HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#1 Bericht door on7wp »

collegae,

ik erger me steeds weer dood aan de afschuwelijk hoge deviaties van veel belgische en nederlandse repeaters.

Hierbij de afregelinstructies op basis van een meetzender.

Stel de meetzender in op een zwaai van 6 kHz met een toon van 1000 Hz.

Regel de zwaaibegrenzer/deviatiepotmeter van de repeater zender (deze zit vlak voor de varicapdiode in de zender, het gaat dus NIET om de audioregelaar op de controllerprint) op een zwaai van 3 kHz, gemeten met een deviatiemeter.

Stel vervolgens de meetzender in op een zwaai van 2 kHz. regel nu de doorgangsversterking van de repeater controller dat de uitgang ook 2 kHz zwaait.

Regel tot slot de CTCSS deviatie van de repeater subaudiogenerator (als die er is...) op 300 Hz.


Vanaf nu zullen de zwaar overgemoduleerde stations op de ingang niet langer de nabuurkanalen verzieken...

Als je geen deviatiemeter hebt leer ik je binnenkort de truuk met de TM231/241/251/431/441/451...


12,5 kHz kanalen vraagt om een piekdeviatie van 3 kHz, niet meer....en liefst ook een goede audio laagdoorlaatfilter die afknapt op 2800 Hz.



Pedro ON7WP
Belgian repeater goeroe

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#2 Bericht door PH4CK »

Mens erger je niet.
Belgian repeater goeroe
ter info, mensen die willen weten wat een goeroe is:
http://www.skepsis.nl/goereren.html
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#3 Bericht door pa5cal »

Heldere uitleg. Dit is vind ik wel de manier om zaken als deze aan te kaarten, meteen technische uitleg erbij.

@ph4ck Je mening mag je zeker uiten, maar met alleen "mens erger je niet" (een oud hollandsch spel) komt dat wat onaardig over.

-P

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#4 Bericht door PA2LAD »

Motorola stelt dat voor 12,5 kHz kanaalsafstand de deviatie maximaal 2,5 kHz mag zijn en de nominale deviatie 1,5 kHz. Uiteindelijk zal elke repeater hieraan moeten gaan voldoen, want AT is ook het toezicht hierop aan het opvoeren.

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#5 Bericht door PE7EB »

Geldt dat dan ook voor die prutpulsen rommel (DGPS) Leen?
Recentelijk reed ik blijkbaar vlak langs zo'n onding en die was duidelijk over 3 12,5 kHz kanalen hoorbaar. (Ja het was echt één en dezelfde en niet 3 verschillende ;))
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#6 Bericht door PA2LAD »

PE7EB schreef:Geldt dat dan ook voor die prutpulsen rommel (DGPS) Leen?
Recentelijk reed ik blijkbaar vlak langs zo'n onding en die was duidelijk over 3 12,5 kHz kanalen hoorbaar. (Ja het was echt één en dezelfde en niet 3 verschillende ;))
Ik heb geen enkel idee wat daar de spec's voor zijn. 80 dB onderdrukking in de naastgelegen kanalen moet je kunnen halen. In je beleving speelt ook de breedte van het doorlaatfilter in je ontvanger mee. Oude sets zoals de TS700 waren vrij breed.

Gebruikersavatar
on7wp
Berichten: 209
Lid geworden op: 01 dec 2007, 12:40

Re: HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#7 Bericht door on7wp »

Motorola kent er niets van...

de formule voor bandbreedte bij kleine modulatie indexen (het geval bij NBFM) is tweemaal de som van de hoogste modulatie frequentie en de zwaai.

dus bij 3 kHz zwaai en een hoogste modulatiefrequentie van 2800 Hz kom ik aan 11,6 kHz bandbreedte dus dat past mooi in een 12,5 kHz kanaaltje, op voorwaarde dat je een goed laagdoorlaatfilter gebruikt (na je klipper)

met 1,5 kHz zwaai kan je net zo goed AM doen...je verliest dan immers de voordelen van FM.

Pedro

en idioten zonder bijdrage of meerwaarde gelieve zich te onthouden...forumparasieten !

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#8 Bericht door PA3DAT »

on7wp schreef:Motorola kent er niets van...
Gelukkig dat we jou hebben!
on7wp schreef:en idioten zonder bijdrage of meerwaarde gelieve zich te onthouden...forumparasieten !
Oh, dit verstaan ze in Vlaanderen onder diplomatie, goede omgangsvormen en onder goodwill kweken?
Rare jongens, die Belgen!! :mrgreen: :lol:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2RLD
Berichten: 90
Lid geworden op: 23 okt 2005, 14:22
Roepletters: PD2RLD
Locatie: Tiel
Contacteer:

Re: HOT TOPIC: repeaterzwaai afregelen....

#9 Bericht door PD2RLD »

Ik heb geen diviatiemeter en ben dan ook zeer benieuwd naar de afregel-truc voor de TM-441.

Roland.

Plaats reactie