Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#1 Bericht door PA0ETE »

Via mijn Samsung Galaxy Android smartphone werkt het op 2 manieren.

De mooiste manier daar is met de gratis versie van de app 'Scanner Radio'.

Het werkt op een mobiel ook door naar http://m.radioreference.com te gaan, en dan door de verschillende menu's naar de stream te lopen.

Verder is het ook mogelijk om de display-info via de RS-232-poort van het D-STAR-apparaat op de stream weer te geven. Dit wil ik in de toekomst ook gaan doen.

Op de PC is de stream hier te vinden:
http://www.radioreference.com/apps/audio/?feedId=8444

Twee maanden geleden was er al een andere aanvulling op de streams. Daarbij kun je met een webcam de stations-info op het display van de stream-ontvanger bekijken. Die stream is helaas niet zo heel stabiel gebleken.

http://www.livestream.com/shortiezzz

De stream blijft uiteraard ook te volgen via onlinereceivers.net en via CH73.net, waar de stream beide al vanaf het begin te beluisteren is.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#2 Bericht door PA2OLD »

Bedankt voor de tip, ik zal daar eens luisteren.

Vriendelijke groet, Ben - PE1IEI
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#3 Bericht door PA0ETE »

De stream blijkt inmiddels zowel op Android als op iPhone en BlackBerry te werken door de app Scanner Radio te installeren. Tevens kan op die manier de drukke Amerikaanse D-STAR-reflector REF001C worden beluisterd.

Deze (herziene) tekst staat op de website van PI1DSA over de stream.

DSA-stream nu makkelijker te beluisteren op o.a. smartphones

Sinds eind april is de stream van PI1DSA ook te beluisteren op de website www.RadioReference.com. RadioReference.com is de grootste site met resources en streams op dit gebied. In de VS is de communicatie van vele politiekorpsen en andere overheidsdiensten, zowel met analoge als met digitale modulatiesoorten via deze directory beschikbaar, net als vele amateurrepeaters. Ook buiten de VS zijn er redelijk wat streams op de site beschikbaar.

Voordeel voor PI1DSA is onder andere dat de stream hiermee veel gemakkelijker op de verschillende smartphone-platforms te beluisteren zal zijn. Voor Android, iPhone en Blackberry bestaat de app 'Scanner Radio'. (Alleen voor Android hebben we deze uit kunnen proberen. De app is daar beschikbaar via Android Market, de app store van Android in zowel een gratis als een betaalde versie. De stream van PI1DSA doet het ook in de gratis versie.)

Op smartphones kan ook deze link gebruikt worden http://m.RadioReference.com Alleen voor mobiele telefoons met het Windows-platform zijn daarbij in veel gevallen extra maatregelen nodig, omdat die notoir slecht om kunnen gaan met het MP3-protocol. Streams via RadioReference.com hebben een aangenaam lage bitsnelheid van slechts 16kbps, zodat de mobiele verbinding door de stream ook minimaal belast wordt.

De stream van PI1DSA is op RadioReference.com is hier te vinden. Om het geluid te starten moet daar eerst een player worden gekozen, en dan aan de linkerzijde op het vakje 'Listen' worden geklikt.

Naschrift: inmiddels is duidelijk dat de stream het ook op Blackberry en iPhone blijkt te doen door daar de app "Scanner Radio" te installeren. (Voorzover ik weet moet daar op de iPhone een bedrag <1 euro voor worden betaald).

Overigens is er zowel in de app Scanner Radio als op de site www.RadioReference.com ook de mogelijkheid om naar de drukke Amerikaanse D-STAR-reflector REF001C te luisteren. Verder is ook de stream van PI6TEN op beide manieren beschikbaar.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#4 Bericht door pa5cal »

Wellicht niet onhandig om even tussen neus en lippen door, wellicht ter overdaad, even aan te geven dat datavekeer op een mobiele telefoon niet echt gratis is. Zeker binnenkort wil met allerlei diensten gaan bereken naar belasting of naar "GEMISTE INKOMSTEN" maw een repeater de hele dag op je telefoon streamen zou wel eens exorbitant duur kunnen worden, met dank aan de graaiers bij oa KPN.

-P

PS verder een prima ontwikkeling dat het kan natuurlijk! ;)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#5 Bericht door coolepascal »

weer eens aangetoond dat zendamateuristme volkomen achterhaald is.
aleen begrijp ik dit hele concept niet. je gaat een modern en betrouwbaar systeem als gsm gebruiken om veel minder betrouwbare amateur technieken op te forwarden ?
Weet je dat je met een gsm ook gewoon kan bellen !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#6 Bericht door PA0ETE »

Het is een leuk extraatje, zo moet je het zien. Ik heb het zelf al veel gebruikt. Ik internet prepaid. Dat is (nog wel) erg goedkoop. Bovendien gebruik ik hem met de stream geregeld hier thuis. Geen zin er een laptop bij te pakken, en binnen het bereik van mijn router internet mijn telefoon via WiFi.

De stream van PI1DSA heeft een rol van enige betekenis gespeeld bij de snelle groei van het D-STAR-gebruik. Op de site waar er het meest naar geluisterd wordt zit een shoutbox en kun je zien wie er luisteren (als ze ingelogd zijn). Daardoor kon ik zien dat het heel geregeld voorkwam dat mensen daar een paar weken luisterden, kennelijk door wat ze hoorden geraakt werden, en dan vervolgens apparatuur kochten en op D-STAR verschenen. Lange tijd was deze stream in Nederland de enige mogelijkheid om zonder D-STAR-apparatuur naar die modulatiesoort te luisteren. Sinds kort is er een tweede stream, die in Firefox overigens momenteel niet werkt. Deze zit op http://ref017.dstargateway.org Links staat ergens 'listen to'.

Verschil is dat deze stream rechtstreeks op de reflector zit (hij werkt met een dongle). De stream van PI1DSA werkt met een portofoon. Het display van die portofoon met stationsinfo kun je hier bekijken: http://www.livestream.com/shortiezzz (deze stream met beeld crasht overigens nogal eens). PI1DSA staat geregeld op Reflector 017A, maar niet altijd. Hierdoor zijn er op beide streams dikwijls ook verschillende streams te horen. Een dongle geeft verder een nogal ander geluid dan een portofoon (bij de laatste ontbreken bijv. de lage tonen.) De streams zijn redelijk populair dus ze voorzien wel in een behoefte.

Dit is trouwens een info-pagina die ik zelf gebruik voor de streams. Er is ook op te vinden hoe je ze op een internetradio kunt beluisteren (dat doen ook veel mensen):
http://streams.shorties.nl

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#7 Bericht door pa5cal »

Komt er dan binnenkort ook een tetra stream? ;) Dat willen we natuurlijk nog liever aan de man brengen niet dan? :P

-P

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik maak wel opnames van alle 7 QSO's van de komende maand (als het net zo hard gaat als afgelopen maand) :-)

Er moet wel wat te horen zijn natuurlijk. Dat is bij de stream van PI6TEN op het moment ook wel een beetje een probleem. Het enige moment dat er daar veel activiteit is, dat is tijdens de Gooise Ronde, zondagochtend 11:30 - 12:00. Dat gaat wel veranderen. Naar verwachting wordt PI6TEN in de komende paar maanden een volwassen repeater. De ontvanger (een Rohde & Schwarz) is overigens al op dat niveau. Binnenkort komt er een nieuwe Motorola-zender met ook veel betere antennes voor de zender.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#9 Bericht door pa5cal »

Dat van PI6TEN is goed nieuws.

Overigens iets meer terug on topic, met name het mobiele data verhaal:

http://tweakers.net/nieuws/74419/kpn-pa ... 7#reacties

Ik geloof (nee weet zeker) dat ik spoedig mij van KPN ga distancieren...

ON5ZZ
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 mei 2011, 19:55

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#10 Bericht door ON5ZZ »

werkt prima op de ipad via de 3G,de app van echolink werkt trouwens ook op de ipad, zelfs via het edge netwerk blijkt dit nog goed te werken!
Hf:Icom 7300 ant endfed 8band
VHF/UHF :Icom 9700 ant v2000
Mobiel: tyt 9800
Portable: baofengs
CW freak
APRS ON5ZZ-9

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#11 Bericht door PA0ETE »

PI1DSA hangt vandaag (20/5/2011), morgen en overmorgen aan REF038C, de reflector waar het portofoonverkeer op de Hamvention in Daytona zich grotendeels afspeelt.

Zoals hierboven beschreven te beluisteren via de Scanner Radio app, op iPhone, Android en Blackberry, en via de browser op de onderstaande twee links.

http://bit.ly/7gkhpz en

http://bit.ly/jQS0QI

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#12 Bericht door pa5cal »

Even een aanvulling op mijn eerder gemaakte opmerking: De regering heeft schijnbaar het beprijzen per dienst in de 2e kamer behandeld en de providers verboden dit in te voeren. We kunnen er nu natuurlijk op wachten dat het totale databundel gebeuren duurder wordt maar ala. Dat zien we dan wel weer. Voor het streamen van zaken is dit natuurlijk goed nieuws, alsmede whatsapp ed.

Om het streamen van PI1DSA ed op je mobiele device nog wat goedkoper te maken, kwam ik bij toeval dit tegen in het WIS (Wandelgang Informatie Systeem)

note
Ik weet dat we hier op het forum tegen reclame zijn, maar, gezien dit een gratis iets is zonder haken en of ogen / financieel gewin voel ik mij geroepen dit te delen...
/note

The phonehouse heeft op dit moment een t-mobile aanbieding: 1 jaar lang gratis 3g. Je krijgt dan een USB dongle met microsim (deze kan ook in je aajplank) en een data abo met 500meg traffic op 3.6mbit, daarna wordt de snelheid geknepen maar heb je ONBEPERKT internet (dus geen nacalc). Dit is een abo van 15,- per maand maar je krijgt bij het afsluiten van je contract direct 180 euro gestort. Kortom, het kost je niks :) (12x15, ik hoef het toch niet voor te rekenen he?). De USB dongle kost je ook niks en wordt gratis thuis bezorgd.

Indien interesse bel dan even met the phonehouse op 0900-4240900 bellen, optie 1 kiezen en zeggen dat je van de tmobile start actie gebruik wilt maken.

Doe er je voordeel mee, of niet ;)

-P

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#13 Bericht door coolepascal »

Lijkt me volkomen legitiem om de prijs van een databundel te verhogen (effe je contract nakijken)
Als je vervolgens vind dat het te duur is, dan hop je gewoon naar een andere telecomgladjakker.
Als ze allemaal even duur worden, dan is er de opta die dan boevenpraktijken aantoont.
Ondertussen maken slimme radioamateurs gewoon gebruik van hun hobbie om met elkaar te communiceren.
Hehhh Pascal wat zeg je nu weer.... de amateurbanden gebruiken om met elkaar te babbelen terwijl we ook telefoons hebben ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#14 Bericht door PA0ETE »

pa5cal schreef:Even een aanvulling op mijn eerder gemaakte opmerking: De regering heeft schijnbaar het beprijzen per dienst in de 2e kamer behandeld en de providers verboden dit in te voeren. We kunnen er nu natuurlijk op wachten dat het totale databundel gebeuren duurder wordt maar ala. Dat zien we dan wel weer. Voor het streamen van zaken is dit natuurlijk goed nieuws, alsmede whatsapp ed.

Om het streamen van PI1DSA ed op je mobiele device nog wat goedkoper te maken, kwam ik bij toeval dit tegen in het WIS (Wandelgang Informatie Systeem)

note
Ik weet dat we hier op het forum tegen reclame zijn, maar, gezien dit een gratis iets is zonder haken en of ogen / financieel gewin voel ik mij geroepen dit te delen...
/note

The phonehouse heeft op dit moment een t-mobile aanbieding: 1 jaar lang gratis 3g. Je krijgt dan een USB dongle met microsim (deze kan ook in je aajplank) en een data abo met 500meg traffic op 3.6mbit, daarna wordt de snelheid geknepen maar heb je ONBEPERKT internet (dus geen nacalc). Dit is een abo van 15,- per maand maar je krijgt bij het afsluiten van je contract direct 180 euro gestort. Kortom, het kost je niks :) (12x15, ik hoef het toch niet voor te rekenen he?). De USB dongle kost je ook niks en wordt gratis thuis bezorgd.

Indien interesse bel dan even met the phonehouse op 0900-4240900 bellen, optie 1 kiezen en zeggen dat je van de tmobile start actie gebruik wilt maken.

Doe er je voordeel mee, of niet ;)

-P
Ik wil eigenlijk niet bij T-mobile zitten, omdat dat dat niet een heel goed netwerk is. Ik betaal momenteel 4,50 per dertig dagen en soms zoals nu heb ik mijn telefoon na afloop van die dertig dagen periode wekenlang niet buitenshuis nodig (wel mijn telefoon maar mijn telefoon waarop ik bijv. surf, twitter en streams luister). Als ik weer een of meerdere dagenlang op pad ga waarbij ik graag wil surfen betaal ik 4,50 en dan kan ik weer 30 dagen internetten. Verder geen abonnementskosten of wat ook. Wil ik in de tussentijd de het geluid van de stream horen, dan luister ik naar de bron: PI1DSA, gewoon rechtstreeks via de ether.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#15 Bericht door pa5cal »

Ik heb tot nu toe (en ik heb het sinds 2006 naast mijn KPN abo) geen problemen gehad met t-mobile. Door de hele i-madness zijn ze zelfs zeer fors aan het uitbreiden. Het netwerk waar ik persoonlijk de meeste problemen mee heb is vodafone. pa3met kan daar nog wel een boekje over open doen :)

Maar je hebt gelijk, als je het niet nodig hebt, prima ;) Voor diegene die hier wel hun voordeel mee konden doen; ook prima!

-P

Plaats reactie