439.200 MHz Repeater utrecht

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Theo

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#16 Bericht door Theo »

Nu ben ik nog steeds niet op de hoogte, wat voor een repeater daar nu staat.
Bij het AT staat deze niet in de boeken, dus als we het hebben over afspraken?
Wat voor naam heeft deze repeater in Utrecht Mark, weet je dat?

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#17 Bericht door PA2RUS »

-

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#18 Bericht door on7wp »

frequentiekeuze is niet optimaal, erg veel interferentie met Averbode ON0ZK/noord die ook op 100m asl staat. (en voorlopig slechts met 100 W ERP draait, planned 500 W)


graag migratie naar 12,5 kHz hoger of lager en best gelet op nieuw relais ineens CTCSS decoder implementeren conform de IARU afspraken van de laatste meeting in Zuid Afrika

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#19 Bericht door pe5ed »

Theo

Een aantal prive repeaters draait op 7.6 Mhz shift.
Voor Nederland is idd de afspraak het op 1.6 te doen.

Wellicht is use it or lose it het idee erachter, dan wel is het 'eenvoudiger' om een grotere shift afstand in de duplex filters te knutselen.
Er zal in ieder geval geen BT voor worden afgegeven, denk ik.

Edwin42

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#20 Bericht door Edwin42 »

Ik was benieuwd of PI2UTR nu is verhuist naar 438.9125?

http://www.pi2utr.nl/

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#21 Bericht door PA1SVM »

Vrijdagmiddag was 439.2000 nog in gebruik. Heb vandaag (zaterdag) een paar uur in de auto gezeten en veel geschakeld tussen 439.2000 en 438.9125 maar niets gehoord. Ook niet na vragen of er iemand QRV was. Door het snelle afvallen van het relais kan je zelf niet horen of je m openkrijgt. Aan de andere kant, het is geen 24/7 relais. Komt vanzelf wel weer.

Sven

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#22 Bericht door PD0MV »

Klopt, als je hem open maakt, kun je geen toon horen datje hem open klikt, ze hebben hem zo gemaakt dat als hij niet meer gebruikt wordt direct afgeflakt wordt dus glijk dicht gaat. Ik zelf heb hem gewerkt in boskoop op me porto met 100mW en ik kwam uitstekend door, alleen het is wel een bemande repeater.

Maar hij werkt wel uitstekend :wink:
Ik ben ook maar een mens :wink:

Edwin42

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#23 Bericht door Edwin42 »

PA1SVM schreef:Vrijdagmiddag was 439.2000 nog in gebruik. Heb vandaag (zaterdag) een paar uur in de auto gezeten en veel geschakeld tussen 439.2000 en 438.9125 maar niets gehoord. Ook niet na vragen of er iemand QRV was. Door het snelle afvallen van het relais kan je zelf niet horen of je m openkrijgt. Aan de andere kant, het is geen 24/7 relais. Komt vanzelf wel weer.

Sven
Idd jammer dat er geen duidelijkheid is mbt de verhuizing, zeker omdat je niet hoort of het relais open gaat, ik heb hem ook voor het eerst vrijdag gewerkt en een verbinding gemaakt met Rotterdam.
En dan heb ik mijn antenne Vertical 300 serie van diamond op 5 mtr hoogte staan, dus deze repeater werkt als een speer.

Theo

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#24 Bericht door Theo »

En toch heb ik mijn bedenkingen er bij, dat je zo maar een repeater gaat beginnen.
Voor je het weet zit je je in het vaarwater van een andere repeater. :(
Wat ik tot nu aan toe begrijp is, dat de toestemming voor onbemand gebruik is verlopen.
En dat de oude spullen zijn vervangen door nieuwe, en dat de repeater gebruikt maakt van een call die hoort bij onbemand gebruik?

PE1RJV
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 dec 2007, 09:04
Roepletters: PE1RJV
Locatie: Almere

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#25 Bericht door PE1RJV »

Theo schreef:En toch heb ik mijn bedenkingen er bij, dat je zo maar een repeater gaat beginnen.
Voor je het weet zit je je in het vaarwater van een andere repeater. :(
Wat ik tot nu aan toe begrijp is, dat de toestemming voor onbemand gebruik is verlopen.
En dat de oude spullen zijn vervangen door nieuwe, en dat de repeater gebruikt maakt van een call die hoort bij onbemand gebruik?
We beginnen niet "zo maar" een repeater.
De repeaters van Hilversum, Zeist en Amersfoort werken niet goed in de stad Utrecht,
dus is er gekozen om te experimenteren met een bemande repeater.
Een ATOF zullen we niet krijgen voor een 70cm repeater in Utrecht aangezien de regionale repeaters van Zeist en Amersfoort te dichtbij staan.
Dat is ook de reden waarom de 2m repeater maar een stadsrepeater is, en dus een klein bereik heeft.
Je kan 'm op de snelwegen rond de stad al moeilijk of niet werken,
maar ja wat wil je met 4 watt ERP vermogen en 10m antennehoogte in een stad met veel hoogbouw...
Wij staan ook niet boven de wet en volgen ook gewoon het beleid van AT, het is alleen jammer dat er niet meer kan.

Theo

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#26 Bericht door Theo »

In mijn ogen begin je dus dan zo maar een repeater :D
Maar onder wat voor call staat deze dan te werken?
Gezien de rapporten, werkt het erg goed voor de configuratie.

PA3CNO
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 okt 2010, 05:58

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#27 Bericht door PA3CNO »

4W ERP op 10m hoogte? Yeah right... Als ik in Zoetermeer mijn hond uitlaat, werk ik de repeater zonder moeite met mijn 2W portootje. Dan heb je het niet over 10m hoogte. Onze voormalige stadsrepeater op 70cm stond op 10m hoogte en die was alleen te werken als je zelf ook op die hoogte zat - zolder van je huis bijvoorbeeld. Deze staat echt wel wat hoger. Maar inderdaad, momenteel uit de lucht. Het koffieautomatencircuit beweert dat er een probleem is met een controller en dat hij dinsdagmiddag weer verschijnt op 438.9125. Ik wacht af...

PE1RJV
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 dec 2007, 09:04
Roepletters: PE1RJV
Locatie: Almere

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#28 Bericht door PE1RJV »

Jullie moeten wel leren lezen, ik had het over de 2m repeater die met 4 watt op 10m hoogte staat.
De 70cm repeater staat op 75m hoogte, gebruikt een antenne met >10dBd gain,
dus ja dan heb je het wel over iets anders ja.
Oh ja, de repeater werkt onder de call PA1GM of PE1RJV, afhankelijk van wie er achter de knoppen zit.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#29 Bericht door PA4WK »

Hallo heren amateurs,
ik snap niet helemaal waar iedereen zich zo druk om maakt of iets wel of niet mag.
Daar hebben we het AT voor om daar op te letten, en elke amateur is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten
Nog niet zo lang geleden liep iedereen te janken dat we 70cm kwijt gaan raken nu is er actieviteit op 70 en nou loopt iedereen weer te janken dat er dingen gebeuren waarvan hij denkt dat ze niet mogen.
Iedereen mag natuurlijk ergens een mening over hebben maar die moet je dan ook onderbouwen.
Lees de voorwaarden zoals die voor elke amateur gelden en je weet dat wat in Utrecht gebeurd gewoon mag zolang de repeater maar bemand is en dat mag ook bemand op afstand zijn door middel van een of andere besturing.
In het kader van zo'n persoonlijk experiment hoef je dus ook geen rekening te houden met een shift, die is alleen van belang als je een ATOF aan gaat vragen.
Er staat nergens dat je geen uitzendingen mag doen met een afwijkende shift.
Best 73's Wim PD0EDN
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Theo

Re: 439.200 MHz Repeater utrecht

#30 Bericht door Theo »

wdekleuver schreef: Iedereen mag natuurlijk ergens een mening over hebben maar die moet je dan ook onderbouwen.
Als vragen naar informatie al als janken wordt bestempelt, dan vraag ik me af, of ik een mening mag hebben :o
Ben ook hier wel klaar mee.

Plaats reactie