Exit D-star, welcome IDAS...

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Exit D-star, welcome IDAS...

#1 Bericht door on7wp »

ze hebben eindelijk ingezien dat de klankkwaliteit van D-star niet voor naar te luisteren is, en een nieuwe standaard voor dPMR gelanceerd, volgens een ETSI norm...

IDAS welkom !!!


Death star...

Theo

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#2 Bericht door Theo »

proost :mrgreen:

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#3 Bericht door coolepascal »

Weer zo'n stigmatiserende niets zeggende gehypte kreet.

Wie is 'ze' en waar is het op gebaseerd. wat is dPMR (ik weet het wel hoor) wat is een ETSI norm ? en tenslote wat is IDAS ?

En dan natuurlijk IS IDAS een open en vrije norm, ofwel kunnen wij als amateurs daar iets mee zonder dezelfde patentendiscussie nog eens opnieuw te starten ?
Is IDAS voor de simpele lul wel te begrijpen (D-Star is dat kenlijk niet)
ect
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Theo

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#4 Bericht door Theo »

nog maals: proost :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#5 Bericht door PA0ETE »

on7wp schreef:ze hebben eindelijk ingezien dat de klankkwaliteit van D-star niet voor naar te luisteren is, en een nieuwe standaard voor dPMR gelanceerd, volgens een ETSI norm...

IDAS welkom !!!


Death star...
We kennen Pedro natuurlijk als iemand die op dit forum bekend staat om zijn ongenuanceerde uitspraken. Hij staat zich voor op zijn goeroe-schap op repeatergebied. Alleen hier slaat hij dus de plank volledig mis.

IDAS is een professionele variant van D-STAR, ontwikkeld door Icom en Kenwood samen. Icom praat over IDAS, Kenwood noemt de apparaten voorzien van deze norm NEXEDGE, maar de formele naam is NXDN. Ik heb de apparaten zelf wel eens kunnen proberen. Doordat dezelfde AMBE 2020-chip gebruikt wordt als bij D-STAR is de spraakkwaliteit ook volkomen identiek aan die apparatuur. De norm net als D-STAR niet helemaal nieuw meer.

Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/NXDN

Death Star? No!

At least do the thinking before you speak? Surely a point to consider dear guru!!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#6 Bericht door elsinga »

Betekent dat ook dat IDAS, NexEdge en D-Star onderling uitwisselbaar zijn qua apperatuur? Zou je dus een Kenwood NexEdge porto door 'm op 70cm te programmaeren als D-Star porto kunneng ebruiken (of andersom en zo)?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#7 Bericht door PA0ETE »

elsinga schreef:Betekent dat ook dat IDAS, NexEdge en D-Star onderling uitwisselbaar zijn qua apperatuur? Zou je dus een Kenwood NexEdge porto door 'm op 70cm te programmeren als D-Star porto kunneng ebruiken (of andersom en zo)?
Nee. Er zijn verschillen met D-STAR waardoor dat niet gaat. Het punt van kritiek van Pedro betrof de klank van de modulatie, en die is bij beide systemen identiek. Diezelfde AMBE-chip waar je bij amateurs (dat zijn wel meestal amateurs die zelf niet veel ervaring met D-STAR hebben) heel veel kritiek op de klank van het geluid hoort, wordt professioneel steeds vaker toegepast.

NXDN is echt bedoeld voor de professionele kant, en dan met name de onderkant van de markt in de VS. Voor het alternatief daar APCO P25 is de verkrijgbare apparatuur behoorlijk prijzig. In Europa is dat anders, TETRA is niet ongelooflijk veel duurder dan NXDN. Misschien dat het systeem daarom hier nog niet zo bekend is. NXDN heeft wel een voordeel tegenover TETRA dat APCO P25 ook heeft: veel van de apparatuur is zowel geschikt voor FM als voor digitaal (DV). Tetra-apparatuur is altijd uitsluitend TETRA. Dat komt ook omdat TETRA TDMA is, waardoor het een stuk breder is dan FM en dus niet in bestaande netten kan worden ingepast. P25 en NXDN zijn afhankelijk van de variant even breed als bestaande FM-toepassingen of half zo breed. Zodoende is het makkelijk voor bedrijven en instanties om geleidelijk over te schakelen. APCO P25 en NXDN kunnen alletwee automatisch kiezen tussen FM en DV, zodat mensen de oude alleen-FM-apparatuur kunnen blijven gebruiken op dezelfde kanalen. Nadeel is dan wel dat je niet de winst in kanalen van een halve bandbreedtevariant kunt gebruiken.

Wat ik overigens niet weet is of Kenwood's NEXEDGE- en Icom's IDAS-apparatuur door elkaar heen te gebruiken is. Doordat ze er alletwee een andere naam voor gekozen hebben zou je zeggen van niet, maar dat kan ook uitsluitend een marketing-besluit zijn.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#8 Bericht door ON5GM »

on7wp schreef:ze hebben eindelijk ingezien dat de klankkwaliteit van D-star niet voor naar te luisteren is, en een nieuwe standaard voor dPMR gelanceerd, volgens een ETSI norm...

IDAS welkom !!!


Death star...

*** zucht ***
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#9 Bericht door on7wp »

de hoenderen zijn in beweging, lol, wat uiteraard de bedoeling was...

commentaar klopt niet geheel, IDAS heeft wel degelijk een grotere audio bandbreedte, waardoor de verstaanbaarheid (en vooral de vermoeidheidsfactor bij lang luisteren afneemt) beter wordt.

D-star gebruikt de plain old AMBE codec

IDAS gebruikt AMBE2+ aan een hogere bitrate (maybe met dezelfde chipset) maar door het hogere modulatiealgoritme ook een dubbele bitrate en dus een veel beter audio bandbreedte.

ga maar verder kippen van me... :-)

Pedro ON7WP
Repeater Goeroe :-)
D-star criticaster

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#10 Bericht door PA5COR »

Wij doen hier in het Noorden aan co channeling, of zoals ik dat doopte A star... voordeel, je oude muek gewoon kunnen blijven gebruiken, en toch het ( noorden) land doorrijden met dezelfde frequentie op je set.
( 430.025) Heerenveen en 9 andere repeaters gekoppeld, project van PA4DEN en Erik PA1HUE, met PD0DPS en ik zijdelings.
Plus allen die belangeloos hun materiaal beschikbaar hebben gesteld, of tijd erin hebben gestoken.
Hulde, voor mij amateurs op hun best.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#11 Bericht door PA0ETE »

on7wp schreef:de hoenderen zijn in beweging, lol, wat uiteraard de bedoeling was...

commentaar klopt niet geheel, IDAS heeft wel degelijk een grotere audio bandbreedte, waardoor de verstaanbaarheid (en vooral de vermoeidheidsfactor bij lang luisteren afneemt) beter wordt.

D-star gebruikt de plain old AMBE codec

IDAS gebruikt AMBE2+ aan een hogere bitrate (maybe met dezelfde chipset) maar door het hogere modulatiealgoritme ook een dubbele bitrate en dus een veel beter audio bandbreedte.

ga maar verder kippen van me... :-)

Pedro ON7WP
Repeater Goeroe :-)
D-star criticaster
Je hebt inderdaad gelijk, ik heb me hier een beetje verslikt, het betreft een andere chip, met betere spec's die ook een kleinere bandbreedte nog met de kwaliteit van D-STAR kan werken.

Wat ik nooit goed snap, en daar ben jij niet de enige in, dat is waarom binnen het zendgebeuren de hobby van iemand anders beter of minder zou zijn dan die van iemand zelf. Kennelijk kijk jij toch een beetje neer op het 'geploeter' van al die verder sympathieke, maar toch wel enigszins onnozele mensjes die zijn gevallen voor een technologie die toch eigenlijk niets kan voorstellen. Ik zie dat ook bij een eerdere discussie die we hadden over repeaters die laag staan opgesteld. Die zouden als amateurrelais niet volwaardig zijn, ondanks dat er (misschien een minderheid van) mensen zijn die daar wel het nut van inzien.

Ik heb daar altijd anders in gestaan. Ik kijk bijvoorbeeld niet neer op mensen die nog steeds met veel enthousiasme een stokoude techniek als FM omarmen, terwijl daar misschien toch echt wat voor te zeggen is. Je zou bijvoorbeeld argumenten kunnen aandragen, waarom je met het experiment als belangrijkste doelstelling van onze hobby beter een misschien wat gemankeerde digitale manier van uitzenden zou kunnen gebruiken, dan een analoge techniek die door de meeste professionals voor communicatie wordt gezien als in hoge mate uitgefaseerd.

Ik vind, los van de kritiek die ik wel een beetje heb op je manier van doen, wat jij doet ook heel interessant, en ik vind het eigenlijk wel jammer dat je niet wat meer hier op het forum daarover vertelt. Dat geldt ook voor de techniek waar PA5COR over schrijft. Ik heb als journalist al eens voor het blad Verbinding geschreven over de het netwerk die een amateur uit Amersfoort hiermee op het professioneel gebied heeft opgezet (hij gebruik voor de synchronisatie iridium-atoomklokken ipv GPS-ontvangers zoals in het noorden). Ik vind het heel knap dat de amateurrepeaters hiermee op 70 cm werken, waar de problemen die je tegenkomt zeker 3maal zo groot zijn als op 2m.

Maar even terug op de discussie, want dat vind ik toch van belang. Het lijkt dat bij amateurs veel sterker dan bij andere hobby's een houding leeft van 'ik ben beter dan jij'.

Ik besef dat dit misschien iets is voor een aparte topic, maar:

- Is het niet veel belangrijker wat iemand's inzet en enthousiasme is bij dit soort dingen dan het feit dat hij/zij misschien geen amateurtopsport bedrijft?

- Maar bovenal is het niet belangrijk om met interesse elkaar's projecten te bekijken en indien nodig elkaar daarbij (moreel) te steunen, in plaats van iemand als 'minder' af te schilderen dan jijzelf, wanneer je in wat die ander doet misschien niet zoveel ziet?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#12 Bericht door pa5cal »

co channeling lijkt mij ook een zeer interresant iets, maar dan met een hoop "stads" repeaters. De hoge opstel punten ben ik het wel mee eens dienen gebruikt te worden op een nuttige manier. Te veel gebeurd het nu door allerlei ego's met name van mensen dat repeaters om zeep worden geholpen, of er gaten in het dekkings gebied ontstaan. Zie eens naar recent gesukkel met PI2NOS bijv. ? Door regels kan er geen repeater zo dichtbij en zo hoog en blablabla. Allemaal jammer. Ik zou dus persoonlijk ook graag zien dat we de regio repeaters zoals deze genoemd worden ze goed mogelijk proberen te plaatsen en bouwen, en de ego's van verschillende mensen die graag het ding op naam willen hebben buiten spel zetten, en het experimenteren kan in elke stad met een stadsrepeater zonder zorgen!

-P

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#13 Bericht door PA3JD »

--
Laatst gewijzigd door PA3JD op 24 nov 2011, 06:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#14 Bericht door PE7EB »

Een prachtig initiatief als je het mij vraagt, eens kijken of we daar as. zaterdag tijdens de reis naar/van Beetsterzwaag eens even wat van mee kunnen krijgen.

Wat ik me zomaar afvraag, hoe staan onze Groningse "vrienden" hier tegenover?
Ik kan me nog tijden herinneren dat dat alleen al het denken aan, laat staan het praten over gekoppelde repeaters, dan wel repeaters met grote (landelijke) dekking daar direct tot hartkloppingen en rolberoertes leidde :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: Exit D-star, welcome IDAS...

#15 Bericht door PA3JD »

PE7EB schreef:Een prachtig initiatief als je het mij vraagt, eens kijken of we daar as. zaterdag tijdens de reis naar/van Beetsterzwaag eens even wat van mee kunnen krijgen.

Wat ik me zomaar afvraag, hoe staan onze Groningse "vrienden" hier tegenover?
Ik kan me nog tijden herinneren dat dat alleen al het denken aan, laat staan het praten over gekoppelde repeaters, dan wel repeaters met grote (landelijke) dekking daar direct tot hartkloppingen en rolberoertes leidde :mrgreen:
Eric,
Weet zelf van die tijden niets van. Echter, ik heb al verscheidene Groningse stations gewerkt 's morgens en tegen het eind van de middag. Tot nu toe heb ik positieve reacties ontvangen over dit experiment. Er gaat dus idd meer dan "niets" boven Groningen, hi. Ik hoop je zaterdag te werken wanneer ik naar het Friese Achlum ga om Bill Clinton te ontmoeten. (Helaas geen zendamateur)

Plaats reactie