Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#1 Bericht door on7wp »

Alle hens aan dek in Belgie, alle ATV repeaters op 1240-1260 moeten ineens uit omwille van vermeende storingen met GLONASS, maar dat systeem draait al meer dan 20 jaar ongewijzigd.

Wie weet meer ????

Wat is er aan de hand, wat is de incompatibiliteit ????

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#2 Bericht door pe5ed »

glonass is een term, maar ga maar uit van galileo
Wij zijn straks aan de beurt, gevolgd door het rekeningrijden overigens.
Afbeeldinghttp://iarl.org
Van en voor amateurs. Helpt u een handje mee?

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#3 Bericht door xxxx »

Gelukkig heb ik kabel televisie :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#4 Bericht door PA0ETE »

on7wp schreef:Alle hens aan dek in Belgie, alle ATV repeaters op 1240-1260 moeten ineens uit omwille van vermeende storingen met GLONASS, maar dat systeem draait al meer dan 20 jaar ongewijzigd.

Wie weet meer ????

Wat is er aan de hand, wat is de incompatibiliteit ????
Er is wel iets aan gewijzigd. Op verzoek van Galileo, GPS en het Chinese consortium zendt Rusland sinds een paar jaar behalve het eigen systeem dat een ander modulatietype heeft dan de rest, ook een met de rest compatible signaal uit.

Ik heb begin van dit jaar een uitgebreid artikel over de materie geschreven, mede naar aanleiding van het feit dat Putin heeft bepaald dat alle apparatuur in Rusland (mede) voorzien moet zijn van Glonass als er navigatie in zit. Glonass is door de wet van de remmende voorsprong een beetje geavanceerder dan GPS, zo zit er onder andere standaard een systeem in dat de hulpdiensten waarschuwt en de coördinaten doorstuurt als de bezitter een ongeval krijgt (het systeem is in beperkte mate tweeweg).

Ik ben echter geen afwijkingen in frequentie tegengekomen.

Ik ben ervan overtuigd dat wij over enige tijd ook apparatuur voor Glonass hier zullen zien. Tot een paar maanden geleden werkte dat systeem niet wereldwijd, maar wel in een groot deel van Europa, waaronder Nederland. Inmiddels is het systeem sinds een paar maanden wereldwijd dekken. Het systeem is qua nauwkeurigheid vergelijkbaar met GPS. Het Russische leger heeft overigens al jaren (ook toen Glonass nog alleen voor de militairen daar bruikbaar was) ontvangers voor zowel GPS als Glonass. Door beide systemen gecombineerd te gebruiken kun je daarmee een grotere nauwkeurigheid bereiken.

Politiek is de situatie rond Galileo allemaal nogal onbegrijpelijk. Het systeem was op sterven na dood toen de een van de oorlogen, ik dacht de eerste Golfoorlog in Irak uitbrak. Doordat de VS toen GPS in een groot van het gebied daaromheen, inclusief Iran bleek te kunnen uitschakelen schrok met name Frankrijk zodanig dat de miljarden die er eerst niet waren ineens heel eenvoudig op tafel kwamen.

Echter, de oorspronkelijke plannen gingen uit van dezelfde frequenties voor GPS en Galileo. Op die manier immers konden de Amerikanen het Europese systeem bij troebelen niet storen, zonder hun eigen militairen ook verplicht zonder navigatie te laten werken. Wat volgde was een immense druk op Europa vanuit het westen, en uiteindelijk is daar vrij recent uit gerold dat Galileo nu andere frequenties gaat gebruiken dan de VS, en daar is voor een bepaald deel van het verkeer (commerciële gebruikers en geheime diensten) een groot deel van onze amateurband op 23 cm voor aangewezen. Als ik me niet vergis is er nog 6 of 8 MHz dat niet door Galileo gebruikt wordt. Ik weet dat er internationaal over gesproken wordt, en dat de onderhandelaars van de amateurverenigingen sussende geluiden laten horen, maar zelf ben ik er gezien een deel van het type gebruik niet bepaald gerust op.

In veel breder kader snap ik het trouwens politiek gezien ook niet helemaal: als de VS ons systeem kan storen en het eigen systeem hier de facto grotendeels voor niet-eigen gebruik kan uitzetten, wat hebben wij dan aan een eigen systeem? Maar goed het zal wel zijn zoals bij andere prestige-projecten, zoals wij in Nederland bijvoorbeeld de Betuwe-lijn kennen: als de kar eenmaal in gang gezet wordt, kan die niet meer gestopt worden, ook al blijkt alsnog de onzin van die rijdende kar ;-) Maar het kan natuurlijk ook best dat er nog meer frequenties in die satellieten zitten, die de Amerikanen helemaal niet mogen weten...

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#5 Bericht door Steef »

Kilometerheffing, terrorismebestrijding is eigenlijk burgerjes controleren.
En dat is wat ze er mee willen doen.

Er kan in de toekomst binnen heel Europa geen auto meer een meter rijden zonder dat de regering weet dat het gebeurd.

En gevolgen daarvan;

Zeg mijnheer!
U bent met pensioen, en werkt dus niet meer.
Nu heeft u deze week al 400 kilometer gereden.

Het lijkt ons verstandig dat u de auto de rest van de maand laat staan.
Het is per slot van rekening al druk genoeg op de weg!
Wie praat luistert niet

Theo

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#6 Bericht door Theo »

Eind deze week worden de eerste 2 de ruimte in geschoten.
En de zend vereningingen hebben het voorelekaar gekregen, dat er zeker een stukje over blijft op de 23 cm band voor cw en SSB :mrgreen:
Iets anders gebeurde er toch niet mee.
Blijf de 2 meter band maar in de gaten houden, de voorstellen zullen heftiger gaan worden om dat stukje band.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#7 Bericht door coolepascal »

2M is commercieel niet interesant Theo. 70cm hooguit voor gadgets zoals garageopeners en draadloos bediende dildo's.
23cm tja.. zat in de lijn der verwachtingen. intersante band en niemand doet er iets mee.
We zijn het zelf schuld.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#8 Bericht door Theo »

2 meter zou gebruikt gaan worden als uplink.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#9 Bericht door PA0ETE »

Steef schreef:Kilometerheffing, terrorismebestrijding is eigenlijk burgerjes controleren.
En dat is wat ze er mee willen doen.

Er kan in de toekomst binnen heel Europa geen auto meer een meter rijden zonder dat de regering weet dat het gebeurd.

En gevolgen daarvan;

Zeg mijnheer!
U bent met pensioen, en werkt dus niet meer.
Nu heeft u deze week al 400 kilometer gereden.

Het lijkt ons verstandig dat u de auto de rest van de maand laat staan.
Het is per slot van rekening al druk genoeg op de weg!
Dat gebeurt ook nu al hoor. Als het in een serie als CSI zit vinden mensen het prachtig. Dan wordt zo'n profieldeskundige erbij geroepen en dan kijken ze welke jongens van 16 tot 28 nog bij hun moeder woont en dan weten ze meteen wie de pyromaan van het dorp is...

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#10 Bericht door PA0ETE »

Theo schreef:Eind deze week worden de eerste 2 de ruimte in geschoten.
En de zend vereningingen hebben het voorelekaar gekregen, dat er zeker een stukje over blijft op de 23 cm band voor cw en SSB :mrgreen:
Iets anders gebeurde er toch niet mee.
Blijf de 2 meter band maar in de gaten houden, de voorstellen zullen heftiger gaan worden om dat stukje band.
Veel mensen weten het niet meer maar in de jaren 80 was er in de regio rond Parijs een geweldig tekort aan frequenties voor taxibedrijven. Een aantal bedrijven kregen toen zonder enig overleg met amateurs nationaal of internationaal een frequentie toegewezen in de 2m-band, waarvan een deel in het SSB- en bakendeel van de band. Ze hebben daar een jaar of vijf gezeten.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#11 Bericht door pa5cal »

En zo was er ook nog eens syledis... Mnee, ik heb niet de illusie dat er nog wel meer verneukt zal worden. Dat ge-OH over verschillende GPS systemen snap ik dan weer geen kloot van. Redundantie, ok, maar 3 verschillende systemen in de lucht? -zucht- WIJ betalen dat weer allemaal eh?

-P

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#12 Bericht door on7wp »

@ steef, stop eens met de niet ter zake doende commentaar aub.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#13 Bericht door coolepascal »

pa5cal schreef:En zo was er ook nog eens syledis... Mnee, ik heb niet de illusie dat er nog wel meer verneukt zal worden. Dat ge-OH over verschillende GPS systemen snap ik dan weer geen kloot van. Redundantie, ok, maar 3 verschillende systemen in de lucht? -zucht- WIJ betalen dat weer allemaal eh?

-P
Er is (was) ook nog Loran-C, dat door een paar geeks in Delft was aangepast zodat het nagenoeg de zelfde resolutie heeft als GPS. maar ja das niet interesant want Loran zit niet vol met allerlij digitale prut waar je toch niets aan hebt.
mooi systeem trouwens ondanks dat het zo oud is.
Dit dus allemaal nog even los van alle andere navigatie systemen die eigenlijk ook best goed voldeden, en waarvan de Rusische tegenhangers voor een deel nog steeds functioneren.

Nu ja.. 23cm ... mooie band. laten we er eens wat mee doen !!!!
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#14 Bericht door PE7EB »

En daar wringt helaas de schoen Pascal, voor 23 zijn er maar weinig koopdozen, en wat er is wordt zelden gebruikt, of alleen tegen absurde prijzen aangeboden.
Zelfbouw is goed te doen, maar helaas kiezen veel amateurs er voor om alleen maar met koopdozen op de gelijkstroombanden te "toeteren".
Gevolg is dan, dat je als amateurs nauwelijks een vuist meer kan maken om zo'n band te verdedigen, 70 heeft met name de Nederlandse roverheid ook al stevig aan lopen knabbelen en het einde is, vrees ik, nog (lang) niet in zicht.
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Wat is dat allemaal met GLONASS en 23 cm repeaters

#15 Bericht door coolepascal »

Wat je zegt is waar Eric, maar then again, laat die koopdoosridders maar lekker op HF-CBjen op 23cm zul je toch enig benul moeten hebben van hetgeen waarmee je bezig bent (das ook de reden waarom er niets gebeurd).
Het hoeft niet duur te zijn in tegendeel voor pakweg 150 euro moet je wel een trx kunnen bouwen die een watt of tien levert. (das meer dan de meeste koopbakkies doen)
Er zijn in het verleden wel wat bouwontwerpjes geweest (zelf ooit aan DD9DU voor 23cm begonnen, de printen voor 13cm liggen nog steeds in het celofaan).
Tegenwoordig zijn er zulke mooie componenten dat (afgezien van de print) zo'n schakeling goed te doen is.
(ik heb nog iets voor de langere termijn in het verschiet dat o.a. 70cm en 23cm helemaal interesant maakt)

Nu ja... ik weet dat ik een uitzondering ben.. grappige is dat iedereen kenlijk denkt dat ik een heel goede elektronicus ben.... nou voor de goede orde ik zit in de ICT :oops: das niet echt een vak waar je inteligent voor hoeft te zijn.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie