D-star

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

D-star

#1 Bericht door andreph5c »

Vraag is er misschien ook ergens een dstar repeater gekoppeld met echolink zo dat ik ook eens een Qso via dstar kan maken zonder dat ik zon dure set moet aanschaffen (ik wil eerst eens op deze mammoet dstar proberen hi )

Tnx andre ph5c
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: D-star

#2 Bericht door PA0ETE »

Nee.

De maker van de linksoftware wil dat vermoedelijk niet. Het kan ook zijn dat er technische issues zijn waarom het niet gaat. De koppeling tussen analoge en digitale repeaters zijn ook niet toegestaan. De reden van dat laatste is dat daarbij de roepnaaminformatie niet wordt meegestuurd, wat in sommige landen (het systeem werkt wereldwijd) verplicht is.

Er is een alternatief min of meer Duits systeem dat voor zover ik op de hoogte ben wel de koppeling tussen analoog en digitaal toestaat. Van een koppeling met EchoLink heb ik nooit gehoord. Wel lijkt het D-STAR-systeem van reflectors heel sterk op het EchoLink-reflectorsysteem. Overigens staat dat systeem nu enigszins onder druk doordat er een nieuw systeem gekomen is dat niet met reflectors, maar met een soort servers werkt, die niet het geluid koppelen, maar alleen de "administratie" bijhoudt voor de werkgroepen die ermee werken.

Het systeem is volop in beweging, dus je kunt nooit weten wat er nog aankomt. Wanneer er iemand is die daar iets in ziet en die tegelijkertijd voldoende is ingevoerd om er de software voor te maken dan komt het er vast ook wel aan. Dat is met andere dingen ook gebeurd (D-STAR is in Nederland nog maar sinds begin 2008 in gebruik, het systeem van de D-STAR-reflectors was als ik het goed heb toen net geïntroduceerd. :-) Daarvoor was het niet mogelijk om D-STAR-repeaters te koppelen. Je kon verre stations wel individueel aanspreken, maar je kon toen slechts heel beperkt QSO's maken waar meerdere stations in deelnamen)

Plaats reactie