De micro-repeater Amersfoort-Noord

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#16 Bericht door PA0ETE »

PB1SAM schreef:In de regelgeving staat dat een zendamateur alleen met bevoegde personen verbinding mag maken.
Een LPD-er is bevoegd, dus als zendamateur mag ik daar dus verbinding mee maken. :-)
Vroeger mocht het. Je mocht namelijk als amateur verbinding maken met legale stations aan wie het niet verboden was om met amateurs verbinding te maken. Die regel stond zo in de voorwaarden omdat de oude club- en opleidingsstations geen amateurstations waren. Dat was vermoedelijk mede omdat de verschillende verbindingsopleidingen van defensie (o.a. in Ede) dergelijke stations hadden die ze volgens mij zelf licentieerden. Dat soort stations hadden destijds op één uitzondering na een PI1-call (die ene uitzondering was PE2EVO).

Sinds een jaar of drie, vier staat in de voorwaarden (de precieze bewoordingen weet ik nu even niet) dat je uitsluitend met andere amateurs verbinding mag maken. AT had echter voor die tijd al gepubliceerd staan dat het verboden was.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#17 Bericht door pa3dsc »

Ik lees in de " gebruikersbepalingen amateur frequentiegebruik "
:
Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte
met de bestemming “amateur” of “amateursatelliet”.

PE1RIK
Berichten: 181
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:25

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#18 Bericht door PE1RIK »

pa3dsc schreef:Ik lees in de " gebruikersbepalingen amateur frequentiegebruik "
:
Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte
met de bestemming “amateur” of “amateursatelliet”.
Ik denk dat daar dus ook het probleem zit. Immers zijn LPD-ers (en pmr, maar dat is hier niet van toepassing) wel gebruikers van frequentieruimte en vallen ze ook onder de vergunningsvrije regeling, maar zijn het geen amateurs. Want in datzelfde document staat immers dat een zendamateur een geregistreerd persoon is bij het AT, na het met goed gevolg afleggen van het radiozendamateur-examen.

EDIT: dit document heeft geen eenduidige definitie van een (zend)amateur, maar uit de inleiding en hoofdstuk 1.1 is bovenstaande af te leiden. Ik kan me voorstellen dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn.....

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#19 Bericht door pa3dsc »

aldus in de gebruiksbepalingen:

2. Begrippen
Radiozendamateur: Degene die vanuit een persoonlijke belangstelling en zonder financieel
oogmerk gebruik maakt van frequentieruimte ten behoeve van het opdoen van vaardigheden, het
communiceren via de radio en het doen van technisch onderzoekingen.

niks examen gedaan.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#20 Bericht door PA3FS »

Welke porto's gebruik je eigenlijk?

ps de mt5050 is gewoon te koop in NL, ook de export.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#21 Bericht door PA0ETE »

PA3FS schreef:Welke porto's gebruik je eigenlijk?

ps de mt5050 is gewoon te koop in NL, ook de export.
OK, ik gebruik de MT3030. Die kosten 75 à 80 euro de twee. Ze zien er gelijk uit als de MT5050. De antenne ziet er iets anders uit, en verder mist in het menu de LO/HI-keuzemogelijkheid.

De MT4040, die minder bekend is heeft ook een stand HI trouwens. Voorzover ik weet is die stand, cq. het hele apparaat wel legaal. Bij LPD geeft dat apparaat keurig 10 mW. Bij PMR kun je LO en HI kiezen, waarbij HI 2 watt is. Het antennetje geeft echter voldoende demping om niet meer dan 0,5 EIRP uit te stralen, wat volgens de norm dus mag. Veel van de PMR's geven 0,5 W op de plug, wat dus in feite in de meeste gevallen dus minder is dan mag.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#22 Bericht door elsinga »

pa3dsc schreef:Ik lees in de " gebruikersbepalingen amateur frequentiegebruik "
:
Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte
met de bestemming “amateur” of “amateursatelliet”.
Dus je mag praten met iemand die (legaal) de frequentieruimte gebruikt die de bestemming "amateur" heeft. LPD valt in die frequentieruimte, LPD gebruik is legaal (en vergunningsvrij). Dus mag je er verbinding mee maken.

Volgens mij gaat het niet om dat een gebruiker waar een amateur mee praat amateur moet zijn, hij/zij mag dat alleen doen binnen de amateurbanden. En als daar andere legale gebruikers zijn, dan is dat prima.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#23 Bericht door PA0ETE »

Dat kun je op twee manieren uitleggen.

"Radioverbindingen worden alleen tot stand gebracht met andere gebruikers van frequentieruimte met de bestemming “amateur” of “amateursatelliet”."

Het kan frequentieruimte zijn die de bestemming amateur heeft. Het kunnen ook gebruikers zijn die de bestemming "amateur" hebben. Voor zover ik weet gaat AT uit van het laatste. Dat is wat mij in de hoedanigheid van journalist twee of drie jaar geleden nog eens is verteld toen ik daarnaar vroeg.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#24 Bericht door PA0ETE »

Dit is een filmpje met de micro-repeater. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heb ik die bij een andere topic al eens op dit forum geplaatst. Het is een promo voor QRM!, maar het laat wel een beetje zien hoe het gedaan is en hoe het werkt.

afspelen downloaden

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#25 Bericht door pa5cal »

Te hoog moet je trouwens niet gaan, want na een km of 20 à 30 is volgens mij de trajectdemping zodanig geworden dat je met 10 mW niet meer voldoende signaal overhoudt, al is er wel voldoende vrij zicht naar de antenne toe.
Dat weet ik nog zo net niet John.

Ik heb ooit, dat zal 2007 geweest zijn denk ik, met luttele milliwatjes een verbinding gemaakt over PI2RTD. Ik maakt gebruik van een Diamond X50 antenne op 105m hoogte met daaraan 40M H2000, en ondereraan een verloopje van N naar BNC op een TH78 van kenwood. Deze stond op EL wat overeenkomt op 20mw. Deze was een paar maanden ervoor nog op een marconi gecontroleerd dus ik weet het uitgangs vermogen vrij zeker, variatie van de accu spanning kan een hele lichte afwijking veroorzaken wellicht. Gezien de demping van pluggen (overgangen) en kabel over die lengte zal de winst van de antenne volledig opgesnoept zijn door de verliezen dus hebben we het over effectief 20mW over een afstand van pak em beet 100KM met LOS.

-P

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#26 Bericht door PA0ETE »

pa5cal schreef:
Te hoog moet je trouwens niet gaan, want na een km of 20 à 30 is volgens mij de trajectdemping zodanig geworden dat je met 10 mW niet meer voldoende signaal overhoudt, al is er wel voldoende vrij zicht naar de antenne toe.
Dat weet ik nog zo net niet John.

Ik heb ooit, dat zal 2007 geweest zijn denk ik, met luttele milliwatjes een verbinding gemaakt over PI2RTD. Ik maakt gebruik van een Diamond X50 antenne op 105m hoogte met daaraan 40M H2000, en ondereraan een verloopje van N naar BNC op een TH78 van kenwood. Deze stond op EL wat overeenkomt op 20mw. Deze was een paar maanden ervoor nog op een marconi gecontroleerd dus ik weet het uitgangs vermogen vrij zeker, variatie van de accu spanning kan een hele lichte afwijking veroorzaken wellicht. Gezien de demping van pluggen (overgangen) en kabel over die lengte zal de winst van de antenne volledig opgesnoept zijn door de verliezen dus hebben we het over effectief 20mW over een afstand van pak em beet 100KM met LOS.

-P
Ik besefte dat ook al, en dat vermoeden werd nog versterkt doordat ik weer eens zag (wat ik eigenlijk wel wist) dat de zender van de ballonvossenjacht ook maar 100 mW is :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#27 Bericht door PA0ETE »

Dit is het schema dat ik gebruik voor de kabel tussen de twee MT3030's:
schema 002.jpg
Nota bene: de 100 n condensatoren zijn inmiddels vervangen door 680 nF.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#28 Bericht door PA0ETE »

CHECKLIST instellingen micro-repeater

Zendende porto (als verschil bestaat tussen de 2):

1. Kanaal instellen (voor 1,6 MHz shift resp. kan. 1, 2, 3, 4 of 5)
2. VOX op maximale gevoeligheid
3. Eventueel CTCSS (als de zender CTCSS moet geven)
4. Volume dicht
5. Squelch (als die instelbaar is) zover mogelijk dicht.


Ontvangende porto, of bij twee porto's die kunnen zenden:

1. Kanaal instellen (voor 1,6 MHz shift resp. kan. 65, 66, 67, 68 of 69)
2. Eventueel CTCSS, als alleen CTCSS op de repeater toegelaten wordt.
3. Volume gewoonlijk helemaal open
4. Squelch (als dien instelbaar is) op een reële waarde
5. Roger piep aan.

De optie met twee kabels gaat schakeltechnisch niet altijd goed. Een MT3030 zendt niet als de squelch open is.

Het voordeel van twee kabels is dat ieder station op de ingang naar de uitgang relayeert, maar andersom ook. Zo is het met twee LPD-porto's (die doorgaans geen shift hebben) mogelijk om een 1 op 1 gesprek te hebben.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#29 Bericht door PA3BAS »

Ik ben vandaag om ongeveer 9.40 uur langs de repeater gereden. Ik heb wat gehoord. Het leek op een repeater (wat ruis nadat je de ptt loslaat) maar ik heb niemand gehoord. Ik heb als een soort idioot de hela tijd "pa3bas mobiel qrv" geroepen. Het mocht niet baten.... :lol:

Toch maar de 70 cm condor in de auto schuiven en daarmee eens proberen. Ik kreeg 'm zo ongeveer bij de afslag Amersfoort Noord naast de Ikea of iets ervoor (richting Apeldoorn dus).

Een andere amateur wist me te vertellen dat je natuurlijk wel problemen met de antennes hebt die elkaar beïnvloeden. Dat zal je zelf ook wel bedacht hebben... :)

For the record: Kenwood TH-F7E in de auto vol vermogen (5 watt) in de rubber duck
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#30 Bericht door PA3FS »

Op de volgende site staan ook leuke voorbeelden mbt het inbouwen van een mini repeaters :arrow: http://atx2000.altervista.org/English/E ... zioni.html

Plaats reactie