lancering van de iarl

#15 Bericht door pe5ed »

Michiel,

Dank voor je terugkoppeling, ik zie het inderdaad.
Qua listings, ja graag, van welk land ter wereld, en des te actueler, des te beter. Doe maar even een PB

Michael,

Ik zal die vanavond meepakken, dank

Zoals iedereen merkt, het is nog niet af, we moeten tussendoor ook nog wel eens werken namelijk ;)

Plaats reactie