Co-channeling

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Co-channeling

#1 Bericht door PA3FS »

Regio Twente is ook verbonden met het Cochanneling / Diversity project op 70cm 430.025 :!:
Qth v/d repeater is Hengelo .

Meer info m.b.t dit project is te vinden op :arrow: http://coversity.muntronde.nl/in.html
Laatst gewijzigd door PA3FS op 26 sep 2011, 06:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#2 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Co-channeling

#3 Bericht door pa5cal »

Ik heb het topic even afgesplitst, ergens anders is ook al een heel verhaal over co-channeling ontstaan en ik denk dat de interesse afdoende is om een eigen topic te verantwoorden.

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Co-channeling

#4 Bericht door coolepascal »

Pascal-SAM ik heb me er niet heel erg in verdiept maar bij digitale radiouitzendingen regelen ze idd iets dergelijks. je kunt zowieso met tijdmultiplex werken, dat doet tetra immers ook (met tetra is het hele verhaal goed te realiseren)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Co-channeling

#5 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Co-channeling

#6 Bericht door PA0ETE »

coolepascal schreef:Pascal-SAM ik heb me er niet heel erg in verdiept maar bij digitale radiouitzendingen regelen ze idd iets dergelijks. je kunt zowieso met tijdmultiplex werken, dat doet tetra immers ook (met tetra is het hele verhaal goed te realiseren)
Wat er gebeurt is dat ze een aantal analoge signalen op één frequentie laten werken. De ontvangers zijn via een backbone aan elkaar gekoppeld en de software neemt op ontvangstkwaliteit-criteria een beslissing over welke ontvanger op dat moment optimaal is.

In principe moeten de zenders helemaal op dezelfde frequentie staan en in fase zijn. In de praktijk blijkt een kleine zweving tussen de signalen juist optimaal te functioneren. Als ik me niet vergis wordt op VHF vaak een frequentieverschil van ongeveer 17 Hz gebruikt. Verder moet ook de modulatie, en dus de frequentiekarakteristiek van de zenders en ook de zwaai identiek zijn.

Wat er op het grensvlak van twee zenders gebeurt is dat daar een front ontstaat van een soort staande golven. Over een korte afstand (bij VHF praat je over een aantal meters) zul je bij een FM-signaal een soort interferentie horen. Zwakker overigens dan wanneer je twee zenders die niet in fase zijn op hetzelfde kanaal hoort. Zijn de zenders exact gelijk in frequentie dan zijn er (kleine) delen van het golffront waarop geheel geen signaal te horen is.

Er zijn twee uitstekende manieren om dit tegenwoordig te bereiken. De ene is via een GPS-ontvanger. Die zijn er in varianten die zijn geoptimaliseerd in geografische positie, maar er zijn er ook met firmware die een zo nauwkeurig mogelijke frequentiestandaard af te leveren. Die laatste zijn voor dit doel beter. Nog beter zijn rubidium-atoomklokken, tegenwoordig ook voor tussen de 100 en 200 euro te koop. Deze zitten onder andere in ieder GSM-opstelpunt, maar bijvoorbeeld ook in high-end CD-spelers voor audiofielen.

De techniek van co-channeling is in Nederland allerminst nieuw. Niet veel mensen zullen dat weten, maar het oude analoge politienetwerk gebruikte dit in grote gemeenten en bijvoorbeeld op het bekende ALEX-net op de snelwegen. In de geografisch nogal uitgestrekte gemeente Soest, vlakbij waar ik woon waren bijvoorbeeld drie of vier opstelpunten die het signaal van het hoofdbureau en de eventueel gerelayeerde mobiele gebruikers relayeerden op dezelfde frequentie.

Het maakt echter wel enorm veel uit of je de techniek wilt gebruiken op 86 MHz of op 430 MHz. Dat maakt dit project tot een ambitieus stukje techniek, en een uiterst interessant experiment.

Op Wikipedia staat een kort stukje over co-channeling:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Co-channel

Lezer
Berichten: 456
Lid geworden op: 10 dec 2007, 20:43

Re: Co-channeling

#7 Bericht door Lezer »

..
Laatst gewijzigd door Lezer op 02 jan 2012, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Co-channeling

#8 Bericht door PA0ETE »

Die details ken ik ook niet. Misschien bestaat er al software voor, dat weet ik niet. Ik vermoed dat ze bij de politie destijds vaste PTT-lijnen gebruikt zullen hebben. Die hadden omdat de apparatuur over grote afstand te cascaderen moest zijn (net als bijv. de bekende TXU- en 9044-repeaters) een volkomen vlakke fase-karakteristiek in het audio. Waarschijnlijk losten ze eventuele looptijdverschillen op met vertragingslijnen. Dat is softwarematig natuurlijk allemaal wel op te lossen, alleen is de internetverbinding zelf daarin toch wel een beetje een onbetrouwbare factor. Ik heb geen idee of ze het zelf gemaakt hebben, maar je zou in je software natuurlijk een herkenbaar patroon mee kunnen zenden waaruit je het precieze tijdstip kunt herleiden. Samen met de GPS-ontvanger/rubidium-klok kun je het signaal daarmee op binnen een paar 100 ms verschuiven zodat het uiteindelijk allemaal op hetzelfde moment zit. Een amateurrepeater heeft veel minder last van een beetje extra vertraging dan een fullduplex-verbinding als een telefoon (hoewel ook daar 400- 500 ms vaak niet een probleem is). Wanneer je een D-STAR-repeater met de bekende DVAR-software niet helemaal goed configureert, of je gebruikt hem op een UMTS-verbinding, dan kan die vertraging wel oplopen naar 2 seconden. Bij D-STAR is iedereen in dit opzicht wel iets geduldiger dan bij FM, maar toch merk je nauwelijks wat van die anderhalve seconde meer vertraging dan bij de meeste relais.

Vervallen
Berichten: 289
Lid geworden op: 13 jul 2010, 22:20

Re: Co-channeling

#9 Bericht door Vervallen »

.
Laatst gewijzigd door Vervallen op 29 mar 2012, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Co-channeling

#10 Bericht door PA0ETE »

Dat is inderdaad heel netjes. Allemaal ondergebracht bij dezelfde glasvezelprovider misschien? :-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Co-channeling

#11 Bericht door pa5cal »

Welnee, daar is geen glas voor nodig, alleen fatsoenlijke upstream die je verder nergens anders voor gebruikt. Mooier zou zijn als we straal verbindingen hadden tussen de opstelpunten maar een mensch moet wat te wensen overhouden :)

Erg leuk experiment, eind 2007 heb ik ook eens met de eigenaar van pi2nym over dit fenomeen gesproken en waren er ideeen... Helaas slechts ideeen en het ding is stuk ook.

-P

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Co-channeling

#12 Bericht door PA3FS »

Vragen over de techniek kan ik niet beantwoorden. Ik kwam er alleen deze week achter dat er eij hier in de regio (Hengelo) ook een repeater hebben staan die met dit netwerk is verbonden . Voor evt. vragen over de techniek zou je terecht kunnen bij de geestelijke vaders van dit project.En dat zijn PA4DEN en PA1HUE.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Co-channeling

#13 Bericht door PA0ETE »

pa5cal schreef:Welnee, daar is geen glas voor nodig, alleen fatsoenlijke upstream die je verder nergens anders voor gebruikt. Mooier zou zijn als we straal verbindingen hadden tussen de opstelpunten maar een mensch moet wat te wensen overhouden :)

Erg leuk experiment, eind 2007 heb ik ook eens met de eigenaar van pi2nym over dit fenomeen gesproken en waren er ideeen... Helaas slechts ideeen en het ding is stuk ook.

-P
Moet Bert er een beetje werk van maken hoor. De laatste keer dat ik hem sprak wilde hij ook een 10m-repeater. (3AGW is een vriend van vroeger, hij zat in Amersfoort op dezelfde school als ik, en ik heb een tijd in Nijmegen gewoond en toen sprak hem ook wel eens). Ik neem tenminste aan dat je hem bedoelt.

Voordeel van glas is dat de upstream daar gewoonlijk zo groot is dat het niet uitmaakt dat je er ook nog wat anders mee doet.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Co-channeling

#14 Bericht door PA0ETE »

PA3FS schreef:Vragen over de techniek kan ik niet beantwoorden. Ik kwam er alleen deze week achter dat er eij hier in de regio (Hengelo) ook een repeater hebben staan die met dit netwerk is verbonden . Voor evt. vragen over de techniek zou je terecht kunnen bij de geestelijke vaders van dit project.En dat zijn PA4DEN en PA1HUE.
De laatste van die twee heb ik volgens mij wel eens gesproken toen hij aan het werk was (en nog een PE1). Ik weet niet zeker of ik me niet vergis, maar ls dat klopt dan heb ik ook nog foto's van hem, want ik werkte er op dat moment als fotograaf en hij met een andere camera die hij niet op mij gericht heeft :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Co-channeling

#15 Bericht door elsinga »

PE1HUE "ken" ik nog uit de tijd dat hij verbindelaar was bij Rode Kruis Friesland. "Ken", want dat is inmiddels 20 jaar geleden en daarna sprak ik 'm niet meer. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie