Experiment gecombineerd relais PI1DSA met D-STAR en FM op 2m

Allerlei informatie en nieuwtjes over de diverse repeaters.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experiment gecombineerd relais PI1DSA met D-STAR en FM o

#16 Bericht door PA0ETE »

Ik heb de uitspraak wel eerder gehoord. Dat ging dan over D-STAR, dat er daardoor binnenkort geen amateurs meer zouden zijn.

Ik vraag me daarbij wel af hoe dat dan zit. Zou het amateurisme door D-STAR ophouden? Of zou het zo populair worden dat de spreker denkt dat D-STAR door alle andere amateurs zo leuk wordt gevonden, dat binnenkort iedereen op D-STAR zit. Hij vindt zelf daarbij dat D-STAR-gebruikers dus geen amateurs zijn...

Even over de feiten hoor. Het betreft een vergunning voor een experimenteel relaisstation met maximaal 2 W zendvermogen en een antenne max. 10m boven de straat. En dat in de polder, dus ook nog onder NAP-niveau. De aanduiding 'experimenteel' betekent dat een jaar lang het relais door AT speciaal in de gaten wordt gehouden, of er aan de combinatie FM/D-STAR misschien voor andere amateurs geen bezwaren kleven. Zijn er belangrijke bezwaren dan wordt de proef met FM en D-STAR niet verlengd.

PD8KRW
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 feb 2011, 21:33

Re: Experiment gecombineerd relais PI1DSA met D-STAR en FM o

#17 Bericht door PD8KRW »

Ik wil dat wel even onderbouwen, voor dat je het weet hangt dat ding namelijk de hele dag aan een reflector want de dstar mensen willen daar natuurlijk luisteren wat er gaande is en is er geen normaal fm gesprek meer mogelijk en dan kan er wel gezegd worden hij schakelt eerder terug naar de homreflector, dan wordt die toch weer gewoon opgehangen aan bijvoorbeeld 017a of zo nee ik vind het maar een dom idee zoon expiriment :twisted:

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experiment gecombineerd relais PI1DSA met D-STAR en FM o

#18 Bericht door PA0ETE »

pa3jms schreef:Dus als ik het goed begrijp zijn er de volgende mogelijk heden:

Er wordt in D-STAR via het relais gewerkt. Ik heb een DSTAR set geen probleem. Ik hoor dat het relais bezet is.
klopt
pa3jms schreef:Er wordt in FM via het relais gewerkt. Ik heb een FM set geen probleem Ik hoor dat het relais bezet is. Hier is geen CTCSS op het signaal wat ik ontvang voor nodig. CTCSS is alleen nodig om het relais te openen.
klopt ook
pa3jms schreef:Er wordt in D-STAR via het relais gewerkt. Ik heb een FM set. D-STAR zend geen CTCSS mee. CTCSS is op het ontavangen signaal is dan nodig om er voor te zorgen dat ik de DSTAR uitzending niet hoor (de ruis) of ik zet het squelch niveau hoger (?) Ik kan dan alleen aan het groene ledje zien dat er mogelijk in D-STAR via het relais wordt gewerkt.
De squelch gaat op een D-STAR niet dicht. Het klinkt wel als de ruis die je met de squelch open hoort, maar de hoge frequenties waar de meest squelch-schakelingen op reageren zitten er niet in. (Die ruis zou je in het audio ook niet kunnen horen, omdat ze in het LF van een ontvanger worden weggefilterd.

In dit geval is het handig om als FM-gebruiker CTCSS te gebruiken: je hoort niet het D-STAR-signaal, maar je hoort wel wat er gebeurt als het relais weer in FM uitzendt. Als je de squelch goed hebt ingesteld gaat het groene LEDje aan bij een binnenkomend signaal. Maakt niet uit of dat FM of D-STAR is of nog wat anders. Hij gaat ook aan als het relais met CTCSS-toon uitzendt, alleen hoor je dan dus ook het geluid.
pa3jms schreef:Er wordt in FM via het relais gewerkt. Ik heb een D-STAR set. Die kan ik inderdaad zo instellen dat hij FM-detecteerd. Ik zal de uitzending ook horen er is geen CTCSS voor nodig. Wil ik deelnemen aan het QSO dan moet ik omschakelen naar een programmering (tweede geheugen kanaaltje) waarbij ik in FM ga werken en CTCSS mee stuur.
klopt.

De meeste D-STAR-apparaten geven in dat geval in koeienletters in het display aan "FM DET."
pa3jms schreef:Draait de test al?
Nog een paar weken voor het toevoegen van het FM-gedeelte dan is hij (hopelijk) klaar.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experiment gecombineerd relais PI1DSA met D-STAR en FM o

#19 Bericht door PA0ETE »

PD8KRW schreef:Ik wil dat wel even onderbouwen, voor dat je het weet hangt dat ding namelijk de hele dag aan een reflector want de dstar mensen willen daar natuurlijk luisteren wat er gaande is en is er geen normaal fm gesprek meer mogelijk en dan kan er wel gezegd worden hij schakelt eerder terug naar de homreflector, dan wordt die toch weer gewoon opgehangen aan bijvoorbeeld 017a of zo nee ik vind het maar een dom idee zoon expiriment :twisted:
Bedankt voor je uitleg.

Het is niet zo'n drukke omgeving daar. Veel van de potentiële gebruikers in FM en D-STAR ken ik bovendien erg goed.

Het is heel beslist niet de bedoeling dat D-STAR het relais gaat domineren, en ik zal dat ook actief voorkomen. Op exact dezelfde plek waar deze repeater komt zit op 438,0375 het D-STAR-relais PI1ZEE. Die hangt de hele dag aan REF017A. Dat relais draait al sinds oktober. Mensen uit de betreffende regio die willen luisteren of meediscussiëren kunnen dat gewoon daar doen. Wil het nieuwe relais (ook op D-STAR) iets toevoegen dan zal hij aan een andere reflector moeten hangen of unlinked zijn. Ik ga de timings zodanig zetten dat het eigenlijk alleen mogelijk is om tijdens een QSO de repeater aan de reflector gekoppeld te houden. Ik moet nog kijken wat een praktische waarde is. Ik zit te denken aan 30 sec of zo voordat hij van een reflector loskoppelt. Die timer werkt dan niet op de reflector, maar puur op wat er in de Zeewoldse ethter gebeurt.

Los daarvan luister ik heel vaak op de verschillende relais mee, en kan ik dit relais net als PI1DSA op 70 cm op afstand beheren. Ik kan daarbij het relais permanent aan een reflector hangen, maar ook permanent ge-unlinked houden of hem op bepaalde tijden (vast geprogrammeerd tijdens een lokale ronde) op FM of D-STAR vastzetten. Het is bij D-STAR zelfs mogelijk om lastige lieden van gebruik van de repeater uit te sluiten en ook kun je per gebruiker bepalen of die persoon wel of niet kan linken en unlinken. Er is momenteel voor zover ik weet geen relais in Nederland dat dat doet, maar het zit er allemaal wel gewoon standaard in.

Bedenk wel: er is nu geen relais, en als er dan, ook al is dat slechts een deel van de tijd een relais voor FM bij komt dan is dat toch extra? Helemaal gratis, want ondergetekende betaalt zo goed als alle rekeningen (en de rest wordt door de eigenaar van PI1ZEE betaald).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Experiment gecombineerd relais PI1DSA met D-STAR en FM o

#20 Bericht door PA0ETE »

Afbeelding

Afbeelding

Het apparaat hierboven is de repeaterzender. Als ontvanger wordt een Condor-16 gebruikt.

Voor het FM-gedeelte wordt deze controller gebruikt:

Afbeelding

Zie eventueel:
http://www.ics-ctrl.com/basic.html

De controller voor D-STAR is nog niet helemaal zeker. Als het lukt wil ik het liefste deze gebruiken:

http://groups.yahoo.com/group/pcrepeatercontroller/ (yahoo-lidmaatschap vereist)

Als dat niet (makkelijk) blijkt te gaan wordt dat een mini-hotspot van Dutch-Star die ik ook al beschikbaar heb met waarschijnlijk de DVAR-software

De pcrepeatercontroller werkt zonder aanvullende hardware (behalve een RS-232-interface) op de geluidskaart van de PC. Deze software kan overigens ook zonder extra hardware voor het FM-deel van de repeater gebruikt worden. Omdat ik de ICS-controller al van een ander project had, en omdat de repeater met een hardwarecontroller bij calamiteiten ook zonder PC gebruikt kan worden wordt voor FM toch de hardware-versie gebruikt.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Experiment gecombineerd relais PI1DSA met D-STAR en FM o

#21 Bericht door coolepascal »

ik vind die rode dongle wel erg handig... dan kun je thuis die signalen bestuderen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie