Co-channeling

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Co-channeling

#16 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Co-channeling

#17 Bericht door PA2LAD »

Zomaar even brainstormen, maar had een link via 23 cm of een hogere amateurband iets kunnen betekenen?
Laatst gewijzigd door PA2LAD op 27 mei 2011, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Co-channeling

#18 Bericht door PA0ETE »

Dat is wel veel meer werk natuurlijk. Ik vind wel dat het beter is om een interlink via amateurbanden na te streven. Met name voor mogelijk gebruik bij calamiteiten.

Bij D-STAR speelt dat ook: het oorspronkelijke D-STAR is ontworpen voor interlinks via 10 GHz. De hardware die daarvoor te koop is is echter dusdanig duur dat al snel voor internet gekozen is. Zelfbouw is ook vrij lastig, als het via de ether gaat, dan is het vaak op 2,3 of op 5,5 GHz, maar onder de vrije regels en niet die voor zendamateurs. Er zijn wel verschillende initiatieven voor een alternatieve IP-infrastructuur met bestaande apparatuur maar met amateurvermogens. Doordat die infrastructuur real time werkt kun je dat ook voor D-STAR inzetten. Er zijn verschillende initiatieven om dat ook voor D-STAR te gaan gebruiken.

Los van dat is het natuurlijk een leuk systeem. Ik ben zelf nooit een groot Echolink-fanaat geweest. Ik kan niet goed vertellen waarom dat is, maar doordat de activiteit in een aantal streken niet zo groot is, zijn dit soort initiatieven natuurlijk geweldig om de activiteit op te krikken. De kans bij gekoppelde repeaters op een tegenstation is natuurlijk oneindig veel groter dan op een lokaal werkend relais.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Co-channeling

#19 Bericht door pa5cal »

Ik zie voor tetra in die euhm D/TMO mode (ik ben hem even kwijt) een grote toekomst. Meerdere palen aan elkaar knopen, maar ook meerdere kanelen beschikbaar waardoor je een beetje het "verlies" van capaciteit weer teniet kunt doen. Ik zeg "verlies" omdat in sommige gebieden repeaters staan die binnen mijn beleving vrijwel nooit gebruikt worden of slechts tijdens de spits(en).

-P

PS ja, 3AGW hebben we het over ;) maar die goede man is geloof ik met pensioen en heeft paragliden als hobby opgepakt en daar gaat schijnbaar al zijn tijd in zitten ;)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Co-channeling

#20 Bericht door PA0ETE »

pa5cal schreef:Ik zie voor tetra in die euhm D/TMO mode (ik ben hem even kwijt) een grote toekomst. Meerdere palen aan elkaar knopen, maar ook meerdere kanelen beschikbaar waardoor je een beetje het "verlies" van capaciteit weer teniet kunt doen. Ik zeg "verlies" omdat in sommige gebieden repeaters staan die binnen mijn beleving vrijwel nooit gebruikt worden of slechts tijdens de spits(en).

-P

PS ja, 3AGW hebben we het over ;) maar die goede man is geloof ik met pensioen en heeft paragliden als hobby opgepakt en daar gaat schijnbaar al zijn tijd in zitten ;)
D= direct, T= trunked

TMO is wat we zouden moeten hebben. De capaciteitsverveelvoudiging heeft natuurlijk ook nadelen. Meer stations op hetzelfde kanaal betekent dat je bij hetzelfde zendvermogen minder kan want je bent daarmee maar een kwart van de tijd in de lucht. Bovendien geldt met name bij TMO net als bij GSM een maximale afstand (de pakketten mogen bij GSM niet langer onderweg zijn dan zo'n 32 km, bij tetra TMO weet ik dat getal niet). DMO-repeaters zoals ik er eentje in de lucht wil brengen zijn daarentegen wel bijzonder. Ze werken dus inderdaad op één kanaal, zonder shift. Zie bijlage voor een uitleg van de verschillende soorten DMO-repeaters die er mogelijk zijn. Ik heb hier een type 1a repeater. (Document heb ik al eerder bij de tetra-techno-topic geplaatst)
Bijlagen
DMO Repeater.pdf
(481.46 KiB) 167 keer gedownload

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Co-channeling - DRoIP

#21 Bericht door on7wp »

Ik publiceerde zelf enige jaren terug een white paper hierover

Diversity repeating over IP

ik tracht hem even op te snorren en hier te posten..

Pedro

De toestel/repeaterhardware is in een verregaand stadium op basis van DSP-PIC maar de concentrator software staan we nog nergens, maar met vereende krachten komen we er wel...

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Co-channeling

#22 Bericht door PA3FS »

Vanaf een duintop in Schoorl (NH) was er prima over te werken.

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Co-channeling

#23 Bericht door PA3FS »


pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Co-channeling

#24 Bericht door pe5jw »

Dinsdag avond (27e okt) is er een lezing over Co-channeling op onze afdelingsavond.
http://home.kpn.nl/floks013/ijsselmond_nieuws.html
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Plaats reactie