Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik houd dit beroepsmatig bij, maar gemiddeld genomen geven KPN en daarna Vodafone de minste problemen. T-Mobile, lange tijd de enige die de iPhone in NL mocht faciliteren is zeker gedurende die periode altijd het 'zorgenkindje' geweest.

Ik houd ook aan Vodafone vast, omdat je bij GSM-gebruik nog via 800 MHz belt via hen (bij T-Mobile is dat 1800 MHz). De dekking van 800 MHz is per definitie beter als je naar de hoeveelheid palen kijkt. Dit geldt niet voor internet, dat ook bij vodafone 'hoog' zit. Door mijn scheiding van mobiel bellen en internetten zou ik in principe voor internet wel qsy kunnen gaan naar een andere provider, maar dat vind ik lastig.

Ik heb er wel altijd een KPN-toestel nog naast, zodat mocht provider 1 een megaprobleem krijgen gedurende een paar dagen (dat soort dingen blijkt te gebeuren, zoals een tijdje terug nog... tsja bij wie was dat in juni 2010 ook weer? :-) ) ik nog altijd een alternatief heb.

Afijn, het blijft kommer en kwel. Zeker als je bij echt serieus gedoe de helpdesk weer eens nodig hebt. En dan blijkt weer eens hoe verschrikkelijk handig het is als je prepaid belt. Je hebt verder geen enkele verplichting richting telecombedrijf. Als ze lopen te kutten betaal je gewoon niet meer en dat levert je dan geen wanbetalers-status op. Providers weten dat ook, en als je dit wapenfeit in de strijd gooit, dan willen ze dus ineens vaak wel wat voor je betekenen... :-)

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#17 Bericht door pa5cal »

KPN zit ook nog op 900mhz (of 800). Dat bied soms wel een voordeel ja, maar, en ik weet dat jij niet veel in een auto zit :P MOBIEL is vodafone echt huilen met de pet op. Met zeer grote regelmaat worden collega's tijdens het rijden disconnected. Een handover die fout gaat of wat anders. Dat overkomt KPN ook wel maar voda staat met stip bovenaan (en ik heb 150 collega's op vodafone.)

T-mobile heb ik inderdaad minder gebruikt voor voice en meer voor data maargoed, het iphone debacle waren dan ook groeistuipen. Kijk eens bij de enige iphone provider in de us? Die gingen vrijwel compleet door hun hoeven :)

-P

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#18 Bericht door PA0ETE »

pa5cal schreef:KPN zit ook nog op 900mhz (of 800). Dat bied soms wel een voordeel ja, maar, en ik weet dat jij niet veel in een auto zit :P MOBIEL is vodafone echt huilen met de pet op. Met zeer grote regelmaat worden collega's tijdens het rijden disconnected. Een handover die fout gaat of wat anders. Dat overkomt KPN ook wel maar voda staat met stip bovenaan (en ik heb 150 collega's op vodafone.)

T-mobile heb ik inderdaad minder gebruikt voor voice en meer voor data maargoed, het iphone debacle waren dan ook groeistuipen. Kijk eens bij de enige iphone provider in de us? Die gingen vrijwel compleet door hun hoeven :)

-P
Was het niet T-Mobile die op hun donder kregen omdat ze volgens OPTA niet voldeden aan hun minimale verplichting van uitrol van UMTS? Het was overigens overmacht (gemeenten waren met vergunningen voor masten al toeschietelijk geweest bij andere partijen en hadden geen zin om T-Mobile ook nog te plezieren), maar dat maakt voor de gebruiker niet uit.

Ik probeer gebruik in de trein van de telefoon zoveel mogelijk te vermijden, maar ik ontkom er toch geregeld niet aan. Ik heb helemaal nooit dat soort problemen gehad. En ik heb niet een speciale telefoon met extra vermogen of zelfs een externe antenne of zo. (Dit is al het vijfde toestel als ik goed tel dat ik sinds het bestaan van Libertel gebruik) Ik maak zelden mee dat ik geen 3G gebruik heb, terwijl ik daar toch vanwege beroepsmatige interesse op let, maar zelfs de overschakeling tussen 3G en GSM verloopt als dat eens nodig is gladjes en voorzover ik er weet van heb ongemerkt. Nooit, helemaal nooit is in de afgelopen tien jaar een gesprek van mij verbroken. En dan moet je bedenken dat ik voor mijn interviews en reportages gewoonlijk meestal op het platteland in een of andere uithoek van het land moet zijn. In de begintijd heb ik ook nog wel eens in de bus gebeld, maar ook dat ging altijd goed. Als ik in de trein gebeld word ga ik trouwens altijd op een balkon staan om overlast voor de andere reizigers te voorkomen. Daar sta je meestal nog meer ingebouwd en de ramen zijn er een stuk kleiner. Dat ook nog.

Ik denk dat ik het wel weet. Vodafone houdt net als ik gewoon niet van auto's :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#19 Bericht door PA0ETE »

Het zal toch verdorie niet zijn dat ze mij als journalist op dit gebied extra voorrang op het netwerk geven (dat kan wel namelijk). Als dat waar zou zijn en ik kan het bewijzen dan heb ik een scoop.... Ik ben lange tijd wel vaste beller bij ze geweest. Maar ook geregeld met leuke verhalen, bijvoorbeeld over hoe je antennes camoufleert, en hoe in Italië op monumentale historische gebouwen geheel onzichtbaar die dingen in de hoeken worden gemonteerd, in de kleur van de omliggende stenen. En die mooie uitheemse boom in Limburg natuurlijk. Ik ga ervan uit at het niet zo is, maar het contrast tussen jouw en mijn verhaal is wel heel erg groot, en ik ga ervan uit dat jij net als ik gewoon de waarheid vertelt.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#20 Bericht door pa5cal »

Precies ;) Wellicht ligt de waarheid van ons in het midden maar...

Een collega van me heeft destijds een tooltje van nokia laten lopen op zijn telefoon: energy profiler http://www.symbian-freak.com/news/007/1 ... ofiler.htm en daarmee een paar dagen de gegevens geexporteerd naar een excel sheetje. Dat loog er niet om! Met grote regelmaat dat je signaal onder de 100dBm dook (waar eigenlijk niet meer mee te bellen valt) en recentelijk zijn we bij ons op kantoor gestart met onderzoek naar een femtocel.

Het frapante is dat in ons pand de 3g dekking maar marginaal is, maar dat we via het antenne register (even googlen welke provider welke frequenties gebruikte en je kunt een naam aan de QRG plakken in het register ;) ) kunnen zien dat de paal niet erg ver weg staat.

In het verleden, en nu spreek ik over 10+ jaren, was de keuze voor vodafone/libertel gebaseerd op de dekkingsgraad in de bieschbos, daar kwamen we nog al eens met de boot en KPN en alle andere providers waren daar gewoon "zoek". Tegenwoordig is dat wel opgelost en is de dekkingsgraad best aardig van alle providers.

-P

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#21 Bericht door pa3met »

pa5cal schreef:KPN zit ook nog op 900mhz (of 800). Dat bied soms wel een voordeel ja, maar, en ik weet dat jij niet veel in een auto zit :P MOBIEL is vodafone echt huilen met de pet op. Met zeer grote regelmaat worden collega's tijdens het rijden disconnected. Een handover die fout gaat of wat anders. Dat overkomt KPN ook wel maar voda staat met stip bovenaan (en ik heb 150 collega's op vodafone.)

T-mobile heb ik inderdaad minder gebruikt voor voice en meer voor data maargoed, het iphone debacle waren dan ook groeistuipen. Kijk eens bij de enige iphone provider in de us? Die gingen vrijwel compleet door hun hoeven :)

-P
kan het alleen maar beamen, maar ja nu ben ik een van die collega's.....


speaking of -- die cellen, snappen die UMTS wel als je die locaal ophangt? Ik heb het bij KPN gezien. Gebouw uit -- prima dekking, Binnen was het midner maar met de locale cellen goed. Alleen geen UMTS dus.

Overigens, op opensignalmaps.com kan je zien hoe de drie aanbieders het doen en bevestigt het vodafail^h^h^hone verhaal dus wel.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#22 Bericht door pa5cal »

Femtocellen KUNNEN het beide doen, dus gsm en 3G echter in .nl is er geen vergunning mogelijk om zelf een 3G cel neer te hangen. Als vodafone, of een andere provider, de zaak bij jou komen hangen onder hun naam valt het ook onder hun vergunning en is er dus geen probleem.

-P

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#23 Bericht door PA0ETE »

Met de komst van LTE worden femtocellen voor "kleine partijen" mogelijk. Ik heb daar een paar maanden geleden een artikel over geschreven. Voor LTE wordt in Nederland deels het zogenaamde 'digitaal dividend' gebruikt. Dat zijn frequenties die in de UHF TV band niet meer nodig zijn doordat digitale TV zoveel efficiënter omspringt met het spectrum. Europees is gekozen daar het bovenste stuk van de oude TV-band voor te gebruiken, wat betekent dat een aantal gebruikers zoals professioneel draadloze microfoons en zaken als regieverbindingen bij radio, TV en festivals in frequentie zal moeten verhuizen. De lagere frequenties (met een grotere celgrootte) zouden daarmee ook beschikbaar komen voor de niet-KPN en niet-Vodafone-providers zodat die ook van de grotere celgrootte kunnen profiteren, waarbij men hoopt dat dat de druk op beschikbare antennelocaties ook wat zal verlichten, cq. niet onnodig zal doen toenemen. Ik weet de achtergrond van die eenvoudigere toelating van de femtocellen daarbij niet meer zeker. Ik geloof dat het te maken had met de verwachte toename van tv-storing op kabelnetten door de maatregel. Die blijven namelijk wel gewoon de hoge TV-kanalen voor hun digitale en analoge verspreiding gebruiken. Vooruitlopend op de maatregelen is de kabelbedrijven alvast verzocht om de zenders met de laagste kijkcijfers bovenin de UHF-band te plaatsen om zo de kans op storingen nog wat verder te verkleinen.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Nieuwe stream PI1DSA ook voor smartphones

#24 Bericht door pa5cal »

Klopt, als je op de site van het AT kijkt zie je dat ze onderzoek gedaan hebben. Grappig genoeg komen ze uit op een kans van 0.41% verstoring. DIt is echter door een aantal kans percentielen bij elkaar op te tellen (af te trekken) en ik vind deze manier van uitbeelden echt wel een beetje verkeerd. De kans op verstoring is namelijk met een toestel in de buurt ongeveer 100% bij minder goede bekabeling en dat komt maar in al te veel huishoudens voor.

-P

Plaats reactie