De micro-repeater Amersfoort-Noord

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

De micro-repeater Amersfoort-Noord

#1 Bericht door PA0ETE »

Sinds kort in de lucht:

Microrepeater Amersfoort-Noord (werkt in de wijk Zielhorst/A1 Klaverblad Hoevelaken onder de LPD-regelgeving)

Uitgang: 433,125 MHz +1,6 MHz shift

(ingang: 434,725, soms staat 77Hz CTCSS aan)

Uitgangsvermogen: 10 mW EIRP in de originele LPD-antenne van de portofoon (vermogen is vergelijkbaar met 7 mW in een open dipool van 34 cm).

Antennehoogte < 10m boven straatniveau.

Portofoonbereik vanaf buiten tussen 1,5 en 2,5 km, afhankelijk van de bebouwing.

Doel en nut (zal ik er maar meteen bij zetten): nihil. Gadget- en fungehalte: hoog!


Het leuke is: ze kosten praktisch niks. Geen ATOF nodig. Op twee goedkope zonnepaneeltjes werken ze jaren zonder enig onderhoud.

Besparing op een portofoonbatterij is wel groot: het relais is serieus te werken op 2 km afstand. Als je het relais hoort, kun je er met 10 mW ook overheen werken. Van portofoon naar portofoon heb je voor die afstand echt meer vermogen nodig.

En voordat iemand begint te vragen: nee ik breng geen piraten op het idee om hetzelfde met hoog vermogen met een Baofeng of een Wouxun ook te proberen. Het werkt alleen dankzij de 10 mW. Als je meer vermogen wilt heb je al snel heel andere antennes en een duplex-filter nodig. Een extra zwaar filter vermoedelijk voor een Baofeng (hoewel ik erg enthousiast ben over die dingetjes, en ze zijn ook erg leuk om met zo'n repeatertje samen te gebruiken...).

Verste afstand tot nu toe van iemand die nog goed over het relaistje kon werken: 10 km (met rondstraler op het dak)
De inhoud....
De inhoud....
... en de behuizing met inhoud.
... en de behuizing met inhoud.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#2 Bericht door PA3BAS »

Ik zal eens wat meenemen in de auto. Ik rijd vrijdag over Hoevelaken heen. Wordt waarschijnlijk een porto aan een JWX-antenne.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#3 Bericht door PA0ETE »

Dat gaat ongetwijfeld werken. Heel soms zit er een stoorsignaal op de uitgang. De apparaatjes zijn 'nette' apparaatjes. D.w.z. met de squelch open zenden ze niet. Dus met een stoorsignaal op de uitgang werkt hij niet. Heel soms zit daar heel zachtjes een impulstreintje. Ik ben vergeten de squelch van de zendende porto helemaal dicht te zetten.

Hij geeft een rogerpiep op het moment dat het portootje uitschakelt. Zenden gaat op de VOX, maar die staat zo gevoelig dat het minimale tikje van het opengaan van de squelch meestal voldoende is.

Ik ben nog steeds heel benieuwd naar alle rapporten uiteraard.

PD2K
Berichten: 33
Lid geworden op: 21 okt 2008, 20:01

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#4 Bericht door PD2K »

Leuk idee! Werkt de huidige opstelling ook al met zonnepaneeltjes? - ik zie stekkers uit de grijze behuizing komen ;)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#5 Bericht door PA0ETE »

Dit is de eerste, die wil ik voorlopig ingeschakeld houden, ook om zelf mee te testen. Ik ga aan deze zelfs een echte repeatercontroller hangen, die ik als reserve voor een repeater hier heb liggen. (zo eentje: http://www.ics-ctrl.com/basic.html )

Ik heb spullen om er in totaal drie te maken, en ik ben nu met de tweede bezig. Met de zonnepaneeltjes die ik heb, daar heb ik al heel veel ervaring mee, dus dat gaat wel lukken.

Het tweede exemplaar gaat twee kanten uit relayeren. Dat heeft het voordeel dat je met twee personen met LPD-portofoons (die doorgaans geen shift hebben) over het repeatertje met elkaar kan werken, elk op een van de frequenties.

De tweede en de derde krijgen zonnepaneeltjes en in elk geval voor een ervan wil ik een locatie +80 meter gaan zoeken om eens te kijken hoe het ding dan werkt. Te hoog moet je trouwens niet gaan, want na een km of 20 à 30 is volgens mij de trajectdemping zodanig geworden dat je met 10 mW niet meer voldoende signaal overhoudt, al is er wel voldoende vrij zicht naar de antenne toe.

Juridisch is het niet helemaal duidelijk. Een paar dingen weet ik zeker.

LPD-ers mogen het relais gebruiken.

LPD-ers en amateurs die een call moeten gebruiken mogen geen verbinding met elkaar maken.

Amateurs met een call die zelf een origineel LPD-apparaat gebruiken mogen dat wel en hoeven dan ook hun call niet uit te zenden.

Amateurs mogen op de ingangsfrequentie van het relaistje zenden.

Amateurs hoeven niet te controleren of er niet een of andere gek is die hun uitzending doorrelayeert (degene die relayeert is aansprakelijk voor de uitzending, en aangezien je deze apparaatjes ook mag gebruiken om 20 hoog het geluid van een huilende baby uit te zenden, is het doorzenden van amateurs ongetwijfeld ook niet een probleem).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#6 Bericht door PA0ETE »

Dit zijn de zonnepaneeltjes die ik wil gebruiken:

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#7 Bericht door PA3FS »

Ik vindt het wel geinig zo'n fun repeater,die volgens mij goed te gebruiken is op kleine evenementen zoals bv Jota of op de camping ect. Wat ik mij wel afvraag is het volgende : de pvc buis is volgens mij niet geschikt om een antenne in te bouwen .Er zit volgens mij koolstof in wat de antenne beinvloed .Hier kwam ik zelf achter toen ik een "slappe arnold" in een pvc buis wou schuiven ,mijn swr veranderde behoorlijk .

73 Frank

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#8 Bericht door PA2LAD »

PA3FS schreef:de pvc buis is volgens mij niet geschikt om een antenne in te bouwen .Er zit volgens mij koolstof in wat de antenne beinvloed .Hier kwam ik zelf achter toen ik een "slappe arnold" in een pvc buis wou schuiven ,mijn swr veranderde behoorlijk .

73 Frank
Nee hoor dat is met elke antenne zo. Een antenne moet niks om zich heen en aan zich hebben.
Moet je ook eens een 1/4 L op je auto op lengte zagen m.b.v. de SWR meter. Zelfs het rubberdopje bovenop de antenne heeft aantoonbaar invloed op de werking..... Zet eens een portofoonantenne op een netwerkanalyser (als je de kans hebt) en kijk eens hoe de resonantie verschuift als je er met je handen of iets anders in de buurt komt...

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#9 Bericht door pa5cal »

Leuk verzonnen! Wb de pvc buis vroeg ik mij dat ook al af ja. De meeste LPD porto's ondersteunen het afschroeven van de antenne om praktische redenen. Zou het toegestaan zijn om daar een stukje kabel tussen te maken? of een massief stukje verlenging zodat je buiten de buis kunt komen...

Dit deel snap ik niet helemaal
LPD-ers en amateurs die een call moeten gebruiken mogen geen verbinding met elkaar maken.
Ik kan me herinneren dat er eerder een discussie is geweest over communicatie tussen lpd'er en amateur maar wat mij bijstaat is dat een ieder zich aan zijn licentie voorwaarden moet houden. Kortom ik moet mijn call netjes melden enz. maar diegene mag wel tegen mij terug praten?

-P

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#10 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij mogen we gewoon een verbinding maken met legale gebruikers van de frequentie. Wij amateurs moeten onze call noemen en ons aan onze amateurregels houden etc. De niet-amateur heeft zich aan de niet-amateur-regels te houden.

Op die gronden mag je volgens mij verbindingen maken.
.... But will it blend?

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#11 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

pe5ed
Berichten: 280
Lid geworden op: 11 jan 2009, 21:13
Locatie: Haarlem

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#12 Bericht door pe5ed »

Je mag (als origineel LPD) geen aanpassingen aan de antenne maken.
Zoals het van fabriek uit is geleverd, moet het gebruikt worden. Dat het in de praktijk niet gebeurd, tsja.

Overigens zal binnenkort het spraakgebruik van LPD gaan vervallen, hoe ze dat willen gaan controleren en welke sancties ...
Vooral in de Randstad (mijn waarnemingsgebied) barst het van semi LPD gebruikers die gewoon ons soort apparatuur en antennes gebruiken.

@ETE, waar heb je die paneeltjes vandaan, en wat leveren ze aan output ?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#13 Bericht door PA0ETE »

PA3FS schreef:Ik vindt het wel geinig zo'n fun repeater,die volgens mij goed te gebruiken is op kleine evenementen zoals bv Jota of op de camping ect. Wat ik mij wel afvraag is het volgende : de pvc buis is volgens mij niet geschikt om een antenne in te bouwen .Er zit volgens mij koolstof in wat de antenne beinvloed .Hier kwam ik zelf achter toen ik een "slappe arnold" in een pvc buis wou schuiven ,mijn swr veranderde behoorlijk .

73 Frank
Ik heb geen verschil gemerkt bij deze rioolbuis van 7,5 cm (van Karwei). Ik heb voor andere toepassingen ook wel afwateringspijp (6 cm) gebruikt. Die ziet er vrijwel hetzelfde uit maar er zijn niet van die handige einddoppen voor te koop.

Misschien moet ik het nog eens nauwkeuriger testen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#14 Bericht door PA0ETE »

PA2LAD schreef:
PA3FS schreef:de pvc buis is volgens mij niet geschikt om een antenne in te bouwen .Er zit volgens mij koolstof in wat de antenne beinvloed .Hier kwam ik zelf achter toen ik een "slappe arnold" in een pvc buis wou schuiven ,mijn swr veranderde behoorlijk .

73 Frank
Nee hoor dat is met elke antenne zo. Een antenne moet niks om zich heen en aan zich hebben.
Moet je ook eens een 1/4 L op je auto op lengte zagen m.b.v. de SWR meter. Zelfs het rubberdopje bovenop de antenne heeft aantoonbaar invloed op de werking..... Zet eens een portofoonantenne op een netwerkanalyser (als je de kans hebt) en kijk eens hoe de resonantie verschuift als je er met je handen of iets anders in de buurt komt...
Het is inderdaad wel zo dat de diëlektrische eigenschappen van het materiaal invloed hebben. Maar de portootjes zijn als je op de vierkante millimeter beschouwd wilt bekijken als het goed is vermoedelijk ook geoptimaliseerd op een mens van gemiddeld gewicht die het portootje vasthoudt, dat is hier ook niet.

Het dopje is niet zo gek: het punt bovenaan is het stroommaximum. Dat is het meest gevoelig voor verstoringen aan of nabij de antenne. Voor de (nuttige) uitstraling is dat punt van de antenne minder relevant, maar een verstoring hier kan hem wel flink uit de afstemming brengen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De micro-repeater Amersfoort-Noord

#15 Bericht door PA0ETE »

pa5cal schreef:Leuk verzonnen! Wb de pvc buis vroeg ik mij dat ook al af ja. De meeste LPD porto's ondersteunen het afschroeven van de antenne om praktische redenen. Zou het toegestaan zijn om daar een stukje kabel tussen te maken? of een massief stukje verlenging zodat je buiten de buis kunt komen...

Dit deel snap ik niet helemaal
LPD-ers en amateurs die een call moeten gebruiken mogen geen verbinding met elkaar maken.
Ik kan me herinneren dat er eerder een discussie is geweest over communicatie tussen lpd'er en amateur maar wat mij bijstaat is dat een ieder zich aan zijn licentie voorwaarden moet houden. Kortom ik moet mijn call netjes melden enz. maar diegene mag wel tegen mij terug praten?

-P
Alleen de originele antenne is toegestaan. De apparaatjes die legaal zijn hebben geen losmaakbare antenne, dat kan alleen een monteur. Sommige handelaren bieden wel aan voor een gering bedrag in plaats van de antenne een SMA-chassisdeel te monteren. De porto is dan echter niet meer legaal. Er zijn van de apparaatjes die ik gebruik (voor ruim 2 maal zoveel geld) identiek uitziende apparaatjes te koop, die in de exportversie 4 watt output geven in een SMA-plug op zowel PMR als LPD-kanalen (de MT5050 export is dat, in NL volgens mij niet te koop).

Plaats reactie