De micro-repeater Amersfoort-Noord

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#31 Bericht door PF1JM »

PA3FS schreef:Op de volgende site staan ook leuke voorbeelden mbt het inbouwen van een mini repeaters :arrow: http://atx2000.altervista.org/English/E ... zioni.html
Nou, vooral heel veel dooie linkjes....
Smile.... Tomorrow will be worse!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#32 Bericht door PA0ETE »

pa3bas schreef:Ik ben vandaag om ongeveer 9.40 uur langs de repeater gereden. Ik heb wat gehoord. Het leek op een repeater (wat ruis nadat je de ptt loslaat) maar ik heb niemand gehoord. Ik heb als een soort idioot de hela tijd "pa3bas mobiel qrv" geroepen. Het mocht niet baten.... :lol:

Toch maar de 70 cm condor in de auto schuiven en daarmee eens proberen. Ik kreeg 'm zo ongeveer bij de afslag Amersfoort Noord naast de Ikea of iets ervoor (richting Apeldoorn dus).

Een andere amateur wist me te vertellen dat je natuurlijk wel problemen met de antennes hebt die elkaar beïnvloeden. Dat zal je zelf ook wel bedacht hebben... :)

For the record: Kenwood TH-F7E in de auto vol vermogen (5 watt) in de rubber duck
Ik beheer meerdere repeaters dus ik heb enige ervaring op het gebied van beïnvloeding. Ik ben momenteel aan het proberen om een antenne te ontwikkelen waar je zonder dure duplexer op 2m een relais van 1 à 2 watt op kunt gebruiken. (Niet zeker dat dat lukt, maar ik heb ook nog een enkelvoudige cavity voor 144 MHz en met die erbij als notch geschakeld werkt het ongetwijfeld).

De plek ter hoogte van Ikea klopt exact. ik zit daar tussen de 300 en 400 m vandaan.

Stations hoor ik nauwelijks op het repeatertje. Wel hoor ik behoorlijk vaak de rogerpiep gaan. In het begin dacht ik even dat dat storing was, maar ik luister regelmatig op de ingang, en dan hoor ik al dan niet met mobiele flutter ook de signalen die het aan het proberen zijn.

Met een porto uit de auto is het toch wat optimistisch hoor. Ook met de antenne op de auto zit er daar met hoge snelheid flink flutter op. Ik denk dat de afstand waarover het met een mobielantenne gaat op dat punt tussen 600 m en 1 km zal zijn. Met de snelheden binnen de bebouwde kom gaat het een heel stuk beter.

Ik ben zelf meestal wel op het relais aan het luisteren, maar ik zit overdag ook bijzonder vaak aan de telefoon tegenwoordig, en dan staat ie even zacht.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#33 Bericht door PA0ETE »

pf1jm schreef:
PA3FS schreef:Op de volgende site staan ook leuke voorbeelden mbt het inbouwen van een mini repeaters :arrow: http://atx2000.altervista.org/English/E ... zioni.html
Nou, vooral heel veel dooie linkjes....
Ik vind het toch erg interessant hoor. PA3FS bedankt!

Wel betreft het hier als ik het goed gezien heb vooral papegaai-repeaters (zijn noemen dat 'simplex-repeaters'), wat wel iets anders is dan wat ik doe. Een papegaai kun je ook met 5 watt bedrijven, de micro-repeater zoals ik heb werkt met een MT3030 in de PMR-stand (0,5 W) in elk geval niet. Dan gaat de ontvanger gewoonweg dicht (de squelch gaat open en je hoort alleen maar ruis, of de squelch gaat dicht en op bijna geen enkel signaal meer open).

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#34 Bericht door PA3FS »

Op YouTube staan ook leuke filmpjes zoek maar eens op simplex repeater .Niet precies het zelfde als de micro repeater maar je kunt er ideeën mee op doen m.b.t het inbouwen,plaatsen van een micro of simplex repeater.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#35 Bericht door PA0ETE »

Ik vond één van die dingen (die in Kroatië) wel heel eng netjes ingebouwd hoor. Dat doe ik nooit :-)

Maar het is inderdaad leuk om even nog extra op YouTube te kijken. Het grappige van dit idee (niet omdat het grotendeels van mezelf komt), is dat die 1,6 MHz shift net binnen die kanalen blijkt te passen. Dat papegaai-idee vind ik ook heel goed, omdat je er veel grotere afstanden mee kunt overbruggen. Ik heb daar in het verleden ook wel vaker naar gekeken. Misschien probeer ik ook nog wel eens een transponder-idee. Wat ik ook reuzegraag nog eens wil is met een lineaire transponder experimenteren. Punt daarvan is dat het niet bemand mag. Dat is omdat er meerdere stations tegelijk gebruik van kunnen maken, en bij bemand moet je alle verkeer op je repeater mee (kunnen) luisteren.

Het duplexen gaat bij dit repeatertje trouwens ook maar net. Ik heb gemerkt dat als het dak vochtig is, dat ik meer last van desensing van de ontvanger heb dan bij droog weer. :-)

PA3BAS kwam er daarstraks langs Amersfoort zoevend trouwens heel goed overheen. Als je echter met 5W uit een portofoon zendt, dan kom je al kilometers eerder over het repeatertje dan dat je het zelf kunt horen, en daar had hij een beetje last van :-)

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#36 Bericht door PA3FS »

Mocht je een porto hebben zonder VOX dan kun je de volgende schakeling gebruiken :arrow: http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#37 Bericht door PA3FS »

Waar heb je die zonnepanelen gekocht ,en welke specs hebben die .

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#38 Bericht door PA0ETE »

PA3FS schreef:Mocht je een porto hebben zonder VOX dan kun je de volgende schakeling gebruiken :arrow: http://www.pi4raz.nl/index.php?option=c ... &Itemid=46
Bedankt!

Die schakeling hebben ze duidelijk bedacht en getekend, maar niet uitgeprobeerd :-) Er zitten een paar kleine problemen in.

- Ik ken deze FET niet, maar de meeste traditionele FET's zitten net als buizen pas echt dicht bij een enigszins negatieve spanning op de gate. Het kan best dat dat nog wel werkt.

- Het geluid dat uit een luidspekeruitgang komt is op deze manier echt véél te sterk om op de microfooningang los te laten. (Ik gebruik 100k in serie, en dan 1k naar massa).

- Daarbij is de output uit uitgang voor een koptelefoontje in veel gevallen niet voldoende om op deze manier de diodes te laten werken. Dat werkt alleen met de volumestand geheel open, wat het probleem van teveel audio nog flink versterkt.

De diodes spreken pas aan boven ongeveer 1,2 à 1,4 V topspanning van het audio. Die 10k weerstand is vooral tijdconstante, dus die telt niet zo heel sterk mee. Je wilt op de mic-ingang niet veel meer dan 5 mV audio hebben. Het gaat wel, maar je zit niet in het midden van het bereik van je potmeter, zeg maar.

Het grootste probleem is de tijdconstante. 22n en 100n die je in feite parallel kunt denken, tezamen met 330 k-ohm geven eerder milliseconden dan een of anderhalve seconde afvaltijd die je zou wensen...

(met wat andere waarden en wellicht een kleine aanpassing bij de FET is de schakeling vermoedelijk wel bruikbaar.)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#39 Bericht door PA0ETE »

PA3FS schreef:Waar heb je die zonnepanelen gekocht ,en welke specs hebben die .
Ooit gekocht bij Conrad. Formaat van één glazen paneeltje is ongeveer een badkamertegel. Levert 18 V bij maximaal 22 mA. Volgens spec zou je ze met een diode op een setje penlights kunnen aansluiten om ze zo op te laden. Dat gaat natuurlijk wel langzaam, maar in een paar dagen zijn ze met niet al te bewolkt weer redelijk vol.

Ik heb er momenteel nog eentje in gebruik. Die zit op een Veluxraam boven, met een voltmeter bij mij in de gang. Ik gebruik die als ik foto's ga maken om een inschatting te maken van de hoeveelheid licht die dag :-) Ooit heb ik een tien of zo van gekocht. Dingen gaan lang mee (kostprijs 14 euro of zo). Tegenwoordig kun je betere kopen, met meer stroom voor minder geld. Om die reden heeft Conrad ze wsl niet meer.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#40 Bericht door PA3BAS »

Vanmorgen om ongeveer 9.50 uur weer geprobeerd. Nu met goed succes. Ik hoorde de rogerbeep en heb iets langer gewacht op een eventuele reactie. Die kwam niet, maar wie weet neem je iets op...;-)


Vanmiddag kom ik weer langsrijden. Hoe laat precies weet ik niet, maar het zal in de buurt van 17:30 zijn. Eens kijken of je er dan bent.

Ik heb nu mijn porto aan m'n JWX-antenne geknoopt. Zendvermogen was 5 watt.
.... But will it blend?

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#41 Bericht door PD2NLX »

Hey PA0ETE,

Leuk dat je met LPD repeater bezig bent.
Ik ben daar zelf ook een beetje mee aan het experimenteren.

Waar ik achter ben gekomen is dat uit de meeste portofoons uit de koptelefoon uitgang een gelijkspanning lekt wanneer de squelch open gaat van de porto.
Misschien dat het audio versterkertje wat gelijkspanning lekt naar de uitgang, maar daarmee kan je perfect iets aansturen om de zend porto te kunnen laten zenden.

Daardoor heb je de VOX schakeling niet nodig waardoor alles nog sneller schakeld.

Grtz,
Martijn


http://www.radiohobby.nl/viewtopic.php?f=25&t=2435

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#42 Bericht door PA0ETE »

Ik wil niet dat hij sneller uitschakelt, maar misschien wel sneller inschakelen inderdaad.

Het leuke van de VOX-schakeling is natuurlijk wel dat er totaal geen extra electronica voor nodig is. Alleen de kabel met daarin een weerstandenverzwakker en een paar C'tjes.

Ik wil het huidige relaistje binnenkort voor de grap voorzien van een serieuze controller (waar ik nog steeds met smart op wacht). De controller is tevens reserve voor een repeater waar ik ATOF-houder van ben. Voor die controller heb ik wel een squelch-signaal nodig. Omdat de porto's in compleet donker gemonteerd zijn, dacht ik daar het squelch-signaal met een LDR vanaf het squelch-LEDje te gaan halen :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#43 Bericht door PA0ETE »

pa3bas schreef:Vanmorgen om ongeveer 9.50 uur weer geprobeerd. Nu met goed succes. Ik hoorde de rogerbeep en heb iets langer gewacht op een eventuele reactie. Die kwam niet, maar wie weet neem je iets op...;-)


Vanmiddag kom ik weer langsrijden. Hoe laat precies weet ik niet, maar het zal in de buurt van 17:30 zijn. Eens kijken of je er dan bent.

Ik heb nu mijn porto aan m'n JWX-antenne geknoopt. Zendvermogen was 5 watt.
Ik heb je goed kunnen horen. Ik heb vaak de Baofeng op radio staan met de ontvanger op 433,125. Als er dan iemand over het repeatertje komt hoor ik dat direct.

Ik stond echter op dat moment een kleine overstroming veroorzaakt door katten op te ruimen en de vloer te ontsmetten. Met het vermoeden dat je hoogstwaarschijnlijk vertrokken zou zijn als ik mijn eigen handen weer had ontsmet heb ik besloten om dan maar niet retour te komen. Achteraf bleef je zo lang hoorbaar dat dat vermoedelijk toch wel gekund zou hebben. :-)

Ik heb trouwens maar besloten om dit repeatertje te laten zitten zoals het zit bij een aantal experimenten die ik hiermee wil gaan doen. Ik wil bijv. het relaistje op een tijdelijke mast zetten die 16 meter boven mijn dak uit steekt. Het huidige repeatertje wordt zo ontzettend vaak uitgetest door mensen (dat gaat bijna de hele dag door, en het is geen storing, ik hoor echt mensen op de ingang bezig al dan niet mobiel), ik heb daarom maar besloten al die experimenten met zonnepaneeltjes, hoge opstelling etc met een tweede repeatertje te doen. Ik was die al aan het opbouwen om hem (ooit) op een hoge locatie te kunnen plaatsen.

Dat apparaatje (als het in de lucht is), staat dan 50 kHz hoger op 433,175, ook met +1,6 shift, maar er moet tevens 77 Hz CTCSS meegezonden worden om hem open te krijgen (dat is bij het andere repeatertje niet).

Ik gebruik die zowel voor test met de zonnepaneeltjes, waarbij de opstelling niet noodzakelijk heel hoog is, maar tevens zal hij geregeld een flink groter bereik hebben dan het andere relaistje dat gewoon binnenshuis staat opgesteld (en dat toch nog verbluffend ver blijkt te komen). Maar deze 'tweede' staat in tegenstelling tot de andere die er altijd is, dus lang niet altijd aan.

Momenteel is het verste station dat 'iets' met het repeatertje aan kon vangen (hij hoorde iets van de uitzendingen en kwam er overheen wat met meer vermogen dan 10 mW in dat geval uiteraard geen kunst is) een flink eind voorbij 20 km. Verste station die het dingetje ook kon gebruiken was 10 km. Eigen ondervinding is dat het op straat 2,5 km verderop altijd wel gaat met een portofoon, soms verder. In de auto heb je vanwege het natuurlijk altijd wel redelijk zwakke signaal soms wel erg last van flutter, mede veroorzaakt door de lage opstelling met veel reflecties. Verder is de afstand vanuit de stadsbus opmerkelijk groot. Dat gaat zelfs goed tot een flink stuk naar beneden net voor spoortunnels waarvan Amersfoort er meerdere heeft.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#44 Bericht door pa5cal »

Grappig. Ik weet niet meer exact waar je woont maar ik heb in 2008 elke ochtend en middag wel met mijn porto door een stuk van amersfoort lopen sjouwen om de ochtend/middag ronde "af" te maken of te beginnen na het werk. Dat ding kon niet lager dan 20mW en ik liep vrij kort langs de repeater op maar flutter was toen door verschillende mensen wel hoorbaar. Sommigen zeuren al bij het minste gerinste stukje ruis dus laten we het er op houden dat het wellicht wel werkbaar was maar gewoon te oncomfortabel voor sommige oren ;) Ik schakelde dan ook meestal voor de zekerheid over op 200mW.

Wat ik nu van jou hoor is dat met absoluut ondermaatse antenne's, opstelpunten enz. je 10mW kunt werken vv over 2.5km afstand VANUIT een kooi van faraday? (bus). Dat is toch op z'n minst apart te noemen ;)

-P

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#45 Bericht door PA0ETE »

Ik zend vanuit de bus wel met 250 mW of zo. Lager gaat de porto niet, maar bijzonder is dat ik het 10 mW EIRP-signaal (vergelijkbaar met 7 mW in een open dipool) dus ook terug hoor.

Overigens moet ik eraan toevoegen dat een dergelijke bus geen kooi van Faraday is op 70 cm. In de trein kun je dat goed merken: de ramen in de meeste treinen zijn te klein om een 2m-signaal goed door te laten. Hoewel het wel werkt blijven de resultaten toch ondermaats. Op 70 cm echter gaat het vanuit de trein meer dan uitstekend. Daar zijn de ramen (net als vermoedelijk die van de bus) groot genoeg.

Wat echter wel weer opmerkelijk is, dat is 1. het feit dat ik de porto vanwege de andere passagiers in de bus bij de experimenten onder rugleuning-hoogte houd, en dat hij daarmee ook onder raamhoogte zit, en 2. de gebruikte antenne. Dat is een fluffy mini-antennetje van Comet. Zie hieronder. Allerminst de beste antenne die je kunt hebben (maar door de fluffy eigenschappen is in je rugzak wel je SMA-connector veilig :-) )

Comet SMA209

Plaats reactie