QRO-ers op repeaters, grmbl

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

QRO-ers op repeaters, grmbl

#1 Bericht door angelo »

Steeds vaker hoor ik mensen op repeaters, welke ze niet werken. Met andere woorden, ze werken met zoveel vermogen dat ze meerdere repeaters tegelijk open drukken. Het lijkt wel steeds meer de mode om de repeater welke met 50mW op de porto nog te werken valt in dolby pro logic surround open te duwen met 100W.

Ik begrijp dat niet. Eerst wilde ik nog de schuld geven aan ex-11m piraten die 'altijd' al zo werkten (wat is mijn s-puntje..... en wat is ie nu? Plliiiinnnggkkkkk) maar de callsigns die ik hoor 'op de verkeerde repeater' zijn vrijwel allemaal PA-ers.

Vroeger had je nog wel eens dat een mobiel station per ongeluk meerdere repeaters open duwde, puur en alleen omdat ie vermogen MOEST maken om
'zijn' repeater te kunnen werken en daarbij simpelweg door het mobiel zijn in het ontvangst gebied van de andere repeater komt. Het zij hem/haar vergeven.

Maar dit gaat dus om basis-stations op loopafstand van de antenne op behoorlijk vermogen...

Maar ik hoef geen Rotterdammer te horen in Venlo, of iemand uit Gouda op de Nijmeegse repeater of iemand uit Bergen op Zoom die Apeldoorn werkt.

Ben ik de enige die hier 'last' van heeft?
No good deed goes unpunished.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#2 Bericht door Theo Postma »

Last, last van hebben, ja dat valt eigelijk van Nederlandse stations wel mee.
De hoofdoorzaak hiervan, komt waarschijnlijk door dat PI3ZOD, als enigste Nederlandse repeater, werkt op de frequentie 145.625 MHz.
Wel hoor ik regelmatig onze Duitse vrienden er over komen.
Sommige zitten meer als 150 km van ons vandaan en komen met een S je 1 a 2 binnen.
Het zijn stations die over de repeater van Bremen werken.

Kijk dat zijn afstanden, en doen dit gewoon zonder condities.
Als er verhoogde condities zijn, komt er van alles, tot aan Denen aan toe, over onze repeater.
Vervelend vind ik, dat het van die halve gesprekken zijn, het tegenstation hoor je bijna nooit.
Ik zelf heb al gedacht dat de ontvangst gevoeligheid van PI3ZOD te groot is. (-125 DBm)
De ontvangst antenne is een Diamond X200.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

pe1hzg
Berichten: 904
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: QRO-ers op repeaters, grmbl

#3 Bericht door pe1hzg »

angelo schreef:Steeds vaker hoor ik mensen op repeaters, welke ze niet werken. Met andere woorden, ze werken met zoveel vermogen dat ze meerdere repeaters tegelijk open drukken. Het lijkt wel steeds meer de mode om de repeater welke met 50mW op de porto nog te werken valt in dolby pro logic surround open te duwen met 100W.
Het is een defect aan de repeater.

De voorwaarden schrijven ook voor dat de repeater "niet mag reageren op stoorsignalen of ruis".

En de oplossing is heel simpel: CTCSS. Iedere Nederlandse gelicenseerde radiozendamateur mag verwacht worden dat ze weten hoe hij/zij een laagfrequent oscillator aan de modulator van hun zender moeten koppelen. Of, de dagelijkse praktijk, hoe ze deze optie op hun rijstdoos moeten aanzetten.

De gedachte dat je om storingen te voorkomen, volledig afhankelijk kunt zijn van iets verandelijks en onvoorspelbaars als het ontbreken van lange-afstandpropagatie is belachelijk.

Mijn repeaters werken al jaren met CTCSS en het enige wat ik ervan merk is dat bij condities, mensen op grotere afstand succesvol proberen om een QSO te maken, en dat dit nagenoeg zonder storing werkt. De kakafonie op andere repeaterfrequenties is op zo'n moment niet om aan te horen.
Als ik op de repeatersite zelf de ontvanger op 70cm mee-monitor hoor ik allerlei signalen: een groep Walen (die hebben hetzelfde frequentie-paar), af en toe gebruikers elders in het land, en een bonte verzameling LPD-apparaten die allang niet meer in het LPD subbandje zitten en de ingang van de repeater regelmatig met een bezoekje vereren. Bij mij thuis zijn die LPD-ers zo'n -80 dBm dus het idee dat je ze er met een strakke squelch wel uit kunt filteren is naief.
Vandaar dus een CTCSS slot.

Zie het vademecum voor informatie over welke toon in welk gebied gebruikt wordt; in Nederland zijn 4 gebieden, met 4 tonen, gedefinieerd.

73, Geert Jan PE1HZG

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

Re: QRO-ers op repeaters, grmbl

#4 Bericht door Theo Postma »

pe1hzg schreef: De voorwaarden schrijven ook voor dat de repeater "niet mag reageren op stoorsignalen of ruis".

73, Geert Jan PE1HZG
Grappig Geert Jan, bij mij staat er wat anders.
Bij mij staat er letterlijk;
Het in werking stellen van het onbemande station mag niet geschieden door ruis of stoorsignalen.

Naar mijn bescheiden mening is dat wat anders, als wat jij schrijft.
Ik intrepeteer de regel van het AT, als dat je maatregelen moet nemen om de toegang zo te maken dat de zender niet onnodig aan gesproken wordt.

En wat zijn stoor signalen?
Wat voor mij stoorsignalen zijn, kan voor iemand anders DX betekenen.
Als je een ham signaal als stoor signaal zou willen defineren :D

Andere stoorsignalen, QRM, dat lijkt me voor de hand liggen dat je daar iets tegen onderneemd.
Maar zo lang er nog repeaters zijn die puur op draaggolf open gaan, is dat dwijlen met de kraan open.

PI3ZOD heeft geen subtonen, dit kan wel, een druk op de knop en het is geaktiveerd.
Maar tot nu toe is dit niet nodig gebleken, daar we de 1.750 KHz toon procedure veranderd hebben.
(En 1.750 KHz, is dus ook 1.750 KHz)
Deze moet je bewust 5 sec aanhouden, anders gaat de repeater niet open.
Ook met flink verhoogde condities, werkt dit goed als eerste drempel om onnodig open gaan te voorkomen.
En het steld de afdelings leden de gelegenheid om andere repeaters te werken op 145.625 MHz.

Wat ik vaak zie is dat de repeater open gepiept wordt om bewust te luisteren wat er op de ingang staat.
Dan komen onze Duitse vrienden ook binnen, ze openen de repeater bijna nooit.
Verder denk ik dat we geluk hebben, om als enigste in ons land op 145.625 MHz te werken.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

Re: QRO-ers op repeaters, grmbl

#5 Bericht door angelo »

pe1hzg schreef:Het is een defect aan de repeater.

De voorwaarden schrijven ook voor dat de repeater "niet mag reageren op stoorsignalen of ruis".

En de oplossing is heel simpel: CTCSS.

73, Geert Jan PE1HZG

Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat de door mij genoemde repeaters allemaal geen subtoon of andere vorm van squelsh hebben.
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie