Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gerard - OUD
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:26
Roepletters: PE1OUD
Locatie: Zaandam, Noord Holland, Nederland

Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#1 Bericht door Gerard - OUD »

Hallo, Allemaal

Sinds een paar weken is er iemand uit Zuid Holland/Utrecht die dagelijks gedurende enkele uren de repeater PI3ZDM in Zaandam stoort. Wij willen graag kennismaken met deze persoon.

Zijn er onder ons amateurs met een beam op het dak die even een peiling kunnen doen op 145.0625 MHz? Dat scheelt ons een hoop rondrijden op niks af. Met twee of drie peilingen
zitten we al gelijk op wijk/dorp-niveau!

Resultaten kun je mailen aan pe1oud@amsat.org

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groet,

Gerard - PE1OUD

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#2 Bericht door PE2AAB »

Stuur ook eens een mailtje naar de ballon vossenjacht crew. Wellicht kunnen de vakkundige Dopplermannen je ook verder helpen?

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#3 Bericht door PA3BAS »

Mooi projectje voor Dopp?

Ik heb ze ook wel eens gehoord. Zieligerd die vreemd commentaar levert. Dat was op de 2-meter repeater Amersfoort 145.785 Mhz. Dat zijn kortstondige dingetjes. Wel irritant maar hij legt de repeater niet plat. Wel is het zo dat iedereen hem platnegeert...

Ik zou graag willen helpen maar ik woon te ver weg(omgeving Arnhem) en heb ook geen goede richtantenne.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#4 Bericht door PE2AAB »

Negeren is het devies.

Ik heb tijdens JOTA op HF ook een tijdje last gehad van een clown. Op HF is negeren nog makkelijker; je hoort je tegenstation door de treiteraar heen ;-)

Toen hij begon met storen, drukte ik maar weer op het CQ knopje van mijn set. Op een gegeven moment merkte ik dat hij de moed opgaf ;-) Ook mijn tegenstations negeerde hem totaal. Dat werkt echt! De stoorder heeft dan in de gaten dat zijn werk absoluut geen zoden aan de dijk zet.

Uiteraard kun je zo'n iemand opzoeken maar wat doe je als de beste man/vrouw zijn/haar adres bekend is?

In de 27MC tijd zou het op een potje borstelen zijn uitgedraaid ;-) maar wij benne nette mensen. Aanbellen en een vraag stellen resulteert wellicht ook in geweld. Een brief sturen wellicht?

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#5 Bericht door pa5cal »

Ik denk dat lodewijk, pa3bnx oftewel Dopp op dit forum je zeker kan helpen om een peiling te geven. Ik zal het ook nog even enkele mensen vragen met beams die niet hier op het forum zitten. Als leuk bouwprojectje MET een goed doel tegelijk kan ik je aanraden het topic "super simple doppler peiler" eens te lezen op dit forum van voorgenoemde lodewijk. Dan kun je de verstoorder in een oogopslag terug vinden!

-P

PD0MV
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31 mei 2009, 11:19

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#6 Bericht door PD0MV »

ach dat is gewoon triest dat er figuren zijn, die de amateurbanden proberen te vervuilen. Maar goed Negeren is de beste optie.
Ik ben ook maar een mens :wink:

Gebruikersavatar
Gerard - OUD
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:26
Roepletters: PE1OUD
Locatie: Zaandam, Noord Holland, Nederland

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#7 Bericht door Gerard - OUD »

Nee, negeren is geen optie. We pakken door.

Ik hoop nog steeds op een paar bruikbare peilingen.
Het is omgeving Utrecht. Zover ben ik inmiddels.

Ik heb inmiddels een Doppler-peiler kunnen regelen.
Ik ben niet zo'n bouwer en ik wil er eigenlijk ook geen geld aan uitgeven.

Ik wacht het nog even af.
Met vriendelijke groet,

Gerard - PE1OUD

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#8 Bericht door lloyd »

waarom niet agentschap telecom ingeschakeld?

genoemde persoon noemt niet zijn call (neem ik aan) dus is het gewoon een storingsbron

at kan het moeiteloos peilen las ik hier ergens op het forum, en heeft bovendien de mogelijkheid op te treden

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#9 Bericht door pc1mb »

AT heeft niet onbeperkte tijd en resources, magoed, je zou het kunnen proberen als het echt een piraat is.

Denk wel dat je flinke kans hebt dat-ie ophoudt als je aan z'n deur staat. Het is even schrikken als je niet meer anoniem en ongrijpbaar bent zegmaar... niet meer kan verschuilen achter de microfoon.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#10 Bericht door PA3BAS »

Ik denk dat het het slimste is het eerst via het AT te spelen, eventueel na een uitpeiling door ons. Zoals eerder gezegd kan het AT dat veel beter en sneller dan wij dat kunnen. En mochten wij hem uitpeilen, wat kan je dan doen? Aanbellen en vragen of hij het niet meer wil doen? Veel meer dan dat kunnen wij eigenlijk niet doen zonder ons te verlagen tot zijn nivo.

Wat ik zou doen is een opname maken en die met tijd en locatie van jou naar het AT sturen. Ik heb begrepen dat ze niet heel erg actief meeluisteren naar wangedrag, maar wel optreden na klachten.

Oh, en tot die tijd op de banden in ieder geval platnegeren.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#11 Bericht door PA2OLD »

pa3bas schreef:Ik denk dat het het slimste is het eerst via het AT te spelen, eventueel na een uitpeiling door ons. Zoals eerder gezegd kan het AT dat veel beter en sneller dan wij dat kunnen.
En mochten wij hem uitpeilen, wat kan je dan doen? Aanbellen en vragen of hij het niet meer wil doen? Veel meer dan dat kunnen wij eigenlijk niet doen zonder ons te verlagen tot zijn nivo.<KNIP>
Tja, ga geen eigen rechter spelen, voor je het weet loopt het uit de hand en zit jij in de cel wegens bedreiging of zo... en dat is het niet waard.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#12 Bericht door pc1mb »

Kom, je hebt toch wel een beetje zelfbeheersing?

Maak er een leuke vossejacht van, bel aan, houd het netjes, grote kans dat de dader een puistenkoppie is wat hevig schrikt van het feit dat-ie niet onvindbaar of anoniem meer is.

Of doe desnoods alleen een brief in de bus, als je het echt in je broek doet. Je kunt meestal aan het soort huis en tuin/inrichting wel een beetje zien met watvoor type je te maken hebt.

Blijkt het echt een agressieve hooligan (waar jullie kennelijk allemaal vanuit gaan) dan gewoon vertrekken zonder ZELF je zelfbeheersing te verliezen, en alsnog AT inschakelen. Dan heb je er meteen een adres bij, op een presenteerblaadje voor AT.

Stel ik maak teveel geluid en m'n buren hebben daar last van, dan heb ik ook liever dat ze me daar eerst even persoonlijk op aanspreken in plaats van meteen de politie te bellen. Dat hoeft helemaal niet te escaleren, dat heb je helemaal zelf in de hand door weg te lopen als de reaktie ook maar enigszins agressief begint te lijken. En een relatief vriendelijk geformuleerde brief in de bus doen is al helemaal risicoloos. Niet gaan dreigen, gewoon vragen ermee op te houden. Goeie kans dat de schrik van het "gevonden zijn" genoeg is om ermee te stoppen.

Dat jij weet waar zijn huis woont, en niet andersom, brengt hem immers sterk in het nadeel.

Niet gaan dreigen, ook niet met stappen of aangifte, maar gewoon vragen op te houden. Geen resultaat? Dan naar het AT, zonder dat verder aan de dader te melden. Zo houd je je eigen handen schoon en verlaag je je op geen enkele manier tot zijn nivo.

PA2RUS
Berichten: 419
Lid geworden op: 24 apr 2007, 08:11
Roepletters: PA2RUS
Locatie: JO22ed

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#13 Bericht door PA2RUS »

pa3bas schreef:Ik denk dat het het slimste is het eerst via het AT te spelen, eventueel na een uitpeiling door ons. Zoals eerder gezegd kan het AT dat veel beter en sneller dan wij dat kunnen. En mochten wij hem uitpeilen, wat kan je dan doen? Aanbellen en vragen of hij het niet meer wil doen? Veel meer dan dat kunnen wij eigenlijk niet doen zonder ons te verlagen tot zijn nivo.
Zolang het AT de beheerders van repeaters aanspreekt op het wangedrag op deze repeaters verwacht ik weinig medewerking van het AT.

Ik begrijp deze aktie wel. Pijlen mag en constateren mag, vervolgens staat het iedere burger vrij ergens aan te bellen en een gesprek aan te gaan, daar is niets strafbaars aan, eigen rechter spelen wèl!

Martin

Gebruikersavatar
Gerard - OUD
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:26
Roepletters: PE1OUD
Locatie: Zaandam, Noord Holland, Nederland

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#14 Bericht door Gerard - OUD »

Hallo, Allemaal

Inmiddels heb ik een paar bruikbare peilingen binnen.

Als dit niet ophoudt, zitten we er in één avond bovenop.

Natuurlijk hebben wij een ijzeren zelfbeheersing, maar peilen en aanbellen is niet verboden.
Ik denk dat IK persoonlijk héél snel eieren voor mijn geld zou kiezen als er een man of drie ( heel vriendelijk, natuurlijk ) voor de deur staan.

Van het AT moeten wij het niet hebben, zoveel is zeker.

Groeten, Gerard - PE1OUD
Met vriendelijke groet,

Gerard - PE1OUD

lloyd
Berichten: 320
Lid geworden op: 24 jan 2011, 21:28

Re: Storing repeater PI3ZDM - beams gezocht

#15 Bericht door lloyd »

Gerard - OUD schreef:Van het AT moeten wij het niet hebben, zoveel is zeker.
hoezo niet?

Plaats reactie